Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2020, 09:12   #61
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
In regeringskringen is zowat overal (wereldwijd) de groepsimmuniteit bereikt. De ene president na de andere, elke minister na de andere hebben het reeds gekregen en doorgemaakt.
Hopeloos....
Oud 24 oktober 2020, 09:13   #62
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ferguson staat uiteraard deze keer niet achter mijn visie....
Waarom beweerde je dan enkele dagen geleden net het tegenovergestelde ?
Oud 24 oktober 2020, 09:16   #63
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens
(Du.), tegen domheid vechten zelfs de goden vergeefs (F. Schiller, Die Jungfrau von Orleans 3, 6).
Klopt perfect.
Oud 24 oktober 2020, 09:22   #64
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Klopt perfect.
Ha, eindelijk groeiend inzicht! Dat is het begin van de wijsheid.
Oud 24 oktober 2020, 09:23   #65
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha, eindelijk groeiend inzicht! Dat is het begin van de wijsheid.
Het doet me plezier dat je op de goede weg bent.
Oud 24 oktober 2020, 09:25   #66
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maar de lijken moeten thuis blijven,
Moeilijk te handhaven met Halloween .
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 09:26   #67
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het doet me plezier dat je op de goede weg bent.
Alle Menschen werden Brüder, wo dein sanfter Flügel weilt (Du.), alle mensen worden broeders, waar uw zachte vleugel toeft (F. Schiller, An die Freude, vs. 7/8).
Oud 24 oktober 2020, 09:35   #68
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat Ferguson in maart voorstelde is wat universeel mislukt is want een waanzinnig plan: de besmettingen tegenhouden tot aan een vaccin. Nergens ter wereld heeft men de besmettingen tegen gehouden tot aan een vaccin, en het ziet er niet naar uit dat het aan het lukken is he.
Dat lijkt me toch wat overdreven. In China - buiten de provincie Wuhan - hebben ze eigenlijk niet meer dan een handvol gevallen gehad. In Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, ... heeft men het tot hiertoe ook behoorlijk goed kunnen buiten houden. In Japan zelfs zonder draconische maatregelen. Op een eiland zal dat uiteraard eenvoudiger zijn dan hier. Ook in Afrika vallen de cijfers heel goed mee. Of dat blijft lukken totdat iedereen een veilig vaccin heeft gekregen, dat kan ik uiteraard niet voorspellen, maar samen is dat toch een behoorlijk stuk wereld.

Zelfs in Europa is de toestand in Duitsland en Noorwegen bijvoorbeeld goed onder controle. Maar in het grootste deel van Europa is die strategie wel compleet mislukt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 09:39   #69
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je al de andere postings van patrickve er nu ook nog eens bij neemt, alle niet-Covid gerelateerde, is dit, samen met 'onbekwame regeringsleiders', 'choas' zo wat de rode draad van zijn visie op de samenleving. Alleen een kleine elite mag overblijven. Al de rest mag/moet weg, opgeruimd staat netjes. Goed voor het milieu, de overbevolking, etc...
En dat ligt er al een tijdje vingerdik op.

Dat is natuurlijk ook een oplossing maar of dit de juiste is, daar heb ik toch serieus mijn twijfels over.
Over de maatschappijvisie en ethiek van Patrick heb ik ook meer dan een paar bedenkingen. Maar dat neemt niet weg dat zijn kritiek op de lockdown en het gebrek aan exit-strategie wel terecht lijkt.
Oud 24 oktober 2020, 09:40   #70
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat we nu aan het doen zijn is aanmodderen tussen periodes van pseudo lockdown en halve versoepelingen. Het corona curve heeft deze zomer de kans niet gehad om echt naar zeer lage waarden te zakken. Dat mensen nog massaal op reis geweest zijn heeft de zaak alleen maar erger gemaakt.

Neen we moeten de epidemie volledig naar nul herleiden, het land afsluiten van de buitenwereld en dan intern onze economie op gang brengen.
Max, dat is fantasie. In theorie kan dat allemaal maar in praktijk zal dat niet lukken, want we zijn een klein land die het moet hebben van de handel met de buurlanden. Van zodra je na die 2 weken de grenzen weer opensmijt komt het virus weer binnen. Je kan China niet als voorbeeld aanhalen. Dat is een veel groter land die maar een deel van haar grondgebied onder lockdown heeft geplaatst. Bovendien weten we lang niet alles. Ik betwijfel ten zeerste dat het virus weg is uit China. Mijn conclusie is dat België gewoon te klein is. Met de hele EU zou het kunnen lukken, dat wel.

Maar je moet ook naar de prijskaart kijken. De volledige privésector lam leggen voor twee weken. Dat staat gelijk met economische ruïne. De overheid zal nog veel meer moeten lenen om het verlies te compenseren en na die lockdown alles weer op gang te krijgen. Wat we hier riskeren is dat België kwa welvaart uiteindelijk gaat zakken tot het niveau van Griekenland of zo.

Ik heb een derde bezwaar : er zijn heel weinig voorbeelden van geslaagde centraal-geleide economische experimenten. Het risico dat dit gewoon op een totale fuckup draait is heel groot. Te groot. Want het is De Croo I die dat allemaal gaat opleggen. Zou je daar gerust in zijn ?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 09:52   #71
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat lijkt me toch wat overdreven. In China - buiten de provincie Wuhan - hebben ze eigenlijk niet meer dan een handvol gevallen gehad. In Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, ... heeft men het tot hiertoe ook behoorlijk goed kunnen buiten houden. In Japan zelfs zonder draconische maatregelen. Op een eiland zal dat uiteraard eenvoudiger zijn dan hier. Ook in Afrika vallen de cijfers heel goed mee. Of dat blijft lukken totdat iedereen een veilig vaccin heeft gekregen, dat kan ik uiteraard niet voorspellen, maar samen is dat toch een behoorlijk stuk wereld.

Zelfs in Europa is de toestand in Duitsland en Noorwegen bijvoorbeeld goed onder controle. Maar in het grootste deel van Europa is die strategie wel compleet mislukt.
We moeten echt ophouden met naar China te kijken. Je kan hun informatie gewoon niet vertrouwen. Idem ditto voor Afrika. Hoeveel wordt daar getest ? Mensen sterven daar routinematig zonder ooit in contact te komen met de zorg en ik kan mij niet inbeelden dat de klinieken daar tijd of middelen besteden aan het haarfijn uitpluizen van welke patienten nu Covid hebben. Niet vergelijkbaar dus.

Nu Japan, Australië en Nieuw Zeeland, daar kan je iets uit leren. Maar je zegt het zelf. Het hebben het virus niet verslaan, ze hebben het buitengehouden. Dat kon omdat het eilanden zijn die wat later dan de rest met het virus werden geconfronteerd. Voor ons is het te laat om te doen wat zij gedaan hebben. Het virus zit overal.
Oud 24 oktober 2020, 09:58   #72
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Over de maatschappijvisie en ethiek van Patrick heb ik ook meer dan een paar bedenkingen. Maar dat neemt niet weg dat zijn kritiek op de lockdown en het gebrek aan exit-strategie wel terecht lijkt.
2

Patrick heeft gewoon gelijk. De kern van zijn argumentatie is onweerlegbaar juist en dat staat los van hoe hij daar persoonlijk mee omgaat.
Oud 24 oktober 2020, 12:08   #73
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen we moeten de epidemie volledig naar nul herleiden, het land afsluiten van de buitenwereld en dan intern onze economie op gang brengen.
Het land afsluiten van de buitenwereld? De haven van Antwerpen - en geen enkele trucker mag over de grens...
Oud 24 oktober 2020, 13:29   #74
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een adept erbij
Dat is het probleem natuurlijk. Stel dat jij adviseur van de regering zou worden, en men ontdekt dan je overige opvattingen... "Adviseur regering gebruikt corona voor genocide" in alle kranten...
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 13:39   #75
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat is het probleem natuurlijk. Stel dat jij adviseur van de regering zou worden, en men ontdekt dan je overige opvattingen... "Adviseur regering gebruikt corona voor genocide" in alle kranten...
Wat is het verschil met wat er nu gebeurd?
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 13:46   #76
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Het was een gekscherende opmerking. Wat corona betreft ben ik misschien op wat details na (verplichting van mondmaskers binnen tijdens een piek ipv overal vrije keuze; verder geen klassengebonden geneeskunde waar je met geld betere behandeling kan kopen) eens met patrickve (niet de grap over verplicht besmetten natuurlijk).
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 14:33   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Wat gebeurd er nu wel ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 14:49   #78
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wat gebeurd er nu wel ???
Ben je daar alweer met dezelfde opmerking? Dit is al de derde keer blijkbaar ben je niet in staat iets bij te leren
Zowel gebeurd en gebeurt zijn mogelijk.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 14:54   #79
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voedsel, drank en wc papier worden door het leger aan huis gebracht in die 14 dagen.
Hamsteraars aller steden & gemeenten: naar de grootwarenhuizen !!!
Oud 24 oktober 2020, 14:55   #80
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In een democratisch bestel zoals de onze wordt dit voorstel binnen de kortste tijd afgevoerd. Amen en uit. Zie Madrid.
2
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be