Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2025, 14:41   #61
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Waarom?
Als mijn bakker morgen iets minder voor zijn bloem betaalt dan vandaag; moet hij zijn brood dan morgen goedkoper maken?

En wie beslist dat? Je tekent vooraf een contract. Daarin staat piekfijn uitgelegd hoe alles berekend wordt.
Ga je daar niet mee akkoord, teken dan dat contract niet.
Er bestaan contracten die daar rekening mee houden.
Je kan dan zelfs batterijen laden op netstroom.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2025, 14:45   #62
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij betaalt voor een elektriciteitsaansluiting die zichzelf afkoppelt zodra je teveel verbruikt??

Leuk als je net een brood in de oven hebt zitten, een pagina-lang word-document hebt gemaakt of halfweg bent met je gazon afrijden net voor het gaat regenen...

Het is natuurlijk ieders keuze maar dan hou ik mijn verbruik liever zelf in de gaten. Zo moeilijk is dat niet. Wij hebben nu pakweg 1,5 jaar een digitale meter en ik zit qua piek slechts zelden boven de 3kw.

Vorige maand verbruikte ik €73 electriciteit en €21 gas. Maandpiek elektriciteit was 2,7kW.
Voor een gezin van drie personen lijkt me dat niet overdreven.
In ieder geval niet in die mate dat ik voor een zichzelf uitschakelende meter zou opteren.
Word slaat zichzelf op. Je kunt zelfs de frequentie kiezen.
Als de stroom uitvalt kan ik nog steeds maaien met mijn grasmachine op benzine.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2025, 15:01   #63
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er bestaan contracten die daar rekening mee houden.
Je kan dan zelfs batterijen laden op netstroom.
Ja, dat is zo. Heb ik dat ergens ontkend?
Ik zeg alleen als je zo'n contract niet wil, je er zo ook geen af moet sluiten.

Laatst gewijzigd door BigF : 3 juni 2025 om 15:04.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2025, 15:04   #64
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Word slaat zichzelf op. Je kunt zelfs de frequentie kiezen.
Als de stroom uitvalt kan ik nog steeds maaien met mijn grasmachine op benzine.
Ja kijk, als jij voorstander bent van een elektriciteitsmeter die in uw plaats beslist wanneer u hoeveel stroom mag gebruiken is dat uw voorkeur.
Als ik nu effe veel stroom nodig heb zal ik daar wel voor betalen.
Want ik wil geen meter die mij komt vertellen dat ik me niet aan zijn voorwaarden hou.

Ik beslis nog altijd liever zelf over mijn stroomverbruik.
Als jij die beslissing aan jouw meter over wil laten is dat uw goed recht.
Oud 4 juni 2025, 10:42   #65
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Trouwens: de draad ging over de digitale meter vs privacy.

Wie is hier eigenlijk begonnen over dynamische contracten enzo?
Oud 4 juni 2025, 10:56   #66
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Natuurlijk moet je niet bij elk verbruik bijstaan.

Maar je moet wel de prijzen dagelijks, online en app, opvolgen om te kunnen weten wanneer je je auto kunt opladen aan de goedkoopste prijs om zuinig te kunnen zijn en flexibel te kunnen inspelen op de veranderende prijzen om minder te betalen aan jouw factuur.
En dat is wel tijdrovend.
Nee dat moet je niet. Smart apps zorgen ervoor dat de wagen start met laden wanneer het voordeligst is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2025, 10:45   #67
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
……
Ik vind het wel grappig dat er hier enerzijds mensen zitten te vitten over de digitale meter en hun privacy, maar anderzijds zitten te neuten dat ze geen dynamisch tarief kunnen krijgen omdat ze geen digitale meter hebben
Er zijn mensen die liever baas blijven over hun energieverbruik in hun eigen huis.
De mensen met een digitale meter zijn nu reeds de pineut, ze betalen nu ook al meer, en zelfs om elektriciteit te leveren.
Je hebt geen digitale meter nodig voor dynamisch tarief om je werkelijke verbruik maandelijks af te rekenen.
Oud 6 juni 2025, 11:09   #68
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt geen digitale meter nodig voor dynamisch tarief om je werkelijke verbruik maandelijks af te rekenen.
Dat blijf je maar herhalen maar tot nu toe heb je nog nergens verteld hoe dat dan in zijn werk zou moeten gaan.

Stel: Maandag tussen 10 en 12 gelden andere prijzen als tussen 12 en 18u.

Leg me eens uit hoe men de rekening gaat moeten maken zonder digitale teller (en dus zonder gegevens qua verbruik in de betreffende uren).
Oud 6 juni 2025, 11:11   #69
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn mensen die liever baas blijven over hun energieverbruik in hun eigen huis.
Iedereen kan ten allen tijde zoveel of zo weinig elektriciteit gebruiken als hij wil.
Het soort teller wat je hebt verandert daar niks aan.
Tellers registeren verbruik, meer niet.
Ze gaan u niet vertellen wat u wel of niet mag.
Oud 6 juni 2025, 11:12   #70
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Shit seg... Zit jij nog altijd met een branderig gevoel in je reet sinds die vorige "digitale meter-draad" waar jij beweerde dat Engie hun voorschotten niet mee verrekende in de jaarafrekening?
Echt? Nog altijd niet goed van?
Tsja, niet moeilijk als je bullshit komt verkopen als "mensen betalen dubbel bij Engie".
Shit seg, gij zit blijkbaar nog altijd die draad te herkauwen, je moet onderhand nogal geconstipeerd zijn en dan snap je het nog altijd niet...
Elk normaal begaafd mens begrijpt hoe engie haar klanten oplicht door het verbruik van de periode tussen de meteropname en de datum van de factuuropmaak op 2 eindafrekeningen aan te rekenen, 1) als verbruik met een fictief/geschat bedrag en nog eens 2) als verbruik dat al inbegrepen is in het totaal verbruik van het volgende jaar.
De datum van de factuuropmaak heeft niks te maken met het verbruik want het verbruik wordt berekend van meterstand tot meterstand.
Zo moeilijk is dat niet en dat heeft niks te maken met voorschotten, dat maak jij ervan.
Citaat:
En dat factuur dat ik toen postte? Mag jij mij eens laten zien waar ik beweerde dat dat mijn factuur was.
Je was trouwens toen zelf nog aan't janken dat ik andersmans factuur op internet gooide. En nu zou ik beweerd hebben dat het het mijne was.
Noorden een beetje kwijt?
Neen, er werd achterbaks naar het zuiden gewezen.

Gij liet tijdens die discussie iedereen in de waan dat het over jouw (engie)factuur ging door dat "EEN" factuur te noemen en toen uitkwam dat gij een "willekeurige engie factuur" zomaar van het internet had geplukt, krabbelde je terug en moest je bekennen dat het niet jouw factuur was en dat je dus stond te liegen én je was ook nog eens geen klant van engie, dat loog je dus ook.

Mensen bedriegen door schijnheilig voor te wenden dat het als engie klant over jouw engie factuur gaat is erger dan liegen.
Citaat:
Oke, wat wil je zien?
Hou er wel rekening mee dat ik geen dynamisch contract heb.
Maar ik wil gerust alles opzoeken wat je vraagt.
Gij hebt niet eens een dynamisch contract, gij weet er dus niks van, wat zit gij hier dan weer al te lullen dat in het dynamisch, variabel of vast, contract alles piekfijn wordt uitgelegd?
Oh, gij had het wellicht over "een" contract en niet over "het dynamisch contract"?
Citaat:
Nee, inderdaad.
Je sluit een contract af met iemand.
Vanaf dat moment telt dat contract.
Als ik van jou een auto koop en we tekenen een verkoopscontract moet jij later ook niet afkomen alsof ik je huis gekocht zou hebben.
Jij schijnt wel wat problemen te hebben met het begrip "contract" eh.
Wat vind je daar zo moeilijk aan?
Ik heb binnenpretjes als schijnheilige bedriegers, die net doen met "een" factuur en "een" contract, alsof ze "de engie factuur" en "het dynamisch contract" hebben om te kunnen trollen, zelf door de mand vallen.
En dan nog afkomen met verkoopscontracten voor auto en huis als (non-)argument voor onduidelijke formules op energiecontracten.
Citaat:
Omdat de minister vind dat die facturen niet duidelijk genoeg zijn zeker?
Of wil hij eens in't nieuws komen?
Of heeft hij gewed voor nen bak Duvel?
Weet ik het...

Wil dat dan zeggen dat ik de facturen ook niet duidelijk genoeg mag vinden?
Sinds wanneer hol jij trouwens ministers achterna?
Nu wil een minister eindelijk eens onduidelijke contracten van energieleveranciers laten onderzoeken om de consumenten/burgers te beschermen tegen gesjoemel en onterecht dure energiefacturen maar gij vindt jouw factuur goed en duidelijk genoeg want gij begrijpt de formules in alle en vooral dynamische contracten die je niet hebt.
Aan welke kant sta jij eigenlijk?
De energieboeren of de bevolking/consumenten/klant dat gij zelf ook zijt?
Oud 6 juni 2025, 11:32   #71
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen kan ten allen tijde zoveel of zo weinig elektriciteit gebruiken als hij wil.
Het soort teller wat je hebt verandert daar niks aan.
Tellers registeren verbruik, meer niet.
Ze gaan u niet vertellen wat u wel of niet mag.
NEE!! Trek die doos niet terug open!
Oud 6 juni 2025, 11:35   #72
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat blijf je maar herhalen maar tot nu toe heb je nog nergens verteld hoe dat dan in zijn werk zou moeten gaan.
Stel: Maandag tussen 10 en 12 gelden andere prijzen als tussen 12 en 18u.
Leg me eens uit hoe men de rekening gaat moeten maken zonder digitale teller (en dus zonder gegevens qua verbruik in de betreffende uren).
Hoezo, hopelijk moeten de meteropnames om het verbruik te kennen toch weer niet meer uitgelegd worden, hé?

Dus hoe? Zoals men de rekening altijd al maakte toen er nog geen digitale meters waren, tiens...de marktprijzen hebben altijd geschommeld..
Zoek dat maar eens op als je wil weten hoe dat al 50 jaar met analoge meters in zn werk ging en nog gaat.
Oud 6 juni 2025, 13:23   #73
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Shit seg, gij zit blijkbaar nog altijd die draad te herkauwen
Je begon er zelf over.

Citaat:
Elk normaal begaafd mens begrijpt hoe engie haar klanten oplicht door het verbruik van de periode tussen de meteropname en de datum van de factuuropmaak op 2 eindafrekeningen aan te rekenen, 1) als verbruik met een fictief/geschat bedrag en nog eens 2) als verbruik dat al inbegrepen is in het totaal verbruik van het volgende jaar.
Jij herkent nog geen stront als je er met je twee voeten in staat eh?
Dit gezever is al lang weerlegd.

Citaat:
De datum van de factuuropmaak heeft niks te maken met het verbruik want het verbruik wordt berekend van meterstand tot meterstand.
Zo moeilijk is dat niet en dat heeft niks te maken met voorschotten, dat maak jij ervan.

Citaat:
Gij liet tijdens die discussie iedereen in de waan dat het over jouw (engie)factuur ging
Pure leugen. Toon je gezwets maar eens aan of hou je leugenachtige prietpraat voor jezelf.

Citaat:
door dat "EEN" factuur te noemen en toen uitkwam dat gij een "willekeurige engie factuur" zomaar van het internet had geplukt, krabbelde je terug en moest je bekennen dat het niet jouw factuur was en dat je dus stond te liegen én je was ook nog eens geen klant van engie, dat loog je dus ook.
Dat was van begin af aan duidelijk.
Jij was de enige die dat niet snapte.
Lees even mee en vertel me maar eens waar ik vertelde dat dit een factuur van mezelf was:

Citaat:
Klik even op dit Engie-factuur. Dan gaat er veel duidelijk worden over de periode "tussen meteropname en factuurdatum".

Het gaat hier over een factuur (met factuurdatum 27/3/2019).

Deze factuur is gebaseerd op 2 meteropnames. ....
....
....

Op de factuur van hierboven zit het zo:
....

Op bovenstaand factuur opgetrokken tot 843kWh en wordt hiervoor €157,97 aangerekend.
Lees jij ergens dat ik schreef dat dat over mijn factuur ging?

Citaat:
Mensen bedriegen door schijnheilig voor te wenden dat het als engie klant over jouw engie factuur gaat is erger dan liegen.
Ik heb nooit gezegd dat dat mijn factuur was. Ik heb ook gewoon gezegd waar ik dat factuur vandaan haalde.
Wat maakt het ook uit. Of dat nu mijn factuur was of dat van iemand anders.
Denk jij dat Engie mij anders behandeld dan hun andere klanten?

Citaat:
Gij hebt niet eens een dynamisch contract, gij weet er dus niks van, wat zit gij hier dan weer al te lullen dat in het dynamisch, variabel of vast, contract alles piekfijn wordt uitgelegd?
Oh, gij had het wellicht over "een" contract en niet over "het dynamisch contract"?
Dus je weet pas iets over een dynamisch contract als je er eentje hebt?
Heb jij er één?

Citaat:
Ik heb binnenpretjes als schijnheilige bedriegers, die net doen met "een" factuur en "een" contract, alsof ze "de engie factuur" en "het dynamisch contract" hebben om te kunnen trollen, zelf door de mand vallen.
En dan nog afkomen met verkoopscontracten voor auto en huis als (non-)argument voor onduidelijke formules op energiecontracten.
Over door de mand vallen gesproken...
Lees die oude draad nog maar eens door.
Alles staat erin, haarfijn uitgelegd met voorbeelden en teksten uit facturen en contracten.
Iedereen had door dat je BS aan't vertellen was.
Allez, iedereen behalve jijzelf natuurlijk.

Citaat:
Nu wil een minister eindelijk eens onduidelijke contracten van energieleveranciers laten onderzoeken om de consumenten/burgers te beschermen tegen gesjoemel en onterecht dure energiefacturen maar gij vindt jouw factuur goed en duidelijk genoeg want gij begrijpt de formules in alle en vooral dynamische contracten die je niet hebt.
Moet je een dynamisch contract hebben om de formule te begrijpen?
Citaat:
Aan welke kant sta jij eigenlijk?
Aan de jouwe.
Oud 6 juni 2025, 13:24   #74
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
NEE!! Trek die doos niet terug open!
Te laat!!!

En niet opgeven eh?
Onvoorstelbaar.

Maar geen paniek. Ik amuseer me er even mee maar ga hier niet te lang op in gaan. Iedereen met minstens 2 hersencellen ziet dat Oma's uitleg krankzinnig is.

Maar voor even is't wel weer eens plezant.
Oud 6 juni 2025, 15:09   #75
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

En zoals ik al eerder aanhaalde: deze draad gaat eigenlijk over digitale meters en privacy.

Waarvan ik denk dat er serieus over overdreven wordt.

Heel die fantasieverhaaltjes over hackers enzo...
Best amusant maar een beetje ondergesneeuwd door Oma's eeuwige afkeer van de digitale meter...

Ik weet dat het veel gevraagd is met Oma in de buurt maar kunnen we niet terug een beetje op het rechte spoor geraken?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be