Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2021, 20:32   #61
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
De N-VA komt dagelijks met hun smoelen in de pers en toch is het regimemedia.
Ach... laat nooit de waarheid in de weg staan van een leuk verhaal, nietwaar ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2021, 20:34   #62
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is uw specialiteit hé vriend...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 12:05   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat bedoel je met 'regime-pers' aangezien VRT afhangt van de overeenkomst die de Vlaamse overheid waar NVA dominant in is haar oplegt. NVA en zelfs de fasco's van VB zitten in de raad van bestuur van VRT.

Voor de privé zenders die niet via politieke weg door NVA gedomesticeerd zijn moet je idd zelf op zoek gaan. Daar kunnen ze de bakens zelf uitzetten.
Zo dient HLN.be enkel nog maar om wat content door te spelen naar VTM en vice versa. Het is toch dezelfde eigenaar/aandeelhouder Van Thillo.
Je bevestigt met andere woorden het bestaan van een regimePERS.

Dat de N-VA, en zelfs de fasco's van VB deel uitmaken van de raad van bestuur van de VRT verandert NIETS aan het feit dat de VRT bekend staat als een rode regimezender.
En dat is geen toeval.
Oud 28 oktober 2021, 12:06   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ach... laat nooit de waarheid in de weg staan van een leuk verhaal, nietwaar ?
De "waarheid" van rode Willem, Het Oosten en panda, zal je bedoelen.
Oud 6 november 2025, 06:49   #65
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo, enkele jaren verder en het gerecht maakt werk van het vervolgen van de kring van extreem-rechtse LoLo's die mee gingen doen met de Jurgen zijn kruistocht tegen de staat. Vandaag doet de rechter uitspraak.

Citaat:
“Ik wil actie ondernemen en heb toegang tot wapens”: welke straf krijgen zeven kennissen van Jürgen Conings?

“Ze bewapenden zich niet tegen de Russen, maar wel tegen hun eigen overheid.” Door opmerkelijke gesprekken die militair Jürgen Conings (46) uit Dilsen-Stokkem voerde op internetfora — voordat hij in de Limburgse bossen verdween en er overleed — kwam het parket zeven mensen op het spoor. Zij konden zich vinden in de steeds extremere uitspraken van Conings en bij een huiszoeking werd er zelfs een arsenaal aan wapens gevonden. Vandaag velt de rechter een vonnis in de zaak... En twee beklaagden hebben al veroordelingen voor onder meer lidmaatschap van een extreemrechtse militie en racisme op hun naam staan.

Het is intussen bijna 4,5 jaar geleden dat Jürgen Conings (46) even wereldnieuws was. De militair uit het Limburgse Dilsen-Stokkem wist op 17 mei 2021 in de kazerne van Leopoldsburg een hoop wapentuig te stelen: vier raketwerpers, een P90-machinegeweer, een pistool, een kogelwerend vest en meer dan 2.000 patronen. In afscheidsbrieven liet hij zijn vriendin weten dat hij niet langer kon leven in een maatschappij waarin niets mogelijk was zonder toestemming van de overheid. “Ik zal plots een enemy of the state worden”, waarschuwde hij haar.

Conings bleek het gemunt te hebben op Marc Van Ranst — hij zou zelfs in de buurt van diens woning gezien zijn. De viroloog werd dan ook prompt in een safehouse ondergebracht, terwijl een grote zoektocht met hulp van zelfs buitenlandse militairen op poten gezet werd. Conings werd uiteindelijk pas weken later gevonden, op 20 juni in het Dilserbos in Limburg. Hij was dan al enige tijd overleden.

Gelijkgezinden zoeken

Een proces tegen Conings is er dus nooit gekomen, maar het hele verhaal krijgt wel nog een juridisch staartje. Tijdens het uitlezen van zijn smartphone stootten de speurders namelijk op verontrustende berichten. Het ging om ettelijke conversaties op obscure internetfora over hoe de regering zijn leven verwoestte, maar de toon werd steeds extremer. “Ik wil actie ondernemen en heb toegang tot wapens, munitie en ander materiaal”, schreef Conings op een beveiligd medium. “We moeten gelijkgezinden zoeken om gewapend actie te ondernemen.”
En Conings bleef doorgaan in diezelfde stijl, met zowaar felicitaties voor zijn gespreksgenoten. “Jullie zijn de enigen die echt de moed hebben om iets aan het beleid te veranderen. Deze verandering zullen we niet bereiken door met vijf man met een vlagje op een plein te gaan zwaaien. Gerichte acties zijn nodig. Gewapend verzet. Hit-and-go-acties.”

De Limburgse militair kreeg meteen bijval van een zekere F.D. “Ik ben prima inzetbaar!”, reageerde die. “Mijn zoon van 20 en mijn vrouw doen ook mee.” Toen de speurders dat bericht vonden, volgde een huiszoeking bij de man. En daar bleek een heus wapenarsenaal te liggen: van boksbeugels tot semi-automatische wapens. Die had hij naar eigen zeggen gekocht van E.M. (64), die hij had leren kennen via tussenpersoon W.H. Die twee kenden elkaar dan weer van de Vlaamse beweging.
Alles samen kreeg het gerecht via dat oorspronkelijke telefonieonderzoek acht personen in beeld. Die bleken allemaal — de ene al wat meer dan de andere — extreemrechtse sympathieën te hebben. Tussenpersoon W.H. was beheerder van de Facebookgroep ‘Vlaamse Klauwaards’, waar zulk gedachtengoed gedeeld werd. En ook in andere Facebookgroepen was hij actief. Maar volgens de man zelf bleef het bij internetactie. “Groepen waar de leden ook fysiek afspreken, daar heb ik nooit in gezeten.”

Toch werd W.H. in maart dit jaar nog maar veroordeeld op het proces rond ‘Project Thule’, dat door het hof van beroep beschouwd werd als een extreemrechtse militie. Hij had de feestzaal van een kasteeldomein in het Oost-Vlaamse Viane ter beschikking gesteld voor een heidens winterfeest van de groepering.
E.M., de bekendste in het rijtje, wordt ervan verdacht wapens verkocht te hebben aan F.D. De man werd in 2023 nog veroordeeld tot twaalf maanden cel voor het posten van racistische beelden en video's. Mocht hij nu opnieuw veroordeeld worden, dan zou dat al zijn zesde correctionele veroordeling zijn. Toch ontkent hij zelf dat hij racist is. “Ik heb nooit iets tegen moslims gehad”, aldus de man zelf. “Ik heb zelfs Turkse en Marokkaanse vrienden. Ik besef dat het ‘degoutant’ was om die beelden te verspreiden, maar intussen heb ik alles opgeruimd. Mijn huis én mijn vrienden.” Ook F.D., die zich samen met zijn gezin ‘aanbood’, en zijn vriendin L.G. worden vervolgd voor inbreuken op de wapenwet.

Extreemrechts

De speurders meenden aanvankelijk dat de beklaagden een aanslag wilden voorbereiden, maar dat kon doorheen het onderzoek nooit hard gemaakt worden. “De betrokkenen worden wel vervolgd voor inbreuken op de wapenwetgeving”, stelde het federaal parket. “De raadkamer heeft alvast beslist dat er onvoldoende bewijzen zijn om van een criminele organisatie te spreken”, aldus Wouter Smet, de advocaat van W.H. “Mijn cliënt ontkent ook de feiten die hem ten laste gelegd worden.”
Van de acht werd er één door de raadkamer buiten vervolging gesteld. Drie van de zeven riskeren nu 2 jaar cel of 1 jaar onder elektronisch toezicht. Tegen twee anderen werd 1 jaar cel gevorderd. Twee kleine garnalen lijken weg te komen met enkel een boete. “Dit gaat hier om mensen uit het extreemrechtse milieu. Mensen die zich bewapenen ‘voor als het ooit nodig zou zijn’”, aldus het federaal parket. “En daarmee doelen ze niet op een inval van de Russen, want dat zijn hun vrienden. Neen, ze bedoelen gewapend verzet tegen de overheid als er bijvoorbeeld coronamaatregelen genomen werden. Voor ons zijn vaccinaties een kwestie van gezond verstand, voor hen een reden om zich gewapend te verzetten.”

De verdediging vroeg om werkstraffen. “Dit gaat om de verkoop van tweedehandswapens. De rest speelt geen rol”, klonk het. De advocaat van F.D. stipte nog aan dat het enkel om de aan-en verkoop van oude wapens ging. “Er zijn nooit plannen geweest voor wat dan ook. Hij heeft alleen ooit eens gereageerd op een uitspraak van Jürgen Conings in een of andere chatgroep. Stom maar niet kwaadaardig”, aldus D.’s advocaat Frederick Van Vreckem.
Voor F.D.’s vriendin, die 1 jaar cel riskeert, werd de vrijspraak gevraagd. “Zij is nooit akkoord gegaan met de aankoop van de wapens. Er kan haar niet verweten worden dat ze haar partner niet heeft aangegeven toen die het wapentuig in huis haalde”, aldus haar advocaat Jan Donkers.

Overstromingen in Wallonië

Ook Wouter Smet, de advocaat van tussenpersoon W.H., vroeg een werkstraf. “Hij is inderdaad tussenpersoon geweest bij die verkoop, maar zelf heeft hij enkel een seinpistool in huis. In volle coronaperiode is hij de voeling met de maatschappij verloren en verzeild geraakt in chatgroepen waar werd opgeroepen tot verzet. Dat klopt, maar hij heeft ook een vzw opgericht die onder meer is gaan helpen bij de overstromingen in Wallonië”, klonk het.

E.M. emigreerde ondertussen naar het buitenland. “Mijn cliënt had die oude wapens in de loop der jaren verzameld en gerestaureerd, net als heel wat oude legeruniformen”, aldus zijn advocate. “Daar zat geen specifiek doel achter. Toen hij naar Hongarije verhuisde, wou hij alleen van die spullen af. We vragen een straf met uitstel.”

Vandaag doet de rechter uitspraak.
https://www.hln.be/dilsen-stokkem/ik...ings~a1c3722c/

Laatst gewijzigd door Pandareus : 6 november 2025 om 06:50.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be