Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 7 januari 2005, 18:06   #61
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Inderdaad, ik neem aand at ej alles gekopieerd hebt... geen concrete voorstellen. hier blijken ze nog geen voostellen gedaan te hebben inzake hoger onderwijs, ze hebben alleen hun visie.
*eindelijk!*

(Sorry - ik ben aan 't meeleven met ingenious....)
Oud 7 januari 2005, 18:10   #62
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
*eindelijk!*

(Sorry - ik ben aan 't meeleven met ingenious....)
thanks. het was dit keer toch geen nuttoloze discussie, gelukkig maar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 18:10   #63
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Had je nu niet eerder kunen zeggen dat ik over iets anders bezig was, ik heb wel iets anders te doen za nu heb ik er den tijd niet meer voor ...
lustige lezer is offline  
Oud 7 januari 2005, 18:16   #64
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Had je nu niet eerder kunen zeggen dat ik over iets anders bezig was, ik heb wel iets anders te doen za nu heb ik er den tijd niet meer voor ...
dat wist ik pas een paar postjes terug. ik had het nochthans in mijn openingspost vermeld hoor. en een paar keer tegen geertje gezegd. maar kom, we zijn eruit, dat telt.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 8 januari 2005, 23:34   #65
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
sorry, maar mij lijkt het dat je niet echt weet waar het over gaat. het klinkt waarschijnlijk onnoemelijk arrogant, maar ik zit er midden in en heb heel andere ervaringen. inspraak voor studenten doet helemaal niets af van de kwaliteit. ik zie ook niet in hoe dit zou kunnen. studenten zijn namelijk vragende partij voor een kwaliteitsvolle opleiding anders is hun diploma niets waard. misschien moet je ook maar eens opzoeken wat die studenteninspraak net inhoudt? je vind nuttige info op www.vvs.ac , daar klik je op documenten en standpunten en dan op participatiedecreet.

bovendien zijn we eigenlijk aan het afdwalen. begin gerust een nieuwe thread over het nut van studentenparticipatie, ik zal je wel te woord staan. deze thread gaat echter over de visie van het vb over het hoger onderwijs. die probeer ik namelijk te achterhalen.

enige reactie daarop van lustige lezer in de thread waar het onderwerp ter spraken kwam:

wel, nu heb ik voor hem eens onderwijs en spa ingetikt en google, en ik kwam meteen op deze link (van de

lijkt me al een pak duidelijker. niet?
De spa-ideën lijken mij utopisch vanwege onbetaalbaar.
Geertje is offline  
Oud 9 januari 2005, 02:12   #66
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
De spa-ideën lijken mij utopisch vanwege onbetaalbaar.
ze kunnen niet in 1 legislatuur gerealiseerd worden, maar utopisch is het zeker niet. via een combinatie van en betere aanwending van de huidige middelene het zoeken naar extra middelen (en dat is een kwestie van prioriteiten) is dit zeker haalbaar.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 9 januari 2005, 02:59   #67
ingenious

Standaard

op de oude website van het VB staat wel nog een dossier over het onderwijs, met name over de bologna-akkoorden. het gaat echter over een tekst van 2002 die dus verre van actueel is. omdat hij 3 pagina's lang is copy-paste ik enkel het besluit. de integrale tekst is te vinden op http://vlaamsblok.be/standpunten_dossier_18_1.shtml

Citaat:
Het mag duidelijk zijn dat de het doorvoeren van de maatregelen in de Sorbonne- en Bolognaverklaringen in Vlaanderen een monsteroperatie dreigt te worden waarbij een aantal fundamentele verworvenheden van ons onderwijs zullen moeten worden prijsgegeven in ruil voor een aantal verwezenlijkingen die al bij al weinig of geen enkele meerwaarde met zich meebrengen. In die omstandigheden maken wij dan ook een duidelijk voorbehoud bij deze hervormingen.
mag ik hieruit concluderen dat het vb niet mee zou gedaan hebben aan het implemeteren van het bologna-akkoord? ik zou wel eens willen weten waar het vlaamse onderwijs zou staan indien we niet meededen met die hele europese harmonisatie!

heel de tekst zegt trouwens niet meer dan wat er in hun programma staat. er wordt kritiek gegeven die in mijn ogen geen hout snijdt. ze vrezen voor de kwaliteit van ons onderwijs, maar daar vrees ik absoluut niet voor. kwaliteitszorg is een belangrijke peiler in de bolognahervorming. via de visitatie- en accreditatiecomissies kijken de overheid, de scholen en de studenten toe op de kwaliteit van de aangeboden opleidingen. die commisies zijn volop bezig hun werk te doen. bovendien is de kwaliteit het hoogste goed van een school, en zullen ze er alles aan doen om die te bewaken.

hun tweede kritiek is dat ze sociale gevolgen vrezen. de democratisering van het onderwijs staat echter al jaren op de politieke agenda en zal worden verder gezet. deze vrees lijkt me absoluut onterecht.

hun grootste vrees is de verengelsing van ons onderwijs. daar gaat dan ook het grootste deel van hun tekst over. nu kan je daar voor vrezen, maar dit als belangrijkste punt van de bama-hervorming naar voor schuiven? die bama-hervorming zet niet automatisch de deur naar verengelsing open. het dus als reden zien om die hervorming af te schieten is dan ook zever in pakskes.

verder heb ik eens gekeken of er een dossier over het hoger onderwijs in zijn geheel op hun site te vinden is, maar dat vond ik niet. sterker nog, ik vond niks anders dat met onderwijs te maken heeft. en ik maar denken dat onderwijs belangrijk is.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 9 januari 2005, 10:23   #68
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ze kunnen niet in 1 legislatuur gerealiseerd worden, maar utopisch is het zeker niet. via een combinatie van en betere aanwending van de huidige middelene het zoeken naar extra middelen (en dat is een kwestie van prioriteiten) is dit zeker haalbaar.
Citaat:
308. Studenten moeten gratis van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Dit verlicht niet alleen de studiekosten maar zorgt er tevens voor dat jonge mensen zich op een veilige en milieuvriendelijke manier verplaatsen
gratis is fictie, iemand betaalt altijd de rekening, lijkt me een oud communistisch verhaal en zie waar dit geëindigd is, gratis geeft trouwens het gevoel van waardeloos wat zeker moet vermeden worden

Citaat:
309. De toegang tot hogescholen en universiteiten moet gratis worden voor beursstudenten. Zij hoeven geen inschrijvingsgeld meer te betalen. Voor bijna-beursstudenten blijft een verminderd inschrijvingsgeld bestaan.
alweer hetzelfde verhaal, gratis bestaat niet en terug uit de tijd van het communisme gegrepen

Citaat:
310. De instellingen krijgen de gederfde inkomsten uit inschrijvingsgelden vergoed aan 110%, zodat zij een gericht beleid naar beursstudenten kunnen voeren.
moet dit geld naar snobistische acties gaan ?

Citaat:
311. Elke student krijgt de mogelijkheid om een semester in het buitenland te studeren.
Zij die -om welke reden dan ook- tijdens hun studies géén verblijf in het buitenland realiseren, hebben recht op een voldoende uitgebouwde en aantrekkelijke internationale component binnen het curriculum van de eigen hogeschool of universiteit. Dit kan bvb. door interactie met buitenlandse studenten, colleges met internationale gastdocenten, modules interculturele communicatie etc.
Wie wil niet graag eens een gratis snoepreisje krijgen, hier zou ik in de plaats stellen, laat diegene die in buitenland willen gaan studeren hiervoor werken en sparen ipv altijd te verwachten dat het betaald wordt door de maatschappij

Citaat:
312. Heel wat bekwame mensen zetten nooit de stap naar het hoger onderwijs of haken vroegtijdig af. Daarom moet de overheid, zowel naar studenten zonder diploma als naar mensen met een bachelor of master-diploma, een gericht beleid voeren om hen tot studeren aan te moedigen.
Wat moet er nog meer gebeuren. Als sommigen zo dom willen zijn en vinden dat studeren niet belangrijk is, wat kan de maatschappij hieraan nog meer veranderen ?

Citaat:
313. Voor de verdere democratisering van het hoger onderwijs zijn studentenvoorzieningen van groot belang. Alle studenten moeten een absoluut recht hebben op een minimaal pakket aan universele studentenvoorzieningen, zoals studentenrestaurants en studentenhuisvesting. Elke associatie moet al zijn studenten een gelijkwaardig aanbod aan studentenvoorzieningen garanderen. Op termijn moeten alle studentenvoorzieningen over heel Vlaanderen open staan voor alle studenten van het hoger onderwijs. Elke universiteit of hogeschool krijgt daartoe voor studentenvoorzieningen een gelijke toelage per student. Om de instellingen aan te sporen hun voorzieningen goed uit bouwen, willen we dat ze een minimaal deel van de inschrijvingsgelden overhevelen naar hun sociale voorzieningen.
Alweer onbetaalbaar. Moet nu echt alles gratis gegeven worden.

Citaat:
314. In Vlaanderen moet er één ruimte voor hoger onderwijs komen. Daarbinnen moeten duidelijke en dwingende afspraken gemaakt worden over wie aan de beste voorwaarden welke opleiding kan aanbieden. De kwaliteit van de hoogleraren moet daarbij de doorslag geven.
Hierin kan ik akkoord mee gaan

Citaat:
315. Doorgedreven samenwerking is ook noodzakelijk om de grote uitdagingen van de Bologna-verklaring aan te gaan. De verklaring mag echter niet leiden tot meer kosten voor de studenten. Een studieduurverlenging louter omwille van het Bologna-verhaal is niet verantwoord. Alleen kwaliteitsredenen tellen.
Ik ken maar vaag de inhoud hiervan, ik zal mij hierin eens meer over moeten informeren

Citaat:
316. De Vlaamse overheid moet voor voldoende financiële middelen zorgen, zodat het Vlaams hoger onderwijs een publieke voorziening blijft. Zeker voor de hogescholen moeten bijkomende middelen ter beschikking worden gesteld. Een éénvormig, doorzichtig en beheersbaar financieringssysteem voor het hele hoger onderwijs moet de beschikbare middelen optimaal inzetten, de verdeling tussen de instellingen objectiveren en hierbij de kwaliteit van het onderwijs een rol laten spelen. De optimalisatie van het onderwijsaanbod moet gestimuleerd worden. Het nieuwe financieringssysteem moet tevens aangepast zijn aan de flexibilisering van het hoger onderwijs en het afstandsleren.
Ik kan je deels bijtreden, maar ik zou eerder een herverdeling toepassen ipv een nieuwe financiële injectie

Citaat:
317. Er moet ook een impulsfinanciering komen voor een instellingenbeleid naar doelgroepen die momenteel ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.
Deze ondervertegenwoordiging, is een probleem dat onststaat in het middelbaar onderwijs, daar is actie nodig

Citaat:
318. In de toekomst moeten er minder, maar grotere onderzoeksgroepen gevormd worden. De financiering van de universiteiten moet de samenwerking van onderzoeksgroepen stimuleren.
Hiervan weet ik niet genoeg van

Citaat:
319. Scholing en bijscholing worden steeds belangrijker, niet alleen voor de maatschappij maar ook voor de mensen zelf. Veel Vlamingen zijn geïnteresseerd om zich om- of bij te scholen, maar weinigen zetten effectief de stap. Degenen die dit wel doen zijn meestal hooggeschoold, tussen 25 en 44 jaar, werkend en vrij goed verdienend. Het wordt dus hoog tijd de drempels te verlagen.
Het probleem is dat diegenen die echt gemotiveerd zijn nu aan bijscholing doen, de anderen interesseert het niet of zijn zelfs kwaad dat je aan bijscholing doet omdat je dan een uitslover bent, hiervoor is toch eerder een mentaliteitswijziging nodig

Citaat:
320. Regionale coördinatie is nodig om tot een doorzichtig aanbod te komen en de mogelijkheden optimaal te benutten. Om lokale netwerken en partnerships te kunnen opzetten, moeten de tussenschotten in het aanbod worden weggehaald. De middelen moeten flexibeler beschikbaar worden gesteld in functie van lokale en regionale educatieve uitdagingen. Op die manier moeten wachtlijsten wegens gebrek aan infrastructurele mogelijkheden overdag vermeden worden.
lijkt mij logisch

Citaat:
321. De toegang tot onderwijs, opleiding en vorming voor volwassenen moet meer open worden. Beperkingen louter op basis van diploma's moeten zoveel mogelijk verdwijnen.
lijkt mij idd. ook vrij elitair om te sterk aan het diploma vast te houden

Citaat:
322. Er moet een billijk en transparant systeem van financiële ondersteuning komen en een uitbreiding van de stelsels van mogelijkheden om leren, werken en gezinsleven te combineren. De overheid heeft hier een stimulerende rol te spelen. De sociale partners moeten uitgenodigd worden hierin een belangrijke verantwoordelijkheid op te nemen.
dit lijkt mij peperduur, ik zou het ook wel plezant vinden om de combinatie leren, werken gezinsleven beter te kunnen combineren maar dit is niet realistisch.

Als economiestudente stel je me enorm teleur door deze (voor mij) neo-communistische voertaal als model te aanschouwen. De kostprijs is aanzienlijk. Of stel je voor dat de belastingen nog verhoogd worden om deze 'luxe' te financieren. Je weet toch dat als je een bepaald loon bereikt dat je hiervan amper (100 - 15) / 2 = 42,5 % over houdt !
Geertje is offline  
Oud 9 januari 2005, 11:06   #69
ingenious

Standaard

Citaat:
gratis is fictie, iemand betaalt altijd de rekening, lijkt me een oud communistisch verhaal en zie waar dit geëindigd is, gratis geeft trouwens het gevoel van waardeloos wat zeker moet vermeden worden

alweer hetzelfde verhaal, gratis bestaat niet en terug uit de tijd van het communisme gegrepen

moet dit geld naar snobistische acties gaan ?

Wie wil niet graag eens een gratis snoepreisje krijgen, hier zou ik in de plaats stellen, laat diegene die in buitenland willen gaan studeren hiervoor werken en sparen ipv altijd te verwachten dat het betaald wordt door de maatschappij

Wat moet er nog meer gebeuren. Als sommigen zo dom willen zijn en vinden dat studeren niet belangrijk is, wat kan de maatschappij hieraan nog meer veranderen ?

Alweer onbetaalbaar. Moet nu echt alles gratis gegeven worden.

Hierin kan ik akkoord mee gaan

Ik ken maar vaag de inhoud hiervan, ik zal mij hierin eens meer over moeten informeren

Ik kan je deels bijtreden, maar ik zou eerder een herverdeling toepassen ipv een nieuwe financiële injectie

Deze ondervertegenwoordiging, is een probleem dat onststaat in het middelbaar onderwijs, daar is actie nodig

Hiervan weet ik niet genoeg van

Het probleem is dat diegenen die echt gemotiveerd zijn nu aan bijscholing doen, de anderen interesseert het niet of zijn zelfs kwaad dat je aan bijscholing doet omdat je dan een uitslover bent, hiervoor is toch eerder een mentaliteitswijziging nodig

lijkt mij logisch

lijkt mij idd. ook vrij elitair om te sterk aan het diploma vast te houden

dit lijkt mij peperduur, ik zou het ook wel plezant vinden om de combinatie leren, werken gezinsleven beter te kunnen combineren maar dit is niet realistisch.

Als economiestudente stel je me enorm teleur door deze (voor mij) neo-communistische voertaal als model te aanschouwen. De kostprijs is aanzienlijk. Of stel je voor dat de belastingen nog verhoogd worden om deze 'luxe' te financieren. Je weet toch dat als je een bepaald loon bereikt dat je hiervan amper (100 - 15) / 2 = 42,5 % over houdt !
dit is niet mijn programma, het is het programma zoals ik het van de sp-a site geplukt heb. ik heb dit nog nergens verdedigd, ik heb enkel gezegd dat het veel duidelijker is dan het vb-programma. verder denk ik dit maar eens moet herlezen:
Citaat:
bovendien staan hier helemaal geen neo-communistische ideeën in. het idee van gratis onderwijs past in de strijd naar een democratisering van het onderwijs. alle financiële drempels moeten weggewerkt worden. een inschrijvingsgeld van 500 euro + boeken + kot of trein + onderhoud, maak de rekening maar zelf. studeren kost voor veel mensen nog te veel. ik begrijp niet hoe je in een strijd naar gelijke kansen gelijk kan stellen aan neo-communistische ideeën. dat die gratis maatregelen door iemand moeten betaald worden weet ik ook wel. het lijkt me echter niet meer dan logisch dat een maatschappij geld investeert in zijn onderwijs. zeker in deze tijden van de zogenaamde 'kenniseconomie'. daarom ook dat het life-time learning gestimuleerd moet worden. hier werken de overheid, vakbonden en bedrijven trouwens al jaren samen aan.

verder zou gratis vervoer en gratis onderwijs mij niet bepaald een waardeloos gevoel geven. die snobistische acties begrijp ik al helemaal niet. het gaat om beursstudenten, het geld is bedoeld voor sociale maatregelen. studeren in het buitenland is helemaal geen snoepreisje. dat is studeren, talen leren, menselijke vaardigheden ontwikkelen, zelfontplooing doen. deze ervaring kunnen de gemeenschap in zijn geheel ten goede komen. bovendien moet elke student dit recht hebben, niet enkel studenten met een rijke pappa, niet? dit geld komt trouwens niet alleen van de vlaamse overheid, het hele erasmusgebeuren wordt ondersteund door de europese overheid. je commentaar bij regel 312 spreek je jezelf tegen bij 317. het gaat immers om financiële en socio-culturele drempels, waarvan die laatste inderdaad reeds op jonge leeftijd bestreden moeten worden. dit is echter een grote uitdaging, die men niet op 1,2,3 voor elkaar krijgt.

Citaat:
De kostprijs is aanzienlijk. Of stel je voor dat de belastingen nog verhoogd worden om deze 'luxe' te financieren. Je weet toch dat als je een bepaald loon bereikt dat je hiervan amper (100 - 15) / 2 = 42,5 % over houdt !
als economiestudent ben ik me er zeker van bewust hoe groot de loonwig is. ik ben me er ook van bewust wat we er voor terug krijgen. als de overheid trouwens niet investeert in onderwijs, zal onze economie er niet echt op vooruit gaan. en dan kan je je job kwijtspelen, en dan heb je niks meer. dan teken ik liever voor die 42,5% (die ik wel betwist, maar kom, we gaan niet over een paar procenten mekkeren).

en nee ik pleit niet voor nieuwe belastingen. zo als je kon lezen pleit ik voor een optimalere aanwending van de huidige middelen maar ook extra middelen voor onderwijs. daarvoor is echter geen nieuwe belasting nodig, dat is gewoon en kwestie van prioriteiten stellen bij het opmaken van de begroting.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 9 januari 2005, 11:32   #70
Geertje

Standaard

Mijn ouders waren zelf arm. Op kot gaan was dus al onmogelijk vanwege de kostprijs. Hierdoor werd ik wel meer gestimuleerd om mijn best te doen. Ik vond dan ook dat je naar school ging om te leren, niet om inspraak te eisen. Persoonlijk heb ik meegemaakt dat er vooral één persoon constant over bezig was, hij kwam wel met zijn Porsche naar de school. Hierdoor is misschien bij mij de idee onstaan dat dit vooral over luxeproblemen gaat.

Over de financiering staan we waarschijnlijk mijlenver van elkaar hierover, toen ik afstudeerde dacht ik daar eigenlijk ook bijna totaal anders over. Maar later wanneer je in de echte economie komt en bijvoorbeeld budgetten moet rondkrijgen begin je al snel anders te denken.

ps : in één van je reacties over arrogant, ik vind je totaal NIET arrogant, best wel sympathiek
Geertje is offline  
Oud 9 januari 2005, 12:30   #71
ingenious

Standaard

Citaat:
Mijn ouders waren zelf arm. Op kot gaan was dus al onmogelijk vanwege de kostprijs. Hierdoor werd ik wel meer gestimuleerd om mijn best te doen. Ik vond dan ook dat je naar school ging om te leren, niet om inspraak te eisen. Persoonlijk heb ik meegemaakt dat er vooral één persoon constant over bezig was, hij kwam wel met zijn Porsche naar de school. Hierdoor is misschien bij mij de idee onstaan dat dit vooral over luxeproblemen gaat.

Over de financiering staan we waarschijnlijk mijlenver van elkaar hierover, toen ik afstudeerde dacht ik daar eigenlijk ook bijna totaal anders over. Maar later wanneer je in de echte economie komt en bijvoorbeeld budgetten moet rondkrijgen begin je al snel anders te denken.

ps : in één van je reacties over arrogant, ik vind je totaal NIET arrogant, best wel sympathiek
ik zit wel op kot, maar moet er zelf voor werken. bovendien weet ik dat mijn studies ook een serieuze inspanninng van mijn moeder vragen. het heeft me echter niet tegen gehouden van te gaan studeren. dat heeft ook met mijn vooropleiding te maken. op mijn lagere en middelbare school was verder studeren een evidentie. het is echter niet overal zo. ik ben er van overtuigd dat er nog heel wat kinderen het potentieel hebben om verder te studeren, maar het toch niet doen. en daar moet iets aan gedaan worden, elk kind moet dezelfde mogelijkheden krijgen. ik denk trouwens dat de meeste partijen redelijk op dezelfde lijn zitten op dat vlak.

die inspraak lijkt me trouwens niet meer dan logisch. de scholen draaien met gemeenschapsgeld, en het lijkt me dan ook logisch dat alle partijen (en studenten lijken me een belangrijke partner) inspraak hebben in hoe die middelen besteed worden. de meeste beslissingen worden nog door de directie genomen hoor. enkel op vlak van sociale voorzieningen hebben ze een grote inspraak. op andere vlakken dienen studentenraden vooral als adviesorgaan en wijzen ze problemen aan. de school beslist nog steeds wat ze hier mee aanvangt. mijn directie schijnt dit echter als iets nuttig te beschouwen.

ps: merci

Citaat:
ingenious is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be