Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 20 januari 2005, 23:15   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat laatste vind ik toch zeker niet algemeen.
Het is niet algemeen, maar vaak klopt het toch wel.

Citaat:
Bij dat eerste element (het aan elkaar schrijven of het plaatsen van hoofdletters bij tussenvoegsels) is het bijzonder moeilijk de Nederlandse spellingsregels te hanteren. Dit zou immers een gigantische operatie betekenen: duizenden en duizenden documenten zouden aangepast moeten worden, er zouden verwijzingstabellen moeten worden opgesteld, vele honderdduizenden wijzigingen in adresbestanden, enzovoort.
Dat is uiteraard begrijpelijk. Anderzijds doet men dit in Oost-Europese landen ook waar minderheden eerder gedwongen werden een andere achternaam aan te nemen en nu weer hun oorspronkelijke achternaam terugkrijgen. Friezen mogen daarom overigens ook hun achternaam verfriezen, hoewel daar waarschijnlijk weinig vraag naar is. In Friesland zijn de achternamen al in de Napoleontische tijd vernederlandst, in Oost-Europa is het vaak iets van de vorige eeuw.

Hoewel het in Vlaanderen inderdaad een wel zeer ingrijpende operatie zou zijn, moet het in het digitale tijdperk toch niet zo heel moeilijk meer zijn. Maar de vraag is natuurlijk of er behoefte aan is.
Dimitri is offline  
Oud 20 januari 2005, 23:38   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Hoewel het in Vlaanderen inderdaad een wel zeer ingrijpende operatie zou zijn, moet het in het digitale tijdperk toch niet zo heel moeilijk meer zijn. Maar de vraag is natuurlijk of er behoefte aan is.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet In de jaren tachtig heeft professor Paardekooper een oproep gelanceerd om komaf te maken met die vreemde insijpelingen in de Vlaamse familienamen, maar daar werd toen heel koeltjes op gereageerd.

http://roepstem.tripod.com/paardekooper2.html
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2005, 23:40   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het is niet algemeen, maar vaak klopt het toch wel.
Zou dit niet eerder te maken hebben met de barokke spelling die in de 18e eeuwse Oostenrijkse Nederlanden gebruikelijk was?
Oud 21 januari 2005, 09:16   #64
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Laat Ruben van adel zijn. Daar is niets mis mee. Hij is een Belg zoals wij allemaal, dus zie ik het probleem niet. Of hebben mensen van adel volgens de flaminganten geen recht om aan politiek te doen?

"Bourgeois" is een naam die niet bij een flamingant past. Maken jullie daar dan geen probleem van?
Hans1 is offline  
Oud 21 januari 2005, 09:47   #65
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Laat Ruben van adel zijn. Daar is niets mis mee. Hij is een Belg zoals wij allemaal, dus zie ik het probleem niet. Of hebben mensen van adel volgens de flaminganten geen recht om aan politiek te doen?

"Bourgeois" is een naam die niet bij een flamingant past. Maken jullie daar dan geen probleem van?
Die zit.
Oud 21 januari 2005, 13:08   #66
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Het werd een streek binnen Belgie, bedoel je? Vreemd dat het ontstaan van Vlaanderen samenvalt met het ontstaan van zo'n artificiele staat.
Die zit anders ook...

Wij zitten nogal he
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 21 januari 2005, 13:47   #67
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Ten eerst is Bourgeois geen adelijke achternaam, toch zeker niet in deze context. Het gaat er niet om of je een franstalige familienaam hebt maar wel een franskoljonse, en daar is die Cottenjé wel een goed voorbeeld van. Als ik die artikels lees en zie dat hij voorzitter was van VLD-jongeren Damme bewijst dat maar dat het geen vooroordeel is. Damme is immers een franskoljonse enclave, ik kan het weten omdat ik er net naast woon. Tegenwoordig wordt je daar ook al in het Frans aangesproken als je wat bestelt in een café en het zit vol met dikke nekken.
Het is dus opnieuw maar eens duidelijk wie zoals bij de BUB zit.

En ja Hans I, iemand van adel mag aan politiek doen, heb ik ooit gezegd van niet? Ik wilde er alleen op duiden wie het belgicisme aantrekt en waar het voor staat. De belangen van de franskiljonse adel verdedigen is altijd al een belangrijk aspect geweest van het belgicisme, daar kan je niet omheen.
instromaniac is offline  
Oud 21 januari 2005, 13:50   #68
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Die zit anders ook...

Wij zitten nogal he
Die zit ook aan geen kanten niet zoals de zever over Bourgeois van je voorzitter. Vlaanderen is ontstaan door een zekere taal- en cultuureenheid binnen een artificiële staat. Door vele ontwikkelingen in de geschiedenis ontstaan regios en culturen. Dat zijn dynamische zaken en niet vast zoals de belgicisten pogen te denken.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 21 januari 2005 om 13:51.
instromaniac is offline  
Oud 21 januari 2005, 14:00   #69
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Die zit ook aan geen kanten niet zoals de zever over Bourgeois van je voorzitter. Vlaanderen is ontstaan door een zekere taal- en cultuureenheid binnen een artificiële staat.
Als die eenheid zo sterk was, waarom was die er dan niet vooraleer Belgie er was?
Oud 21 januari 2005, 14:17   #70
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Als die eenheid zo sterk was, waarom was die er dan niet vooraleer Belgie er was?
Die eenheid was niet zo sterk, die is er gekomen onder invloed van het Belgische systeem waar Nederlandstaligen (of althans de talen die in de buurt hiervan kwamen) onderdrukt werden.
Vroeger was er geen echte eenheid. De Lage Landen waren een verzameling van graafschappen, hertogdommen, enz. Later werden de noorderlijke nederlanden van ons gesplitst, dan weer herenigd en dan opnieuw gesplitst. In die tijd was er trouwens geen sprake van nationalisme; het bewust zijn van een eigen staat is pas laat gekomen, er zijn slechts enkele uitzonderingen van volksnationalisme (Friesland) wat te herleiden valt tot het feit dat ze niet wilden overheerst worden door adel.
Ik denk dat je de geschiedenis ook wel een beetje kent, dus zal ik er niet verder over uitwijden.

Trouwens, ik ontken toch niet dat Vlaanderen ontstaan is dankzij België? Dat schreef ik toch? Ik wil er gewoon op wijzen dat dit een tamelijk natuurlijke evolutie was in tegenstelling tot België.
Waarom en hoe is het huidige Vlaanderen dan volgens jou ontstaan?
instromaniac is offline  
Oud 21 januari 2005, 14:32   #71
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die eenheid was niet zo sterk, die is er gekomen onder invloed van het Belgische systeem waar Nederlandstaligen (of althans de talen die in de buurt hiervan kwamen) onderdrukt werden.
En die werden voordien niet onderdrukt zeker?

Citaat:
Vroeger was er geen echte eenheid. De Lage Landen waren een verzameling van graafschappen, hertogdommen, enz. Later werden de noorderlijke nederlanden van ons gesplitst, dan weer herenigd en dan opnieuw gesplitst. In die tijd was er trouwens geen sprake van nationalisme; het bewust zijn van een eigen staat is pas laat gekomen, er zijn slechts enkele uitzonderingen van volksnationalisme (Friesland) wat te herleiden valt tot het feit dat ze niet wilden overheerst worden door adel.
Ik denk dat je de geschiedenis ook wel een beetje kent, dus zal ik er niet verder over uitwijden.

Trouwens, ik ontken toch niet dat Vlaanderen ontstaan is dankzij België? Dat schreef ik toch? Ik wil er gewoon op wijzen dat dit een tamelijk natuurlijke evolutie was in tegenstelling tot België.
Waarom en hoe is het huidige Vlaanderen dan volgens jou ontstaan?
Vlaanderen is volgens mij al even artificeel als Belgie of gelijk welke andere staat. Uitzonderingen hierop zijn misschien Denemarken en Portugal die erg homogene bevolkingen hebben waarbij je nog enigszins kan vaststellen dat ze uit dezelfde stammen komen. Gelijk hoe, het soort Bloed en Bodem nationalisme dat de meeste flaminganten aanhangen is niet meer van deze tijd. Een land als de VS is gebouwd op een gemeenschappelijke idee, niet op basis van "culturele eenheid" (wat trouwens enkel een eufemisme is voor een op een meerderwaardheidscomplex stoelend middeleeuws nationalisme).
Oud 21 januari 2005, 14:47   #72
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Die zit ook aan geen kanten niet zoals de zever over Bourgeois van je voorzitter. Vlaanderen is ontstaan door een zekere taal- en cultuureenheid binnen een artificiële staat. Door vele ontwikkelingen in de geschiedenis ontstaan regios en culturen. Dat zijn dynamische zaken en niet vast zoals de belgicisten pogen te denken.
Vlaanderen zoals jullie die willen is al even artificieel als jullie argumentatie, de grenzen van Vlaanderen werden eveneens door het Belgische systeem uitgebreid naar Brabant en Limburg, waarbij men het Frans - Vlaanderen heeft laten zitten of hoe sterk de Vlaamse eenheid maar kan zijn hé.

Misschien moet je maar de genealogie van de naam Bourgeois onderzoeken vooraleer je je er over uit spreekt.

Daarbij is duidelijk dat de Vlamingen zich altijd onderdrukt hebben gevoeld, of hoe een kind nooit tevreden is met wat het krijgt hé
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 21 januari 2005, 20:35   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Vlaanderen zoals jullie die willen is al even artificieel als jullie argumentatie, de grenzen van Vlaanderen werden eveneens door het Belgische systeem uitgebreid naar Brabant en Limburg, waarbij men het Frans - Vlaanderen heeft laten zitten of hoe sterk de Vlaamse eenheid maar kan zijn hé.
Vooreerst slaat u al de bal mis wanneer u stelt dat Vlaanderen bestaat dankzij België en u maakt het nog bonter wanneer u dan nog eens gaat beweren dat België Vlaanderen "uitbreidde" naar Brabant en Limburg.

Vlaanderen en Vlaming als benaming en omschrijving voor respectievelijk het Nederlandstalig gebied dat van het Nederlands koninkrijk werd afgescheurd alsook de inwoners ervan dateert nog voor de Belgische institutionalisering van de gewesten en gemeenschappen. Lang voordien zelf. Reeds in het midden van de 19e eeuw is die betekenisverandering een definitief en onomkeerbaar feit geworden. En zelfs voordien bestond het al in die betekenis.

Niet toevallig dan ook dat Rogier in een brief aan Lord Palmerston "les Flamands" in die betekenis gebruikt en niet in de voor 19e eeuwse betekenis van inwoners van het graafschap Vlaanderen:

Citaat:
Les premiers principes d’une bonne administration sont basés sur l’emploi exclusif d’une langue, et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions civiles et militaires soient confiées �* des Wallons et �* des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraints d’apprendre le français, et l’on détruira ainsi �* peu l’élément germanique en Belgique.
In een andere brief gericht aan Raikem schrijft diezelfde Rogier over de taal die in Vlaanderen wordt gebruikt. Ook hier zien we dat "flamand" in de ruime betekenis wordt gebruikt en niet als aanduiding voor de dialecten in Oost- en West-Vlaanderen:

Citaat:
Les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande pour préparer la fusion de la Belgique avec notre plus grande patrie, la France.
't Laatste stukje van die zin werpt trouwens een ander licht op die zogezegde "onafhankelijkheidsstrijd" van de "Belgen".
Oud 21 januari 2005, 20:37   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... waarbij men het Frans - Vlaanderen heeft laten zitten of hoe sterk de Vlaamse eenheid maar kan zijn hé.
Laten zitten?

Heeft de Hongaarse staat de Hongaren in Vojvodina "laten zitten" omdat de grootmachten na WO I beslisten dat die gebieden niet bij het nieuwe Hongarije mochten horen?

't Feit dat Frans-Vlaanderen onder de Franse staat moet leven, heeft niets te maken met een bewuste keuze, wel met een voldongen feit van de Franse veroveringspolitiek.
Oud 21 januari 2005, 20:41   #75
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Laten zitten?

Heeft de Hongaarse staat de Hongaren in Vojvodina "laten zitten" omdat de grootmachten na WO I beslisten dat die gebieden niet bij het nieuwe Hongarije mochten horen?

't Feit dat Frans-Vlaanderen onder de Franse staat moet leven, heeft niets te maken met een bewuste keuze, wel met een voldongen feit van de Franse veroveringspolitiek.
Oei had de Vlaamse leeuw toen nog geen klauwen en tanden. Of is het eigenlijk al uit die tijd geleden dat ze da beestje getemd hebben?
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 21 januari 2005, 20:42   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei had de Vlaamse leeuw toen nog geen klauwen en tanden. Of is het eigenlijk al uit die tijd geleden dat ze da beestje getemd hebben?
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Of heeft u nooit opgelet tijdens de les geschiedenis in het middelbaar?
Oud 21 januari 2005, 21:09   #77
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

da beestje zullen ze NOOIT temmen, maak u geen illussies
daiwa is offline  
Oud 21 januari 2005, 21:17   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
da beestje zullen ze NOOIT temmen, maak u geen illussies
Ik merk trouwens dat Bubbel BCD verkoos bericht nr. 73 netjes te negeren en op slechts een bijzaak te reageren:

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=73
Oud 21 januari 2005, 22:07   #79
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk trouwens dat Bubbel BCD verkoos bericht nr. 73 netjes te negeren en op slechts een bijzaak te reageren:

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=73
als ge met uw mond vol tanden staat zijde wel best van da te negeren hé, tenzij ge verkiest af te gaan als een gieter

Laatst gewijzigd door daiwa : 21 januari 2005 om 22:08.
daiwa is offline  
Oud 21 januari 2005, 23:23   #80
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik eerlijk gezegd niet In de jaren tachtig heeft professor Paardekooper een oproep gelanceerd om komaf te maken met die vreemde insijpelingen in de Vlaamse familienamen, maar daar werd toen heel koeltjes op gereageerd.

http://roepstem.tripod.com/paardekooper2.html
Ik kan me voorstellen dat Vlamingen de noodzaak er niet echt van inzien. De meeste mensen zijn de huidige situatie waarschijnlijk al zo gewend, dat ze niet beter weten. Sommige Vlamingen passen zich zelfs in de spreektaal aan aan de administratie en noemen, wanneer iemand vraagt naar hun naam, eerst hun achternaam en dan pas hun voornaam. Voor een Nederlander is dat echt onbegrijpelijk.

Piet Paardekooper is geloof ik een van de bekendste namen in de wereld van de taalkundigen. Hij is een fel voorstander van hechte banden tussen alle plaatsen in de wereld waar Nederlands of Afrikaans wordt gesproken en wil daarbij weleens de wetenschappelijke nuance uit het oog verliezen.
Dimitri is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be