Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2022, 18:46   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Ik vat het maar al te goed, jij probeert ons wijs te maken dat onze ouders al racisten waren en dat is een pertinente leugen.

Ik heb nooit en nergens ooit een afbeelding gezien van een zwarte piet als slaafje met een ketting aan zijn been.
Vertel eens uit welk boekje dat kwam?
(Een laatste dan).

Misschien eens wat beter informeren. Een leerrijke bezigheid. Niet dat zwarte piet overal met een ketting werd afgebeeld (ik heb zwarte piet als kind nooit met een ketting aan zijn been afgebeeld gezien. Wel als een neger en knecht van sinterklaas). Het beeld van zwarte piet zal wel van streek tot streek wat verschillend zijn geweest. Maar toch ...

Liedje 1916.

1916 - Lied:
Zwarte Piet

Deftig in ’t fluwelen pak
Op zijn rug een grote zak
Met een tronie zwart als roet
En een ketting aan zijn voet
Mantel, kuitbroeken baret
Dat is Pietermans portret

Woont een deugniet in de buurt
Gauw wordt Piet erheen gestuurd
Aak’lig grijnst zijn brede mond
Woedend kijkt hij in het rond
En hij stopt met groot gemak
Onze rakker in de zak !

Komt hij op een kinderfeest
Wees dan niet voor Piet bevreesd
Vriend’lijk lacht zijn rode mond
Leuke knikjes deelt hij rond
Open gaat de zak ! De buit …
Strooit hij voor je voeten uit

P.S.

Dat vele van onze voorouders (en wellicht ouders) racistisch waren, of zijn, staat vast als een paal boven water. In 1958, tijdens Expo '58, gooiden blanke kinderen bananen naar de zwarte kinderen in het Congolees Dorp omdat ze deze Congoleze kinderen vergeleken met apen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2022 om 18:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 19:19   #62
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Daar lach ik eens goed mee ....

Maar weeral een handige manier om rond de hete brij te fietsen.
In een draad over Zwarte Piet en tradities wilt gij over iets heel anders beginnen. Het lijkt mij dat gij met een ongezonde fixatie zit. En dat lachen is ook niet veelbelovend.
Oud 12 november 2022, 20:51   #63
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
(Een laatste dan).

Misschien eens wat beter informeren. Een leerrijke bezigheid. Niet dat zwarte piet overal met een ketting werd afgebeeld (ik heb zwarte piet als kind nooit met een ketting aan zijn been afgebeeld gezien. Wel als een neger en knecht van sinterklaas). Het beeld van zwarte piet zal wel van streek tot streek wat verschillend zijn geweest. Maar toch ...

Liedje 1916.

1916 - Lied:
Zwarte Piet

Onze rakker in de zak !

P.S.

Dat vele van onze voorouders (en wellicht ouders) racistisch waren, of zijn, staat vast als een paal boven water. In 1958, tijdens Expo '58, gooiden blanke kinderen bananen naar de zwarte kinderen in het Congolees Dorp omdat ze deze Congoleze kinderen vergeleken met apen.
Ah, dat beeld van die neger met die ketting, als knecht van sinterklaas, komt dan wellicht uit datzelfde boekske uit 1916, van de eerste wereldoorlog?
Heb je lang moeten zoeken op zolder?
Dus, informeren? Bij wie? Van die racisten uit 1916 leeft er immers niemand meer...

Toen mochten nog liedjes en grapjes gemaakt worden, dat toont alleminst racisme, dat toont wel humor en nog de vrijheid om te zeggen wat men maar wou zonder meteen als racist geïntimideerd te worden om de mond te snoeren...het racisme werd gaandeweg ingefluisterd en voorgekauwd door de (s)linkse pamperaars om als excuustruus te kunnen gebruiken door gekleurde en zwarte misnoegden als die hun goesting niet kregen, dan konden ze hun haat eens ongebreideld en ongestraft ventileren met het scheldwoord racist, en daar werd veelvuldig, en te pas en te onpas, gebruik van gemaakt.

En wat heeft dat te maken met de zwarte piet heisa van nu en dat wij allemaal altijd al racisten zouden geweest zijn?
Dat is even idioot als het verwijt van de gekleurde/zwarte zeurpieten die anderen verwijten van racistisch te zijn over een fantasie/kinderverhaaltje maar dan zijzelf, in het werkelijke leven, de grootste racisten blijken te zijn.

Bovendien vergeet je ook nog eens gemakshalve dat mensen afkeer kregen van allochtonen/kleurlingen door hun wangedrag, zij zijn zelf schuldig aan dat "racisme" door hun slechte imago want wie hun wangedrag en misdaden afkeurde werd afgeschoten en de mond gesnoerd door het woordje "racist."

Laatst gewijzigd door Oma : 12 november 2022 om 20:52.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 20:59   #64
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Zwarte piet is sociaal darwinisme.
Oud 13 november 2022, 08:39   #65
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

olgens de overlevering komen Sinterklaas en Zwarte Piet tijdens het sinterklaasfeest in november met de stoomboot uit Spanje aan om cadeaus en snoepgoed te brengen. In de loop van de tijd is de gedaante van de Sinterklaashulp verschillende malen veranderd, van boeman en knecht tot speelse en vaak ondeugende kindervriend. Aanvankelijk was er maar één Zwarte Piet en in veel verhalen en liederen wordt Zwarte Piet dan ook in het enkelvoud gebruikt, sedert het midden van de 20e eeuw zijn er vaak veel meer.

Op 15 januari 2015 plaatste het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE), tegenwoordig bekend als Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN), het sinterklaasfeest, inclusief Zwarte Piet, op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland. Het deed dit op voordracht van Stichting Sint en Pietengilde.[1]

Van wikipedia
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2022, 09:47   #66
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
olgens de overlevering komen Sinterklaas en Zwarte Piet tijdens het sinterklaasfeest in november met de stoomboot uit Spanje aan om cadeaus en snoepgoed te brengen. In de loop van de tijd is de gedaante van de Sinterklaashulp verschillende malen veranderd, van boeman en knecht tot speelse en vaak ondeugende kindervriend. Aanvankelijk was er maar één Zwarte Piet en in veel verhalen en liederen wordt Zwarte Piet dan ook in het enkelvoud gebruikt, sedert het midden van de 20e eeuw zijn er vaak veel meer.

Op 15 januari 2015 plaatste het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE), tegenwoordig bekend als Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN), het sinterklaasfeest, inclusief Zwarte Piet, op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland. Het deed dit op voordracht van Stichting Sint en Pietengilde.[1]

Van wikipedia
Conclusie: zolang Piet al bestaat, past hij zich dus constant aan. Wat maakt het dan uit dat hij zich nogmaals aanpast en dit keer geen vaste huidskleur heeft? De kinderen malen er alvast niet om. Bij hun staan de geschenken centraal. Het zijn alleen volwassen zumpen die moeilijk doen vanwege xenofobe reflexen.
Oud 13 november 2022, 09:52   #67
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(Een laatste dan).

Liedje 1916.

1916 - Lied:
Zwarte Piet

Onze rakker in de zak !

P.S.

Fuck jong.. dat ge zo diep hebt moeten graven om bewijs te vinden dat 't sinterklaas-verhaal puur en onversneden racisme is.. knap!

Maar zijt ge zeker dat ge die ketting wel juist geïnterpreteerd hebt..? Ik vraag het maar even omdat ik den indruk heb dat sommige mensen zo bevooroordeeld zijn dat ze overal racisme in zien.. misschien heb je daar ook wat last van..?

Zou het niet kunnen dat de goede sint hem bevrijdt heeft van arabische slavendrijvers, maar nog geen smid gevonden heeft om 'm van die ketting te verlossen..? Zie je.. dat is direct een heel ander en veel positiever verhaal eh..

Of je kan ook bedenken dat zwarte piet toen al een beetje gay was.. en dat mag hee.. ..met alle lgbtq+-?!# gedoe in de samenleving zou hij dat kettinkske beter terug aandoen.. nee..?

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 13 november 2022 om 09:54.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2022, 09:56   #68
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Fuck jong.. dat ge zo diep hebt moeten graven om bewijs te vinden dat 't sinterklaas-verhaal puur en onversneden racisme is.. knap!

Maar zijt ge zeker dat ge die ketting wel juist geïnterpreteerd hebt..? Ik vraag het maar even omdat ik den indruk heb dat sommige mensen zo bevooroordeeld zijn dat ze overal racisme in zien.. misschien heb je daar ook wat last van..?

Zou het niet kunnen dat de goede sint hem bevrijdt heeft van arabische slavendrijvers, maar nog geen smid gevonden heeft om 'm van die ketting te verlossen..? Zie je.. dat is direct een heel ander en veel positiever verhaal eh..

Of je kan ook bedenken dat zwarte piet toen al een beetje gay was.. en dat mag hee.. ..met alle lgbtq+-?!# gedoe in de samenleving zou hij dat kettinkske beter terug aandoen.. nee..?

Ja darwinisten censureren hun ontuchten weg uit de geschiedenis.
Zo hebben ze dat ook met rassenleren rond mensen gedaan. Wees blij dat er nog sporen te vinden zijn om de bron van de “knecht” te achterhalen.

Iemand bevrijden om een ketting aan het been te doen. Oogkleppen ofzo?
Oud 13 november 2022, 10:03   #69
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Iemand bevrijden om een ketting aan het been te doen. Oogkleppen ofzo?
Ge hebt precies weer wat moeite om te lezen eh..
Oud 13 november 2022, 10:09   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Ah, dat beeld van die neger met die ketting, als knecht van sinterklaas, komt dan wellicht uit datzelfde boekske uit 1916, van de eerste wereldoorlog?
Heb je lang moeten zoeken op zolder?
Dus, informeren? Bij wie? Van die racisten uit 1916 leeft er immers niemand meer...

Toen mochten nog liedjes en grapjes gemaakt worden, dat toont alleminst racisme, dat toont wel humor en nog de vrijheid om te zeggen wat men maar wou zonder meteen als racist geïntimideerd te worden om de mond te snoeren...het racisme werd gaandeweg ingefluisterd en voorgekauwd door de (s)linkse pamperaars om als excuustruus te kunnen gebruiken door gekleurde en zwarte misnoegden als die hun goesting niet kregen, dan konden ze hun haat eens ongebreideld en ongestraft ventileren met het scheldwoord racist, en daar werd veelvuldig, en te pas en te onpas, gebruik van gemaakt.

En wat heeft dat te maken met de zwarte piet heisa van nu en dat wij allemaal altijd al racisten zouden geweest zijn?
Dat is even idioot als het verwijt van de gekleurde/zwarte zeurpieten die anderen verwijten van racistisch te zijn over een fantasie/kinderverhaaltje maar dan zijzelf, in het werkelijke leven, de grootste racisten blijken te zijn.

Bovendien vergeet je ook nog eens gemakshalve dat mensen afkeer kregen van allochtonen/kleurlingen door hun wangedrag, zij zijn zelf schuldig aan dat "racisme" door hun slechte imago want wie hun wangedrag en misdaden afkeurde werd afgeschoten en de mond gesnoerd door het woordje "racist."
Deze maal geef ik u 100% gelijk. De term “racist” wordt tegenwoordig dusdanig misbruikt dat het uiteindelijk een inhoudloze banaliteit is geworden.
Oud 13 november 2022, 10:12   #71
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge hebt precies weer wat moeite om te lezen eh..
Ge weet dat het op zwarte slaven gebaseerd is.
Wij weten het allemaal.
De Sint zal de smid eerder betaald hebben hen te knechten.
Oud 13 november 2022, 10:29   #72
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(Een laatste dan).

Liedje 1916.

1916 - Lied:
Zwarte Piet

Onze rakker in de zak !

P.S.

Als student heb ik in 1958 de Expo twee maal bezocht met mijn lief (nu mijn echtgenote). Van het Congolees paviljoen herinner ik mij alleen nog een zeer interessante uitleg die daar door twee Congolezen verstrekt werd omtrent de beruchte slaapziekte en de tsetse-vlieg. Van schabouwelijke racistische incidenten hebben wij toen niets gezien.
Wat uw bananen-verhaal betreft, u bent geweldig aan het wroeten om, in een vlaag van heuse oikofobie, ons allemaal voor te stellen als afstammelingen van onvermurwbare Afrikanen-haters. Dat bananenincident is gewoon een zeer banaal item dat je ook nu nog met de regelmaat van een klok ziet opduiken bij een idioot op een of andere voetbaltribune. Maar jij grijpt dat blijkbaar uiterst dankbaar en wellustig aan om uw ingebakken oikofobie bot te vieren.
Oud 13 november 2022, 11:33   #73
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als student heb ik in 1958 de Expo twee maal bezocht met mijn lief (nu mijn echtgenote). Van het Congolees paviljoen herinner ik mij alleen nog een zeer interessante uitleg die daar door twee Congolezen verstrekt werd omtrent de beruchte slaapziekte en de tsetse-vlieg. Van schabouwelijke racistische incidenten hebben wij toen niets gezien.
Wat uw bananen-verhaal betreft, u bent geweldig aan het wroeten om, in een vlaag van heuse oikofobie, ons allemaal voor te stellen als afstammelingen van onvermurwbare Afrikanen-haters. Dat bananenincident is gewoon een zeer banaal item dat je ook nu nog met de regelmaat van een klok ziet opduiken bij een idioot op een of andere voetbaltribune. Maar jij grijpt dat blijkbaar uiterst dankbaar en wellustig aan om uw ingebakken oikofobie bot te vieren.
Wij verzamelde in onze jonge tijd zelfs zilverpapier voor de negerkes.
Zilverpapier had toen namelijk een andere samenstelling dan het nu heeft er zaten waardevolle grondstoffen in.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2022, 11:35   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jaja, dat zal wel. Leg het maar uit. Maar in de tijd van Expo ‘58, vierde racisme hoogtij bij vele blanken en niet in het minst op de expo zelf. Maar waarschijnlijk -zo ziet het er toch naar uit- had u daar geen notie van in uw mooie jonge jaren met uw verloofde.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04...congo-voor---/
Zie video.

En die blanke kindertjes die toen bananen gooiden naar de zwarte kindertjes zijn nu wel de grootvaders of vaders van nu.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2022 om 11:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2022, 12:54   #75
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ooit vertelde een linkiewinkiedoedel (zag een racist onder ieder bed) dat hij strips verzamelt, inclusief officieuze parodiestrips. Zoals deze Suske en Wiske, de Glunderende Gluurder bevond zich in zijn collectie.

Ik vond het altijd vreemd dat hij zich aan dit racisme blijkbaar minder stoorde, want beginnende woke-achtige trekjes had hij wel op het punt dat sommigen hem een zeur vonden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 november 2022 om 12:55.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2022, 13:01   #76
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja, dat zal wel. Leg het maar uit. Maar in de tijd van Expo ‘58, vierde racisme hoogtij bij vele blanken en niet in het minst op de expo zelf. Maar waarschijnlijk -zo ziet het er toch naar uit- had u daar geen notie van in uw mooie jonge jaren met uw verloofde.
....
En die blanke kindertjes die toen bananen gooiden naar de zwarte kindertjes zijn nu wel de grootvaders of vaders van nu.
Gij vindt jezelf dus ook een blanke racist want alle blanken zijn racisten, net zoals ook enkel "belgen" criminelen kunnen zijn.
Misschien was jouw grootvader wel een van die blanke kindertjes die toen bananen gooide?

Wat de topic betreft, zwarte piet, zijn het enkel zwarte racisten die met een geschiedenisles van slavernij uit een ver verleden pogen om de huidige, blanke traditie, cultureel erfgoed en een kinderfeestje te verpesten door er vals en onterecht racisme bij te sleuren.
Een wraakoefening uit haat op onschuldige blanken voor de zwarte slavernij die ze zelf niet meemaakten....zo tonen zwarte inwijkelingen hun dankbaarheid op de blanke bevolking voor het beter leven dat ze hier kregen.

Enkel de echte racist zal beweren dat racisme afhankelijk is van de huidskleur door alle blanken racisten te noemen.
Oud 13 november 2022, 13:08   #77
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ooit vertelde een linkiewinkiedoedel (zag een racist onder ieder bed) dat hij strips verzamelt, inclusief officieuze parodiestrips. Zoals deze Suske en Wiske, de Glunderende Gluurder bevond zich in zijn collectie.

Ik vond het altijd vreemd dat hij zich aan dit racisme blijkbaar minder stoorde, want beginnende woke-achtige trekjes had hij wel op het punt dat sommigen hem een zeur vonden.
Toen mocht er nog gelachen worden, nu niet meer.
Deze linkiewinkiedoedel zou nu deze zelfde strip misbruiken voor zwarte piet-racisme, aan het kruis nagelen en dan verbranden.
Oud 13 november 2022, 13:12   #78
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Ge weet dat het op zwarte slaven gebaseerd is.
Wij weten het allemaal.
De Sint zal de smid eerder betaald hebben hen te knechten.
Ja, we weten dat allemaal.. en nu gaan de darwinisten het bestaan van zwarte slaven wissen uit de geschiedenis door zwarte piet te censureren..

Kijk, de geschiedenis is wat ze geweest is.. we kunnen daar niets meer aan veranderen.. 't heeft geen zin om ons daarover schuldig te voelen of er excuses voor aan te bieden. Het enige wat zin heeft, is om dat verfoeilijke gedrag niet meer te herhalen. Dus, door zwarten niet meer als slaven te gebruiken of ze als minderwaardig te behandelen. En guess what.. we leven hier al verschillende decennia met die gedachte. Ik sluit niet uit dat er geen racisme meer aanwezig is eh.. maar het idee dat zwarten beesten zijn die zo ook moeten behandeld worden, is bij het gros van de bevolking al lang uitgeroeid.

Om ondanks die switch nu het kinderfeest alsnog te willen interpreteren als een verheerlijking van dat racistische verleden, is ronduit ziek of idioot. Want die interpretatie speelt in ons leven geen rol meer.. niemand in mijn jeugd heeft zwarte piet ooit als slaaf gezien. Wij waren zelfs niet bezig met zijn huidskleur. Dus: laat zwart en blank gewoon samen op pad gaan en samen werken als partners in crime.. zo leven we nu ook in de samenleving samen eh..
Oud 13 november 2022, 13:14   #79
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, we weten dat allemaal.. en nu gaan de darwinisten het bestaan van zwarte slaven wissen uit de geschiedenis door zwarte piet te censureren..

Kijk, de geschiedenis is wat ze geweest is.. we kunnen daar niets meer aan veranderen.. 't heeft geen zin om ons daarover schuldig te voelen of er excuses voor aan te bieden. Het enige wat zin heeft, is om dat verfoeilijke gedrag niet meer te herhalen. Dus, door zwarten niet meer als slaven te gebruiken of ze als minderwaardig te behandelen. En guess what.. we leven hier al verschillende decennia met die gedachte. Ik sluit niet uit dat er geen racisme meer aanwezig is eh.. maar het idee dat zwarten beesten zijn die zo ook moeten behandeld worden, is bij het gros van de bevolking al lang uitgeroeid.

Om ondanks die switch nu het kinderfeest alsnog te willen interpreteren als een verheerlijking van dat racistische verleden, is ronduit ziek of idioot. Want die interpretatie speelt in ons leven geen rol meer.. niemand in mijn jeugd heeft zwarte piet ooit als slaaf gezien. Wij waren zelfs niet bezig met zijn huidskleur. Dus: laat zwart en blank gewoon samen op pad gaan en samen werken als partners in crime.. zo leven we nu ook in de samenleving samen eh..
Jamaar het is niet eerlijk de ontuchten en genocides van eigen kamp uit de geschiedenis te wissen en naar anderen te blijven wijzen he.
Darwin was een racist en door zijn primitieve kijk op inboorlingen, zij we tot een mindfart gekomen waar ze zichzelf wijsmaakten dat het de naam “beschaving” waardig is.
Laten we de geschiedenis niet censureren om zulke fascisten verder te idealiseren.
Oud 13 november 2022, 13:49   #80
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Jamaar het is niet eerlijk de ontuchten en genocides van eigen kamp uit de geschiedenis te wissen en naar anderen te blijven wijzen he..
Waar hebt ge het eigenlijk over..? Naar wie wordt er gewezen door wie..?
En wat zwarte piet betreft.. vanwaar komt de vraag om te censureren en te wissen..? Wie zijn de voorstanders..?

Citaat:
Darwin was een racist en door zijn primitieve kijk op inboorlingen, zij we tot een mindfart gekomen waar ze zichzelf wijsmaakten dat het de naam “beschaving” waardig is.
Manneke.. nagenoeg IEDEREEN had in die tijd zo een primitieve kijk op inboorlingen. Darwin heeft dat niet uitgevonden hoor.. dat was toen algemeen gedachtengoed.. En Darwin heeft met het hele zwarte pieten-gedoe geen zak te maken.. uw obsessie begint absurd grotesk te worden.

Citaat:
Laten we de geschiedenis niet censureren om zulke fascisten verder te idealiseren.
Dus mag zwarte piet gewoon zwarte piet blijven..?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be