![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk kan er niet dezelfde put voor gebruiken. Maar ik vind op internet toch bedrijven die zowel boringen voor geothermie uitvoeren als boringen voor drinkwater. Het zou me vreemd lijken dat die diensten aanbieden die verboden zijn... Je moet natuurlijk wel voldoen aan allerlei regels en vergunningen maar blijkbaar is dat toch nog steeds mogelijk.
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Typisch: de uitleg van Daikin over hoe je een warmtepomp moet instellen.
Het artikel heet: "Op elk moment de juiste temperatuur." Dat gaat verder al een complete illusie blijken te zijn. "Op elk moment dezelfde temperatuur." had beter geweest. Het eerste wat je te lezen krijgt is: "Je WP instellen voor max rendement!" Hieruit blijkt al duidelijk wie de hoofdvogel is bij het instellen van de warmtepomp. Dat is niet de gebruiker maar de WP zelf. Het is het rendement wat telt. Niet de wens van de gebruiker. Daarna halen ze 7 punten aan en raad eens: allemaal gaan ze over de WP, nergens gaat het over het comfort van de gebruiker. 1) Verwarmen moet op zo laag mogelijke temperatuur want anders daalt het rendement van de WP. Met andere woorden; het duurt een eeuwigheid voor je woning op temperatuur is en je schakelt het systeem dus ook best nooit uit. Of je dat nu wil of niet speelt geen rol. De WP wil het. Dat volstaat. 2) Warm water mag nog max 50 graden worden. Echt heet water uit de kraan van de keuken laten komen is blijkbaar verleden tijd. Waarom? Omdat -ik citeer- "bij een warmtepomp 50 graden ruimschoots volstaat". Wederom: de WP staat centraal, niet de gebruiker. Alsof ik 50 graden warm genoeg vind omdat het uit een WP komt... 3) Hou de temperatuur binnen constant. Want anders verbruikt de WP te veel. Of de gebruiker blij is met een constante temperatuur wordt netjes in het midden gelaten. 4) Laat je WP 's nachts ook gewoon doorwerken. Reden: je WP verbruikt meer als ze 's morgens heel het huis moet opwarmen en dan daalt het rendement. Wat de gebruiker vind van een opgewarmd huis 's nachts speelt geen rol. Het rendement en het verbruik van de WP bepaalt de gang van zaken, niet de gebruiker. 5) Op heel koude dagen kan je WP voor een noodverwarming zorgen... Raar, want ik heb net een verwarming om op heel koude dagen toch warm te hebben. Maar bij een WP moeten we dat zoveel mogelijk voorkomen. Want, je raadt het al: het rendement van de WP daalt als je dat te vaak gebruikt. Wat de consument wil... geen woord daar over. Die moet maar kou lijden want anders daalt het rendement van de WP! De horror!! 6) Je moet blijkbaar ook domotica laten installeren om van een WP te genieten. En het is niet te begrijpen maar hoewel men in eerdere punten pleitte voor een constante temperatuur is domotica plots nodig om (zelfs op afstand) de temperatuur te kunnen aanpassen... Wie kan mij uitleggen hoe ik de temperatuur in huis constant moet houden terwijl ik hem toch aanpas?? 7) Laat je WP tijdig onderhouden. De logica zelve. Kortom: alle 'tips' die je hier krijgt zijn in het belang van het rendement en het verbruik van de WP. Er wordt met geen woord gerept over het comfort van de gebruiker. En als ze geld uit je zakken kunnen kloppen presenteren ze je schaamteloos domotica die de eerder beter constante temperatuur dan plots toch kunnen aanpassen. Ik kende tot voor 2 weken niets van warmtepompen en het leek mij ook een goede manier van verwarmen. Hoe meer ik er echter over lees, hoe minder zin ik krijg om er ooit gebruik van te gaan maken. Het lijkt mij een apparaat waar de gebruiker voor betaalt maar waar hij verder nagenoeg niets over te zeggen heeft...
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 7 januari 2025 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het water is vrij van nitrieten en bacteriën. Het is wel zo rood als het maar kan zijn (als het even in contact komt met zuurstof). Gelukkig heb ik een goede ontijzerinstallatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar weet u ook niet dat je, als je met mazout of gas stookt en je vloerverwarming hebt, je ook werkt met lage temperaturen, hetgeen wilt zeggen dat je ook niet uit en aan kunt schakelen zoals je dat wilt. En ja, bij ons is het 's nachts enkele graadjes kouder dan overdag. Het is zelfs zo dat het in de avonduren ietske warmer wordt. Dat zijn gewoon instellingen. Ik heb geen Daikin, wel Viesmann. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ene keer verkondig ik onzin, de andere keer lees ik dingen niet zoals ze bedoeld zijn... Waar heeft u het over? Citaat:
Wij verwarmen hier al jaren met een gasketel en radiatoren. Knopje drukken en 10 minuten later warm. En omdat wij niet altijd heel het huis warm willen stoken en wel van de gezelligheid van een vlam houden staat er ook een pelletkachel. Ook hier: knopje drukken en 10 min later warm. Zo moet verwarming volgens mij ook werken. Je krijgt warmte op de momenten dat je er als gebruiker om vraagt. Citaat:
Hier mag het 's nachts gerust 5 graden kouder zijn dan 's avonds. Net als overdag, ik zie niet in waarom het overdag hier binnen warmer moet zijn dan 18 graden. Maar 's avonds wil ik 23 graden. Blijkbaar is dat tegenwoordig te veel gevraagd... Dat noem ik dus inboeten qua comfort. En nog geen beetje. Maar dat is niet uw fout he. Het is mijn probleem maar blijjkbaar is daar geen oplossing voor. Of toch een pelletkachel?
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 7 januari 2025 om 17:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de graden die we ooit instelden zijn nog steeds hetzelfde. Ik denk dat ik er een stuk of 10 kan instellen. Daarbij kan ik zelfs de thermostaat gebruiken om handmatig de verwarming lager te zetten. Maar zoals ik al schreef, voor ons hoeft dat niet, wij zijn tevreden met de ingestelde tijden en temperaturen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vorig jaar een heel kort gesprekske gehad met mijne sjaufagen boer die ook in warmtepompen en al dat soort gedoe doet.
wat moet ik pakken jong om dien ouwen brol hier buiten te smijten. (verbruikte wat veel) een warmtepomp, peletbrander, ... In uw geval (gewoon geisoleerd huis, pre die vacuum getrokken geïsoleerde spullen) gewoon een doorstromer op gas, geen boiler meer als gij tijd hebt om op warm water te wachten, want dat is de grootste kost voor den boel op te warmen. Met als resultaat. HR+ ketel op gas Wel voor degelijk gegaan geen goeiekope chineesen bucht. Heeft wat geld gekost en terugverdientijd op veel minder jaar dan begroot is dat dat ding moet meegaan. daar waar dat met andere systemen 25 jaar of meer is. Tegen dat die 25 jaar om zijn lig ik misschien al in mijne put. en anders zijn we weer veel verder in de evolutie. Pas op als je een nieuwbouw zet, is dat iets anders he, maar dan moet dien archislecht van dienst dat maar eens uit rekenen he, |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een andere kennis had nog een ander systeem, maar die dacht dat zelf allemaal uit. ne gigantische tank water gekoppeld aan een eigen domotica systeem. hij heeft mij dat destijds allemaal eens uitgelegd maar dat was op het moment dat ze eigenlijk die dingen commercieel aan het uitvinden waren. Maar die had dat dus al omdat m dat allemaal zelf had uitgevogeld en gemaakt. acuut teveel aan geld en te weinig tijd. maar t was wel fijn gemaakt. Laatst gewijzigd door Herr Flick : 8 januari 2025 om 00:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het water is zelfs drinkbaar (ik heb daar jaarlijks attesten van). De enige kost die ik heb is Aqua semi dol, dat is een mineraal dat de Ph waarde op peil brengt. De installatie reinigt zichzelf in de nachtelijke uren. Om niet zonder water te vallen, heb ik ik een voorraad van 1,5m³ water en schakelen de toiletten over op regenwater (50m³ voorraad als het voldoende regent) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn warm water heeft een temperatuur van max 50°, hetgeen warm genoeg is, het minimum is 42°, dit is afhankelijk van wat de zonnepanelen opbrengen. Idem-dito voor het buffervat, indien er te weinig zon is, wordt het buffervat minder warm opgeladen. Binnenkort krijg ik een systeem dat, via de digitale meter (de digitale staat er nog niet hé), kijkt wanneer de stroom op het net goedkoop is, op dat moment gaat de warmtepomp zoveel mogelijk uit het net halen (dit is vooral in de winter bij weinig zon). Soms is de stroom dan bijna gratis! Deze aanpassingen kosten wel wat geld. Laatst gewijzigd door reservespeler : 8 januari 2025 om 07:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik stel me trouwens de vraag of politici wel goed beseffen welke invloed hun wetten hebben. Omdat er hier gas in de straat ligt mag ik mijn mazoutketel niet meer vervangen door een nieuwe. Maar gasverwarming wil men ook afbouwen. Wat zou ik dan moeten doen om wettelijk in orde te zijn? ps er ligt een uitstekende tweedehandsketel in reserve in mijn kelder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
50°C? Onvoldoende. Warm water voor sanitair: 60 °C Slim verwarmen is voor warm water wel boven 60 °C te blijven, anders loop je het risico op legionella-besmetting. Dat kan leiden tot een ernstige longontsteking of erger, vandaar: hou het water warm genoeg zodat de bacteriën niet kunnen kweken.
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op gas verwarmen is dus niet langer van toepassing. Of je moet zo'n tank in de tuin zetten maar da's volgens mij ook niet echt een te prefereren oplossing. (kost, ruimte, bereikbaarheid, keuringen,...) In ieder geval: aardgas mag vanaf 2025 niet langer in nieuwbouw.
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenminste; zolang je warm water met behulp van aardgas maakt. Nu warm water met een warmtepomp gemaakt wordt is 50 graden ineens meer dan genoeg. Hebben ze ons nu al die jaren met die 60 graden iets wijsgemaakt of doen ze dat nu met hun 50 graden? Ergens klopt er in ieder geval iets niet.
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om zeker te zijn dat Legionella dood is, dan is regelmatig opstoken 85°C in een buffervat een zeer goed idee.
Voor een doorstromer is dat van minder belang.
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn huis staat er nu 12 jaar. Ik heb nog nooit de temperatuur van mijn thermostaten aangepast. Beneden staat die op 22, boven in de badkamers ook en in onze slaapkamer ook op 18. Kinderen hebben wel nog extra verwarming in hun kamer, maar die regelen zelf hun thermostaat. Ik zie het probleem niet naar comfort en gebruiksmak. Altijd en overal een aangename temperatuur zonder dat je er moet naar kijken is wat mij betreft een enorme vooruitgang.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door reservespeler : 8 januari 2025 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb een tonnetje van 1600 liter. Ik betaal gewoon de gasprijs. De keuring is op kosten van de firma die levert (Primagaz). |
|
![]() |
![]() |