![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar schrijf ik dan leraars geen leraars zijn? Het is de randanimatie die roet in't eten strooit. En het gebrek aan discipline-methodes voor de huidige leraars.
![]() |
![]() |
#63 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het moeilijke is het begin, om een niveau, zeg maar, B1 of zo te halen. Want uiteraard is het weinig interessant om te discussieren met iemand die kan zeggen "mijn naam is Jefke, waar is het station ?". Maar dat kan je juist tegenwoordig en zelfs in het verleden met zelf leer dingen. Het moeilijke eraan is de motivering. Maar hier gaan we uit van een heel hoge motivering niewaar. Citaat:
Ik zou zeggen dat je (op de wilskracht na, maar DAT is precies wat hier niet ter discussie staat he) gemakkelijk tot niveau B1 met zelfstudie kan komen. Nadien heb je gelijk, is er interactie nodig, maar als je dat echt wil, zijn zelfs daar manieren om dat 'zonder maatschappelijke kost' te doen. Ik zou zelfs zeggen, mocht er de minste NOODZAAK zijn om die taal te leren, dan wil dat zeggen dat de interacties niet alleen mogelijk, maar zelfs "gewenst" zijn. Als je bijvoorbeeld Duits leert omdat je in Duitse vergaderingen aanwezig moet zijn, dan zijn er dus wel degelijk Duitssprekenden waarmee je kan (en zelfs moet) interageren: ziehier uw interacties. Oftewel had uw wens tot het leren van de taal een min of meer noodzakelijke doelstelling, en van zodra je B1 bereikt kan je dus die noodzakelijke interacties gebruiken om te verbeteren ; oftewel is die er niet, en is het pure hobby he. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat moet ook niet gesubsidieerd worden he. Maar als die vijver gewoon dient voor de omgeving dan wel. Wat niet gaat is dat er subsidies zijn uit de zak van iedereen die dienen om de plezieren van een beperkte groep te dienen. Openbare uitgaves moeten iedereen nuttig zijn, niet een clubje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
![]() Dus die leraren volwassenenonderwijs zijn dan hun job kwijt?
Maar ze gaan niet naar een ander deel van het onderwijs doorschuiven? En dat gaat op de een of andere manier iets doen aan he lerarentekort? Citaat:
Citaat:
Ik zie daar met deze maatregel geen enkele aanzet toe.
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Dus zelfs voor zij die alles in geld uitdrukken, brengen die lessen wel degelijk iets op. Want dementerenden verzorgen kost handenvol geld.
![]() |
![]() |
#68 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je wilt dat je begrepen wordt, moet je ook maar eens leren duidelijk schrijven. Randanimatie in het middelbaar of in het volwassenenonderwijs? Gebrek aan discipline methodes in het volwassenen- of middelbaar onderwijs? Randanimatie als in lesverstoringen vind je veel meer in het middelbaar. De meesten die immers avondonderwijs volgen doen dat uit overtuiging, wat je niet van de leerlingen in het middelbaar kunt zeggen. Hetzelfde met gebrek aan discipline.
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat doet men niet. Ik weet niet waarom.
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar tegenwoordig moet alles blijkbaar bekeken worden met euro's in het acherhoofd. Dat is voor deze regering het enige wat telt. Mensen tellen niet, euro's wel.
![]() |
![]() |
#71 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Het is altijd grappig dat anderen, die er zelden goed in zijn, mij komen vertellen hoe ik het zou moeten doen, terwijl ze daar zelf niet in slagen. Kijk, persoonlijk kan ik heel veel met zelfstudie doen, dat heb ik bij Portugees zo gedaan. Ik had al een C1 niveau van Spaans bereikt, en dan is Portugees leren niet zo onoverkomelijk. 3 maand intensieve zelfstudie met een goed handboek, gekoppeld aan interactie via (toen nog) Skype groepen met native speakers. MAAR... Bij het studeren kom je problemen tegen. En dan heb ik een Portugese leren kennen, een lerares Engels die gewoon al mijn vragen beantwoordde, kosteloos. Sterker nog, ik maakte oefeningen in het boek, en ze verbeterde die, opnieuw kosteloos. Hoeveel mensen zouden er toevallig zo iemand tegenkomen? Daarna heb ik nog een week in Lissabon een intensieve cursus gehad. Ik mocht direct op niveau B1 meedoen, en we waren maar met 3: ikzelf, een Italiaanse en de lerares. Dat begon altijd met één uur spreken. MAAR hier komt het volgende probleem: als je intensieve cursus daar voorbij is, wat ga je dan doen om nog verder te raken qua niveau, en hoe ga je het onderhouden? 1 weekje in het buitenland, en daarna een heel jaar geen les meer? Er is een groot verschil tussen wat over koetjes en kalfjes babbelen met native speakers en hetgeen je doet in een praatgroep. Van Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans (?), zul je wel een taalcafé vinden van wat vrijwilligers die een avondje babbelen, maar ook dat is heel wat anders dan een conversatieklas. Citaat:
Handboeken niveau A1, A2 vind je makkelijk. Voor B1 heb je interactie nodig. Citaat:
Ik ken ze. Om de haverklap zijn er mensen die mij toevoegen. Allemaal mensen die zeggen dat ze Nederlands, Engels, Frans of Duits willen leren. Wat ik merk is dat zonder leraar er daar geen enkele ver komt. Ze zijn meer bezig met zoeken naar methodes om woordjes te leren, of ze hebben net een nieuw platform ontdekt. Veel blabla, maar ze maken nauwelijks vooruitgang. Ondanks alle minachting van velen heb je wel degelijk iets aan een leraar. Citaat:
Het gaat immers over het feit dat die veranderingen evengoed gelden voor Engels, Frans en Duits. En daar zitten wel degelijk mensen bij die hun situatie op de arbeidsmarkt willen verbeteren. Je blijft naar het badwater wijzen, en weigert het kind te zien dat je ook weggegooid hebt. Citaat:
Is voetbal noodzakelijk? Is tennis noodzakelijk? Ik betaal voor heel wat zaken belasting, die totaal niet noodzakelijk zijn. Soms gaat het erom dat je anderen ook iets gunt. Maar ik blijf bij het punt dat het er ook om gaat dat het vaak geen keuze zal zijn van meer betalen of geen les meer volgen, want er zal gewoon geen les meer zijn. Dat is een punt dat jullie voortdurend negeren. Neem nu Italiaans. Italiaans 1, dat waren tot hiertoe 2 klassen van misschien 20 leerlingen. Met de nieuwe prijzen zullen ze al mogen blij zijn als ze nog 1 klas samen krijgen. Je weet ook dat ongeveer 3/4e van het eerste jaar doorstroomt naar het tweede jaar. Er zijn altijd mensen die onvoldoende discipline hebben om door te gaan, of hun persoonlijke situatie verandert, waardoor het niet meer lukt. Dus van die 20 ga je er tegen het 2e jaar misschien nog 14 overhouden. In het tweede jaar zullen er weer een aantal afvallen, om dezelfde redenen, en ook omdat sommigen vinden dat het al wat duur begint te worden of omdat ze vinden dat hun kennis voldoende is voor wat ze ermee willen doen. Kortom, tegen dat je bij de hogere jaren zit (5, 6 en conversatie) zul je gewoon onvoldoende deelnemers hebben, en dan gaan die niet door. Ze gaan geen les geven voor 3 leerlingen. Citaat:
Het parcours dat ik daar afgelegd heb, dat gaan er weinigen doen. Het vergt niet alleen enorm veel wilskracht, maar ook een talent. Als ik al bepaalde vragen had, dan zal dat voor anderen nog veel meer het geval zijn. En tegen een boek kun je niet praten. Grammaticale regels kennen de native speakers meestal niet. Citaat:
Het gaat niet gewoon om om het even welk soort interactie. Als uw Frans taalcafé (wat dan de goedkope versie is van een praatgroep) alleen maar gaat bestaan uit "Bonjour, ..." en vragen wat je dit weekend gedaan hebt, dan ga je altijd hetzelfde soort woordenschat gebruiken. Daarmee evolueert je taal niet. Hetzelfde met die apps. In een praatgroep gaan ze bijvoorbeeld een artikel uit een krant of tijdschrift nemen, en daar dan laten mensen over discussiëren, en dan gaan ze er nog woordenschat tegenaan gooien over dat specifieke thema. Daarmee bereik je een hoger niveau van taal, niet met voor de elvendertigste keer je naam, je leeftijd en je burgerlijke staat te vertellen. Citaat:
Citaat:
Altijd kijken naar mijn voorbeeld en dat dan extrapoleren naar heel die populatie is echt wel demagogisch. Citaat:
Ik ben er genoeg tegengekomen, vooral zelfs bij de jongere generaties.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 31 mei 2025 om 07:56. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door reservespeler : 31 mei 2025 om 07:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hobbyopleiding waarvoor ik niet wil, maar moet betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Zoals toneel? Zoals kunst in het algemeen? Zoals voetbal, tennis, ...? Zoals kinderen, want niet iedereen heeft die, dus waarom moet de rest meebetalen? Allemaal afschaffen? Ik merk een kille levensvisie bij sommigen, gebaseerd op egoïsme en persoonlijk nut.
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG)
De Onderwijsverenigingen Steden en Gemeenten (OVSG) vindt de definitie van ‘beroepsopleidingen’ te beperkt. De organisatie wijst daarbij naar de taalopleidingen, waarvoor het inschrijvingsgeld bijna zou verdrievoudigen. “We begrijpen niet dat een taal leren beschouwd wordt als een hobby”, aldus Walentina Cools, algemeen directeur OVSG. “Veel taalopleidingen in centra voor volwassenenonderwijs zijn net gestart vanuit de vraag van bedrijven die nood hebben aan meertalige werknemers.” Ze hoopt dan ook dat minister Demir bereid is om de lijst van beroepsopleidingen uit te breiden. Bedrijven hebben daar budgetten voor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Win win. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderwijs kost handevol geld, het mag dus zeker iets opbrengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Men bekijkt altijd één probleem tegelijk, en negeert alle gevolgen van beslissingen voor andere zaken. Nu gaan ze het volwassenenonderwijs een serieuze knip geven. Binnen zoveel jaar komt er dan misschien de vraag hoe ze de vereenzaming in de samenleving kunnen een halt toeroepen. En dan komt er iemand met het idee dat het sociaal leven sinds de drastische inkrimping van die avondcursussen toch wel een deuk gekregen heeft, en of men daar toch niet wat nieuw leven kan inblazen. Maar ja, op dat moment zijn die leraars met pensioen gegaan en niet vervangen, en eventjes snel nieuwe opleiden, dat gaat natuurlijk niet. Het is gemakkelijker iets kapot maken dan iets op te bouwen. En we worden geregeerd door mensen die niet in staat zijn verder te denken dan hun neus lang is (niet alleen deze regering, het is een fundamenteel probleem).
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pech hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |