![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die brengt volgens mij geen schade toe, dit doordat die minder uren in het zwart kan klussen. Hij / zij doet dat meestal voor die extra dingen des levens, met andere woorden, die snoepcenten vliegen terug de economie in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan weer zo een rare redenering... Dus doordat ie minder uren kan zwartwerken, is de zwartwerker met een voltijdse baan dan opeens geen concurrentie en teert hij niet op regulaire werkgevers zoals de zwartwerkende steuntrekker? En waarvoor die "zwarte centen" gebruikt worden is geen argument want de steuntrekker zal er misschien brood of bier of whatever noodzakelijke dingen mee kopen en dat vliegt dus ook terug de economie in, net zoals de snoepcenten voor de extra's van de zwartwerker met een voltijdse baan.
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel schade iemand die in't zwart werkt juist veroorzaakt is niet uit te rekenen.
Want dat gaat niet enkel over de belastingen die hij niet betaalt. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat vele jobs niet zouden bestaan als ze niet in't zwart zouden kunnen. Als ik in't zwart mijn buurmans gras ga afrijden (wat ik overigens niet doe) wil dat niet zeggen dat ik werk afneem van een reguliere tuinman. Want als buurman zijn gras niet in't zwart zou kunnen laten afrijden deed hij het waarschijnlijk zelf. Mss is een reguliere tuinman gewoon te duur voor hem. En zo zijn er wel meer jobs, die niet zouden bestaan als ze niet in't zwart kunnen gebeuren. Als een aannemer zijn duurbetaalde metser moet inschakelen om 's zaterdags de werf te gaan opkuisen moet hij te veel doorrekenen aan de klant. En riskeert hij klanten te verliezen. Dus laat hij dat door iemand in't zwart doen. Het is dus niet zo dat wanneer er vandaag 1000 zwartwerkers van de markt zouden verdwijnen er per definitie 1000 reguliere arbeidsplaatsen bij zouden komen.
![]() |
#66 |
Parlementslid
|
![]() Al jarenlang een poetsvrouw die ik graag handje contantje betaal. Die komt poetsen aan 15€/uur. Een Vlaamse, doet haar job perfect, ik kan ze vertrouwen, ze is discreet en soms doet ze als er tijd over is zelfs de was en strijk. De juffrouw in kwestie werkt halftijds bij een advocatenbureau. Ze doet administratief werk en dit veel van thuis uit. Dus ze kan perfect alles plannen. Bij mij komt ze twee keer per week 4 uur poetsen. En een extraatje is dat het nog een wreed schoon kind is ook
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De buurman moest een stopcontact omplaatsen omdat z'n nieuwe kast er net voor stond.
10 elektriekers gebeld, niemand kwam. Ik heb het dan maar gedaan als burendienst (is onbetaald zwartwerk). |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Probeer maar eens een loodgieter te pakken te krijgen. Het is bijna gemakkelijker, sneller en goedkoper een opleiding te volgen en de spullen (wel Chinesium kwaliteit) zelf aan te schaffen.
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hoor dit regelmatig. Ofwel komen ze niet, ofwel zijn ze peperduur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb je een bouwvakker (in eender welk vakgebied) nodig, kan je er geen te pakken krijgen. Maar als je de wekelijkse lijst met faillisementen doorloopt, staat die vol met bedrijven die in de bouw actief zijn. Ergens klopt er volgens mij iets niet.
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vrij simpel, de meeste van die faillissementen zijn kleinere zaken met 5-10 man in dienst, waarvan 4-8 Oost blokkers, die gewoon naar de volgende werkgever of naar huis gaan.
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel van die zelfstandige oost-blokkers leren de stiel bij de ene, en gaan zich dan verhuren bij een andere, aan een hogere factuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn redenatie is: er is niet genoeg werk want ze gaan failliet maar als je ze werk aanbiedt komen ze niet opdagen. En of hun werknemers nu Jef of Abdul of Vladimir heten speelt daarin volgens mij weinig rol.
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als niet-geschoolde arbeider start je in de bouw ook vaak als metser-diender en dan verhuis je ook al eens van werkgever. Ik heb ooit jaren in de bouwsector gewerkt. Wij gingen destijds gewoon als volledige ploeg bij andere bazen solliciteren. Waarom zou je dat niet doen? Dat is iets wat volgens mij niet enkel bij oostblokkers speelt. Niemand (ook geen belg) blijft zijn leven lang metserdiender. En in de bouwsector werk je je het vaakste op door te verkassen. Maar ik zie niet in wat dat met faillisementen te maken heeft of gaat er nu iemand beweren dat bouwbedrijven failliet gaan enkel en alleen omdat ze geen volk kunnen krijgen?
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 26 januari 2025 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus die stielmannen verkiezen alleen te werken en zitten soms vol voor weken, laat staan maanden. Laatst gewijzigd door Gipsy : 26 januari 2025 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel, je hebt een 1 mans zaak die met 50u/week €40K per jaar net oplevert voor jezelf. En dan gaan we er van uit dat je jezelf realistisch, maar beperkt verzekert (€8K van het bruto af) Om dan een werknemer in dienst te nemen die €30K net heeft, met een hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques en dergelijke... Dan moet de netto omzet van de zaak met €65K stijgen. Oftewel, die 2de man is gewoon de sop van de kool niet waard, tenzij het een zeer gemotiveerde, loyale werknemer is, en door het goede en vele werk die kost verantwoord.
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen dat zien rond de "vakantieperiodes". Het verlengen van de vakantie in Papaverreweggistan is zowat een sport aan't worden.
![]() |