Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen past beter bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.
Vind ik ook. 32 86,49%
Vind ik niet. 5 13,51%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2021, 16:38   #61
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat er meer Vlamingen met Nederlanders huwen ,

dan met Walen?

" In 1970 was maar 2% van de alle huwelijken er een tussen Walen en Vlamingen, dat is al heel weinig. Nu is het nog minder, met maar 0,5 % Vlaams-Waalse huwelijken. "

https://radio2.be/de-madammen/christ...-gekend#houvol
Op Tinder krijg ik soms likes uit Wallonië, maar uit Frankrijk is gemakkelijker of van migranten die in Wallonië wonen. Bang voor een taalbarière en bekrompen nationalisme, denk ik.

Met Nederlandse vrouwen kan ik veel gemakkelijker een afspraak regelen en dat in iedere provincie van Noord tot Zuid.

Toch, het is me gelukt met een vrouw uit Luik en moeilijk is het desondanks nog steeds niet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 15 maart 2021 om 16:43.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2021, 16:44   #62
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik snap die obligate afkeer jegens de Randstad niet. In Nederland is dat een minderwaardigheidscomplex van de provincie.
2
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2021, 17:15   #63
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wat een afschuwelijke torens en architectuur. Die mastodonten staan op het vaste land!!

De architectuur aan de Waalse kust is uiteraard veel mooier.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2021, 18:42   #64
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Op Tinder krijg ik soms likes uit Wallonië, maar uit Frankrijk is gemakkelijker of van migranten die in Wallonië wonen. Bang voor een taalbarière en bekrompen nationalisme, denk ik.

Met Nederlandse vrouwen kan ik veel gemakkelijker een afspraak regelen en dat in iedere provincie van Noord tot Zuid.

Toch, het is me gelukt met een vrouw uit Luik en moeilijk is het desondanks nog steeds niet.
Echte Walen zijn overwegend gemoedelijke mensen die van het leven genieten.
Wat werken aangaat, daar "praten" ze liever veel over ...
Ca, 40% zit er dan ook bij de overheid of een afgeleide daarvan, daar leer je niet werken, daardoor ....
Nooit last gehad met die mensen en ik was er vroeger heel veel.
Oud 15 maart 2021, 18:44   #65
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Echte Walen zijn overwegend gemoedelijke mensen die van het leven genieten.
Wat werken aangaat, daar "praten" ze liever veel over ...
Ca, 40% zit er dan ook bij de overheid of een afgeleide daarvan, daar leer je niet werken, daardoor ....
Nooit last gehad met die mensen en ik was er vroeger heel veel.
Denk dat het eerder verlegenheid is. Een Nederlandstalige profiel. Françaises hebben daar minder last van echter. Nochtans is mijn Frans in ras tempo aan het verbeteren.

De meest gemoedelijke streek van Wallonië is natuurlijk de Ardennen in Luxemburg.

Ik hoop echt dat Tom Waes na zijn reeks over Nederland één over Wallonië zal maken. Er is zeker vraag achter bij de kijker.

Laatst gewijzigd door Weyland : 15 maart 2021 om 18:59.
Oud 15 maart 2021, 18:54   #66
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De architectuur aan de Waalse kust is uiteraard veel mooier.
Die aan de Vlaamse kust alvast niet.
Vroeger zeilend vanuit Engeland naar de Vlaamse kust moesten we nooit lang zoeken, de lelijkste was de onze.
Wij moesten richting Europatoren de lelijkste toren van de kust om Oostende te vinden, je zag hem reeds ver voor je de kust zelf zag.
Oud 15 maart 2021, 18:58   #67
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denk dat het eerder verlegenheid is. Een Nederlandstalige profiel. Françaises hebben daar minder last van echter. Nochtans is mijn Frans in ras tempo aan het verbeteren.

De meest gemoedelijke streek van Wallonië is natuurlijk Luxemburg.
Persoonlijk vind ik de Ardennen het gemoedelijkst, Luxemburgers krijgen reeds een wat Duitse invloed, vindt je ook terug in de Elzas..
Oud 15 maart 2021, 19:03   #68
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik de Ardennen het gemoedelijkst, Luxemburgers krijgen reeds een wat Duitse invloed, vindt je ook terug in de Elzas..
Ik hoop echt dat Tom Waes na zijn reeks over Nederland één over Wallonië zal maken. Er is zeker vraag achter bij de kijker. Vlamingen kennen Wallonië doorgaans niet goed, dus het is win-win.

Zelf ben ik Wallonië vooral interessanter gaan beginnen vinden nadat ik Nederland beter ben leren kennen. Matthias Declerq die een half jaar op Urk heeft gewoond is ook interesse in Wallonië beginnen te krijgen na zijn avontuur daar. Waarschijnlijk na te botsen met de Urkers en er vele faux-pas hebben te begaan. Desondanks blijft hij Nederland en vooral Urk graag bezoeken en is hij geliefd in het dorp.

Uiteraard anders dan wonen in een cultureel gelijkaardig dorp in Noord-Brabant.

Laatst gewijzigd door Weyland : 15 maart 2021 om 19:08.
Oud 15 maart 2021, 19:06   #69
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oh, maar ik had het over de Ardennen (streek rond Bastenaken). Niet de streek rond Aarlen of Virton. Het is de dunstbevolkte provincie en streek van België en dat merk je. Het lijkt er soms 20 jaar terug in de tijd qua levensritme.

Laatst gewijzigd door Weyland : 15 maart 2021 om 19:09.
Oud 15 maart 2021, 21:06   #70
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, maar ik had het over de Ardennen (streek rond Bastenaken). Niet de streek rond Aarlen of Virton. Het is de dunstbevolkte provincie en streek van België en dat merk je. Het lijkt er soms 20 jaar terug in de tijd qua levensritme.
Luxemburg is veruit de mooiste provincie, de gemeente Daverdisse is de dunstbevolkte gemeente van het land. Ik ontsnap er graag van de overdreven drukte bij ons.

Luik en Namen gedeeld op de tweede plaats, de andere provincies stellen veel minder voor.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 07:32   #71
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Lamenielachen: "Economisch gezien zouden we beter bij Nederland passen maar niet qua manier van leven, wij zijn meer Bourgondiërs en dat mag wat kosten."

Je gaat wel heel kort door de bocht nu.
Koningin Maxima zei eens: "de Nederlander bestaat niet". En dat is precies hoe het is.
Je hebt randstedelingen (Hollanders), Limburgers, Zeeuwen, Friezen, etc..., etc..., en de verschillen tussen al deze "Nederlanders" zijn talrijk. Een Fries en een Limburger zijn in veel opzichten totaal verschillend.
Is in Vlaanderen trouwens niet anders: een West-Vlaming staat ook anders in het leven dan een Limburger.
Conclusie: Vlaming, Limburger, Zeeuw of Fries, ook al zijn de verschillen talrijk, feitelijk zijn we allemaal Nederlander ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 08:29   #72
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat er meer Vlamingen met Nederlanders huwen ,

dan met Walen?

" In 1970 was maar 2% van de alle huwelijken er een tussen Walen en Vlamingen, dat is al heel weinig. Nu is het nog minder, met maar 0,5 % Vlaams-Waalse huwelijken. "

https://radio2.be/de-madammen/christ...-gekend#houvol
de argumenten raken langzaam op, nu wordt de grootste onzin uitgepakt om het grote gelijk te krijgen
Oud 16 maart 2021, 09:21   #73
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Lamenielachen: "Economisch gezien zouden we beter bij Nederland passen maar niet qua manier van leven, wij zijn meer Bourgondiërs en dat mag wat kosten."

Koningin Maxima zei eens: "de Nederlander bestaat niet". En dat is precies hoe het is.
Je hebt randstedelingen (Hollanders), Limburgers, Zeeuwen, Friezen, etc..., etc..., en de verschillen tussen al deze "Nederlanders" zijn talrijk. Een Fries en een Limburger zijn in veel opzichten totaal verschillend.
Is in Vlaanderen trouwens niet anders: een West-Vlaming staat ook anders in het leven dan een Limburger.
Conclusie: Vlaming, Limburger, Zeeuw of Fries, ook al zijn de verschillen talrijk, feitelijk zijn we allemaal Nederlander ; )
U kan het kort door de bocht en ons allemaal Nederlanders vinden dat is dan voor uw rekening.
Ik heb beroepshalve veel in Nederland en de rest van de EU geweest om het wat te kennen.
Wie nu tegen mij wil beweren dat een Nederlander denkt en leeft zoals een Vlaming is niet op het juiste adres.
Ik ken trouwens heel veel bereisde mensen die dezelfde mening hebben.
Vraag eens aan een Fransman die met Nederlanders te maken heeft wat hij denkt over een Belg en een Nederlander ....
Nederland doet het economisch zeer goed, de overheid en de infrastructuur is top, daar kunnen we wat van leren.
Dat is al heel veel natuurlijk, maar daar is ook "alles" met gezegd.
Oud 16 maart 2021, 09:36   #74
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik hoop echt dat Tom Waes na zijn reeks over Nederland één over Wallonië zal maken. Er is zeker vraag achter bij de kijker. Vlamingen kennen Wallonië doorgaans niet goed, dus het is win-win.

Zelf ben ik Wallonië vooral interessanter gaan beginnen vinden nadat ik Nederland beter ben leren kennen. Matthias Declerq die een half jaar op Urk heeft gewoond is ook interesse in Wallonië beginnen te krijgen na zijn avontuur daar. Waarschijnlijk na te botsen met de Urkers en er vele faux-pas hebben te begaan. Desondanks blijft hij Nederland en vooral Urk graag bezoeken en is hij geliefd in het dorp.

Uiteraard anders dan wonen in een cultureel gelijkaardig dorp in Noord-Brabant.

Als toerist ben je overal welkom en zijn de mensen overwegend aangenaam tegen je.
Je moet er ook eens gaan werken om te weten hoe ze echt zijn ....
En Urk is Nederland niet hé, die zijn zich daar pas beginnen aanpassen nadat het IJsselmeer voor een stuk gedempt werd. (rond 1960)
Daarvoor was het een "eiland midden in het IJsselmeer", een eiland met zijn eigen wetten en zeden waar "iedereen" op zondag naar de kerk ging.
Oud 16 maart 2021, 09:49   #75
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
de argumenten raken langzaam op, nu wordt de grootste onzin uitgepakt om het grote gelijk te krijgen
Welke onzin?
Of trouwen de Walen wel massaal met de Vlamingen volgens U?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 09:57   #76
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
Ik wacht nog steeds op een argument van u. Over gelijk welk onderwerp.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 09:57   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke onzin?
Of trouwen de Walen wel massaal met de Vlamingen volgens U?
Doe eens een telefoonboek open in Wallonie.

Je merkt snel dat een heel groot deel gewoon Nederlandstalige achternamen hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 09:58   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht

Of in de originele benaming, Belgae
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 10:27   #79
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als toerist ben je overal welkom en zijn de mensen overwegend aangenaam tegen je.
Je moet er ook eens gaan werken om te weten hoe ze echt zijn ....
En Urk is Nederland niet hé, die zijn zich daar pas beginnen aanpassen nadat het IJsselmeer voor een stuk gedempt werd. (rond 1960)
Daarvoor was het een "eiland midden in het IJsselmeer", een eiland met zijn eigen wetten en zeden waar "iedereen" op zondag naar de kerk ging.
Maar ik heb in Nederland gewerkt en ga terug in Nederland werken. Ik ken Nederland vrij goed.
En Urk is geen eiland meer sinds het jaar 1932, niet de jaren '60. Maar ongelijk heb je niet, want het was decennialang nog omgeven door moeras en onbereikbaar via de weg. Voor buitenstaanders geen gemakkelijke plek om in te wonen, wel interessant. De ons-kent-onscultuur is er enorm sterk.

Wonen elders in Nederland als Belg, echter, is gewoon een kleine aanpassing en is iets wat velen doen. In het Zuiden is de regionale cultuur nog ietwat gelijkaardig zelfs, maar in heel Nederland heerst een calvinistische mentaliteit of eerder staatscultuur die wij niet hebben. Logisch he, als je een land bent gedurende eeuwen.

De troeven en gebreken van Nederlanders begrijp ik echter door en door. Ik heb Nederland vanbinnen leren kennen gedurende bijna twee jaar en België als toeschouwer beleefd. In zeker opzicht bent ik mijn eigen land beter gaan begrijpen en appreciëren dankzij Nederland.

Ik snap uw zure ondertoon trouwens niet echt en nog minder die aannames. Belgen en Nederlanders hebben veel met elkaar te maken en sommigen passen in het andere land en andere minder. Zelf hoopte ik dat je meer over Wallonië ging vertellen, quod non.

De persoon op deze Aarde waarmee ik het beste overeenkom komt uit Vlissingen, trouwens.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 10:56.
Oud 16 maart 2021, 11:04   #80
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Over Urk gesproken. Geloof het of niet, ooit een vrouw uit Katwijk aan Zee gekend. Een gelijkaardig dorp, enkel geen eiland. Die verborg erg goed haar afkomst en stelde zichzelf altijd voor als iemand uit Leiden, maar is wel degelijk Katwijks.

Die vissersdorpen kennen een hecht gemeenschaps- en kerkelijk leven en daar geraak je als buitenstaander moeilijk in. Verder doorgaans wel normale mensen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 11:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be