Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Uw mening over de bub
Ik ben nog iemand die in sprookjes gelooft dus geef mij maar bub 16 22,22%
Ze zijn een bedrijging voor vlaanderen represie enz 5 6,94%
de bub nog nooit van gehoord wat is dat een vissersclubje 7 9,72%
De bub is niet meer dan een goede grap. 49 68,06%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 13:37   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Omdat het Volk duidelijk wél geïnteresseerd is in, en actief voorstander is van onze Vader des Vaderlands.
Vader des Vaderlands?

Heeft u het over Willem van Oranje misschien?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 9 januari 2005, 13:43   #62
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Neen, Ambiorix.
Hans1 is offline  
Oud 9 januari 2005, 13:51   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Neen, Ambiorix.
Alleen voor Limburg dan...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 9 januari 2005, 13:51   #64
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Ik neem er acte van dat je je antwoord begint met te schelden.
Dat JIJ de klassenstrijd onder de mat wil vegen is duidelijk, gezien de belangen die jou clubje verdedigt. Dat de klassenstrijd te duidelijk op de agenda zou komen is te nefast voor 'de elite' waarvan je zo ijverig de hielen likt.
Maar dat de klassenstrijd niet meer bestaat? Ga dat maatr eens uitleggen aan de arbeiders van Renault-Vilvoorde, Ford-Genk. Ga maar eens aan de doplokalen staan met jou 'Vader des Vaderlands'. D�*t zijn Belgen die jou clubje niet wil ontmoeten. (En die zin is lekker dubbelzinnig geformuleerd.) Maar daar zal je wel LSP-millitanten aantreffen, die gaan de confrontatie, het debat met de Blokkiezer wel aan. Omdat wij een links arbeidersalternatief willen aanbieden.
Jij *knip* moet zwijgen. Er is geen arbeidersklasse meer, enkel solidaire Belgen onder elkaar. Ford en Renault, die mensen hebben zelf aandelen en zijn zelf kapitalistische bourgeois.

De "zorg" voor een fictieve arbeidersklasse leidt de aandacht af van het echte probleem: de solidariteit tussen de Belgen en de eenheid van België. Dat zijn de zaken waar de mensen echt om geven.

Herinner je je nog de mensenmassa voor het paleis met de dood van onze goede koning Boudewijn? Herinner je je nog de Witte Mars? Nergens zat daar een klassenstrijd bij! Een klassenstrijd is enkel goed om nog meer verdeeldheid te zaaien onder de Belgen, en hoort eerder thuis bij Vlaamse zotten dan bij Goede Belgen, en als die laatste proberen jullie je toch voor te doen. Schaam u diep!

Laatst gewijzigd door Sade : 9 januari 2005 om 18:19. Reden: gelieve niet te schelden
Superbelg is offline  
Oud 9 januari 2005, 14:41   #65
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg
Jij linkse zot moet zwijgen. Er is geen arbeidersklasse meer, enkel solidaire Belgen onder elkaar. Ford en Renault, die mensen hebben zelf aandelen en zijn zelf kapitalistische bourgeois.

De "zorg" voor een fictieve arbeidersklasse leidt de aandacht af van het echte probleem: de solidariteit tussen de Belgen en de eenheid van België. Dat zijn de zaken waar de mensen echt om geven.

Herinner je je nog de mensenmassa voor het paleis met de dood van onze goede koning Boudewijn? Herinner je je nog de Witte Mars? Nergens zat daar een klassenstrijd bij! Een klassenstrijd is enkel goed om nog meer verdeeldheid te zaaien onder de Belgen, en hoort eerder thuis bij Vlaamse zotten dan bij Goede Belgen, en als die laatste proberen jullie je toch voor te doen. Schaam u diep!
"Goede koning Boudewijn", die Mobutu openlijk steunde en tegen de democratisch verkozen abortuswet was. Jij moet je schamen!
Het wordt opnieuw maar eens duidelijk dat bij belgicisten alleen het belang van de eigen staat belangrijk is, en niet dat van het volk. Jullie gebruiken het argument van verdeeldheid enkel en alleen om jullie eigen wil door te drijven. De ware ondemocratisch aard van jullie soort komt opnieuw eens naar boven.
instromaniac is offline  
Oud 9 januari 2005, 14:55   #66
Superbelg
Partijlid

Standaard

U bent luidop aan het fantaseren!
Oud 9 januari 2005, 18:07   #67
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij linkse *knip* moet zwijgen. Er is geen arbeidersklasse meer, enkel solidaire Belgen onder elkaar. Ford en Renault, die mensen hebben zelf aandelen en zijn zelf kapitalistische bourgeois.

Herinner je je nog de mensenmassa voor het paleis met de dood van onze goede koning Boudewijn? Herinner je je nog de Witte Mars? Nergens zat daar een klassenstrijd bij! Een klassenstrijd is enkel goed om nog meer verdeeldheid te zaaien onder de Belgen, en hoort eerder thuis bij Vlaamse *knip* dan bij Goede Belgen, en als die laatste proberen jullie je toch voor te doen. Schaam u diep!
Ik neem er acte van, dat je, net als je geestesgenoot Patriot, je post begint met te schelden. En jij hebt niet te bepalen wie er hier mag posten en wie er hier moet zwijgen, daarvoor zijn er moderatoren, tot dewelke jij alsnog niet behoort.

Als er geen arbeiderklasse meer is? Wat doen die 80-90% van de mensen dan voor hun inkomen? Wat doe ik dan? Ik verkoop toevallige mijn arbeidskracht voor een loon, toch wel het kenmerk van een arbeider zeker. Fijn te horen dat ik niet besta.
Wees gerust, elke patroon, elke kapitalist zal telkens weer zitten uitrekenen hoe hij zoveel mogelijk winst uit een werknemer perst, en hem zo laag mogelijk betaalt. En die 'solidaire' patroon zal met plezier delocaliseren naar Goedkoopistan als het hem beter uitkomt. Zijn medebelgische arbeiders zal hij wel op de werkloosheid zwieren. Zo solidair kan die zijn.

Wat de Witte Mars betreft: ik herinner mij die zeer goed. En ik herinner mij dat in diezelfde periode Anthony Declerk ontvoerd is. De verschillen waarmee beide zaken Dutroux en Declerck behandeld zijn toonden des te meer aan dat we nog in een klassenmaatschappij leven. Maar de hielenlikkers van het systeem zoals jij willen dat ten koste van alles verzwegen houden. De arbeidersklasse zou eens kunnen gaan beseffen waar haar echte belangen zitten.

Mij interesseert de eenheid tussen Belgen geen zak. IK wil eenheid tussen arbeiders. Ik voel me nauwer verwant aan een Turkse arbeider die naast mij op de werkvloer hetzelfde werk doet, dan met een Belgische patroon die de miljoentjes vlotjes opstrijkt.

Tot slot neem ik er acte van dat je al de Belgen verdeelt in 'Goede Belgen' en (naar ik vermoed) 'Slechte Belgen'. In jou totalitair denken is elke kritiek voldoende om bij de Slechte Belgen te komen. Zijn de heropvoedingskampen al klaar?

Laatst gewijzigd door driewerf : 9 januari 2005 om 18:11.
driewerf is offline  
Oud 9 januari 2005, 18:15   #68
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij linkse zot moet zwijgen. Er is geen arbeidersklasse meer, enkel solidaire Belgen onder elkaar. Ford en Renault, die mensen hebben zelf aandelen en zijn zelf kapitalistische bourgeois.

Die linkse ''zotten'' hebben anders wel al begrepen dat er in België 3 officiële landstalen zijn wat je niet van alle Belgicistische organisaties kunt zeggen.

http://www.lsp-mas.be/deutsch/

Het is een begin maar we werken er aan.
solidarnosc is offline  
Oud 9 januari 2005, 18:25   #69
Superbelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Mij interesseert de eenheid tussen Belgen geen zak. IK wil eenheid tussen arbeiders. Ik voel me nauwer verwant aan een Turkse arbeider die naast mij op de werkvloer hetzelfde werk doet, dan met een Belgische patroon die de miljoentjes vlotjes opstrijkt.
Ik zei het al: u bent helemaal geen goede Belg waarvoor u zich uitgeeft. Ik wou dat de mensen eens wisten hoe weinig de communisten om hun Vaderland geven.
Oud 9 januari 2005, 18:28   #70
Tavek
Banneling

Standaard

De reden waarom ik nooit lid zou worden van de BUB : ze zijn iets te anti links.
Tavek is offline  
Oud 9 januari 2005, 18:31   #71
driewerf

Standaard

Trouwens die belgicistjes draaien ook met elke wind mee, wat lazen we van de hand van Patriot?

Citaat:
Proficiat met jullie meertalig congres. Elke daad van Belgische eenheid, uit linkse of rechtse hoek, kan op mijn goedkeuring rekenen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=13
driewerf is offline  
Oud 9 januari 2005, 18:34   #72
driewerf

Standaard

Citaat:
Ik zei het al: u bent helemaal geen goede Belg waarvoor u zich uitgeeft. Ik wou dat de mensen eens wisten hoe weinig de communisten om hun Vaderland geven.
Ik heb nooit ook maar enige poging ondernomen om mij als 'Goede Belg' voor te doen. En dat ik niet om mijn Vaderland geef, daar maak ik ook absoluut geen geheim van, om mijn klasse daarentegen...
driewerf is offline  
Oud 9 januari 2005, 18:36   #73
Superbelg
Partijlid

Standaard

Nochtans doen communisten zich voor als goede verdedigers van het Vaderland, meer dan waarschijnlijk om stemmen te winnen.
Oud 9 januari 2005, 19:18   #74
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Ik neem er acte van dat je je antwoord begint met te schelden.
Dat JIJ de klassenstrijd onder de mat wil vegen is duidelijk, gezien de belangen die jou clubje verdedigt. Dat de klassenstrijd te duidelijk op de agenda zou komen is te nefast voor 'de elite' waarvan je zo ijverig de hielen likt.
Maar dat de klassenstrijd niet meer bestaat? Ga dat maatr eens uitleggen aan de arbeiders van Renault-Vilvoorde, Ford-Genk. Ga maar eens aan de doplokalen staan met jou 'Vader des Vaderlands'. D�*t zijn Belgen die jou clubje niet wil ontmoeten. (En die zin is lekker dubbelzinnig geformuleerd.) Maar daar zal je wel LSP-millitanten aantreffen, die gaan de confrontatie, het debat met de Blokkiezer wel aan. Omdat wij een links arbeidersalternatief willen aanbieden.
Beste linkse,

Marx stelde dat er een polarisatie van de klassentegenstellingen zou optreden, waarbij de middenklasse door opeenvolgende overproductiecrises haar kapitaal zou verliezen en bij het proletariaat zou aansluiten. De levensomstandigheden van de arbeiders zouden alsmaar slechter worden, en uiteindelijk zou er een revolutie komen en een dictatuur van het proletariaat, als en slechts als het klassenbewustzijn bij de arbeiders voldoende sterk was.

Welnu, geen enkel van die voorspellingen kwam uit. Integendeel.
De middenklasse is vandaag de grootste 'klasse', en omvat het grootste deel van de burgers. De arbeiders worden niet meer uitgebuit, en de overheid (volgens Marx onderdeel van de bezittende klasse die de arbeiders onderdrukte) doet er alles aan om de miserie bij de laagste klasse toch binnen de perken te houden.

Het is waar dat in de tijd van Marx de klassentegenstellingen schrijnend waren, en een verdeelde samenleving bewerkstelligden. Vandaag echter zijn deze zo goed als verdwenen, en is de middenklasse de grootste. Vertel mij eens, welk lid van de middenklassen gaat vandaag zijn kapitaal afstaan aan een collectief?

Verder is de samenleving nu enigszins 'een'. De mensen worden niet meer verdeeld door 'klassen'. We moeten dan ook samen onze problemen zien op te lossen. Bepaalde extremisten proberen de samenleving wel weer te verdelen, door bepaalde groepen in de samenleving (Franstaligen, allochtonen) uit te roepen tot externe vijanden waartegen de samenleving zich moet verzetten om haar eenheid te bewaren. Laat ons samen hiertegen strijden.
Patriot! is offline  
Oud 9 januari 2005, 19:31   #75
Superbelg
Partijlid

Standaard

Goed gezegd, Patriot!
Oud 9 januari 2005, 20:46   #76
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Mag er dan ook een referendum gehouden worden over het nut van staatshervormingen en mag de B.U.B. dan ook eens zijn unitaire mening in de media verkondigen?
Wie houdt u tegen ?
Bobke is offline  
Oud 9 januari 2005, 20:54   #77
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bedrijging en represie? bedreiging en repressie ja!!!
't is ene van de niefe vlaemse alians .
Het Skill Effect is offline  
Oud 9 januari 2005, 21:01   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij *knip* moet zwijgen. Er is geen arbeidersklasse meer, enkel solidaire Belgen onder elkaar. Ford en Renault, die mensen hebben zelf aandelen en zijn zelf kapitalistische bourgeois.

Het maakt ze geen zak uit of het een Frans of ander bedrijf is waar ze aandelen in hebben. Hun eigen belang en inkomen, dat zijn de zaken waar de mensen echt om geven.
Het zal ze een worst wezen of dat onder Belgische of Vlaamse vlag is.
Bobke is offline  
Oud 9 januari 2005, 21:26   #79
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste linkse,

Marx stelde dat er een polarisatie van de klassentegenstellingen zou optreden, waarbij de middenklasse door opeenvolgende overproductiecrises haar kapitaal zou verliezen en bij het proletariaat zou aansluiten. De levensomstandigheden van de arbeiders zouden alsmaar slechter worden, en uiteindelijk zou er een revolutie komen en een dictatuur van het proletariaat, als en slechts als het klassenbewustzijn bij de arbeiders voldoende sterk was.

Welnu, geen enkel van die voorspellingen kwam uit. Integendeel.
De middenklasse is vandaag de grootste 'klasse', en omvat het grootste deel van de burgers. De arbeiders worden niet meer uitgebuit, en de overheid (volgens Marx onderdeel van de bezittende klasse die de arbeiders onderdrukte) doet er alles aan om de miserie bij de laagste klasse toch binnen de perken te houden.

Het is waar dat in de tijd van Marx de klassentegenstellingen schrijnend waren, en een verdeelde samenleving bewerkstelligden. Vandaag echter zijn deze zo goed als verdwenen, en is de middenklasse de grootste. Vertel mij eens, welk lid van de middenklassen gaat vandaag zijn kapitaal afstaan aan een collectief?

Verder is de samenleving nu enigszins 'een'. De mensen worden niet meer verdeeld door 'klassen'. We moeten dan ook samen onze problemen zien op te lossen. Bepaalde extremisten proberen de samenleving wel weer te verdelen, door bepaalde groepen in de samenleving (Franstaligen, allochtonen) uit te roepen tot externe vijanden waartegen de samenleving zich moet verzetten om haar eenheid te bewaren. Laat ons samen hiertegen strijden.
De positie in de maatschappij wordt bepaald door de plaats in het productieproces en niet zozeer door het geld dat men verdient. Marxistisch gezien is de middenklasse in België quasi verdwenen. Het percentage boeren en kleine zelfstandigen is procentueel gezien wellicht nog nooit zo laag geweest als nu. Daarmee houden we nog niet eens rekening met het aantal schijnzelfstandigen en de zelfstandigen die met handen en voeten gebonden zijn aan een grote onderneming. We spreken daarom beter over middengroepen dan middenklasse.
solidarnosc is offline  
Oud 9 januari 2005, 21:50   #80
de mestkever
Partijlid

de mestkever's schermafbeelding

Standaard

We geven de b.u.b. teveel aandacht, zoveel aandacht verdienen ze niet! Negeer ze gewoon.
de mestkever is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be