Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2025, 19:34   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In 2014 werd Oekraïne op ondemocratische wijze uit de Russische invloedsfeer getrokken met de annexatie van de Krim tot gevolg
Je begrijpt toch dat zoiets not done is ?

Er was trouwens niks ondemocratisch aan. Het democratische beslissingsproces had 2 factoren: het parlement, en het volk zelf. Het parlement had (overdonderend) VOOR gestemd. Het volk protesteerde "voor". Toen de Russische puppet (die inderdaad verkozen was) TEGEN deed, was er een opstand, en zette het parlement hem af. Daar was niks "ondemocratisch" aan.

En zelfs al was er iets ondemocratisch, dat is helemaal geen verschoning om een land binnen te vallen ALS UW ZORG IS DAT ZE GEEN NATO LID worden met raketten aan uw grens.

Het wil gewoon zeggen dat je je imperialistisch wil moeien als ze daar uw puppet buitengooien. En ja, dat is gewoon wat Rusland daar doet: zich imperialistisch met Oekraine moeien waar dat hun affaires niet zijn.

Dat heeft niks van "we moeten ons verdedigen" of zo van zien. Dat is gewoon "mijn prooi, fikken af".

Citaat:
en op 21 februari 2019 werd de Oekraïense grondwet gewijzigd om aan de voorwaarden voor het lidmaatschap van zowel de EU als de NAVO te voldoen met de opbouw en uiteindelijke grootschalige aanval op Oekraïne tot gevolg.
Na de Maidan revolutie was het niet het geval.

https://en.interfax.com.ua/news/general/198372.html

Citaat:
Acting Foreign Affairs Minister of Ukraine Andriy Deschytsia has once again stated that the new Ukrainian government is not intending to lead Ukraine to NATO.
we zeggen en schrijven 29 maart 2014.

Dat is fundamenteel. Je ziet hoe je in de propaganda trapt daar he.
De Russen waren Oekraine toen al binnengevallen.

Dat ze NA DE RUSSISCHE INVAL uiteraard lid van NATO wilden worden is evident en IS JUIST DE SCHULD VAN DE RUSSEN he.

Dat is wat ik van in het begin zeg: de Russen kunnen niet zeggen dat ze Oekraine moesten binnenvallen om NATO lidmaatschap te vermijden. Toen ze binnenvielen was dat de kwestie nog niet.

NADAT ze binnenvielen is het uiteraard evident, en ze hebben dat zelf veroorzaakt.

Zoals ik al stelde, eens je een land binnenvalt kan je niet meer verlangen dat dat land neutraal blijft omdat het anders een "bedreiging" zou zijn he. Je had maar niet moeten binnenvallen. Je hebt zelf de neutraliteit geschonden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 maart 2025 om 19:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2025, 19:35   #62
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de almaar uitbreidende EU is geen imperialisme ofzo ?

Ja, Rusland heeft recht op een bufferzone. Dat hoeft daarom niet heel Oekraïne te zijn als niet alle Oekraïners dat wensen. Er bestaan genoeg staatsvormen om dingen mogelijk te maken.
Wat is dat met die bufferzone?

Ik snap dat niet.

De EU had tot nu nooit een militaire functie. Het is in essentie een economische vrijhandelszone, en ze hebben ook produktnormen, afspraken ivm arbeid, leefmilieu e.d.

Het lidmaatschap van landen als Polen, Tsjechië, ... heeft Rusland ook nooit bedreigd. De EU had zelfs goede banden met Rusland .

Bijvoorbeeld met een samenwerking die in 2000 werd opgezet.

https://ec.europa.eu/commission/pres.../en/ip_00_1239
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2025, 19:38   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee want dat gebeurt met megafoons en niet met tanks en bommen.

Nog eens, de EU gaat niet op rooftocht, het zijn die landen die naar de EU komen. Met de NATO van 't zelfde. Dat die groepen succes hadden, is niet hetzelfde als op rooftocht gaan he.

Citaat:
Ja, Rusland heeft recht op een bufferzone. Dat hoeft daarom niet heel Oekraïne te zijn als niet alle Oekraïners dat wensen. Er bestaan genoeg staatsvormen om dingen mogelijk te maken.
Dat is geen enkel probleem. Rusland kan zich terugtrekken tot achter de Oeral, en alles vanaf de huidige Russische grens tot aan de Oeral wordt een nieuw bufferland dat geen militaire banden mag hebben met Rusland.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 maart 2025 om 19:40.
Oud 28 maart 2025, 19:41   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht

Ik snap dat niet.

De EU had tot nu nooit een militaire functie. Het is in essentie een economische vrijhandelszone, en ze hebben ook produktnormen, afspraken ivm arbeid, leefmilieu e.d.

Het lidmaatschap van landen als Polen, Tsjechië, ... heeft Rusland ook nooit bedreigd. De EU had zelfs goede banden met Rusland .

Er was trouwens geen enkele reden dat Rusland geen bevoorrechte partner van de EU zou worden, zoals Noorwegen of zo. Mochten ze op het democratisch liberale pad gebleven zijn.

Die paar idiote oorlogskes hebben van Rusland het monster gemaakt dat het nu geworden is he. Ze hadden in het begin van de jaren 2000 een andere weg kunnen opgaan.
Oud 28 maart 2025, 19:48   #65
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je begrijpt toch dat zoiets not done is ?

Er was trouwens niks ondemocratisch aan. Het democratische beslissingsproces had 2 factoren: het parlement, en het volk zelf. Het parlement had (overdonderend) VOOR gestemd. Het volk protesteerde "voor". Toen de Russische puppet (die inderdaad verkozen was) TEGEN deed, was er een opstand, en zette het parlement hem af. Daar was niks "ondemocratisch" aan.

En zelfs al was er iets ondemocratisch, dat is helemaal geen verschoning om een land binnen te vallen ALS UW ZORG IS DAT ZE GEEN NATO LID worden met raketten aan uw grens.

Het wil gewoon zeggen dat je je imperialistisch wil moeien als ze daar uw puppet buitengooien. En ja, dat is gewoon wat Rusland daar doet: zich imperialistisch met Oekraine moeien waar dat hun affaires niet zijn.

Dat heeft niks van "we moeten ons verdedigen" of zo van zien. Dat is gewoon "mijn prooi, fikken af".

Na de Maidan revolutie was het niet het geval.

https://en.interfax.com.ua/news/general/198372.html

we zeggen en schrijven 29 maart 2014.

Dat is fundamenteel. Je ziet hoe je in de propaganda trapt daar he.
De Russen waren Oekraine toen al binnengevallen.

Dat ze NA DE RUSSISCHE INVAL uiteraard lid van NATO wilden worden is evident en IS JUIST DE SCHULD VAN DE RUSSEN he.

Dat is wat ik van in het begin zeg: de Russen kunnen niet zeggen dat ze Oekraine moesten binnenvallen om NATO lidmaatschap te vermijden. Toen ze binnenvielen was dat de kwestie nog niet.

NADAT ze binnenvielen is het uiteraard evident, en ze hebben dat zelf veroorzaakt.

Zoals ik al stelde, eens je een land binnenvalt kan je niet meer verlangen dat dat land neutraal blijft omdat het anders een "bedreiging" zou zijn he. Je had maar niet moeten binnenvallen. Je hebt zelf de neutraliteit geschonden.
Toetreding tot de NAVO was al van 2008 bezig. Dat is echt niet van na de inval in 2014. En ja een deel Oekraïners wenste dat maar helemaal nog niet zoveel als na de invallen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 28 maart 2025 om 19:50.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2025, 19:49   #66
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik snap dat niet.

De VS vonden het toch ook niet grappig toen de USSR voet aan wal kregen in Cuba of de moffen in Mexico.

Oud 28 maart 2025, 19:52   #67
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De VS vonden het toch ook niet grappig toen de USSR voet aan wal kregen in Cuba of de moffen in Mexico.
Raketten zetten in Cuba is wat van een andere orde dan Oekraïne in het EU-landbouwbeleid integreren.

Beetje domme analogie.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 28 maart 2025, 19:52   #68
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dictators die agressief zijn, en bedreigen, zijn altijd de vijand. Er kunnen anderen ook de vijand zijn. Eigen volk is nooit de vijand.
“Eigen volk” is een cultureel begrip.
Oud 28 maart 2025, 19:52   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toetreding tot de NAVO was al van 2008 bezig. Dat is echt niet van na de inval in 2014.
Je leest de links niet die ik hier geef he, ook al citeer ik de belangrijke delen zelf.

Alle nog eens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...NATO_relations

Citaat:
On 3 June 2010, the Ukrainian parliament passed a bill, proposed by the President, that excluded the goal of "integration into Euro-Atlantic security and NATO membership" from the country's national security strategy.[79] The law precluded Ukraine's membership in any military bloc, but allowed for co-operation with alliances such as NATO
En zoals ik daarnet citeerde, zelfs na de Maidan revolutie bleef dat zo. Op 29 maart 2014. Ook al waren de Russen toen al aan het binnenvallen in de Krim.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 maart 2025 om 19:54.
Oud 28 maart 2025, 19:52   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
“Eigen volk” is een cultureel begrip.
Een cultureel-genetisch begrip.
Oud 28 maart 2025, 19:53   #71
gunter5148

Standaard

Citaat:
Raketten zetten in Cuba is wat van een andere orde dan Oekraïne in het EU-landbouwbeleid integreren.

Beetje domme analogie.
De oostblokkers trokken naar het westen, en de wapens naar het oosten.
Oud 28 maart 2025, 19:54   #72
gunter5148

Standaard

Citaat:
Een cultureel-genetisch begrip.
Ik ken negers die “witter” zijn dan ik.

Maar er was idd een tijd dat cultuur en etnische afkomst zo goed als 1 op 1 waren.
Oud 28 maart 2025, 19:56   #73
gunter5148

Standaard

Citaat:
Je leest de links niet die ik hier geef he, ook al citeer ik de belangrijke delen zelf.

Alle nog eens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...NATO_relations

En zoals ik daarnet citeerde, zelfs na de Maidan revolutie bleef dat zo. Op 29 maart 2014. Ook al waren de Russen toen al aan het binnenvallen in de Krim.
Het zijn vijgen na pasen. Mss heb je zelfs gewoon gelijk. Maar het is niet meer relevant.
Als je nog een stuk van de taart wil, is realpolitik aan de orde.
Oud 28 maart 2025, 20:03   #74
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beetje domme analogie.
Bwa, ik denk niet dat de Baltische Staten veel zin hebben om zich te integreren in het Russische industriële beleid ...

Kijk het westen van Oekraïne is op het Europa georiënteerd, daar leefden eeuwen Duitsers die zich weigerden aan te passen, maar het oosten was steeds op Rusland georiënteerd, zelfs toen België er de spoorwegen en industrie ontwikkelde. Men had ipv te touwtrekken en te kijken wie het sterkste iss een compromis moeten zoeken. Staatsrechtelijk of -vormelijk of hoe heet dat, een federatie of confederatie.

Oud 28 maart 2025, 20:09   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oostblokkers trokken naar het westen, en de wapens naar het oosten.
De oostblokkers werden westen, en hadden wapens nodig tegen de Russen die wilden dat ze hun hondjes bleven he.
Oud 28 maart 2025, 20:15   #76
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een grondprobleem is ook dat Rusland een absolute ramp is in het voeren van een economisch beleid. Door de eeuwen heen is het een verhaal van armoede, afgewisseld met periodes van iets minder doffe ellende, gelijk in de tijd van Brezjnev.

Voor een land met de grondstoffen die ze hebben en het potentieel voor landbouw, is dat heel matig.

En op het vlak van persoonlijke vrijheid is het van hetzelfde. Doffe ellende en af en toe periodes dat er iets meer mocht.

Het is daarom geen wonder welke keuze de Oost-Europeanen hebben gemaakt. Die hebben hun ogen niet in hun zak zitten he.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 28 maart 2025, 20:16   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn vijgen na pasen. Mss heb je zelfs gewoon gelijk. Maar het is niet meer relevant.
Als je nog een stuk van de taart wil, is realpolitik aan de orde.
Kortom, de smeerlap heeft U goed belogen, ge zijt daar in gelopen met uw twee grote voeten, ge hebt goed gewuifd voor de smeerlap, goed gedacht dat het slachtoffer de smeerlap was en de smeerlap de sukkelaar, goed mee op zijn bakkes geklopt en nu heeft dat allemaal geen belang meer. Want ondertussen heeft een vriendje van de smeerlap aan den overkant van de plas diezelfde blaaskes wijsgemaakt aan zijn dom volgelingen publiek die hem daarvoor een mandaat gegeven hebben, denkende dat het allemaal waar was en heeft de smeerlap door al die dwaasheden gewonnen en wordt het slachtoffer nog wat nagetrapt.

Volgende keer, als ge daar zelf als slachtoffer ligt, eens aan terugdenken misschien, en zeggen "het heeft nu geen belang meer".

Het was nochtans allemaal gemakkelijk te verifieren wie wie aan het beliegen was. Maar als het overeenkomt met een sentiment van oekofobie en dus meelopen met de vijand-die-het-beter-weet moet dat allemaal niet geverifieerd worden he.

Zoals die andere daar zegde: dwaasheid en goedgelovigheid is veel gevaarlijker dan het kwade. Want tegen het kwade kunt ge strijden. Eens de dwaasheid gepasseerd is, is er geen beginnen meer aan.
Oud 28 maart 2025, 20:18   #78
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heeft Oekraïne ook recht op een bufferzone?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2025, 20:18   #79
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij probeert er de binnenlandse manufactuur mee te beschermen. Buitenlandse manufactuur wordt x% duurder hé.

Ook energie en grondstoffen (b)lijken duurder te worden.

Daarnaast speelt hij binnen- & buitenlandse afzetmarkten kwijt.

Ik zie niet goed hoe dat positief uit zou kunnen draaien.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2025, 20:20   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men had ipv te touwtrekken en te kijken wie het sterkste iss een compromis moeten zoeken. Staatsrechtelijk of -vormelijk of hoe heet dat, een federatie of confederatie.
Dat was een verkiezingsbelofte van Zelensky he. Het punt is natuurlijk dat het Moskou TOTAAL NIET om die bevolking te doen is. Zoals ik al zegde, EU lidmaatschap zou voor die bevolking voordelig geweest zijn, in vergelijking met wat er nu gebeurt bijvoorbeeld. Het is Moskou gewoon te doen om imperialisme, en ze hadden Oekraine nodig ALS UITVALSBASIS naar de rest van Oost Europa.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be