Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de BUB ?
Een uitstekend alternatief 6 11,76%
Een aantal punten spreken me wel aan, maar niet allemaal 3 5,88%
Helemaal niets voor mij 42 82,35%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 16 februari 2005, 10:57   #61
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België-mijn-land
In feite is de favoriete film van vele Vlaams Blokkers (FDW citeert er zelfs uit) een ode aan het Ancien Regime 8) !
TLOTR een ode aan het ancien regime!!!
jan hyoens is offline  
Oud 16 februari 2005, 11:19   #62
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn systeem zou een koning die onder slechte invloed is geraakt door het volk kunnen weggestemd worden in het volksreferendum. Daar was dat niet mogelijk hé, de koning van Gondor en Rohan was volledig erfopvolging waar het volk geen enkele inspraak had. De koning besliste ook alles. In feite is de favoriete film van vele Vlaams Blokkers (FDW citeert er zelfs uit) een ode aan het Ancien Regime 8) !
Gondor has no king, Gondor needs no king.... remember?

En een ode aan het Ancien Regime? Leer uw klassiekers eens. Het is vooral een aanklacht tegen machtsmisbruik en inhoudsloodsheid.
De Garde is offline  
Oud 16 februari 2005, 12:14   #63
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen je hebt mijn eerdere posts niet gelezen, de afzetting van de koning heeft de volgende procedure... (hoogst onwaarschijnelijk dat dit ooit zal gebeuren maar kom)

- 10 jaarlijkse volksreferendum: de meerderheid is tegen de koning
- de rijksregering gaat in samenspraak met de koninklijke familie een nieuwe kandidaat koning voorstellen (is een familielid van de koning) --> tweede volksreferendum: de meerderheid is weer tegen de koning (de nieuwe kandidaat koning dan), weer moet er een nieuwe kandidaat gezocht worden, indien de meerheid ja zegt kan de nieuwe koning voor 10 jaar aan de slag. Indien de bevolking voor de derde keer neen zegt tegen een kandidaat koning is er iets serieus fout en moeten we als directe democraten een bindend volksreferendum voorleggen waarbij het volk kan kiezen tussen de monarchie (de koninklijke familie waarbij men 3 leden heeft afgewezen) en de republiek.

Dit is wel in het meest erge geval, dat zal wellicht nooit gebeuren, maar die 4 referenda gebeuren niet in 30 jaar maar in hetzelfde jaar. Het volk speelt dus een doorslaggevende rol in die procedure en dat is echt directe democratie. Maar de koninklijke familie heeft een dusdanige grote aanhang dat dit echt wel onwaarschijnelijk lijkt.
Mijn eerste kritiek hierop is dat je er een bepaald element uitvist en omde andere kwesties heenfietst. Als ik mijn eigen reactie even herlees, dan is mijn voornaamste bemerking dat je een eigen variant voorstaat van de monarchie zoals die onder meer door Louis-Napoleon belichaamd werd, of, zo je wil, van een autoritair stelsel zoals Franco, Salazar en Horthy (en Leopold III?) het voorstonden. Dat is mijn voornaamste kritiek, en met dat standpunt ondermijnt de BUB haar claims op een democratische en 'centrum' status (dat doen je andere standpunten overigens ook, maar soit). Nu kom je me ongetwijfeld vertellen dat dit een persoonlijk standpunts is en niet van de partij (ervan uitgaande dat je geen dubbelnick bent voor een hier al bekend bestuurslid), maar dan moet je maar eens denken wat er gebeurt met een VB-lid, of -sympathisant, die z'n racistische boekje te buiten gaat... Juist, de hele partij wordt ervoor met de nek aangekeken. Tot slot, je aanmerkingen op mijn (blijkbaar) foutieve interpretatie van je posts. Wel, laat ik eerlijk zijn, het is lood om oud ijzer... Het blijft een al even ondemocratisch systeem dat je hier verdedigt, met onder meer de restrictie dat een nieuwe kandidaat enkel binnen de koninklijke familie zou kunnen gevonden worden. Het gevaar is niet denkbeeldig dat er stromannen worden voorgesteld, waarbij de 'oude' koning de touwtjes stevig in handen houdt; in het beste geval ontwikkelt zich een soort Saoedische oligarchie aan het hoofd van het land, waarbij de Coburgers een soort maffieuze clan (hier zonder enige bijbedoeling gebruikt) vormen die het land besturen. In elk geval is de koninklijke familie goed ingedekt -zoals je zelf aangeeft- tegen eventueel machtsverlies. Ik weet plots weer waarom ik republikein ben...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
Oud 16 februari 2005, 14:01   #64
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot en met de verkiezingen van 2003 stemde ik CD&V, maar sinds de vorige verkiezingen ben ik van partij veranderd omdat CD&V met Yves Leterme veel te veel Vlaams nationalistische onzin uitkraamde.
Voorbeelden?

Citaat:
Met die fusie dan nog met de landverraders van NVA was de maat vol en ik heb dan vorige verkiezingen gestemd op de enige partij die nog het nationaal belang dient van België en dat is de Belgische unie.

En het VB is ook een landverraderpartij en anti koningsgezind dus krijgen ze ook mijn stem niet.
Ik vind dat de maat vooral vol is van sukkels die mensen moeten uitschelden voor "landverraders".

Citaat:
Op de andere partijen wilde ik ook niet stemmen omdat SP.a te links is en de VLD munt uit in slecht bestuur en valse beloften (zoals bijvoorbeeld meer werk , Guy waar zijn de 200 000 nieuwe jobs?)
Als ik me niet vergis, dateert dat cijfer van na de verkiezingen van 2003, en kan het dus geen reden voor jou geweest zijn om niet op de VLD te stemmen.
Oud 16 februari 2005, 18:24   #65
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(1) Dat is ook niet moeilijk want Nederland heeft 15 miljoen inwoners.
(2) In Vlaanderen is een grote meerderheid van de bevolking nog katholiek gedoopt, trouwens het aantal calvinisten in Vlaanderen is verwaarloosbaar. Trouwens die hatelijke oranjes zijn toch ook calvinist. (sorry maar ik moet als radicaal Belgisch nationalist niets weten van die Hollanders)
procentueel is het katholisme de grootste religie in nederland, het aantal calvinisten in vlaanderen is idd. laag maar dat is Alva zijn fout.
Trouwens de Oranje Nassaus zijn 20 keer sympathieker dan de Cobourgs ; en waarom slaagt een argentijnse erin om in 6 maanden beter nederlands te spreken dan een italiaanse koningin in 10tale jaren
Oud 16 februari 2005, 19:42   #66
België-mijn-land
Banneling

België-mijn-land's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
TLOTR een ode aan het ancien regime!!!
Absoluut tegen het einde van de derde film genaamd THE RETURN OF THE KING (naam zegt ook al genoeg) vindt er in Gondor een installatie plaats van een absolute monarchie. Van een parlement was allezins geen sprake --> dus geen parlement en koning die alles te zeggen heeft = absolute monarchie en kwam voor tijdens het Ancien Régime.

Wel grappig hoe Filip Dewinter als rasechte republikein (zegt hij toch) tijdens een Vlaams Blok congres deze koning van Gondor citeerde.

Laatst gewijzigd door België-mijn-land : 16 februari 2005 om 19:46.
België-mijn-land is offline  
Oud 16 februari 2005, 19:49   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
en waarom slaagt een argentijnse erin om in 6 maanden beter nederlands te spreken dan een italiaanse koningin in 10tale jaren
Geleerd van een Nederlandstalige collaborateur die na WO II naar Argentinië vluchtte?
Oud 16 februari 2005, 19:52   #68
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Absoluut tegen het einde van de derde film genaamd THE RETURN OF THE KING (naam zegt ook al genoeg) vindt er in Gondor een installatie plaats van een absolute monarchie. Van een parlement was allezins geen sprake --> dus geen parlement en koning die alles te zeggen heeft = absolute monarchie en kwam voor tijdens het Ancien Régime.

Wel grappig hoe Filip Dewinter als rasechte republikein (zegt hij toch) tijdens een Vlaams Blok congres deze koning van Gondor citeerde.
Even terzijde:
Was jij niet geband of zo Superbelg?
instromaniac is offline  
Oud 16 februari 2005, 19:53   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ontbreekt de partij vooral aan naambekendheid en vele Vlamingen stemmen VB omdat ze het wanbeleid van Verafstoot kotsbeu zijn. Zonder dat die Vlamingen er bewust van zijn dat het VB de koning weg wil en het land wil opdelen. Als de BUB tenminste een paar keer op TV zou mogen komen in de campagne, zou je merken dat ze sterk stijgt, want vele van haar programmapunten worden gedeeld door de meeste Vlamingen. Alleen de mensen kennen hun programma niet en dat is jammer.
Dit klopt niet echt... Immers, in al die kiesomschrijvingen waar de bubbelclub voor de tweede keer opkwam, ging ze achteruit (slechts één uitzondering). Dit betekent dus dat eerdere kiezers afgehaakt hebben. De bub is dus niet in staat haar vroegere kiezers te behouden.

't Programma lijkt me nogal heel eenvoudig: "België unitair".
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 februari 2005, 19:55   #70
België-mijn-land
Banneling

België-mijn-land's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Mijn eerste kritiek hierop is dat je er een bepaald element uitvist en omde andere kwesties heenfietst. Als ik mijn eigen reactie even herlees, dan is mijn voornaamste bemerking dat je een eigen variant voorstaat van de monarchie zoals die onder meer door Louis-Napoleon belichaamd werd, of, zo je wil, van een autoritair stelsel zoals Franco, Salazar en Horthy (en Leopold III?) het voorstonden. Dat is mijn voornaamste kritiek, en met dat standpunt ondermijnt de BUB haar claims op een democratische en 'centrum' status (dat doen je andere standpunten overigens ook, maar soit). Nu kom je me ongetwijfeld vertellen dat dit een persoonlijk standpunts is en niet van de partij (ervan uitgaande dat je geen dubbelnick bent voor een hier al bekend bestuurslid), maar dan moet je maar eens denken wat er gebeurt met een VB-lid, of -sympathisant, die z'n racistische boekje te buiten gaat... Juist, de hele partij wordt ervoor met de nek aangekeken. Tot slot, je aanmerkingen op mijn (blijkbaar) foutieve interpretatie van je posts. Wel, laat ik eerlijk zijn, het is lood om oud ijzer... Het blijft een al even ondemocratisch systeem dat je hier verdedigt, met onder meer de restrictie dat een nieuwe kandidaat enkel binnen de koninklijke familie zou kunnen gevonden worden. Het gevaar is niet denkbeeldig dat er stromannen worden voorgesteld, waarbij de 'oude' koning de touwtjes stevig in handen houdt; in het beste geval ontwikkelt zich een soort Saoedische oligarchie aan het hoofd van het land, waarbij de Coburgers een soort maffieuze clan (hier zonder enige bijbedoeling gebruikt) vormen die het land besturen. In elk geval is de koninklijke familie goed ingedekt -zoals je zelf aangeeft- tegen eventueel machtsverlies. Ik weet plots weer waarom ik republikein ben...
Het systeem is absoluut niet ondemocratisch, het volk kan om de 10 jaar na 3 referenda de 3 kandidaten van de koninklijke familie afwijzen en kiezen voor een republiek als ze dat willen. Nu is het systeem in feite ondemocratischer want er is al in geen 50 jaar meer een referendum geweest omtrent de monarchie. En als de mensen kiezen voor een monarchie, waarom zou de koning dan geen mandaat kunnen uitoefenen als echt staatshoofd (zoals de presidenten Bush en Chirac) ?
België-mijn-land is offline  
Oud 16 februari 2005, 20:37   #71
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit klopt niet echt... Immers, in al die kiesomschrijvingen waar de bubbelclub voor de tweede keer opkwam, ging ze achteruit (slechts één uitzondering). Dit betekent dus dat eerdere kiezers afgehaakt hebben. De bub is dus niet in staat haar vroegere kiezers te behouden.

't Programma lijkt me nogal heel eenvoudig: "België unitair".
Die bubbels willen maar niet snappen dat dit nooit of te nimmer meer terugkomt.
daiwa is offline  
Oud 16 februari 2005, 20:42   #72
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij kan een éénmalig bindend referendum gehouden worden waarbij men kan kiezen tussen republiek en monarchie, maar het er is geen enkele twijfel over de uitslag. Een overgrote deel van de landgenoten zal voor onze koninklijke familie stemmen, immers geen enkele politieker heeft zoveel aanhang dan het koningshuis.

Dit referendum moet bijvoorbeeld ook gebeuren als de bevolking 3 opeenvolgende keer neen zegt tegen een kandidaat-koning naar aanleiding van het 10 jaarlijks volksreferendum. Want dan is er natuurlijk iets serieus mis, en dan moet deze vraag inderdaad gesteld worden. Sta mij toe om te twijfelen dat dit ooit zou gebeuren, maar kom het kan. Je merkt dat de sterke monarchie waar ik voor ben helemaal geen dictatuur is, maar eerder een vorm van directe democratie, die een veel beter bestuur zal opleveren voor ons land (geen particratie meer) 8) !
Ah, dus een éénmalige referendum maar. Niet toevallig éénmalig omdat je zo zeker bent van de uitslag?

Een referendum om de koning af te zetten of om de monarchie door een republiek te vervangen moet altijd kunnen. Anders is het geen democratie.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 16 februari 2005, 21:44   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leuk anders.
Door één keer voor een koning te kiezen verandert Belgique, ook in één keer, van een particratie in een eeuwige democratie.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 februari 2005 om 21:45.
Knuppel is offline  
Oud 17 februari 2005, 11:51   #74
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is België-mijn-land en superbelg dezelfde persoon.
Oud 17 februari 2005, 11:56   #75
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Mhh, en ik denk dat er nog wel namen te vinden zijn van die persoon.
De Garde is offline  
Oud 17 februari 2005, 11:58   #76
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Mhh, en ik denk dat er nog wel namen te vinden zijn van die persoon.
Minstens tien.
Bobke is offline  
Oud 17 februari 2005, 13:04   #77
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Dat zie je nu zo aan z'n avatar, dezelfde als Superbelg.
instromaniac is offline  
Oud 17 februari 2005, 13:29   #78
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

inderdaad! ik dacht al vanwaar ken ik da prentje.
Ambiorix is offline  
Oud 17 februari 2005, 15:20   #79
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
inderdaad! ik dacht al vanwaar ken ik da prentje.
Is dat geen prentje van een tekenaar ?
Bobke is offline  
Oud 17 februari 2005, 15:27   #80
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Is dat geen prentje van een tekenaar ?
Een natuurtalent zelfs. Die jongen kan tekenen zonder naar zijn blad te kijken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be