Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is uw favoriete monarch?
Leo 1, die geen woord Nederlands sprak en aanvankelijk zelfs geen koning van Belgique wou worden 1 1,19%
Leo 2, bekend filantroop en afrika-reiziger 4 4,76%
Albert 1, Vlamingenhater en ervaren bergbeklimmer 10 11,90%
Leo 3, de man die voor het behoud van zijn koningschap gerust met ene Adolf H. wilde samenwerken 2 2,38%
Boudewijn 1, die blijkbaar iets had tegen Congolese presidenten 1 1,19%
Bert 2, die voor zover we weten al minstens 1 buitenechtelijk kind heeft, en een serie minderbegaafde echtelijke zonen heeft rondlopen 6 7,14%
Sorry, ik geloof in een echte democratie, waar men voor een functie geselecteerd wordt op competentie ipv afkomst. 60 71,43%
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 21:35   #61
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

incompetent? ik heb fdw nog nooit een handelsmissie weten doen, en al zeker is die man geen ondersteunende persoon om miljardencontracten met buitenlandse bedrijven te stimuleren.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 21:36   #62
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Ik denk dat jij zelfs in staat bent argumenten te vinden voor een dictatuur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Yep, een paar eurocenten per inwoner dus, zoals ik al zei... Money well spent, wat mij betreft! Bovendien wordt drie kwart van die dotaties besteed aan personeelskosten. Het grootste deel van dat geld wordt m.a.w. terug in onze economie geïnvesteerd. Trouwens al eens over nagedacht wat je gaat aanvangen met al die mensen die nu rechtstreeks of onrerchtstreeks hun broodwinning halen uit het bestaan van het koningshuis?
Nu moet jij eens aantonen dat drie kwart aan personeelskosten wordt besteed.
Het mogen dan een paar euro zijn per inwoner, het blijven hoge cijfers. Waarom constant andere argumenten van mij ontwijken? Wat met de andere familieleden die geld krijgen?

Citaat:
Dat was mijn vraag niet, beste... Wat is de meerwaarde van die verkozen president, als hij toch geen macht heeft? Dat je om de vier jaar een andere protocolaire figuur kan verkiezen? Ik zie het nut er niet van in. Aangezien de koning sowieso geen politieke macht heeft, is uw "democratie"-argument namelijk van nul en generlei waarde.
De meerwaarde is dat een land traditioneel gezien een staatshoofd heeft. Dat staatshoofd veel macht geven vind ik niet zo gezond in een democratie, één persoon vertegenwoordigd meestal ook maar één deel van de bevolking.
En wat doet het er toe of die koning weinig of veel macht heeft? Hij heeft toch nog een zekere macht, volgens de grondwet althans. Een koning is en blijft ondemocratisch en een middeleeuwse instelling, dat valt niet te ontkennen.

Citaat:
Dat jij weinig om cultuur geeft, is wel duidelijk. Heel veel mensen geven daar wel om, stel je voor. Zij geven misschien niets om jouw geldzakargument en geven met plezier jaarlijks een paar eurocenten af om die rijke traditie in ere te houden.
Ik geef wel degelijk om cultuur maar niet als waarde of argument. Nogmaals, cultuur is een veranderlijk iets, geen vaststaand feit.
Veel mensen geven dat met plezier? Bewijs graag

Citaat:
Welke stelling? Dat ik selectief zou zijn? Me dunkt dat ik afdoende op die "stelling" geantwoord heb: voor mij moet NIEMAND afgerekend worden op een verleden waar hij zelf geen deel van uitgemaakt heeft. Ook het koningshuis niet (de instelling, niet de persoon).
Niemand? Ook het VB niet?

Citaat:
Wie heeft wat waar en wanneer goedgepraat, beste?
Jij weet net zo goed als ik dat Leopold II en Boudewijn geëerd worden in koninklijk kringen. VB doet dit ook met SDC. Geef jij ze allebei gelijk of niet?

Citaat:
Nee hoor. Je kan die vragen en de antwoorden erop netjes nalezen op de website van de kamer van volksvertegenwoordigers. Parlementaire vragen en antwoorden verdwijnen namelijk niet zomaar in de prullenmand...
Hoe komt het dan dat het koningshuis als instelling nooit eens serieus in vraag wordt gesteld? Waarom verandert er zo weinig aan die instelling? Ik denk dat er in hoge politieke kringen maar al te veel mensen slippendragers zijn, en deze die het niet zijn zullen minder gehoord worden.

Citaat:
Een verkrachting van de grondwet is NOOIT terecht, beste; dat gaat in tegen alle mogelijk principes die aan de basis van een rechtsstaat liggen!

Nu ben je me kwijt? Hoezo is de grondwet ondemocratisch en wat moet daar dan wel aan gedaan worden?
Een verkrachting van iets dat ondemocratisch is is wel terecht. Een monarchie is geen democratische instelling, één persoon die niet verkozen is en zomaar even zegt dat hij een democratisch gestemde wet niet tekent is ondemocratisch.
Ik denk dat je wel weet wat ik zou willen veranderen; namelijk dat we een republiek worden.

Citaat:
Neen, men had hem van meet af aan duidelijk moeten terechtwijzen en hem aan het verstand peuteren dat dergelijk gedrag niet kan getolereerd worden. Als mens mag hij bezwaren hebben tegen een bepaalde wet, als koning hoort hij te doen wat de regering hem opdraagt. Als hij die twee functies niet kon of wou gescheiden houden, had hij daar zijn conclusies uit moeten trekken en zijn troon afstaan aan zijn opvolger. Boudewijn wou echter van twee walletjes eten en vroeg de regering een constructie op poten te zetten waarbij hij èn zijn willetje kon doordrijven èn zijn troon behouden. Wilfried Martens heeft daar toen dingen gedaan met de grondwet die het daglicht niet kunnen verdragen (op aanwijzing van professor Alens en met medeweten van het parlement dat zo vriendelijk was een oogje dicht te knijpen). Het is echter niet omdat Boudewijn een onvergeeflijke flater maakte, dat de hele boel maar meteen moet opgedoekt worden...
Juist wel, want een volgende koning kan ook zo'n "flater" begaan.

Maar hier laat ik het bij, het is een discussie zonder einde.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 21:40   #63
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Foutjeuh...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 9 januari 2005 om 21:40.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 21:57   #64
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik denk dat jij zelfs in staat bent argumenten te vinden voor een dictatuur

Nu moet jij eens aantonen dat drie kwart aan personeelskosten wordt besteed.
Het mogen dan een paar euro zijn per inwoner, het blijven hoge cijfers. Waarom constant andere argumenten van mij ontwijken? Wat met de andere familieleden die geld krijgen?
http://www.monarchie.be/nl/monarchy/what/
Die andere familieleden hebben ook onkosten die verband houden met de uitoefening van hun koninklijke functies, hebben ook personeelsleden...

Citaat:
De meerwaarde is dat een land traditioneel gezien een staatshoofd heeft. Dat staatshoofd veel macht geven vind ik niet zo gezond in een democratie, één persoon vertegenwoordigd meestal ook maar één deel van de bevolking.
En wat doet het er toe of die koning weinig of veel macht heeft? Hij heeft toch nog een zekere macht, volgens de grondwet althans. Een koning is en blijft ondemocratisch en een middeleeuwse instelling, dat valt niet te ontkennen.
Natuurlijk valt dat te ontkennen. De koning is al lang niet meer de middeleeuwse figuur die met een vingerknip over leven en dood kan beslissen. Hij is nog louter een protocolaire figuur die geen enkele macht meer heeft. Zelfs de "macht" die hij volgens de grondwet nog heeft, is verwaarloosbaar, aangezien de werkelijke macht in de praktijk uitgeoefend wordt door de regering. Dat zou je toch moeten weten. Ik blijf er bij: je "democratie"-argument snijdt geen hout. Als je een machteloos figuur wil vervangen door een ander machteloos figuur, ben je naar mijn bescheiden mening geen erg nuttig werk aan het verrichten...

Citaat:
Ik geef wel degelijk om cultuur maar niet als waarde of argument. Nogmaals, cultuur is een veranderlijk iets, geen vaststaand feit.
Veel mensen geven dat met plezier? Bewijs graag
Dat is dan het verschil tussen ons beiden: ik vind dat juist een belangrijk en relevant argument. Bewijzen? Nee, die heb ik niet... Denk jij werkelijk dat er een meerderheid te vinden is voor het afschaffen van de monarchie? Ik denk dat jij het ook moeilijk zal hebben om dat te bewijzen...

Citaat:
Niemand? Ook het VB niet?
Niemand.

Citaat:
Jij weet net zo goed als ik dat Leopold II en Boudewijn geëerd worden in koninklijk kringen. VB doet dit ook met SDC. Geef jij ze allebei gelijk of niet?
Je had het over het "goedpraten" van vanalles en nog wat en ik vroeg me alleen maar af wie, wat, waar en wanneer er iets werd goedgepraat. Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Citaat:
Hoe komt het dan dat het koningshuis als instelling nooit eens serieus in vraag wordt gesteld? Waarom verandert er zo weinig aan die instelling? Ik denk dat er in hoge politieke kringen maar al te veel mensen slippendragers zijn, en deze die het niet zijn zullen minder gehoord worden.
Misschien zijn er wel meer voorstanders van het koningshuis dan jij wil toegeven. Als het koningshuis "nooit eens serieus in vraag wordt gesteld", is dat misschien omdat niemand er werkelijk pertinente vragen over heeft...

Citaat:
Een verkrachting van iets dat ondemocratisch is is wel terecht. Een monarchie is geen democratische instelling, één persoon die niet verkozen is en zomaar even zegt dat hij een democratisch gestemde wet niet tekent is ondemocratisch.
Die ene persoon die niet eens verkozen is (daar gaan we weer!) en weigerde te tekenen deed dit ONDANKS de grondwet. Hij had namelijk helemaal het recht niet om dat te weigeren. Men heeft de grondwet geplooid en gemanipuleerd om ervoor te zorgen dat die ene persoon zijn willetje kon doordrijven. Het is dus niet de grondwet die veranderd moet worden, het is die ene persoon die terechtgewezen moet worden. Nogmaals: de grondwet verkrachten is NOOIT terecht.

Citaat:
Ik denk dat je wel weet wat ik zou willen veranderen; namelijk dat we een republiek worden.
Dat is duidelijk, ja, maar je hebt daar eigenlijk geen redelijke motieven voor, buiten het feit dat je blijkbaar wil beknibbelen op die enkele eurocenten. Dat vind ik maar een triestige reden, neem me niet kwalijk...

Citaat:
Juist wel, want een volgende koning kan ook zo'n "flater" begaan.
En een president kan zo'n flater niet begaan? De menselijke factor kan je nooit volledig uitschakelen. Mensen zullen nu eenmaal fouten maken, of ze koning of president zijn...

Citaat:
Maar hier laat ik het bij, het is een discussie zonder einde.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 22:21   #65
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
De vraag had beter geluid : kies uw top 5 uit de randdebielen van de Saxen-Coburg-clan.
Of : wie is de domste? Welke Coburger heeft het laagste IQ? Welke heeft het meest debiele gezicht? Welke Coburger maakt dit apenland het meest belachelijk in het buitenland.
Degene die Belgie het meest belachelijk maakt in het buitenland is geen saxen-coburg, maar een persoon wiens fascisitsche inborst zelfs helemaal niet ter discussie staat, nl. filippo de winter.
Oud 9 januari 2005, 22:24   #66
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Trouwens nog een opmerking ivm de laatste keuze. Als men hiervoor kiest, kan men in elk geval geen VB'er zijn, waar de voorzitter ge-preselecteerd wordt om daarna via schijnverkiezingen die keuze te bevestigen.
Oud 10 januari 2005, 12:48   #67
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Degene die Belgie het meest belachelijk maakt in het buitenland is geen saxen-coburg, maar een persoon wiens fascisitsche inborst zelfs helemaal niet ter discussie staat, nl. filippo de winter.
En onze fluppe? Oewat ziet u door het raam?
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 12:54   #68
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
En onze fluppe? Oewat ziet u door het raam?
De schade die zo'n uitpsraakt creeert is onmeetbaar. Belgie is nog altijd aan het bekomen van dit drama.
Oud 10 januari 2005, 13:04   #69
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
De schade die zo'n uitpsraakt creeert is onmeetbaar. Belgie is nog altijd aan het bekomen van dit drama.
Het buitenland heeft nogsteeds een slappe lach als ze de fluppe zien.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 17:36   #70
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Albert I een Vlamingenhater?
Oud 10 januari 2005, 17:52   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Niet echt een neutrale poll he.

En ik kies uiteraard voor de Democratie
Oud 10 januari 2005, 17:52   #72
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Hij is mede verantwoordelijk voor al duizende vlamingen die vielen aan het front en stuurde vlamingen die bij een vlaamse frontbeweging was naar een strafkmap sturen.
Oud 10 januari 2005, 17:56   #73
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Tot nu toe is elke pseudodictator van dit land vrij antivlaams geweest.
Oud 10 januari 2005, 20:46   #74
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Hij is mede verantwoordelijk voor al duizende vlamingen die vielen aan het front en stuurde vlamingen die bij een vlaamse frontbeweging was naar een strafkmap sturen.
Albert I heeft de Vlamingen de kans gegeven om de Guldensporenslag op een waardige manier te gedenken.
Oud 10 januari 2005, 20:46   #75
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. De mythe van de "ridderkoning" die inzat met het lot van zijn nederlandstalige onderdanen is kunstmatig gecreëerd. Albert I was franstalig en wenste ook dat 'zijn' land dat zou zijn. Hij verzette zich, samen met zijn maat kardinaal Mercier tegen Vlaamse eisen zoals de vernederlandsing van de Gentse universiteit, het principe dat soldaten in hun eigen taal bevelen dienden te ontvangen,... Dat deze Vlaamse verworvenheden er gekomen zijn is helemaal niet dankzij den Bert geweest, veeleer ondanks...

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 20:51   #76
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Albert I heeft de Vlamingen de kans gegeven om de Guldensporenslag op een waardige manier te gedenken.
Albert 1 maakte misbruik van de Guldensporenslag, door deze in te roepen bij het begin van WO I om de Vlaamse jongens te motiveren dienst te nemen en te vechten tegen de Duitse invallers.

Oud 10 januari 2005, 20:53   #77
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Ja. De mythe van de "ridderkoning" die inzat met het lot van zijn nederlandstalige onderdanen is kunstmatig gecreëerd. Albert I was franstalig en wenste ook dat 'zijn' land dat zou zijn. Hij verzette zich, samen met zijn maat kardinaal Mercier tegen Vlaamse eisen zoals de vernederlandsing van de Gentse universiteit, het principe dat soldaten in hun eigen taal bevelen dienden te ontvangen,... Dat deze Vlaamse verworvenheden er gekomen zijn is helemaal niet dankzij den Bert geweest, veeleer ondanks...
Dat is Vlaams-nationalistische prietpraat. Jullie schrikken er blijkbaar niet voor terug om onze Koninklijke familie en haar oorsprong zwart te maken. En waarom zou me dat nu niet verbazen?

Onlangs nog gelezen wat een dineetje met President Bush kost. Ik dacht iets van een 75000 Euro. En dan zitten ze hier te zagen over onze koning... :s
Oud 10 januari 2005, 20:55   #78
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

favorite monarch?

the Great Ambiorix. koning der eburonen.

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 20:58   #79
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is Vlaams-nationalistische prietpraat. Jullie schrikken er blijkbaar niet voor terug om onze Koninklijke familie en haar oorsprong zwart te maken. En waarom zou me dat nu niet verbazen?

Onlangs nog gelezen wat een dineetje met President Bush kost. Ik dacht iets van een 75000 Euro. En dan zitten ze hier te zagen over onze koning... :s
Neen, dat is geen prietpraat. Daar is historisch onderzoek naar verricht, en het spijt me dat de persoon in uw avatar er niet goed uitkomt, maar het is nu eenmaal de harde en koude waarheid. Uw (zeker niet de mijne) koninklijke familie is steeds op de consolidatie van haar macht belust geweest, en blijkbaar wenste zij deze te baseren op de franstalige elite van het land. Omwille van haar anti-Vlaamse gedrag (zeker tot Leopold III) heeft zij zich de woede van een deel van de Vlaamse Beweging op de hals gehaald. Eigen schuld, dikke bult.

De dineetjes van Bush zijn volledig naast de kwestie. Hij is tenminste verkozen.

Oud 10 januari 2005, 21:06   #80
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg
Straks denken ze nog dat ge homo zijt
Prachtige zin,vooral omdat ze naast de foto van Filipa van homo-sexenburg staat

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be