Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2021, 07:52   #61
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik had een zwak voor VDB.
Zijn groene worsten die we te vreten kregen waren anders niet zo lekker.
Oud 17 november 2021, 23:16   #62
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

In context van dit topic is volgend opiniestuk van een arts zeker relevant: Artsen zijn ook burgers

Ik quote hier enkel het eerste deel maar de gehele opinie is absoluut het lezen waard! En voor de Dadee's van deze wereld: dit is een arts dus uit onverwachte hoek en de absolute waarheid.

Citaat:
Een pandemie kan je eng of ruim bekijken. In het eerste geval beschouw je het als een puur virologisch probleem en laat je de regie over aan virologen, biostatistici en intensivisten. In het tweede geval bekijk je het als een public health probleem en trek je huisartsen, pediaters, psychiaters maar ook talrijke niet-medische disciplines zoals psychologen of economen mee in bad.

Na 18 maanden is de tweede optie voor mij zonder discussie. Een pandemie is veel meer dan een louter medisch probleem, het is bij uitstek een maatschappelijke aangelegenheid, waarvoor de wetenschap oplossingen kan en moet aanreiken, maar waar de politiek en de burger uiteindelijk de beleidskoers bepalen op basis van maatschappijvisie en van het afwegen van waarden en risico's. Zo heeft de wetenschap ons fantastische vaccins gegeven, maar is het aan ons, burgers en maatschappij, om te beslissen of we deze willen verplichten of niet. Of zoals Vinay Prasad schrijft: "Science is a tool, not a prescription for policy on COVID-19".

Toen een collega-arts me er dus onlangs op wees dat ik als 'laboratoriumarts' niet wist hoe het er op de IC aan toe ging -- en mij dus best niet in discussie mengde -- dacht ik, here we go again. Ik heb ontzettend veel bewondering voor de intensivisten en verpleegkundigen in deze crisis, maar evengoed voor de kinderpsychiaters en huisartsen die ook de keerzijde van de medaille zien. Namelijk het mentale leed, vaak bij kinderen.

Deze crisis wordt al te vaak gereduceerd tot een pure crisis van de intensieve zorgen terwijl een pandemie net een maatschappij in al haar facetten raakt. "A pandemic is a total crisis. Beyond health concerns, managers need to deal with the economic and societal impact of that", schreef Michael Bang Petersen onlangs. En dus wil ik als arts, als voorzitter van een artsensyndicaat, maar ook als vader en burger meedenken en mee discussiëren over beleid en over oplossingen, met oog voor alle aspecten en maatschappelijke stakeholders. En met oog voor mijn vele eigen blinde vlekken.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2021, 23:25   #63
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
In context van dit topic is volgend opiniestuk van een arts zeker relevant: Artsen zijn ook burgers

Ik quote hier enkel het eerste deel maar de gehele opinie is absoluut het lezen waard! En voor de Dadee's van deze wereld: dit is een arts dus uit onverwachte hoek en de absolute waarheid.
Aan te bevelen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be