Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2022, 20:58   #61
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
De USS Harry S. Truman zit trouwens ook niet zo ver, die ligt nabij Split.

Voorlopig zijn er geen berichten die er op wijzen dat die dichterbij gaat ingezet worden, maar het kan wel snel gaan.
Onzin, vliegdekschepen mogen niet door de dardanellen, staat zwart op wit in het verdrag, en ik denk niet dat de turken dat op het spel gaan zetten voor de coke clown uit kiev.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2022, 21:21   #62
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik kan me wel voorstellen dat NATO straks een "No-Fly" zone boven Moldavie kan opleggen....botweg....

Wat gaan de Russen doen gezien er daar (nog) niet gevochten wordt hé....

Het zou meteen helpen vermijden dat een dominosteen valt...

(Oekraine zal niet vallen,echter zou Moldavie ,met een legertje van 2 man en een een paardenkop,snel opgekuist kunnen worden...)
Exact, echter ook Georgië (door Abchazië en Ossetie) lijkt me in de gevarenzone te liggen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2022, 21:23   #63
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat kan de NATO niet.
Moldavië is geen NATO-lidstaat.
De NATO kan dus geen militaire acties in Moldavië uitvoeren.
Een NO-FLY zone instellen is een militaire actie.

De NATO kan Moldavië dus niet bijstaan als de Russen na de val van Odessa hun pijlen richten op Moldavië.

Moldavië heeft dan ook reeds de noodtoestand uitgeroepen.
Het is aan het mobiliseren en heeft al aan de EU en de NATO gevraagd om ook aan hen wapens en humanitaire hulp te leveren.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/...medium=organic
Niet akkoord: ook boven Irak en ik dacht ex-Joegoslavië waren er no fly zones. Met een mandaat van de VN is veel mogelijk
Oud 5 maart 2022, 23:26   #64
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Niet akkoord: ook boven Irak en ik dacht ex-Joegoslavië waren er no fly zones. Met een mandaat van de VN is veel mogelijk
Hadden ze niet en zullen ze ook in de toekomst niet hebben, veiligheidsraard veto enzo .
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 06:22   #65
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dade Bekijk bericht
Hadden ze niet en zullen ze ook in de toekomst niet hebben, veiligheidsraard veto enzo .
No fly zones gaan er inderdaad niet komen, hoe nobel bedoeld ook. Een Russisch Veto in de veiligheidsraad is genoeg.

Eenzijdig door de NAVO is gezien hoe zwak, de Europese bondgenoten, de NAVO conventioneel in Europa hebben gemaakt, zeer on waarschijnlijk. Waarom, omdat de NAVO, zonder een normale Europese militaire aanwezigheid, veel te snel zou moeten door escaleren, naar de Nucleaire optie.
Kortom laat al die Europese NAVO wanbetalers eindelijk eens wakker geworden zijn, dan maar minder naar iets anders, maar 2% naar defensie is echt niet te veel...
Oud 6 maart 2022, 10:27   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Irak en ex-Joegoslavië was de NATO betrokken partij.
ex-Joegoslavië was trouwens met een VN mandaat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 12:04   #67
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
No fly zones gaan er inderdaad niet komen, hoe nobel bedoeld ook. Een Russisch Veto in de veiligheidsraad is genoeg.

Eenzijdig door de NAVO is gezien hoe zwak, de Europese bondgenoten, de NAVO conventioneel in Europa hebben gemaakt, zeer on waarschijnlijk. Waarom, omdat de NAVO, zonder een normale Europese militaire aanwezigheid, veel te snel zou moeten door escaleren, naar de Nucleaire optie.
Kortom laat al die Europese NAVO wanbetalers eindelijk eens wakker geworden zijn, dan maar minder naar iets anders, maar 2% naar defensie is echt niet te veel...
En een , in het tegengestelde geval, een conventioneel, zwakker Rusland, zou dan niet de nucleaire optie 'escaleren' ?
Wat we nodig hebben, is een realistische, evenwichtspolitiek, gericht op de-escalatie.
Oud 6 maart 2022, 12:35   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
En een , in het tegengestelde geval, een conventioneel, zwakker Rusland, zou dan niet de nucleaire optie 'escaleren' ?
Wat we nodig hebben, is een realistische, evenwichtspolitiek, gericht op de-escalatie.
De-escalatie zonder Oekraïne en Moldavië aan Putin te schenken is niet mogelijk.
En als men die twee gebieden zonder weerstand aan Putin schenkt, gaat die zich ongenaakbaar voelen en zijn rijk nog verder willen uitbreiden naar Georgië, Finland en zelfs Zweden.

De meeste hier hebben het nog steeds niet door, Putin wel elk gebied dat nu nog niet bij de NATO is in zijn rijk doen opgaan.
En elke tegenstand in het verwezelijken van zijn droom, zal hij beschouwen als een oorlogsverklaring tegen Rusland.
Putin is gewoon een narcist met grootheidswaanzin.
Oud 6 maart 2022, 12:42   #69
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De-escalatie zonder Oekraïne en Moldavië aan Putin te schenken is niet mogelijk.
En als men die twee gebieden zonder weerstand aan Putin schenkt, gaat die zich ongenaakbaar voelen en zijn rijk nog verder willen uitbreiden naar Georgië, Finland en zelfs Zweden.

De meeste hier hebben het nog steeds niet door, Putin wel elk gebied dat nu nog niet bij de NATO is in zijn rijk doen opgaan.
En elke tegenstand in het verwezelijken van zijn droom, zal hij beschouwen als een oorlogsverklaring tegen Rusland.
Putin is gewoon een narcist met grootheidswaanzin.
Inderdaad. We zitten compleet vast. Het is gemakkelijk gezegd dat we moeten de-escaleren, maar ik zie niet in hoe dit in deze toestand mogelijk is.

Om te kunnen de-escaleren heb je een tegenpartij nodig die wat realistisch is, en daar is nu geen sprake van.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 13:20   #70
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad. We zitten compleet vast. Het is gemakkelijk gezegd dat we moeten de-escaleren, maar ik zie niet in hoe dit in deze toestand mogelijk is.

Om te kunnen de-escaleren heb je een tegenpartij nodig die wat realistisch is, en daar is nu geen sprake van.
Ik denk dat beide partijen, Rusland en NAVO, de weg van de escalatie gekozen hebben. Elkaar jennen tot één van de partijen beslist om eens een echte oorlogsdaad te stellen. Het zou me niks verbazen dat het Westen die Russen feitelijk al compleet in de tang hebben, over alle informatie beschikken om dat land te neutraliseren zonder dat Rusland zelf hier nog veel schade zal kunnen aanrichten. Wat die Russen feitelijk bezielt om een oorlog te starten die ze niet kunnen winnen, weet niet?
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 13:23   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb dan ook al gepost dat de oorlog in Oekraïne slechts op 3 zaken kan uitdraaien.
1) Rusland bezet heel Oekraïne en we zitten terug in een koude oorlog.
2) Putin verdwijnt van het politieke toneel.
3) De NATO komt in oorlog met Rusland.
Oud 6 maart 2022, 13:30   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik denk dat beide partijen, Rusland en NAVO, de weg van de escalatie gekozen hebben. Elkaar jennen tot één van de partijen beslist om eens een echte oorlogsdaad te stellen. Het zou me niks verbazen dat het Westen die Russen feitelijk al compleet in de tang hebben, over alle informatie beschikken om dat land te neutraliseren zonder dat Rusland zelf hier nog veel schade zal kunnen aanrichten. Wat die Russen feitelijk bezielt om een oorlog te starten die ze niet kunnen winnen, weet niet?
De Russen zijn niet voor deze oorlog, slechts een beperkte groep is pro-oorlog.
Maar binnen Rusland is bevel-bevel en gehoorzaam je niet, dan eindig je ergens als voeder voor wilde dieren ergens in een bos.
Putin zit inderdaad in een tang en zijn enige uitweg is doorgaan tot het einde.
En de escalatie is zo ver opgelopen, dat het westen niet meer kan stoppen voor de Russische troepen zich hebben teruggetrokken uit Oekraïne, ook uit de Krim.
Oud 6 maart 2022, 13:35   #73
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dan ook al gepost dat de oorlog in Oekraïne slechts op 3 zaken kan uitdraaien.
ik denk dat Putin het zelf niet meer weet, denk dat ie dacht van de Russisch gezinde gebieden zonder veel poeha te kunnen annexeren en eventueel een puppet in Kiev te krijgen en de wereld die draaide zich om uit angst voor het 2de machtige tsarenrijk
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 13:42   #74
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je dat 1 realistisch is? Stel dat Rusland heel Oekraine verovert, wat al geen evidentie is. Hoe gaat een economisch geisoleerd rusland zo'n land kunnen onder controle houden (en heropbouwen)?

Punt 2 is voor mij de enige realistische uitweg maar niets wijst erop dat dit een mogelijkheid is.

Punt 3 is vandaag weinig waarschijnlijk maar het kan snel gaan natuurlijk. Ik hoop dat punt 3 zich enkel zal manifesteren in een samenspel met diplomatie waarbij er achter de schermen de juiste pionnen worden op de hoogte gehouden. Anders riskeren we hier werkelijk een soort WOIII: een totale open oorlog tussen de NAVO en Rusland zou catastrofaal zijn.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 14:22   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je dat 1 realistisch is? Stel dat Rusland heel Oekraine verovert, wat al geen evidentie is. Hoe gaat een economisch geisoleerd rusland zo'n land kunnen onder controle houden (en heropbouwen)?

Punt 2 is voor mij de enige realistische uitweg maar niets wijst erop dat dit een mogelijkheid is.

Punt 3 is vandaag weinig waarschijnlijk maar het kan snel gaan natuurlijk. Ik hoop dat punt 3 zich enkel zal manifesteren in een samenspel met diplomatie waarbij er achter de schermen de juiste pionnen worden op de hoogte gehouden. Anders riskeren we hier werkelijk een soort WOIII: een totale open oorlog tussen de NAVO en Rusland zou catastrofaal zijn.
Punt 1 is zelfs heel realistisch.
Het is Putin immers niet te doen om een economische heropbouw.
Het zal Putin zelfs niet storen als heel Oekraïne met de grond gelijk word gemaakt.

punt 2 is enkel mogelijk door de dood van Putin.
En daarvoor is die nu te goed beschermd en zijn er nog te veel mensen die voordeel halen uit zijn aanwezigheid.

punt 3 is zelfs dichter bij dan je denkt.
1 raket of granaat die verkeerd terecht komt en de NATO staat tegenover Rusland en dan zitten we inderdaad in WWIII.
Maar ook het toelaten aan vrijwilligers uit Europa om te gaan vechten tegen Rusland, kan Putin gaan opvatten als een oorlogverklaring van de NATO tegen Rusland.

Vergeet niet dat in het westen vrouwen zijn veroordeeld omdat ze als IS-bruid naar het midden-oosten waren getrokken.
En dat zelfs als een oorlogsdaad word beschouwd.
Oud 6 maart 2022, 14:27   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
ik denk dat Putin het zelf niet meer weet, denk dat ie dacht van de Russisch gezinde gebieden zonder veel poeha te kunnen annexeren en eventueel een puppet in Kiev te krijgen en de wereld die draaide zich om uit angst voor het 2de machtige tsarenrijk
Na de annexatie van de Krim, dacht Putin inderdaad dat het westen opnieuw als een geslagen hond zou toekijken hoe hij oostelijk Oekraïne volledig annexeerde en opnieuw met halfbakken maatregelen zou komen.
Hij had immers +/-15% van de Europese energievoorziening in handen en hij dacht te kunnen rekenen op de steun van zijn Chinese vrienden.
Oud 6 maart 2022, 20:47   #77
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
In Irak en ex-Joegoslavië was de NATO betrokken partij.
ex-Joegoslavië was trouwens met een VN mandaat.
er moet dus een VN-mandaat komen.
Oud 6 maart 2022, 20:52   #78
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er moet dus een VN-mandaat komen.
Dat lijkt me totaal onrealistisch. Rusland heeft sowieso vetorecht, en China gaat nooit zo een cadeau geven aan de VS om dat mee te stemmen tegen rusland in.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2022, 04:47   #79
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht

Hoe bedoel je ' de NAVO zwak" ?

Laatst gewijzigd door cato : 7 maart 2022 om 04:49.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2022, 06:36   #80
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We lezen in de pers hoe men in Rusland de "Ik spijt U te moeten mededelen" brieven ondertussen begint te ontvangen...

Maar het is onwaarschijnlijk dat er veel gesneuvelden gaan teruggezonden worden naar hun familie....

...organisatieproblemen...

Laatst gewijzigd door kelt : 7 maart 2022 om 06:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be