Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2005, 17:06   #61
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Daar draait het niet om, uw shit over 'je hoort slim te zijn'. Waarom veronderstelt Latijn doen dat je goed bent in wiskunde? Ik had daar problemen mee, talen was meer mijn ding, en ik moest bij Latijn vijf uur wiskunde nemen. Dat slaat toch gewoon nergens op? En jij moet mij niet vertellen dat dat makkelijk was, want vroeger kon je nog kiezen in het derde. Er is NIKS wat dit rechtvaardigt. Fuck off met die stomme wiskunde, met hun volledig arbitraire regels en ongelooflijk zinloze bewerkingen (voor mij alleszins- maar oh ja, ik moest ze toch uitgebreid kennen aangezien ik Latijn deed. Nonsens!)
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 17:09   #62
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Daar draait het niet om, uw shit over 'je hoort slim te zijn'. Waarom veronderstelt Latijn doen dat je goed bent in wiskunde? Ik had daar problemen mee, talen was meer mijn ding, en ik moest bij Latijn vijf uur wiskunde nemen. Dat slaat toch gewoon nergens op? En jij moet mij niet vertellen dat dat makkelijk was, want vroeger kon je nog kiezen in het derde. Er is NIKS wat dit rechtvaardigt. Fuck off met die stomme wiskunde, met hun volledig arbitraire regels en ongelooflijk zinloze bewerkingen (voor mij alleszins- maar oh ja, ik moest ze toch uitgebreid kennen aangezien ik Latijn deed. Nonsens!)
How kerel, sorry als ge u aangevallen voelde ! Ik heb niks tegen u persoonlijk hoor.

Just een dikke buis teruggekregen op wiskunde ? Shit happens, ik kon geen klote van talen

Mijn moeder noemde het toen het rood gevaar : nederlands duits en frans
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 17:10   #63
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
fysica is niet meteen mijn favoriete vak, maar er is een groot verschil tussen wiskunde en fysica enerzijds, en bijvoorbeeld taal anderzijds.

Ook zonder mensheid zou er zwaartekracht bestaan hebben; ook zonder Einstein zou E = mc² waarheid zijn.
Maar zonder mensheid zou er géén taal zijn (niet zoals wij die kennen, toch).
Er is zelfs een groots verschil tussen wiskunde en fysica. Wiskunde is in de fysica slechts een hulpmiddel. De fysica definieert een model om de werkelijkheid na te bootsen en vanuit dat model kan je met behulp van de wiskunde het gedrag van de stoffelijke wereld gaan nabootsen maar ook voorspellen. Fysica leert je niet dat een bal zal stuiteren als hij valt, maar waarom en hoe vaak hij dat zal doen en wat je kan doen om dat te verhinderen... de link naar kreukelzones in auto's is snel gelegd.

Ik durf fysica, hoewel aartsmoeilijk op enig niveau, een van de meest boeiende takken van de wetenschap noemen. Trouwens vindt het zijn gelijke in de psychologie waar men modellen tracht op te stellen voor de menselijk psyche en die dan gaat aftoetsen aan werkelijk gedrag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 2 januari 2005 om 17:10.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 17:10   #64
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

VB, als het een geruststelling kan zijn: in Latijn Grieks heb je maar drie uur wiskunde

ik voel me een leerling in de richting "wiskunde voor dummies" als ik in die lessen zit
maar ja, mijn leerkracht had mij 8 uur wiskunde aangeraden

ik heb nooit veel moeten blokken aan latijn of aan grieks, dat is ook uw hersenen gebruiken hoor, soms merk je hier en daar een patroon, een wetmatigheidje, en dan moet je dat niet meer van buiten blokken
Oud 2 januari 2005, 17:11   #65
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VB, als het een geruststelling kan zijn: in Latijn Grieks heb je maar drie uur wiskunde

ik voel me een leerling in de richting "wiskunde voor dummies" als ik in die lessen zit
maar ja, mijn leerkracht had mij 8 uur wiskunde aangeraden

ik heb nooit veel moeten blokken aan latijn of aan grieks, dat is ook uw hersenen gebruiken hoor, soms merk je hier en daar een patroon, een wetmatigheidje, en dan moet je dat niet meer van buiten blokken
3 uur, 8 uur... waar gaan we naartoe ? Toen ik in de WA zat was het 9 tot 11 uur wiskunde per week.

De jeugd van tegenwoordig.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 2 januari 2005, 17:14   #66
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Een minimum aan wiskunde is toch niet erg.
Er zit niks logischer in elkaar. 't komt er altijd op't zelfde neer: 1 + 1 = 2 - hoe exotisch die boodschap soms ook verpakt is.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 17:18   #67
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
3 uur, 8 uur... waar gaan we naartoe ? Toen ik in de WA zat was het 9 tot 11 uur wiskunde per week.

De jeugd van tegenwoordig.
ik zal het nooit meer doen.

Overigens heb ik uit verveling het handboek van de zesdejaars erbij genomen en in twee maanden tijd had ik daarmee gedaan, én met de cursus van het vijfde - zó simpel dus. De leerkracht vond dat dik in orde omdat ik dan tenminste stil was
integralen zijn omgekeerde afgeleiden

overigens, kan iemand zeggen wat de vermelding dx op het einde van de integraal betekent? dat kom ik overal tegen maar in de 3 uurs staat daar niets over vermeld
Oud 2 januari 2005, 17:19   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Overigens heb ik uit verveling het handboek van de zesdejaars erbij genomen en in twee maanden tijd had ik daarmee gedaan, én met de cursus van het vijfde - zó simpel dus. De leerkracht vond dat dik in orde omdat ik dan tenminste stil was

overigens, kan iemand zeggen wat de vermelding dx op het einde van de integraal betekent? dat kom ik overal tegen maar in de 3 uurs staat daar niets over vermeld
dat is de variable waar naar ge integreert. Refereert naar een oneindig klein stukske van x.

Integreren is zoiets als sommeren (Riemann sum).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 17:25   #69
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

overigens kan die "x" door eender wat vervangen worden. meestal "y"
Oud 2 januari 2005, 17:26   #70
Percalion

Standaard

ah dus dx wil gewoon zeggen dat het over x gaat

dat oneindig klein stukje is bijvoorbeeld Delta y / Delta x als Delta x = 0, toch?
Oud 2 januari 2005, 17:26   #71
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
overigens kan die "x" door eender wat vervangen worden. meestal "y"
echt origineel zijn ze toch niet, die wiskundigen
Oud 2 januari 2005, 17:29   #72
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah dus dx wil gewoon zeggen dat het over x gaat

dat oneindig klein stukje is bijvoorbeeld Delta y / Delta x als Delta x = 0, toch?
je integreert naar y als je wil weten wat er op die as gebeurd ...
Dit staat los van de waarde van x !
Oud 2 januari 2005, 17:29   #73
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
echt origineel zijn ze toch niet, die wiskundigen
ik zie toch dat het altijd maar varieren op 1+1 = 2 is
Oud 2 januari 2005, 18:33   #74
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je zegt het net zelf. Waar een differentiaal een opsplitsing van iets is naar het allerkleinste dat je maar kan hebben, is de integraal de som van al die allerkleinsten. Dus de integraal is een sommatie tussen a en b van f(y(tussen a en b)) keer dx.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 2 januari 2005, 19:01   #75
ingenious

Standaard

Citaat:
van mij mogen ze aan iedereen verplicht 5 u wiskunde geven. zolang ze het maar goed uitleggen. ik moest in het 3de kiezen en ben toen voor economie-moderne talen (met maar 3u wiskunde) gegaan, omdat ik dat het leukste vond. ze garandeerden toen ook dat je eigenlijk nog elke richting uitkon. wat blijkt nu: als je verder economie wil gaan studeren op licentiaatsniveau (TEW of handelswetenschappen), is die 3u wiskunde echt te weinig! we konden voor de start van ons eerste jaar een inleidende cursus wiskunde volgen, waar we wat herhalingen zouden zien. awel, ik was toen al hopeloos verloren, ik had geen flauw idee waar ze het over hadden. en uiteindelijk ben ik na veel succelen (met integralen bv) wel door mijn wiskundevakken geraakt, maar ik heb er wel dubbel zolang over gedaan als gepland. en zelfs in mijn licenties merk ik dat ik te weinig wiskunde kan om gemakkelijk te volgen. nee hoor, als ik terug moest kiezen, had ik toch wat meer wiskunde gedaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 19:25   #76
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carmen
Das het klote aan ASO. Wij kunnen niks na het zesde middelbaar. Die van het TSO en het Gitok (BSO) kunnen na het zesde gaan werken of die kunnen tenminste van TSO koken enal. Ik kan niks.
Mja, zorg dan gewoon dat je er door bent en doe erna iets waar je geen exacte wetenschappen meer hebt
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 21:08   #77
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kerel, dat hebben ze dan ook gedaan...GEVOLG: wie nu latijn wil doen moet 5 uur wiskunde doen tot het vijfde jaar, DAN PAS kunnen ze kiezen.

What the fuck heeft Latijn met wiskunde te maken??!!
Allé als 't een troost mag wezen, nu kan je vanaf het derde middelbaar voor Latijn-Moderne Talen kiezen met 4 uur, in het 5de en 6de zwakt dat in die richting af naar 3 uur.Dat is ook de reden waarom ik NIET in die richting zit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
daar ben ik het volledig mee eens.
ik zou zelfs zeggen : meer exacte wetenschappers in het parlement, dan zou het hopelijk wat meer over inhoud gaan en wat minder over vorm.
Tja, als je als cafébaas al een van de meest invloedrijke figuren van het Vlaamse land kan worden dan moeten wetenschappers dat zeker kunnen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Wiskunde is eigenlijk meer uw hersenen gebruiken. Latijd was in mijn ervaring meer lomp vanbuiten blokken. I dont like that....
Inderdaad, dat vanbuiten blokken voor Latijn begint m'n voeten uit te hangen .
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 22:04   #78
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Allé als 't een troost mag wezen, nu kan je vanaf het derde middelbaar voor Latijn-Moderne Talen kiezen met 4 uur
Hebben ze het dan terug veranderd?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 00:16   #79
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

How, how, Latijn is geen fysica, maar heeft echt wel zijn goeie kanten, hoor. Vooreerst, je leert omgaan met de nutteloosheid van een hoop dingen die je in je leven zal moeten kennen. Ten tweede zorgt het voor een persoonlijke verrijking, die niet noodzakelijk is, maar toch het leven een stuk interessanter maakt. Het leert je ook te relativeren. Ten slotte, lees je teksten van 2000 jaar terug (meestal toch, ik heb al gehoord van leraars die Erasmus laten lezen), en merk je, dat de wereld toch zo weinig veranderd.
Pure wiskunde en fysica zijn prachtige vakken, omwille van hun abstractie. Hoewel ik geluk had, met iets meer dan 50% voor wiskunde in het 4e (5u wiskunde), heb ik toch spijt, dat ik in het Grieks-Latijn maar 3u meer kreeg. Nu is dat allemaal tenminste omhooggetrokken tot 4u, heb ik me laten vertellen.
Ik zou het dringend eens moeten opfrissen, maar ik vond het ook leuk, als ik erin slaagde een vergelijking op te lossen. Of oorzaken te snappen, die je in real life had zien gebeuren.
Latijn en Grieks waren dan iets heel anders. Je leerde iets over schoonheid, relativiteit (niet in de fysische betekenis), en algemene cultuur. Ik vind het spijtig, dat met het weinig aantal uurtjes moderne talen die we kregen, we maar zo weinig literatuur kregen. En die gruwelijke Fix und Fertig voor Duits.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 00:17   #80
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof, dat 4u wiskunde het minimum is voor een ASO-richting, sinds enkele jaren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be