![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Idd, ik trek die drie punten in twijfel.
NB: vergeet niet dat naast het algemeen bekende evangelie nog andere evangelies bestaan |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De niet-canonieke geschriften zoals daar zijn de zgn 'Nag Hammadi-rollen', met daarin het evangelie van Tomas, het evangelie van Maria (hierin het conflict tss Petrus en Maria Magdalena), het evangelie van Fillipus, evangelie van de Egyptenaren,..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik twijfel aan de canonieke evangelies omdat die opgesteld zijn voor een bepaald publiek. Ik weet niet precies welke evangelist bvb voor een Romeins publiek schreef (ik vermoed Marcus), maar het lijkt me duidelijk dat dit werk enigzins aangepast werd om voor een Romeins-heidens publiek aanvaardbaar zijn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoogstens kan het evangelie van Thomas op een zekere waarheid berusten, maar de kerkvaders van de eerste eeuwen hebben die geschrift al vlug aan de kant geschoven omdat het reeds bijgewerkt was door gnostici. Over uw opmerking van dat "Romeins publiek": even opmerken dat de bijbelcanon werd vastgelegd door de toen nog ongedeelde Kerk, d.i. de Kerk in de Griekse, Oosterse en Latijnse wereld. Het is zelfs zo dat de canon van de Kerk werd vastgelegd tijdens een concilie waar voornamelijk Griekse en oosterse bisschoppen op aanwezig waren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Toch geloofwaardiger, omdat die niet-canonieke evangelies ofwel:
-ouder zijn -niet gepasseerd zijn aan de katholieke censuur daar ze pas in de twintigste eeuw ontdekt zijn Mss in uw ogen een drogreden, in de meeste mensen hun ogen niet |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Sorry, gnosticisme is vreemd aan het rooms-katholicisme, maar niet aan de persoon van Jezus zelf. In tegendeel, deze denkbeelden waren wijdverspreid in het middelandse-zeegebied toen.
Trouwens wil ik even opmerken dat ook het canonieke evangelie van Johannes volstaat met gnostische verwijzingen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook is het niet waar dat die niet-canonieke geschriften jonger zouden zijn. Het zgz. "evangelie van Maria" werd opgesteld na de redactie van het laatste canonieke evangelie. Heel veel van die niet-canonieke geschriften werden in gnostische tijd opgesteld, dus veel later dan wat u meent te weten (maar eigenlijk niet weet). Trouwens, een niet-canoniek geschrift betekent niet altijd dat het daarom ook ketters is. Zo werd door het Concilie van Laodicea de brief van Clemens als niet-apostolisch (dus niet-canoniek) beoordeeld, maar wel rechtgelovig en post-apostolisch. Hetzelfde geldt voor "Hermas" en nog vele andere geschriften. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dus u geeft toe dat er censuur aan te pas is gekomen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() s.n., The nag hammadi library in english, leiden, 1977.
Sorry, maar persoonlijk bezit ik geen exemplaar van deze evangelies omdat uw kerk de publicatie ervan eeuwenlang heeft tegengehouden (waarom eigenlijk als er toch niks schokkends in zou staan?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval was er geen sprake van censuur, maar wel van beoordeling. Er werd immers in de Kerk gevraagd om duidelijkheid te scheppen welke evangelies rechtgelovig en overeenkomstig de werkelijkheid waren. Er circuleerden immers allerlei geschriften. De Kerk heeft toen (a) een onderscheid gemaakt tussen canonieke en niet-canonieke geschriften; (b) een onderscheid gemaakt tussen rechtgelovige (orthodoxe) en ketterse (kakadoxe) geschriften. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik zeg 'censuur' omdat de hoogegplaatsten eventjes beslisten wat rechtgelovig was en wat niet. Lijkt me nogal een subjectieve beoordeling toch. Ze zullen nl niks toegelaten hebben wat tegen de bestaande orde van toen in zou gaan.
Hiermee bedoel ik: de kerk was op dat moment een mannenbastion en men wou dit zo houden.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En misschien zou u de eerlijkheid moeten hebben om dergelijke mythologie niet in uw mond te nemen: de Kerk heeft de publicatie helemaal niet tegengehouden. Die geschriften waren grotendeels gewoon verloren gegaan en voor de rest gewoon bewaard. Blijkbaar bent u niet goed op de hoogte van het feit dat de Kerk bepaalde niet-canonieke geschriften wel eerde, maar ze evenwel niet als apostolisch beschouwde. Zo stond het Kindheidsevangelie van Thomas in grote verering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest: ik wacht nog steeds naar de referentie in welk niet-canoniek geschrift Jezus wel vrouwen tot Zijn apostelen aanstelde. Blijkbaar weet u ook niet dat Jezus aan Zijn apostelen beloofde dat Hij hen de macht gaf te binden en te ontbinden alsook dat de H. Geest hen daarin zou bijstaan. Juist gelooft de Kerk dat ze gestuwd werd/wordt door de H. Geest wanneer ze een algemeen concilie bijeenroept. |
|
![]() |
![]() |