Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2004, 00:49   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ah! Dat klinkt al héél wat aannemelijker dan wat ik sommige fanatici hier hoor verkondigen. Ik ben er inderdaad voorstander van dat er zoveel mogelijk maatregelen genomen worden om de hinder van sigarettenrook in cafés tot een minimum te herleiden (met het rookverbod in openbare gebouwen heb ik hoegenaamd geen probleem). Er bestaan daarvoor tegenwoordig goede (maar helaas erg dure) luchtzuiveringsinstallaties. Wat mij betreft mag de overheid best een tegemoetkoming leveren aan de cafébaas die in degelijke aparatuur investeert. Maar om het roken nu botweg te verbieden, is mij een brug te ver! Bovendien heb ik een bloedhekel aan de hypocrisie die rond dit hele debat hangt. De anti-tabakslobby wil elke roker met alle geweld een schuldgevoel aanpraten, terwijl de grote milieuvervuilers (verkeer en industrie) ongemoeid gelaten worden.
Ik ken mijnwerkers die roken en last hebben van hun longen.
Soms krijgt men de indruk dat het rookprobleem ook dient om de aandacht van de millieuproblemen af te wentelen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 00:49   #62
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Niemand verplicht u om op café te gaan.
Alcohol is ongezond.
Niemand verplicht me om alcohol te drinken op café.
Alcohol drinken is trouwens niet ongezond; alcohol zuipen daarentegen ...
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 00:52   #63
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken mijnwerkers die roken en last hebben van hun longen.
Soms krijgt men de indruk dat het rookprobleem ook dient om de aandacht van de millieuproblemen af te wentelen.
Dat kan zeker de bedoeling niet zijn!
De milieuproblemen zijn heel wat groter dan dit 'probleempje'. De milieuproblemen zijn zelfs immens groot; alleen jammer dat niet iedereen dit wil erkennen. Maar dat is weer een andere discussie. 8)
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 01:17   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
Niemand verplicht me om alcohol te drinken op café.
Alcohol drinken is trouwens niet ongezond; alcohol zuipen daarentegen ...
Juist maar niemand verplicht u ook om te roken.
Kijkt u eens rond in een zaak waar het meeste mensen zitten, in de rokerszone of bij de niet rokers?
Geen enkele wet verbiedt de uitbater om de toegang aan rokers te weigeren denk ik. Een gat in de markt dus.
Oud 17 december 2004, 11:11   #65
Freemylungs.be
Vreemdeling

Freemylungs.be's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist maar niemand verplicht u ook om te roken.
Kijkt u eens rond in een zaak waar het meeste mensen zitten, in de rokerszone of bij de niet rokers?
Geen enkele wet verbiedt de uitbater om de toegang aan rokers te weigeren denk ik. Een gat in de markt dus.
Wat een domme reactie: elke roker verplicht mij om mee te roken. Elke keer ik in de buurt ben van iemand die een sigaret opsteekt, rook ik ongewild mee, maakt niet uit waar.

In de meeste zaken zijn trouwens geen verschillende zones afgebakend. Ik denk ook niet dat de rook zo braaf is om zich door een bordje te laten tegenhouden.
Dit moet van hogerhand geregeld worden (liefst op Europees niveau); de rokers zijn namelijk helemaal niet begaan met de gezondheid en het geluk van hun medemens .
Oud 17 december 2004, 11:24   #66
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freemylungs.be
Wat een domme reactie: elke roker verplicht mij om mee te roken. Elke keer ik in de buurt ben van iemand die een sigaret opsteekt, rook ik ongewild mee, maakt niet uit waar.

In de meeste zaken zijn trouwens geen verschillende zones afgebakend. Ik denk ook niet dat de rook zo braaf is om zich door een bordje te laten tegenhouden.
Dit moet van hogerhand geregeld worden (liefst op Europees niveau); de rokers zijn namelijk helemaal niet begaan met de gezondheid en het geluk van hun medemens .
Uit hun buurt blijven is de boodschap.
Oud 17 december 2004, 11:56   #67
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
nu verstaan we mekaar!

zelf vind ik dat roken duurder moet worden (afradend effect), verstokte rokers moeten worden aangepakt dmv duurdere verzekering (idem), en een propere lucht moet prioriteit zijn: iemand die niet rookt hoort niet de kankers te krijgen van de rokers, dus op de werkvloer en gesloten openbare plaatsen (stadhuis, politiekantoor, enz) horen rookvrij te zijn, op uitzondering van speciaal voor rokers voorziene plaatsen.
Yep, helemaal mee eens. Een pakje sigaretten mag voor mijn part gerust 10 euro of meer kosten. Zo heeft de staat weer wat extra inkomsten om die tegemoetkoming aan cafébazen te betalen die investeren in zuivere lucht in hun zaak.

De wet die momenteel al van kracht is voor alle openbare gebouwen, hoeft niet gewijzigd te worden maar er mag heel wat strenger toegezien worden op de naleving ervan, desnoods met fikse boetes voor hen die deze wet aan hun laars lappen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 11:57   #68
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
btw, raf, van waar komt je sig? klinkt zo monty python-achtig??
Dat komt inderdaad van Monty Python: Spanish Inquisition part I.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 17 december 2004, 12:10   #69
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik hoop dat je je realiseert dat al die regelneverij zich op een dag ook wel 'ns tégen jou kan keren... Worden we trouwens al niet méér dan genoeg overspoeld door regeltjes en wetjes die onze vrijheid beperken? Ik blijf in dit debat nog steeds bij mijn oorspronkelijke standpunt: ijver voor hoffelijkheid en respect van zowel rokers als niet-rokers. Door fanatiek te gillen om een absoluut rookverbod zal je dat respect en die hoffelijkheid zeker niet bewerkstelligen...

Citaat:
Oud 17 december 2004, 12:41   #70
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Yep, helemaal mee eens. Een pakje sigaretten mag voor mijn part gerust 10 euro of meer kosten. Zo heeft de staat weer wat extra inkomsten om die tegemoetkoming aan cafébazen te betalen die investeren in zuivere lucht in hun zaak.

De wet die momenteel al van kracht is voor alle openbare gebouwen, hoeft niet gewijzigd te worden maar er mag heel wat strenger toegezien worden op de naleving ervan, desnoods met fikse boetes voor hen die deze wet aan hun laars lappen.
Cafébazen moeten zelf investeren of roken verbieden.
Voor de rest ben ik het met u eens.
Oud 17 december 2004, 13:08   #71
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bwa, voor al het geld dat de staat vangt van de roker, mag hij best ook iets in de plaats stellen voor de niet-roker... Of zie jij al die taksen liever verdwijnen in het "vakantiefonds voor vermoeide politici"?

Citaat:
Oud 17 december 2004, 13:20   #72
Ernesto
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem is, dat veel cafébazen zelf roken.
Ernesto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 01:16   #73
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij maakt in elk forum over roken een ongelofelijk slechte vergelijking met auto's die telkens onmiddellijk ontkracht wordt en toch wil je daar verder over zagen.
Tja, maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor meer gewoontes, zoals het drinken van alcohol en cafeïne-houdende dranken, het eten van junkfood en suiker, het gebruik van drugs, het instandhouden van vervuilende industrie (smog), enzovoorts.

De negatieve aspecten worden door de anti-rook lobby heel erg eenzijdig danwel niet volledig in beeld gebracht. Uitgebreid onderzoek, uitgevoerd voor de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), en tevens één van de grootste roken-tegenstanders, vindt geen statistisch significant verband tussen meeroken en longkanker. Het WHO is toch wel iets objectiever en minder eenzijdig dan STIVORO.

Roken heeft overgens ook positieve effecten op de gezondheid. Rokers hebben 50% minder kans op ouderdomsziekten als Alzheimer en Parkinson, ze verwerken informatie beter en sneller, hun motoriek is beter, hebben doorgaans een lager lichaamsgewicht, veel minder last van tandplak, minder last van hoge bloeddruk, enzovoorts, enzovoorts.

Maar daar hoor je die anti-rook lobby natuurlijk nooit over!!!
Oud 18 december 2004, 07:37   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Andromeda1968, tuurlijk hebben rokers minder last van ouderdomsverschijnselen. Mijn eigen moeder is gestorven aan roken gelateerde kankers, op haar 49 jaar. Goeie reden om geen ouderdomsverschijnselen te hebben he.

Het lagere gewicht , en de relatie met bloeddruk komt doordat vele rokers geen smaak meer hebben in hun eten.Minder eten=minder negative gevolgen van eten.
Daarom ook dat stoppende rokers bijkomen, ze eten met meer smaak.

De betere informatieverwerking. Dat kan je op dezelfde basis schoeien als het effect van cocaine op de mens, egoboostend. Maar na een tijd geen drol effect meer, tenzij negatief.

Oftewel, roken blijft ongezond, en het inademen van 2de hands rook is voor mij direct gevaarlijk, als astma patient. Toch heb ik nog een beetje respect voor mijn rokende medemens, en als dat wederzijds is, dan heb ik er geen probleem mee.
MAAR, een standaard vraag van me aan een vervelende roker, "het stoort toch niet als ik eet terwijl U rookt?"
Oud 18 december 2004, 17:05   #75
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Begrijp me niet verkeerd, ik wil de schadelijkheid van roken, zowel voor de roker zélf als de 'passieve' roker, helemaal niet minimaliseren. Maar:
Als uw en mijn grootste zorg inderdaad uw, mijn, onze, kortom: 'de volksgezondheid' is, moeten we onze pijlen dan niet eerst en vooral richten op de veeeeel ernstiger en wijdverbreider luchtvervuiling door
-verkeer
-industrie
?
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 17:24   #76
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Begrijp me niet verkeerd, ik wil de schadelijkheid van roken, zowel voor de roker zélf als de 'passieve' roker, helemaal niet minimaliseren. Maar:
Als uw en mijn grootste zorg inderdaad uw, mijn, onze, kortom: 'de volksgezondheid' is, moeten we onze pijlen dan niet eerst en vooral richten op de veeeeel ernstiger en wijdverbreider luchtvervuiling door
-verkeer
-industrie
?
Inderdaad, ook daar moeten we onze pijlen op richten. Maar in deze draad gaat het over roken.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2004, 13:52   #77
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
Nogal harde maatregelen, maar die nog hogere accijnzen vind ik alleszins een goed idee. Een hogere sociale bijdrage kan zelfs ook naar mijn mening.

Gruwelijke foto's op sigarettenverpakkingen zullen volgens mij ook wel helpen, al denk ik slechts in geringe mate.
En in het lager en secundair onderwijs zouden er wel meer sensibiliseringscampagnes mogen komen.

Ook moet je er rekening mee houden dat roken vaak een gevolg is van sociale problemen en opleiding.

Kijk eens in de technische en beroepsscholen. Pas op: geen verwijt voor die mensen maar het is overduidelijk dat het rookgebruik daar veel hoger ligt dan in hogere opleidingen. Dat sommige scholen roken op de speelplaats toelaten, vind ik totaal ongehoord. Wie heeft dit trouwens mogelijk gemaakt???
Ook mensen met lagere lonen grijpen sneller naar de sigaret, wat te begrijpen is. Ik denk dat als je dit probleem kleiner kunt maken (oplossen is onmogelijk), dat je ook het sigaretgebruik reduceert.
Om consequent te blijven met de titel, heb ik mij in openingsbericht beperkt tot voorstellen van maatregelen om de rokers financieel te treffen, zonder mededogen. Uiteraard ben ik daarnaast ook nog gewonnen voor autoritaire maatregelen om het roken te ontmoedigen en drastisch aan banden te leggen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2004, 16:14   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
MAAR, een standaard vraag van me aan een vervelende roker, "het stoort toch niet als ik eet terwijl U rookt?"
Standaard antwoord op arrogante vraag van onbeleefde boer;
"Bijlange niet, eet u maar verder! "
Of " kan u niet buiten gaan eten?"
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2004, 18:01   #79
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-verkeer
-industrie
?
Daar is die zagevent weer met 'verkeer en industrie'.
Open verdomme een topic over verkeer, dit is er eentje over rokers, zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Roken is een begrip geworden, een aanvaarding als 'normaal gedrag'.
Dit terwijl het niet zo normaal is.
Eten, dat is normaal.
Kakken, dat is normaal.
Drinken (en begin niet over alcohol te zeiken, dat bedoel ik niet), dat is normaal.

Roken, dat is een activiteit die helaas zo veralgemeend is, dat de schadelijke gevolgen niet meer aanvaard worden door de rokers.

Get real, het is ongezond, maar uw keuze.
Niet komen 'kankeren' als ik uw stank niet hebben wil, ik kak ook niet in uw bord.

Gij wilt roken, fine!
Niet in mijn buurt, niet op de kosten van MIJN gezondheidszorg.
Dus, de kosten van de algemene gezondheidszorg naar beneden.
Rokers een pak meer laten betalen voor hun gezondheidszorg.
Sigaretten minstens de helft goedkoper.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2004, 18:18   #80
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-verkeer
?
Trouwens, over verkeer gesproken, rokers die hun longen naar de kloten hebben geholpen, zijn meer geneigd om de auto te nemen, omdat ze geen conditie hebben om eens even de fiets te nemen.

Dus wat komt gij hier over verkeer zagen als rokers er meer afhankelijk van zijn!
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be