Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De onderhoudsplicht, afschaffen of niet.
Ja. 8 61,54%
Neen. 3 23,08%
Ik twijfel, geen idee... 2 15,38%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2023, 12:18   #61
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij betaalt precies nog niet genoeg belastingen? En voor wat?
De kloten van schoof?
Gemiddelde loopbaan in België = 33 jaar.

Als de gemiddelde Belg 33 jaar werkt, dan gaat er gedurende die korte loopbaan inderdaad niet voldoende belastingen en RSZ worden betaald om tussen uw 65 (huidige pensioenleeftijd) en uw 82 jaar (gemiddelde overlijdensleeftijd) u een pensioen uit te gaan betalen dat voldoende hoog is om een rusthuis te betalen.

Een gemiddeld rusthuis kost € 1.700 per maand.

Hoe wil je dat gaan betalen met pensioengeld als de Belg maar gemiddeld 33 jaar werkt terwijl diezelfde Belg nog bijna 20 jaar leeft na bereiken van pensioenleeftijd?

Dus neen: we betalen inderdaad niet genoeg RSZ en belastingen om ons een pensioen te kunnen geven van € 2.000 per maand (kost woonzorgcentrum + bijkomende kosten).

Het is nogal een naïeve gedachte om te denken dat het mogelijk is gemiddeld 33 jaar te werken om dan gedurende 18-19 jaar een pensioen van € 2.000 te krijgen.

Je moet geen rekenkundig wonder zijn om te beseffen dat dat niet kan.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 24 april 2023 om 12:19.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 13:22   #62
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Als de gemiddelde Belg 33 jaar werkt, dan gaat er gedurende die korte loopbaan inderdaad niet voldoende belastingen en RSZ worden betaald om tussen uw 65 (huidige pensioenleeftijd) en uw 82 jaar (gemiddelde overlijdensleeftijd) u een pensioen uit te gaan betalen dat voldoende hoog is om een rusthuis te betalen.

Hoe wil je dat gaan betalen met pensioengeld als de Belg maar gemiddeld 33 jaar werkt terwijl diezelfde Belg nog bijna 20 jaar leeft na bereiken van pensioenleeftijd?

Dus neen: we betalen inderdaad niet genoeg RSZ en belastingen om ons een pensioen te kunnen geven van € 2.000 per maand (kost woonzorgcentrum + bijkomende kosten).

Het is nogal een naïeve gedachte om te denken dat het mogelijk is gemiddeld 33 jaar te werken om dan gedurende 18-19 jaar een pensioen van € 2.000 te krijgen.

Ik hoef niet te rekenen, daarvoor wordt de politiek vet genoeg betaald maar ze bakken er niks van waardoor mensen geen rusthuis meer kunnen betalen van hun schamele pensioenen.

En wie heeft er een pensioen van 2000€? Zelfs na 45 jaar werken niet... maar wél voor de hangmatters, de turk/marok etc.. en asielparasieten die geen cent bijdroegen....die kunnen lekker de grote jan gaan uithangen tijdens vakantie of terugkeer naar thuislanden met belgische pensioenen op jouw kap.
Het gemiddelde belgische pensioen bedraagt 1.208 euro netto per maand, het laagste pensioen van europa met de hoogste belastingdruk.
Wat zegt dat?
Een bende onbekwame politiekers die niet kunnen/willen tellen maar stelen als de raven voor zelfverrijking en om met miljarden belastinggeld te smijten maar de eigen bevolking niet eens een deftig pensioen gunt om een rusthuis te kunnen betalen.

Maar maak je niet direct ongerust over jouw oikofobe berekening, er zijn al vele oudjes de hoek omgegaan en er zullen er nog heel veel volgen na vaccinatieschade, dat is al een forse besparing op pensioenen die ze al niet meer hoeven uit te keren, misschien kunnen ze daarmee de gemiddelde pensioenen verhogen tot boven de armoedegrens.
Oud 24 april 2023, 13:30   #63
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoef niet te rekenen, daarvoor wordt de politiek vet genoeg betaald maar ze bakken er niks van waardoor mensen geen rusthuis meer kunnen betalen van hun schamele pensioenen.

En wie heeft er een pensioen van 2000€? Zelfs na 45 jaar werken niet...
Ja, dat is nu net mijn punt. Dat ons pensioen zo laag is (en onvoldoende voor de kosten van een WZC te dekken) omdat we veel te weinig werken.

Citaat:
maar wél voor de hangmatters, de turk/marok etc.. en asielparasieten die geen cent bijdroegen....die kunnen lekker de grote jan gaan uithangen tijdens vakantie of terugkeer naar thuislanden met belgische pensioenen op jouw kap.
Straf. Krijgen bepaalde nationaliteiten een hoger pensioen dan?

Citaat:
Het gemiddelde belgische pensioen bedraagt 1.208 euro netto per maand, het laagste pensioen van europa met de hoogste belastingdruk.
Wat zegt dat?
Twee grote redenen denk ik:

1) verkeerde prioriteiten

2) Belgen werken bijna het minst van de EU:
- in de EU werken mensen gemiddeld 36 jaar. Belgen 3 jaar minder.
- in de EU werken mensen gemiddeld 40,3 uur per week. Belgen 2 uur minder.

En dan verwonderd zijn dat er te weinig pensioengeld is.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 24 april 2023 om 13:32.
Oud 24 april 2023, 13:37   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat is nu net mijn punt. Dat ons pensioen zo laag is (en onvoldoende voor de kosten van een WZC te dekken) omdat we veel te weinig werken.
Er is natuurlijk ook nog een andere reden hiervoor, namelijk het omslagstelsel.

Normaal gezien zouden de bijdragen tot pensioen gekapitaliseerd moeten worden over de tijd van de loopbaan ; hoewel verleden prestatie geen garantie is voor toekomstige resultaten, is het zo dat algemene, brede, beursbeleggingen over 30 jaar gemiddeld 8% opbrengen als men reeds rekening houdt met inflatie, toch als we naar de vorige eeuw kijken.

https://seekingalpha.com/article/450...-market-return

Aan een kapitalisatie van 8% zouden de pensioenbijdragen in een kapitalisatie systeem veel interessanter zijn, dan in het omslagsysteem waar ze direct opgebruikt worden (zoals in een Ponzi).

https://www.calculator.net/annuity-c...annuity-result

Over 30 jaar zou je dan een verhoging krijgen van een factor 4 ongeveer van uw "inleg".

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 april 2023 om 13:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 13:39   #65
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat kan wel maar dan moet je er mee ophouden om al wat hier niet thuishoort te voorzien van allerhande voordelen en uitkeringen zonder ook maar 1 dag te hebben gewerkt.

Ik woon in Brussel en weet waarover ik het heb Maar ja waar ik mijn koffiie ga drinken zal jij nooit of te nimmer een stap binnenzetten. Kan ook niet want je zou me zeker al zijn opgevallen

Oma weet het precies ook wel

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 april 2023 om 13:44.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 13:47   #66
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat kan wel maar dan moet je er mee ophouden om al wat hier niet thuishoort te voorzien van allerhande voordelen en uitkeringen zonder ook maar 1 dag te hebben gewerkt.
Dat was het puntje 1) waar ik het over had, de verkeerde prioriteiten:

Citaat:
J

Citaat:
Ik woon in Brussel en weet waarover ik het heb Maar ja waar ik mijn koffiie ga drinken zal jij nooit of te nimmer een stap binnenzetten. Kan ook niet want je zou me zeker al zijn opgevallen
Ik woon in Antwerpen en kom zelden in Brussel dus de kans is inderdaad zeer klein dat ikl op dezelfde plek koffie drink als jij.

Ben wel benieuwd wat je bedoelt met "je zou me zeker al zijn opgevallen"

Oma weet het precies ook wel[/quote]
Oud 24 april 2023, 14:06   #67
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad.

In een concreet voorbeeld geraken ook veel mensen op de sukkel raken met hun gezondheid tijdens hun laatste levensjaren. Het is niet uitzonderlijk dat dan de terugbetaalde prestaties van de gezondheidssector dan oplopen van 25.000,tot 100.000,- € op jaarbasis. Dat is zonder zorgkosten, rusthuisvergoedingen etc.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 24 april 2023 om 14:07.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 14:55   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als die maar 33 jaar werkt (eigenlijk 12 jaar te weinig), dan moet die in die tijd ook leven, in feite gaat het dus niet over 17 jaar pensioen maar over gemiddeld 29 jaar overleven op kosten van wie werkt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 14:57   #69
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En wie heeft er een pensioen van 2000€? Zelfs na 45 jaar werken niet... maar wél voor de hangmatters, de turk/marok etc.. en asielparasieten die geen cent bijdroegen....die kunnen lekker de grote jan gaan uithangen tijdens vakantie of terugkeer naar thuislanden met belgische pensioenen op jouw kap.
Wat zegt dat?
Een bende onbekwame politiekers die niet kunnen/willen tellen maar stelen als de raven voor zelfverrijking en om met miljarden belastinggeld te smijten maar de eigen bevolking niet eens een deftig pensioen gunt om een rusthuis te kunnen betalen.

Maar maak je niet direct ongerust over jouw oikofobe berekening, er zijn al vele oudjes de hoek omgegaan en er zullen er nog heel veel volgen na vaccinatieschade, dat is al een forse besparing op pensioenen die ze al niet meer hoeven uit te keren, misschien kunnen ze daarmee de gemiddelde pensioenen verhogen tot boven de armoedegrens.
Nee, u moet niet rekenen, u zet wel een grote bek op van:
  • Dit moet
  • Dat moet
  • De overheid moet
  • Ik betaalde genoeg
  • Waar is mijn geld
  • Hoe is ...

Iemand die zich even de moeite doet om een beetje te rekenen, iets wat u dus weigert te doen, weet dat dit gewoon onbetaalbaar is.
Oud 24 april 2023, 15:00   #70
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Straf. Krijgen bepaalde nationaliteiten een hoger pensioen dan?

• We zijn daarbij ook kampioen in overheidstewerkstelling, ook deze mensen moeten betaald worden met degenen die maar 33 jaar werken.
  • We zijn kampioen in het aantal politiekers, ook deze mensen moeten betaald worden met degenen die maar 33 jaar werken.
  • We spelen daarbij ook nog eens het OCMW van de hele wereld, ook deze mensen moeten betaald worden met degenen die maar 33 jaar werken.
  • We bouwen scholen om de mensen uit onze buurlanden te onderwijzen, ondertussen hebben we te weinig leerkrachten, ook deze mensen moeten betaald worden met degenen die maar 33 jaar werken.
  • We bouwen ziekenhuizen om mensen te verzorgen, te opereren, te ..., ondertussen hebben we te weinig dokters, te weinig verpleegkundigen, te weinig verzorgenden en lopen de wachtlijsten voor ons op, ook deze mensen moeten betaald worden met degenen die maar 33 jaar werken.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 april 2023 om 15:21.
Oud 24 april 2023, 15:57   #71
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als die maar 33 jaar werkt (eigenlijk 12 jaar te weinig), dan moet die in die tijd ook leven, in feite gaat het dus niet over 17 jaar pensioen maar over gemiddeld 29 jaar overleven op kosten van wie werkt.
Klopt. Het gaat dus inderdaad over veel meer jaren die moeten worden gedekt met die 33 jaar werken.
Oud 24 april 2023, 16:16   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het OCMW doet die onderzoeken nu al.
Het OCMW kan afzien van de onderhoudsplicht van kinderen.
Jij bent een meester in het herhalen van wat er al staat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 16:24   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grote fout die gemaakt wordt is dat ouderen te laat naar een WZC gaan, ze gaan meestal daar naar toe als ze heel zorgbehoevend zijn, terwijl ze er al jaren eerder terecht zouden kunnen en er nog een mooie tijd zouden kunnen beleven.

Waarschijnlijk houdt de kostprijs hen tegen.
Volgens mijn opinie zijn woonzorgcentra nog veel te goedkoop.
Ga eens een naar je garage met je auto, waar een half uur werk aan moet gebeuren. Grote kans dat je voor dat half uur werk hetzelfde bedrag moet neertellen als een oudje moet betalen voor 24 u verblijf in een woonzorgcentrum, met eten inbegrepen en personeel 24/24 aanwezig.

Voor mij persoonlijk: ik ben toevallig een paar keer in een service-flat-gemeenschap geweest. Redelijk sjiek. Wat een leven heb je daar ! Dat is eigenlijk een (veel te rustig) hotel. Je auto kan in de ondergrondse garage. Je kan, maar moet niet gaan eten in de mooie refter. Klusjesman, poetsdienst ... alles mooi geregeld. Misschien een nadeel: alle buren zijn oude mensen. Kost wat, maar dan heb je ook wel wat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 24 april 2023, 16:32   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik zou mij eerst eens de vraag stellen of beroep doen op een rusthuis een recht is.
Dat is een valse vraag.
Iedereen in Vlaanderen heeft recht op een menswaardig bestaan.
Dat is niet hetzelfde als een recht op een gratis menswaardig bestaan.

Als iemand hoe dan ook hulpbehoevend wordt en geen voldoende financiële middelen, dan moet (volgens de grondvod) de sociale bescherming in actie schieten.
Dat in actie schieten, moet ook niet 100 procent gratis, als het voor de sociale zekerheid goedkoper kan.
En dan komen we toe aan het punt van de onderhoudsplicht van kinderen.

Wie op dit forum zou nu willen dat een hypothetische ex-kamervoorzitter van vb. 70 jaar, die 10.000 euro pensioen scharrelt, zijn 95 jarige vader in een bejaardenhuis dumpt, en omdat die oude vader slechts een zelfstandigenpensioen heeft van 950 euro, beroep wil doen op het ocmw?

Oud 24 april 2023, 17:03   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij bent een meester in het herhalen van wat er al staat.
Soms is dat nodig, op dit forum meestal.
Oud 24 april 2023, 17:03   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een valse vraag.
Eigenlijk wel. Tenzij je het als liberty right beschouwt, en dan zijn we het eens: we mogen niemand VERBIEDEN VAN PROBEREN EEN MENSWAARDIG BESTAAN TE LEIDEN, ja. We mogen niet zeggen: zeg Jan, volgens mij is uw bestaan een beetje te menswaardig, we moeten dat dringend bestraffen !

Maar zeggen dat er een soort van recht moet zijn (een claim right) waarbij men VAN ANDEREN kan gaan eisen dat zij mede moeten instaan om U aan een menswaardig bestaan te helpen, dat is er toch een beetje over. Dat is mensen tot slavernij dwingen om anderen aan een menswaardig bestaan te helpen, dat gaat niet he.

Want de dag dat er gewoon een zodanig grote armoede is in het algemeen, dat maar enkele mensen met moeite een "menswaardig" bestaan kunnen leiden, dan heb je een probleem he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 17:05   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mijn opinie zijn woonzorgcentra nog veel te goedkoop.
Ga eens een naar je garage met je auto, waar een half uur werk aan moet gebeuren. Grote kans dat je voor dat half uur werk hetzelfde bedrag moet neertellen als een oudje moet betalen voor 24 u verblijf in een woonzorgcentrum, met eten inbegrepen en personeel 24/24 aanwezig.

Voor mij persoonlijk: ik ben toevallig een paar keer in een service-flat-gemeenschap geweest. Redelijk sjiek. Wat een leven heb je daar ! Dat is eigenlijk een (veel te rustig) hotel. Je auto kan in de ondergrondse garage. Je kan, maar moet niet gaan eten in de mooie refter. Klusjesman, poetsdienst ... alles mooi geregeld. Misschien een nadeel: alle buren zijn oude mensen. Kost wat, maar dan heb je ook wel wat.
Refter?
Tegenwoordig is dat "Grand Café"
Oud 24 april 2023, 17:12   #78
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ben wel benieuwd wat je bedoelt met "je zou me zeker al zijn opgevallen"

Opdat ik daar altijd de enige autochtoon ben. Dus een tweede autochtoon en zeker een Vlaming zou me zeker opvallen

Het zicht vanuit het cafe

Naam: prmchm.jpg
Bekeken: 588
Grootte: 75,9 KB

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 april 2023 om 17:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 11:17   #79
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een valse vraag.

Als iemand hoe dan ook hulpbehoevend wordt en geen voldoende financiële middelen, dan moet (volgens de grondvod) de sociale bescherming in actie schieten.
Dat in actie schieten, moet ook niet 100 procent gratis, als het voor de sociale zekerheid goedkoper kan.
En dan komen we toe aan het punt van de onderhoudsplicht van kinderen.

Wie op dit forum zou nu willen dat een hypothetische ex-kamervoorzitter van vb. 70 jaar, die 10.000 euro pensioen scharrelt, zijn 95 jarige vader in een bejaardenhuis dumpt, en omdat die oude vader slechts een zelfstandigenpensioen heeft van 950 euro, beroep wil doen op het ocmw?
Er bestaat ook nog zoiets als thuiszorg.
In een rusthuis zijn het niet allemaal dementerenden die met moeite beseffen op welke planeet ze leven. Ik zie er in de cafetaria, aan het kaarten en pinten drinken. Ik gun het hen, dat is het probleem niet, gezelschap is voor velen belangrijk, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik zou moeten bijdragen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 25 april 2023 om 11:21.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 11:18   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eigenlijk wel. Tenzij je het als liberty right beschouwt, en dan zijn we het eens: we mogen niemand VERBIEDEN VAN PROBEREN EEN MENSWAARDIG BESTAAN TE LEIDEN, ja. We mogen niet zeggen: zeg Jan, volgens mij is uw bestaan een beetje te menswaardig, we moeten dat dringend bestraffen !

Maar zeggen dat er een soort van recht moet zijn (een claim right) waarbij men VAN ANDEREN kan gaan eisen dat zij mede moeten instaan om U aan een menswaardig bestaan te helpen, dat is er toch een beetje over. Dat is mensen tot slavernij dwingen om anderen aan een menswaardig bestaan te helpen, dat gaat niet he.

Want de dag dat er gewoon een zodanig grote armoede is in het algemeen, dat maar enkele mensen met moeite een "menswaardig" bestaan kunnen leiden, dan heb je een probleem he.
Inderdaad.

Idem met het recht op werken. Het feit dat je het recht hebt om te mogen werken, betekent niet dat je de overheid kan aanklagen indien zij je geen job aanbieden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be