![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als taalverwerving gelukt zou zijn, dan waren er ook geen aparte taallessen en taal maatregelen nodig om anderstaligen te dwingen om onze taal te leren. ![]() De verdienste is van elke migrant die zelf de moeite doet en onze taal WIL leren. Er zijn nog heel wat anderstaligen die hier al jaren wonen maar nog steeds geen letter Nederlands kennen, zelfs bij de eerste generatie gastarbeiders. En veel (conservatieve) moslima's mogen geen sociaal contact hebben, sporten of taallessen volgen, die groep valt al uit de boot. Citaat:
En de groep analfabeten wordt ongemoeid gelaten, daar kunnen ze bij inburgeringscursussen zelfs niks mee aanvangen. Citaat:
Maar gij beweert dus dat demir haar aparte taallessen overbodig en geldverspilling zijn want anderstalige jongeren leren toch allemaal uitstekend nederlands op school? ![]() (Allez, toch degenen die niet vroegtijdig en zonder diploma afhaken...) Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het VB had die taalheldklas moeten voorstellen, dan waren al de helden die nu voor zijn, tegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geef toe dat ik dat dit geen wetenschappelijke onderbouw kent. Ik besluit dit uit mijn persoonlijke ervaring. Ik heb in mijn leven nog maar weinig interacties gekend met Vlamingen die AN spreken. Elke Vlaming waarmee ik spreek maakt gebruik van een soort tussen of dialecttaal. Het gebeurt maar weinig dat ik niet kan zeggen uit welke streek iemand komt. In mijn leefwereld kom ik bitter weinig in contact met standaard Nederlands. Dat doet mij besluiten dat het Nederlands van in de journaals niet zo vaak gebruikt wordt in het dagdagelijkse leven, ook niet op de werkvloer. En daarom is het voor mij ook geen enkel probleem dat buitenlanders die Nederlands willen leren op TV geconfronteerd worden met die tussentaal. In het dagelijkse leven gaan ze daar ook continu mee geconfronteerd worden.
Maar goed, ik geef toe dat ik niet zo een taalpurist ben. Als mijn gesprekspartners in Vlaanderen zich verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands ben ik al lang blij. De moeite is voor mij belangrijker dan het taalpurisme op zich. Citaat:
Ik denk trouwens dat het Limburgs het zo moeilijk heeft omdat veel jongeren eens ze 18 zijn verkassen naar andere oorden om te studeren. In Leuven pik je nogal snel die Vlaams Brabantse tussentaal op... Ik heb mij daar zelf ook op betrapt als geboren Westvlaming. Citaat:
Als Westvlaming heb ik op dat vlak weinig te klagen de laatste jaren. Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt omtrent het echte Limburgs. Daar zitten naar mijn gevoel heel veel Duitse invloeden in en dat hoor je nooit in series die zich in het Limburgse afspelen, dat klopt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 9 juli 2025 om 10:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het VB heeft dat voorgesteld Xeno. Demir pakt dat voorstel eigenlijk gewoon over. Ze geeft het gewoon een andere naam, maar inhoudelijk is het een VB idee onder de naam Conscienceklassen. Het enige verschil is dat het VB ermee wou beginnen in het eerste leerjaar. Demir wil al ingrijpen in de kleuterklas.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 9 juli 2025 om 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wie dat weigert, moet beboet worden en niet worden bepamperd met extra taallessen op kosten van de gemeenschap. ![]() Als gij naar Frankrijk emigreert, dan verwacht gij dat de Franse overheid jouw taallessen om de Franse taal te leren financiert met belastinggeld van de Franse bevolking omdat gij zelf de taal niet wil leren? Held op sokken.
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je switcht bovendien van een discussie over schoolkinderen naar een discussie over volwassenen. I see what you do there, buster. ![]()
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 9 juli 2025 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Tot zover de kennis van de Nederlandse taal van "minister van onderwijs" demir..... ![]()
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U schijnt niet te begrijpen dat taal aan verandering onderhevig is en dagelijks evolueert? Jaarlijks komen er een hele resem nieuwe woorden in het woordenboek terecht en er verdwijnen er ook. Er is dus helemaal niets mis met de introductie van een nieuwe term die gericht is op onderwijs. Dergelijke zaken gebeuren op dagdagelijkse basis.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook in onze andere buurlanden bestaat zo een systeem. Vlaanderen heeft dat dus nog niet voor het kleuter en basisonderwijs. Vandaar dat Demir wel oren had naar het voorstel van Vlaams Belang.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Uiteraard zorgt de overheid voor onderwijs, dat is een plicht en kerntaak van openbare dienstverlening aan de bevolking waarvoor belastingen worden betaald in sommige landen (anders begin je weer te lullen over VS en financiering van andere onderwijs systemen) En je vergeet gemakshalve ook nog de schoolfacturen, die betaalt de overheid niet.... ![]() Citaat:
Gij switcht van de extra kosten voor aparte taallessen van anderstalige schoolkinderen naar de algemene onderwijsplicht van de overheid, gefinancierd door belastingbetalers, en zelfs naar privaat onderwijs. ![]() I see what you do there, buster. ![]() Integreren met als eerste vereiste de taal te leren is de verantwoordelijkheid van de nieuwkomers om mee te kunnen in de maatschappij zodat hun kinderen zonder taalachterstand mee kunnen op school voor betere kansen, daar hoeven de belastingbetalende burgers niet nog eens extra voor op te draaien.
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De medeplichtige leugenmedia pikt maar al te graag dat vage en nep woordgebruik op om te verspreiden en de verwarring te vergroten om nog meer verdeeldheid te zaaien. Het is al bedroevend genoeg gesteld met de kennis van onze taal bij jongeren zonder nog eens nieuwe termen te verzinnen die kant noch wal raken, die onze taal verkloten waardoor mensen elkaar niet meer verstaan en niet meer kunnen communiceren omdat de betekenissen van die verbasterde woorden bedrieglijk veranderd werden. Leg uit: wat zijn "taalheldklassen"??? Klassen waar helden zitten die de taal niet kennen?! ![]() Komaan, zeg, wat een onnozele prietpraat, doe eens normaal.
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Belastingbetalers hoeven niet op te draaien voor de verantwoordelijkheid en plicht van nieuwkomers om de taal te leren. En ouders horen te zorgen dat hun kleuters/kinderen de taal te leren, niet de school. Punt. Mijn voorbeeld over Frankrijk betrof een analogie, dat wordt ook al niet begrepen...zucht. De mier weet nu al niet waar ze de leerkrachten moet halen met het leraren tekort, 15% vacatures worden al niet ingevuld en haar plan kost al 400 miljoen euro. Kom dus niet klagen als de vlaamse bende met nieuwe belastingen op de proppen komt om "taalheldklassen" te kunnen financieren, hé! Ze kunnen het dan misschien "taalheldsolidariteitsbijdragen" noemen. ![]()
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. Laatst gewijzigd door Oma : 9 juli 2025 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of u dat nu graag heeft of niet, onze taal is levendig, en dat wilt zeggen dat er steeds nieuwe woorden bijkomen. Mijn Grootvader kende de woorden computer, smartphone, containerpark, festival, gaypride, ... bijvoorbeeld niet, toch is het nu gemeen goed. Laatst gewijzigd door reservespeler : 9 juli 2025 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Men praatte de ouders aan dat Limburgs een achterlijke boerentaal was. De overgrote meerderheid ouders sprak dus enkel AN met hun kinderen. Dat is de voornaamste reden van de achteruitgang van de Limburgse taal in België. De aanwezigheid van veel buitenlanders en niet-Limburgers in de mijnen speelde ook een rol. Achteraf gezien waren onze kinderen in het voordeel met hun kennis van de Limburgse streektaal. Vooral als ze voor hun werk naar Duitsland gaan. (Zij hebben nooit één uur Duits gehad op school.) En hun achterstand op school......ze hebben allemaal een universitair diploma (KULeuven) behaald in een van de moeilijkste richtingen. PS kinderen die op jonge leeftijd in contact komen met meerdere talen hebben blijkbaar achteraf gemakkelijker om andere talen te leren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat baten kaars en bril, als de uil niet zienen wil.
Al zorgen "we" voor een leerkracht per gehersenspoelde kleuter, dan gaan we niet veel vooruit komen.
![]() |
#76 | |
Gouverneur
|
![]() Goed opiniestuk van Wouter Duyck, Hoogleraar cognitieve psychologie (UGent), over de Taalheldklassen.
Hij gaat vooral in tegen de kritiek van "links" op de plannen van Demir. Zijn conclusie: Citaat:
https://www.standaard.be/opinies/wou.../76799374.html
Roses are red, roses are blue depending on their velocity relative to you Laatst gewijzigd door Knuts : 10 juli 2025 om 08:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de kritiek op dergelijke maatregel doet men soms alsof andere initiatieven die hetzelfde doel nastreven niet bestaan, en zegt men dat dit niet zal volstaan. En wat de kost betreft: dit is bij uitstek een soort uitgave die zich in veelvoud terugbetaalt. Kinderen die beter Nederlands kennen gaan in het verdere onderwijs verder komen.
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zijn er geen kosten om ze doen te integreren. De vraag is: is de aanwezigheid van die kinderen + die investering in hun integratie netto winstgevender voor ons dan gewoon die kinderen niet aanwezig hebben (en als ze aanwezig zijn, ze weg doen) ? Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juli 2025 om 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stop het pamperen.
![]() |