Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2023, 12:59   #61
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Een beetje gelijk leugenaar en beroepsagitator Abu Jahajah, die had ons ook beloofd dat hij naar Libanon vertrok, hij is ook teruggekomen.
Onkruid komt altijd terug....ook VLD-onkruid.
Oud 8 november 2023, 14:15   #62
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

En nu is het weer smullen van de krantencommentaren, en het gevoel koesteren waar Panda altijd de mond van vol heeft: Schadenfreude...

Het valt mij overigens op dat de VRT 'De Gazet van Antwerpen' weert uit haar overzicht, want die stonden er gisteren ook al niet in.
Als ik het overzicht van de BRF bekijk, blijken er vandaag nog kranten niet aanwezig te zijn in het overzicht.
Het Nieuwsblad bijvoorbeeld.
En de VRT samenvatting bevat niet de opinie van De Tijd, daar heeft men een ander opiniestuk gekozen, bij de BRF staat ze er wel in...
De samenvatting van de BRF is overigens veel scherper en veel meer om van te smullen, het lijkt erop dat de VRT de VLD niet teveel pijn wou doen...

(VRT Krantencommentaren : bron: https://www.vrt.be/vrtmax/podcasts/k...november-2023/)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krantencommentaren, enkel wat over dit topic gaat
De benoeming van Gwendolyn Rutten tot Vlaams minister slaat iedereen met verstomming, stelt Ruben Mooyman in 'De Standaard', en misschien is Rutten wel de geknipte persoon om Bart Somers op te volgen, maar dat neemt niet weg dat de modale kiezer wel een heel wrang gevoel overhoudt aan de gebeurtenissen van de afgelopen dagen en weken, want Open VLD, ooit de partij die met de Burgermanifesten afstand nam van de cynische politieke machtspelletjes, is nu de partij die het minachten van de kiezer naar een hoger niveau tilt.
Afscheid nemen bestaat niet, toch niet voor Gwendolyn Rutten, merkt Timmie van Diepen op in 'Het Belang van Limburg'. Het kan verkeren, zeker bij de liberalen dezer dagen, maar zo snel terugkomen op de eigen principes, het vergt enige politieke flexibiliteit. De kiezer zal er intussen wel het zijne van denken.
De benoeming van Rutten is wel zo gênant dat je bijna zou zweren dat de Vlaamse liberalen postjespakkers als geuzennaam willen omarmen, schrijft Isolde van den Eynde tot slot in 'Het Laatste Nieuws'. Binnen Open VLD is Rutten wellicht de beste keuze, maar de partij zelf: die blijft afgaan als een gieter.
BRF krantencommentaren (enkel wat over dit topic gaat, automatisch vertaald, bron: https://brf.be/meinung/presseschau/1773268/):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BRF krantencommentaren
"De ommekeer van Rutten", kopt Het Nieuwsblad. Het Belang van Limburg spreekt van de "blauwe U-bocht". "Van politieke dropout tot minister in veertien dagen", luidt de kop in Het Laatste Nieuws. De Morgen verwoordt het iets levendiger: "Eerst de middelvinger, nu minister."

Voormalig Open VLD-voorzitster Gwenolyn Rutten legt vandaag de eed af als nieuwe Vlaamse minister. Ze volgt Bart Somers op, die ontslag heeft genomen. De 48-jarige was eigenlijk net met pensioen gegaan van het nationale politieke toneel. Omdat ze niet was genoemd als opvolger van de opgestapte minister van Justitie Vincent Van Quickenborne, kondigde ze met venijnige woorden haar terugtrekking uit de landelijke politiek aan. Nog geen drie weken later is ze plotseling minister geworden.

"Is dit de snelste politieke comeback ooit?" vraagt Gazet van Antwerpen zich af. De Standaard en De Tijd van hun kant spreken van de "meest onwaarschijnlijke comeback van het jaar".

Een cynisch machtsspel?
"Hoe moeten kiezers dit doorzien?" vraagt De Standaard zich af in een kritisch hoofdartikel. Want wat lees je op de website van Gwendolyn Rutten?
"Nee! Ik kies niet voor een ministerspost! Ik zal zes jaar lang mijn ambt als burgemeester van Aarschot vervullen, ik geef je mijn woord." Dat is wat je noemt een gebroken belofte. Gwendolyn Rutten is misschien inderdaad veruit de meest geschikte vrouw om het stokje van Bart Somers over te nemen. Maar voorlopig ontbreekt de beloofde vernieuwing. Wat overblijft is de indruk van een cynisch machtsspel dat vooral draait om persoonlijke belangen.

De jongste kastijding bij de Vlaamse liberalen is op zijn minst opmerkelijk te noemen, aldus Het Nieuwsblad. Vriend noch vijand zal Gwendolyn Rutten haar kwaliteiten ontzeggen. Maar daar gaat het hier niet om. Nee, wat we hier zien is een politica die nu op een vacante troon wordt gezet en die het zich er gemakkelijk op maakt. Het geheel volgt ook een feilloze partijpolitieke berekening: op deze manier blijft Gwendolyn Rutten de topkandidaat van de partij voor de provincie Vlaams-Brabant. Cynischer kan het echt niet. Want dit bevestigt alle vooroordelen, namelijk dat politici alleen maar om zichzelf en hun partij geven.

De soap van de Open VLD
"Mijn God, hoe gênant is dat?", is ook Het Laatste Nieuws verontwaardigd. Je zou echt denken dat de Vlaamse liberalen de term "postjespakker" als synoniem voor zichzelf zouden willen claimen. Nog geen drie weken geleden gooide Rutten de deur zo hard dicht dat de ruiten er bijna uitvlogen. Ze zou zich terugtrekken uit de landelijke politiek. "Beroemde laatste woorden", kan men alleen maar zeggen. Dit alles maakt kiezers bijna duizelig. "Ceci n'est pas un parti", zegt Het Laatste Nieuws in navolging van René Magritte. "Het is geen partij, het is een soap."

"Geen soap is beter dan de Open VLD", zegt Gazet van Antwerpen. Want wat een rollercoaster heeft de Blauwe Partij de voorbije weken beleefd. Een slappe minister van Justitie, een mokkende ex-partijleider die boos uithaalt naar haar eigen mensen tot ze gebombardeerd wordt tot minister. En dit zijn nog maar een paar fragmenten uit deze grillige soap. We kunnen niet wachten om de seizoensfinale te zien.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 8 november 2023 om 14:23.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 17:46   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Terugkeer Rutten: de totale dieperik, en totaal ongeloofwaardig

Citaat:
“De totale dieperik” en “totaal ongeloofwaardig”: terugkeer Rutten langs grote poort bij Open Vld oogst verbijstering en bitterheid bij de liberalen, maar partijbureau was wel ‘wild enthousiast’

“Ons partijbureau was laaiend enthousiast. Echt. Maar dit is totaal ongeloofwaardig. Afdreigen helpt dus. De basis haakt hier massaal op af.” Een topper bij Open Vld maakt bitter de staat op van de partij, één dag na het nieuws dat Gwendolyn Rutten (Open Vld) langs de grote poort is teruggehaald. Daarbij speelde premier Alexander De Croo (Open Vld) de hoofdrol: hij ging manifest in tegen Bart Somers (Open Vld) die “vernieuwing” wilde forceren, om vooral verzoening te scripten in een onwaarschijnlijke plotwending. Rutten komt niet in zijn federale regering, waar ze geen rol als vice kreeg, maar De Croo stuurt haar wél naar Jan Jambon (N-VA), waar ze vice-ministerpresident wordt. Bij de coalitiepartners keek men vol ongeloof naar de wissel, maar bij Open Vld volgde na het partijbureau een enthousiaste persconferentie. Dat alles is voor de schermen. Want veel blauwe toppers krabben zich achter de oren, op vertrouwelijke toon: “Na Paul Van Tigchelt dacht ik dat het niet erger kon. Nu dreigt de totale dieperik. “Onbegrijpelijk van Gwendolyn.”

In het nieuws: Straks legt Gwendolyn Rutten (Open Vld) de eed af als nieuwe Vlaamse vice-ministerpresident.

De details: Het is meteen de snelste politieke comeback ooit in de Wetstraat. Amper twee weken geleden kondigde ze haar afscheid uit de nationale politiek aan, en ging ze zich terugplooien op Aarschot. Niet dus.
•Zelden was het contrast groter tussen een intern enthousiast partijbureau, de daaropvolgende bevlogen persconferentie in het Vlaams Parlement van Gwendolyn Rutten en voorzitter Tom Ongena enerzijds, en de harde reacties achter de schermen van de partij anderzijds.

•Het nieuws van de comeback van Rutten werd in de aanloop naar haar benoeming gisterenavond vooral op ongeloof onthaald: terwijl zijzelf al maandagavond een telefoontje kreeg van zowel voorzitter Ongena als de feitelijke baas, premier De Croo, leek de rest van de Wetstraat en de eigen partij het scenario niet voor mogelijk te houden.

•Rutten zelf speelde op de persconferentie perfect haar rol, na meer dan een decennium op het hoogste niveau heeft de oud-voorzitter van niemand nog iets te leren op dat vlak“Het kan verkeren in het leven”, zo opende ze haar betoog. “Als je mij een paar dagen geleden zou gezegd hebben dat ik hier zou zitten, ik had het niet geloofd.”
?“Politiek is onvoorspelbaar. Ik was een paar weken geleden ontgoocheld, het was een moeilijk moment”, zo gaf ze een draai aan haar vlijmscherp bericht op Facebook, nauwelijks minuten na de aanstelling van Paul Van Tigchelt (Open Vld) als nieuwe federale vicepremier. Daarbij haalde ze uit naar de “onrespectvolle behandeling”, en kondigde ze haar afscheid uit de nationale politiek aan.
?“Ik vond dat ik niet langer impact kon hebben op het nationale niveau, en dus wilde ik burgemeester worden. En ik wilde graag gaan lesgeven, in het onderwijs gaan”, zo stelde ze. Daarbij zou ze zich in februari gaan inschrijven voor een opleiding tot leerkracht.
?“Tot ik maandagavond telefoon kreeg. En dan staat je leven op zijn kop”, zo stelde ze. Daarbij gaf ze ook aan dat het een gesprek met haar man en adolescente kinderen was, dat finaal de doorslag gaf.
?“Ik kan begrijpen dat veel mensen dit raar vinden, maar dat is het leven, als je impact wil hebben, dan doe je dat.”
?En nog meer, specifiek over haar felle afscheid, nog maar twee weken geleden: “?Ik moet ook ?in eigen hart kijken, misschien heb ik te fel gereageerd, dat kan. Ik ben ook maar mens, maar ik heb getoond hoe ik mij voelde.”
?Om tenslotte de coda aan het verhaal te breien die ongetwijfeld ook premier De Croo vanuit de coulissen wilde horen: “We zitten in de business van samenwerken, als iedereen blijft kamperen op het eigen standpunt komen we nergens.” Verzoening dus, in de rangen van Open Vld.

•Ongena, die haar flankeerde, probeerde het vooral te draaien naar de “ongelofelijke dossierkennis” die Rutten nu naar de Vlaamse regering brengt. Opvallend genoeg noemde hij daarbij expliciet “specifiek het laatste grote dossier dat nog op tafel ligt, het stikstofdossier”. “Duizenden bedrijven en landbouwers worden met onzekerheid geconfronteerd, dat cruciaal dossier moeten we oplossen.”

•Ook daarover zette Rutten een bocht van 180 graden in: intern knetterde het meermaals tussen Somers en Rutten, als vice-ministerpresident versus Vlaams Parlementslid, nét over dat dossier. Die eerste vond vaak dat die laatste zich veel te kritisch en dissident opstelde over stikstof, die laatste vond dat Somers veel te veel meeheulde met N-VA in het stikstofdossier.
•Maar ook hier klonk Rutten op de persconferentie als een vlinder die zich plots ontpopte: “Het is niet verkeerd om kritisch te zijn, maar uiteindelijk moeten we naar een oplossing gaan, voor de talrijke bedrijven en landbouwers. Ik ga mijn schouders eronder zetten.”

Tegelijk in de wandelgangen: Bijzonder zure oprispingen vanuit de partij. “Wie verzint dit toch?”

•“Nee hoor, ik stap niet uit de politiek”, zo liet Stephanie D’Hose (Open Vld) in de loop van de avond weten op X. Een knipoog naar Rutten en heel het spektakel, want Senaatsvoorzitter D’Hose werd zowat in alle lijstjes getipt als de voor de hand liggende kandidaat om Somers op te volgen. Ook Somers zelf had dat ongetwijfeld zo gezien. “Zelfrelativering”, voegde D’Hose met de glimlach aan haar steekje toe.

•Elders maakt men binnen de Vlaamse liberalen een veel harder oordeel. “Na Paul Van Tigchelt dacht ik dat het niet erger kon. Nu dreigt echt de totale dieperik. Onbegrijpelijk van Gwendolyn ook”, zo zucht een kopstuk.
•Daarbij ook andermaal kritiek op de “trieste, kleine cirkel”, waarin de schaakspelletjes met de partij en de kopstukken worden gespeeld. Vorige keer was de ‘G4’ daarbij de kop van jut: het groepje met De Croo en Ongena, aangevuld met Vincent Van Quickenborne en Somers, die de aanstelling van Van Tigchelt bedisselden.

•Maar deze keer was wel duidelijk dat het finaal De Croo en enkel De Croo zelf was, die de aanstelling van Rutten erdoor duwde. De premier ziet er een kans in om, in de aanloop naar de verkiezingen, een team rond zichzelf op te zetten van blauwe persoonlijkheden, een casting waar ook Rutten een rol in verdiende.

•Het feit dat dit zo meteen ook in het narratief van de verzoening gezet kan worden, én een vrouw een rol heeft gekregen, is allemaal meer dan mooi meegenomen. De Croo schreef zijn boek “de eeuw van de vrouw” in 2018, maar botste al tijdens de kiescampagne van 2019 over de ultieme vraag van kopmanschap (of -vrouwschap) met Rutten. Dat ging naar een climax in het najaar van ‘19, toen Rutten op een zucht van het premierschap strandde, door sabotage van De Croo. Dat De Croo negen maanden later zelf een soortgelijke Vivaldi-coalitie maakte met zichzelf als premier, smaakte ontzettend bitter voor Rutten.

•Maar naarmate De Croo en voorzitter Egbert Lachaert (Open Vld) steeds verder uit elkaar dreven over Vivaldi, zocht Rutten opnieuw toenadering tot de premier. Dat zij de Vlaamse coalitiepartner N-VA assertief durfde te benaderen, stond De Croo wel aan. En toen Lachaert finaal overboord ging net voor de zomer, stond Rutten klaar om voluit de premier te steunen, tot en met op het partijcongres in september. Het verklaarde haar woede, toen die laatste haar voor het federaal vicepremierschap passeerde.

•Met haar benoeming als kopvrouw van Open Vld in de Vlaamse ploeg is de cirkel nu rond, zo is het verhaal dat ook op het partijbureau applaus kreeg. “Is de eeuw van de vrouw dan nu eindelijk begonnen?”, zo klonk het tegelijk cynisch in de wandelgangen.

•Want zeker de rechtervleugel van Open Vld, die nooit echt vertegenwoordigd raakte in het partijbureau, ziet het met lede ogen gebeuren. De Whatsapp-groepjes van dat kamp ontploften bij de aanstelling van Rutten, de afschuw rolde eruit. “Wie verzint dit toch altijd maar?”, zo stelde een prominent lid van die donkerblauwe groep.
•“Ons partijbureau was laaiend enthousiast. Echt. Maar dit is totaal ongeloofwaardig. Afdreigen helpt dus. De basis haakt hier massaal op af”, zo maakt een andere partijtoppper ook de analyse.
•Maar in de cirkels rond de premier ziet men het helemaal anders. “We hebben nu echt de juiste mensen op de juiste plaats. Gwendo is plug & play. Net zoals Paul plug & play was”, zo is te horen.

De reacties van buitenaf: Opvallende kritiek van coalitiepartner cd&v. “Een soap”, die “afstraalt op gans de politieke klasse”, zegt Sammy Mahdi.

•In een ongenadig commentaar haalde professor Carl Devos (Ugent) uit naar de zet om Rutten terug te brengen: “De bodem van politieke geloofwaardigheid werd vandaag schaamteloos weggeslagen. Politiek gaat over zoveel meer dan ‘de postjes’, maar bij Open Vld hebben ze nu wel heel veel moeite gedaan om politiek daartoe te herleiden. Is dit nu ‘politieke vernieuwing’? Wat een schouwspel.

•Het zette cd&v-voorzitter Sammy Mahdi ertoe aan om in De Afspraak stevig te sneren: “Er is weinig reden om hierover tevreden te zijn, vooral effectief omdat het afstraalt op gans de politieke klasse”, zo stelde hij.
•“Ik heb mij daarstraks eens beziggehouden met eens een aantal reacties te lezen op sociale media, ja die zijn er niet naast. Heel negatief over de politiek, over de keuzes die gemaakt worden, en één minister die dan naar het lokale trekt, omdat dat dan het allerbelangrijkste zou zijn, en de ander die de omgekeerde beweging maakt. Het is voor mensen moeilijk om de soap nog te begrijpen”, zo gaf de cd&v-voorzitter een tik naar zijn coalitiepartner in twee regeringen.

•Bij N-VA een opvallende radiostilte: niemand wil een toekomstige samenwerking met Rutten in de Vlaamse regering, en zeker op het cruciale dossier van stikstof, gaan hypothekeren. “De contacten in alle gesprekken tot nu toe, ook met Parlementsleden, verliepen zeer goed, we gaan echt vooruit”, zo is het enige wat men vanuit de Vlaamse regering kwijt wil.
•Het dossier van stikstof zou ergens volgende week kunnen landen, zo is ondertussen wel te horen. “Het blijft dus vreemd dat Somers net nu weggaat, want dat wil je dan toch op je palmares hebben?”, zo klinkt wel de vraag bij de coalitiepartners.

Voor de goede toeschouwer: Wie wat beter kijkt, ziet veel schoonheidsfoutjes.
•Eén vaststelling alvast, bij heel de ‘soap’ rond Rutten: de choreografie zat zeker rommelig. Maandag verraste Bart Somers echt letterlijk vriend en vijand, door plots zijn vertrek aan te kondigen, voor zowat alle Open Vld’ers en vooral voor de coalitiepartners compleet onverwacht.
•Achteraf voegde hij daaraan toe dat hij “in de zomer al had aangegeven weg te willen”, wat binnen de Open Vld-top ook werd bevestigd, net als bij z’n Mechelse kartelpartner Groen. Maar daarvan waren dan toch maar heel weinig mensen echt op de hoogte. En niemand kende bovendien de exacte timing, zo blijkt.
•Een dag nadien, gisterenmorgen dus, bleek hij op zijn persconferentie in Mechelen, waar hij dan uitleg zou geven, heel de nieuwe stadslijst ‘Voor Mechelen’ te hebben opgetrommeld, om hem te flankeren. Zijn kartelpartner Groen was daarbij niet meer dan een dag eerder gevraagd om te komen: opnieuw geen lang op voorhand gepland scenario dus, maar eerder improvisatie.
•Op die persconferentie kondigde Somers ook aan “tot zondagavond nog minister te blijven”, en dan “maandagmorgen om half acht” naar zijn kantoor als burgemeester te komen. Dat leek mee bevestigd door de premier, die maandagavond nog meegaf “dat we onze tijd zullen nemen deze keer”.
•Dat bleek minder dan 12 uur later compleet weggeblazen: Ongena kondigde aan dat Rutten “meteen aan de slag zou gaan”. Van Somers geen sprake meer.
De Mechelaar verloor duidelijk en cours de route de regie.

•En meer. Somers kondigde in zijn afscheidstekst maandag wel heel expliciet aan “opzij te gaan voor verdere vernieuwing”, waardoor hij heel duidelijk aangaf wie hij wél en niet als opvolger zag. Het is een publiek geheim dat Somers het moeilijk had met de rol van Rutten, als stokebrand in zijn eigen fractie over dat stikstofdossier. En evenzeer was duidelijk dat het diezelfde Somers en Van Quickenborne waren geweest, die twee weken eerder bij de aanstelling van een nieuwe federale vicepremier, voor de naam Rutten waren gaan liggen. Toen al dacht de premier na over een ‘verzoeningscenario’, maar koos de ‘G4’ een heel andere richting.
•Van ‘vernieuwing’ bleef gisteren geen jota van over: Rutten is meer dan wie dan ook deel van het meubilair bij Open Vld. Het was de premier die koos, niemand anders. En alles wijst erop, ook strokend met haar persoonlijkheid, dat eens de voormalige voorzitster in het spel kwam, zij zelf de regie overnam van de Mechelaar.

•Daarbij duikt finaal ook een heel pijnlijke bedenking op: als Somers en de G4 dan toch al wisten van de zomer dat de Mechelaar zou gaan, waarom dan heel die pijnlijke episode federaal serveren, de afgelopen weken? Eén telefoontje naar Rutten had dan al volstaan, om te zeggen: “Hou je klaar, want er komt ook Vlaams een kans”. Dat dat er nooit kwam, doet vermoeden dat er andere elementen meespeelden bij de exit van Somers.
https://businessam.be/newsletters/h8...ate=08/11/2023

Meer dan ooit is duidelijk dat het bij de VLD uitsluitend om de postjes gaat. De Croo himself offert de geloofwaardigheid van de hele politiek op met maar één doel: om de macht én zijn eigen postje te kunnen behouden.

Ik stel mijn vraag opnieuw: IS DIT DE BELOOFDE POLITIEKE VERNIEUWING EN NIEUWE POLITIEKE CULTUUR?
Wat is het verschil tussen een bekende dictator en De Croo?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 8 november 2023 om 17:47.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 17:53   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Politicologen vlijmscherp over terugkeer van Gwendolyn Rutten: “Dit lijkt op georganiseerd opportunisme”

Een geëmotioneerde Gwendolyn Rutten (Open Vld) heeft zich door een haarspeldbocht moeten wringen bij haar voorstelling als nieuwe Vlaams minister van Binnenlands Bestuur. Amper twee weken na haar afscheid van de nationale politiek, is ze al uit de politieke dood herrezen. Professoren politicologie Carl Devos (UGent) en Dave Sinardet (VUB/UCLouvain) zien in haar een logische keuze, maar ook één die dodelijk is voor de perceptie.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231107_97952419
Oud 8 november 2023, 17:54   #65
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Vriendelijke tip: zou het niet overzichtelijker zijn om alle subtopics over Rutten samen te voegen?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 18:07   #66
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vriendelijke tip: zou het niet overzichtelijker zijn om alle subtopics over Rutten samen te voegen?
Je weet evengoed als ik dat dit het tegenovergestelde als effect heeft.

Of ga je wél op dit schandaal reageren als het verdwijnt in een andere draad?
Oud 8 november 2023, 18:39   #67
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Open VLD: Wat een klucht. Het houdt niet op. Nog gauw wat meesnaaien lijkt wel de rode draad in die partij.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 8 november 2023 om 18:40.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 19:11   #68
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Citaat:
•En meer. Somers kondigde in zijn afscheidstekst maandag wel heel expliciet aan “opzij te gaan voor verdere vernieuwing”, waardoor hij heel duidelijk aangaf wie hij wél en niet als opvolger zag.
Meer dan ooit is duidelijk dat het bij de VLD uitsluitend om de postjes gaat. De Croo himself offert de geloofwaardigheid van de hele politiek op met maar één doel: om de macht én zijn eigen postje te kunnen behouden.

Ik stel mijn vraag opnieuw: IS DIT DE BELOOFDE POLITIEKE VERNIEUWING EN NIEUWE POLITIEKE CULTUUR?
Wat is het verschil tussen een bekende dictator en De Croo?
Trouwens met de opvolger van Rutten in het parlement is het van hetzelfde.

Het betreft een figuur van 61 jaar oud verkozen komende vanuit de muziekwereld zonder enig politiek engagement of ervaring.

Dat noemen ze verjonging bij de OVLD.
Het is maar hoe je het bekijkt !
Maar ik blijf erbij : bij de OVLD gaat men ervan uit dat de kiezer een idioot is met een zeer kort geheugen.

We zullen zien na de verkiezingen.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 8 november 2023 om 19:12.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 19:12   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bart Eeckhout
‘Ik zit hier met grote ogen naar te kijken. Wie Open Vld wat volgt, is wel iets gewoon, maar dit is ongezien’
https://www.demorgen.be/politiek/ik-...zien~b477c813/
Oud 8 november 2023, 19:17   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Trouwens met de opvolger van Rutten in het parlement is het van hetzelfde.

Het betreft een figuur van 61 jaar oud verkozen komende vanuit de muziekwereld zonder enig politiek engagement of ervaring.

Dat noemen ze verjonging bij de OVLD.
Het is maar hoe je het bekijkt !
Maar ik blijf erbij : bij de OVLD gaat men ervan uit dat de kiezer een idioot is met een zeer kort geheugen.

We zullen zien na de verkiezingen.
De VLD gaat holder de bolder de berg af. Het ene postjes-jagers-schandaal volgt het andere op. De kiezer krijgt té veel op zijn bord om dit zomaar te vergeten.
Oud 8 november 2023, 19:33   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gwendolyn Rutten, na de meest onwaarschijnlijke comeback van het jaar: ‘Misschien heb ik te fel gereageerd’

Ik kan mij inbeelden dat veel mensen dit niet begrijpen.’ Nu ze Bart Somers opvolgt als minister in de Vlaamse regering, neemt Gwendolyn Rutten gas terug over het ‘cynische politieke spel’ bij Open VLD

‘Ik denk dat iedereen het wel aanvoelt en ik in de eerste plaats: het kan verkeren in het leven.’
Met die boodschap luidde Gwendolyn Rutten (48) zelf de meest opvallende politieke comeback van het jaar in. Na het onverwachte ontslag van Bart Somers stelde Open VLD haar dinsdagavond in het Vlaams Parlement voor als nieuwe Vlaamse viceminister-president en minister van Binnenlands Bestuur en Samen?*leven. Opvallend, aangezien Rutten nog maar enkele weken geleden haar afscheid van de nationale politiek had aangekondigd.

Ze sprak toen over ‘een gebrek aan respect’ nadat ze binnen haar partij gepasseerd was als nieuwe minister van Justitie door Paul Van Tigchelt. Maar amper drie weken later keert Rutten al terug naar de nationale politiek én wordt ze straks zelfs lijsttrekker in Vlaams-Brabant.

Als je impact wilt hebben, dan moet je verantwoordelijkheid opnemen op het moment dat het gevraagd wordt.’

Rutten neemt meteen ook gas terug over het ‘cynische politieke spel’ binnen Open VLD, waar ze nochtans zelf nog over klaagde. ‘Misschien heb ik toen te fel gereageerd op Facebook, dat kan. Ik ben ook maar een mens.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231107_97276646
Oud 8 november 2023, 19:56   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alfamannetje Alexander moet mijn vorige blog gelezen hebben. Hij was eventjes zijn magnum opus “de Eeuw van de Vrouw” vergeten. Om dit goed te maken haalde hij een vrouwelijke oudgediende van onder het stof. Dat stof was nog maar pas geen liggen na de furieuze exit van Gwendolyn Rutten en haar afscheid van de nationale politiek, of daar herrees ze als een partijtrouwe Lazarus. Liever een flipfloppende Lazarus dan een streberige Benjamin, moet De Croo gedacht hebben. De volgende literaire worp van Alexander die “De Eeuw van de Vernieuwing” als werktitel meekreeg, mocht per direct de versnipperaar binnen. De argeloze kiezer kijkt met verstomming naar de collectieve suïcide-in-slow-motion van een partij die ooit uitpakte met de meest frisse politieke ideeën die ons land ooit heeft voortgebracht. Kaïn en Abel is geen verhaalt uit Genesis maar een accuraat toekomstbeeld van de neergang van de stam van Verhofstadt.

In Aarschot en Mechelen beginnen de inwoners nu toch te twijfelen waar het grootste belang van hun burgemeesters ligt, lokaal of nationaal. Eender welk belang er ook uitkomt, het is het Vlaams Belang dat zich rijk mag rekenen. Wie de dupe is van dit archislechte toneelstuk van de Blauwe Maandag Compagnie van de Melsenstraat, zijn de jonge ambitieuze would-be politiekers die zich sinds hun prille studententijd uitsloven om de kopstukken van de partij met folders, steakfestijnen en gesponsorde fuiven naar het rijkmakende pluche van de diverse parlementen te begeleiden. De aangekondigde vernieuwing en verjonging worden hen door de neus geboord. De oude goden vechten tegen hun eigen Untergang. Als de Vlaming hun blauw gedachtengoed niet kan waarderen, moet de Vlaming maar ten onder gaan in extremismen. Alsof hun personeelsbeleid zelf niet extreem is. Soit, de Open VLD jongeren zullen de terugkeer van Gwendolyn Rutten ervaren als een bijzonder pijnlijk aars schot.

Everaert Steven
Oud 8 november 2023, 20:21   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Jawel, voor het geld en het postje !!

Wedden dat ze straks in het journaal “haar verantwoordelijkheid gaat nemen”?
Je voorspelling is uitgekomen.
Oud 8 november 2023, 20:24   #74
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Jawel, voor het geld en het postje !!

Wedden dat ze straks in het journaal “haar verantwoordelijkheid gaat nemen”?
Daarmee kan zelfs het smerigste gesjoemel gejustifieerd worden...
Oud 8 november 2023, 20:29   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
En nu is het weer smullen van de krantencommentaren, en het gevoel koesteren waar Panda altijd de mond van vol heeft: Schadenfreude...

VRT Krantencommentaren : bron: https://www.vrt.be/vrtmax/podcasts/k...november-2023/)

BRF krantencommentaren (enkel wat over dit topic gaat, automatisch vertaald, bron: https://brf.be/meinung/presseschau/1773268/):
Ik heb deze krantencommentaren ingekaderd. Dit overleeft de blauwe bende niet.
Oud 8 november 2023, 20:32   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rutten:

Citaat:
Als je impact wilt hebben, dan moet je verantwoordelijkheid opnemen op het moment dat het gevraagd wordt.’

Ik ben ook maar een mens.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231107_97276646
Oud 8 november 2023, 20:37   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is De Croo zo'n dommekloot dat hij deze reactie niet kon voorzien?
Oud 8 november 2023, 20:41   #78
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit alles blijkt het.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 8 november 2023 om 20:57.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 21:33   #79
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of het kan dat zijn gedachten reeds op een ander toegezegd internationaal postje gericht zijn.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2023, 22:25   #80
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Of het kan dat zijn gedachten reeds op een ander toegezegd internationaal postje gericht zijn.
Of zijn gedachten zitten weer bij een andere pornoster.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be