Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: bent u voor de afschaffing van de provincies als politieke instelling
ja 34 61,82%
nee 21 38,18%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2004, 06:05   #61
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Het verschil met de québequezen is dat wij een méerderheid vormen, en aan de leiband lopen van een minderheid met een dikwijls tegengestelde en dus belemmerende beleidsvisie tov ons.

En Brussel moet deels vervlaamsd worden, deels bewust gemaakt worden door grootscheepse campagnes. Vlaamse partijen en organisaties moeten massaal en tweetalig het directe voordeel voor een keuze voor Vlaanderen duidelijk maken. Trouwens: een stadstaat zal Brussel niet worden. Dat is nefast voor de economie (Vlaamse Ruit: Antwerpen Mechelen Leuven Brussel wordt dan verbroken, plus het feit dat Zaventem nog in Vlaanderen ligt: Dat betekent dat men naar het buitenland moet voor het vliegtuig te nemen.)
de Quebequezen hebben zich in referenda al uitgesproken tegen onafhankelijkheid, en identiek hetzelfde zal in Vlaanderen gebeuren moest er ooit een referendum gehouden worden.

brussel vervlaamsen is een mission impossible, hoe zul je dat doen? En wat als ze niet willen vervlaamsen? Eigenlijk gaat de verfransing nog steeds door, veel oude Brusselaars spreken nog hun dialect terwijl hun kinderen en kleinkinderen enkel Frans spreken. Da's een maatschappelijke evolutie waar je weinig aan kunt doen. Zowiezo moest Brussel ooit bij Vlaanderen komen wordt Vlaanderen opnieuw tweetalig en dan kun je WalloniË er voor het gemak ook weer bijnemen en dan blijft alles bij het oude.
Een stadstaat Brussel zou vooral nefast zijn voor Vlaanderen, daar de meeste internationale bedrijven en industrieën liever voor Brussel zullen kiezen en de rijke randbewoners en eurocraten misschien wel terug naar Brussel zullen verhuizen. Het onderbreken van de link tussen Brussel en Vlaanderen zou voor beiden nadelig zijn, maar onder geen beding zullen Brusselaars een eentalig Vlaamse administratie aanvaarden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 06:08   #62
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Euhm, West-Vlaanderen kan ik begrijpen, maar Oost-Vlaanderen? Dat is toch de meest onpersoonlijke provincie van België? En ik ben Oost-Vlaming, maar het is geen positieve identiteit, het is gewoon omdat ik geen West-Vlaming, Antwerpenaar, Mechelaar of Brabander ben. Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben, als mijn 'regio' opeens niet meer de provincie Oost-Vlaanderen was, maar pakweg de Leie, of Gent en omstreken.

Dat er geen probleem meer is met het Nederlands, merk ik toch te weinig, als ik in pakweg Brussel of errond ben. Je kan zeggen, dat Brussel geen Nederlandstalige stad meer is, maar dat het dat ooit wel was (ik waag me niet aan uitspraken in welke mate, laat dat maar over aan historici en flaminganten), terwijl het Nederlands alleen op officieel vlak nog wordt erkend (vaak is het echt niet meer), vind ik geen positieve evolutie. Maar dat is -opnieuw- een andere discussie, die hier trouwens ook al gevoerd is tot in het oneindige
inderdaad, maar dat is ook logisch als slechts 10% van de bevolking nog Nederlands of een Nederlandstalig dialect spreekt. Toch leren meer en meer Brusselaars Nederlands uit economische en professionele behoefte.

Misschien is Oost-Vlaanderen geen hechte provincie, met delen die eerder bij Brabant en Antwerpen aanleunen, West-Vlaanderen zeker en vast wel, die hebben een sterke eigen identiteit (al heb je ook verschillen tussen pakweg Kortrijk en Oostende, ze hebben toch erg veel gemeen) en Limburg, denk ik, ook.

Laatst gewijzigd door tomm : 13 december 2004 om 06:10.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be