![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En rampen gebeuren op het pad naar de voleinding, en mensen laten daarbij het leven... Maar binnen de context van het geloof gebeurt dat nooit "zomaar", en zijn de levens die verloren zijn gegaan niet "zomaar" toevallig verloren gegaan. M.a.w. op één of andere manier zijn die mensenlevens niet "verloren" maar zijn ze teruggekeerd naar waar ze in de eerste plaats vandaan zijn gekomen. Net zoals wij allen vroeg of laat terugkeren aan het eind van ons leven, aan het eind van ons traject in die grote estafette. En uiteraard zorgt heengaan voor enorm verdriet, voor intense pijn... Velen noemen de dood van de slachtoffers zinloos, maar voor de gelovige bestaat er geen zinloos lijden. Die mensen zijn m.a.w. niet zomaar "foetsie"... ze zijn vandaag nog evenzeer als ze gisteren waren in elk van ons en in de schepping. Om een stuntelige poging te doen dit in exact-wetenschappelijke termen uit te drukken: nul ne se crée, nul ne se perd, schitterend geïllustreerd ook met de gekende equatie E=MC²
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Help je me even, want ik vind het niet...
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar wat ik zelf nog stukken belangrijker vind, is de vaststelling dat er geen noodzakelijke tegenstelling bestaat tussen geloof en wetenschap. Wel integendeel, het is mijn vaste overtuiging dat wetenschap ons als mensen stukje bij beetje dichter brengt bij de zin van de schepping, m.a.w. dichter brengt bij God. In een vorige discussie (maanden geleden) formuleerde een forumlid zijn "bewijs" voor het niet bestaan van God door te speculeren op een toekomst waar de mens in staat zou zijn om alles te verklaren wat we vandaag aan God toeschrijven. Eigenlijk formuleerde hij de definitie van "het einde der tijden", de voleinding waar de mens de ultieme waarheid zal kennen en tegelijk ook zijn vrijheid zal verliezen. Want eenmaal "God" zich in al z'n grootsheid reveleert aan de mens, kan je nog onmogelijk "vrij" kiezen om niet te geloven. D�*t zou neerkomen op het ontkennen van het licht van de zon...
![]() |
![]() |
#71 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bekijk die god eens als het "alles" en "niets" tegelijk. Vergeet voor een moment jezelf als individu en realiseer je dat jij op jezelf niets bent maar een onderdeel van een veel groter geheel. En dat geheel kan je "god" noemen.
![]() |
![]() |
#72 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() [font=Verdana]@de Vexille[/font]
[font=Verdana]Ik lig er nog steeds van wakker: was God een dutje aan het doen toen de Tsunami 170.000 mensen de dood injoeg? Waar halen ‘intelligente’ christenen de kracht vandaan om te blijven geloven in hun goede god terwijl er dagelijks zoveel willekeurig leed in de wereld gebeurt waar de mens geen enkele schuld in treft? Ik heb het hier dus niet over de godsdienst die haar gelovigen bepaalde regels oplegt of (laat ik het braver formuleren) ze stuurt in hun leven. Dat mensen geloven in een hogere kracht, daar kan ik (met moeite) nog inkomen. Maar dat ze er vanuit gaan dat deze kracht het goed met hen voor heeft? Dan moeten ze toch toegeven dat zijn/haar macht beperkt is. Wie helpt mij in het begrijpen van mijn diepgelovige christelijke medemens? (Het moet niet steeds over de islam gaan, nietwaar.[/font] Laatst gewijzigd door dUSK : 26 januari 2005 om 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ dUSK
Heb je mijn reply gelezen? God is niet "the puppet master" die hier-en-nu dicteert wat ik uit m'n computerklavier op het scherm tover. Net zo min als Hij elk blaadje van elke boom beweegt op de wind... Lees mijn antwoord op jouw initiële vraag nog eens na... misschien wordt het dan wel duidelijk. Jij probeert me een bepaald Godsbeeld toe te dichten dat ik helemaal niet aanhang. En dat trouwens ook nergens binnen het christelijk geloof als "geloofspunt" wordt naar voor geschoven.
![]() |
#74 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ HerUU
Alles heeft te maken met het Godsbeeld dat je hebt. Nergens wordt aan christenen voorgeschreven dat ze God moeten zien als die "grijzende man met de voeten in de wolken" die alles en idereen beweegt... Het ligt een stukje ingewikkelder dan dat.
![]() |
#75 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 26 januari 2005 om 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#80 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ofwel komt hij niet tussen omdat hij niet kan, en dan is hij niet perfect. Ofwel wil hij niet tussen komen en is hij zelfs slecht. |
|
![]() |
![]() |