Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welk land vind jij artificieel?
Zweden 0 0%
Italië 1 1,25%
België 56 70,00%
Denemarken 0 0%
Slovenië 0 0%
Portugal 0 0%
Finland 0 0%
Frankrijk 1 1,25%
Duitsland 1 1,25%
Ierland 0 0%
Tsjechië, Slowakije of Polen 0 0%
Hongarije 1 1,25%
Nederland 6 7,50%
Malta 1 1,25%
Verenigd Koninkrijk 5 6,25%
Luxemburg 1 1,25%
Griekenland of Cyprus 2 2,50%
Spanje 3 3,75%
Een van de Baltische staten (Estland/Letland/Litouwen) 1 1,25%
Oostenrijk 1 1,25%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2005, 17:10   #61
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius
Net als alle andere staten zou ook Vlaanderen kunstmatig zijn, ja, maar geen geschiedenis? Het huidige Vlaanderen bestaat uit een bijeenvoeging van vroegere "staten":

West- en Oost-Vlaanderen --> Graafschap Vlaanderen: 863 (Boudewijn I verenigt verschillende gouwen) - 1643/1713 (inpalming huidig Frans-Vlaanderen door Frankrijk) - 1794 (annexatie door Frankrijk)
Brabant en Antwerpen --> Hertogdom Brabant: 1106 (fusie van graafschappen Leuven, Ukkel-Brussel, Antwerpen en 's Hertogenbosch) - 1794 (annexatie door Frankrijk)
Limburg --> Graafschap Loon: ca 1043 - 1366 (autonoom leen van Prinsbisdom Luik) - 1794 (annexatie door Frankrijk)

M.a.w. deze drie historische "staten" hebben een eigen geschiedenis van 900 tot 1200 jaar oud en dan maar mekkeren over 175 jaar Belgie...
Net als België.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 17:16   #62
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Net als België.
Excuseer?
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 17:44   #63
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Mooie voorbeeldjes zijn Groot-Brittannië en ons eigen land.
Ons eigen land ? Mag ik dan aannemen dat Vlaanderen uw land artificieel is ...

U bevestigd mijn vermoedens.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100

Laatst gewijzigd door A : 24 maart 2005 om 17:45.
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 17:48   #64
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Een moeilijke vraag, dus begin maar rond de pot te draaien:

Waarom zeggen jullie tegelijk dat ALLE staten artificieel zijn en dat België NIET artificieel is?
Er zijn staten die historisch gegroeid zijn ; vb. België, waar de oude graafschappen en vorstendommen zich sedert Eeuwen onder eenzelfde heerser bevonden en waar een vorm van gemeenschappelijk gevoel gegroeid is door de eeuwen heen.

Er zijn staten waar men gewoon een structuur creerde (door politiek, door bepaalde bewegingen die niet de emerderheid van de bevolking vertegenwoordigen (=vb Vlaamsnationalisten) zoals bvb Singapore.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 18:29   #65
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Er zijn staten waar men gewoon een structuur creerde (door politiek, door bepaalde bewegingen die niet de emerderheid van de bevolking vertegenwoordigen (=vb Vlaamsnationalisten) zoals bvb Singapore.
Zoals Belgie, blijkt uit bronnen. Want de Vlamingen waren tegen een splitsing van de Nederlanden.
Oud 24 maart 2005, 18:29   #66
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
België kan best haar natuurlijke grenzen weer krijgen.
Ik heb al een suggestie: de taalgrens.
Oud 24 maart 2005, 20:01   #67
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Elk land is kunstmatig ontstaan, maar niet elk land wordt door de bevolking als kunstmatig aangevoeld. Als criterium daarvoor zou je de aanwezigheid van sterke afscheidingsbewegingen kunnen hanteren. De meeste staten in het rijtje hebben geen sterke afscheidingsbewegingen, of hebben alleen zulke bewegingen in bepaalde delen van de staat (vaak in grens- of buitengebieden). België is de enige waar de hele staat ter discussie staat door afscheidingsbewegingen en nationale politieke problemen. In de meeste andere landen met afscheidingsbewegingen is dat alleen het geval bij minderheidsgroepen (bijv. Basken in Spanje, Schotten in GB, Zuid-Tirolers in Italië, enz.). Als die gebieden zich af zouden scheiden, zou de staat gewoon blijven bestaan. In België zou dat niet kunnen, omdat het geen kerngebied heeft. Of je moet Brussel als het kerngebied beschouwen, maar dat is maar heel klein t.o.v. de rest van het land.

België zou je dus als het meest 'kunstmatig' kunnen beschouwen, alhoewel de term 'kunstmatig' niet juist is. Je zou beter van het 'meest betwiste land' kunnen spreken.
Inderdaad.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 20:15   #68
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Waarom geen meerkeuzemogelijkheid?
Oud 29 maart 2005, 01:44   #69
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

België natuurlijk. België was in 1830 slechts gewild door een hele kleine groep. België is volledig geconstrueerd door de grootmachten van die tijd. Als het van de opstandelingen af hing, was België Frankrijk geworden.
Oud 29 maart 2005, 17:50   #70
België-mijn-land
Banneling

België-mijn-land's schermafbeelding

Standaard

Als er 1 Europees land kunstmatig is, dan is het Nederland wel. Een groot deel van het land is zeebodem die kunstmatig drooggelegd geweest is. Het feit dat een groot deel van Nederland onder de zeespiegel ligt spreekt boekdelen. Met een toekomstige stijging van de zeespiegel zullen de Hollanders wel minder hoog van de toren blazen !
België-mijn-land is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 07:49   #71
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België-mijn-land
Als er 1 Europees land kunstmatig is, dan is het Nederland wel. Een groot deel van het land is zeebodem die kunstmatig drooggelegd geweest is. Het feit dat een groot deel van Nederland onder de zeespiegel ligt spreekt boekdelen. Met een toekomstige stijging van de zeespiegel zullen de Hollanders wel minder hoog van de toren blazen !
In hoeverre blazen Hollanders dan wel zo hoog van de toren? Je mag er wel een lachend icoontje naast hebben gezet, maar de BUB-ers en andere Belgicisten schijnen zich zo aan het volk in het noorden te ergeren, dat ze er heel veel negatieve, ja, soms zelfs racistische cliches, die werkelijk kant noch wal raken, aan gewijd hebben.

Kijk, dat een rechtgeaarde Belgicist zich opwindt over flaminganten begrijp ik nog enigszins. Hier is gewoon sprake van een botsing der belangen. Maar wat hebben wij Hollanders in hemelsnaam in de laatste eeuw verkeerd gedaan om het jullie Belgen zo moeilijk te maken?

En waarom wordt door de Belgicisten alles wat Vlaam/Nederlands is als minderwaardig bestempeld, terwijl veel van die militanten zelf een Vlaams (=Nederlandstalige) achtergrond hebben en zich daarmee schuldig maken aan nestvervuiling?
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 08:29   #72
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
In hoeverre blazen Hollanders dan wel zo hoog van de toren? Je mag er wel een lachend icoontje naast hebben gezet, maar de BUB-ers en andere Belgicisten schijnen zich zo aan het volk in het noorden te ergeren, dat ze er heel veel negatieve, ja, soms zelfs racistische cliches, die werkelijk kant noch wal raken, aan gewijd hebben.

Kijk, dat een rechtgeaarde Belgicist zich opwindt over flaminganten begrijp ik nog enigszins. Hier is gewoon sprake van een botsing der belangen. Maar wat hebben wij Hollanders in hemelsnaam in de laatste eeuw verkeerd gedaan om het jullie Belgen zo moeilijk te maken?

En waarom wordt door de Belgicisten alles wat Vlaam/Nederlands is als minderwaardig bestempeld, terwijl veel van die militanten zelf een Vlaams (=Nederlandstalige) achtergrond hebben en zich daarmee schuldig maken aan nestvervuiling?
U begrijpt het verkeerd. De rivaliteit tussen de Belgen en de Nederlanders zal altijd blijven bestaan. Desalniettemin vind ik Nederland een prachtig land, en kom ik er graag.
Oud 30 maart 2005, 08:40   #73
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij ontbreekt er een optie, nl. Noord-Ierland. Ik heb dan maar voor Spanje gestemd omdat ik principieel niet wil meedoen in het belachelijke en voorspelbare heen en weer gegooi met argumenten dat Vlaanderen of België artificieel zouden zijn.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:14   #74
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
U begrijpt het verkeerd. De rivaliteit tussen de Belgen en de Nederlanders zal altijd blijven bestaan. Desalniettemin vind ik Nederland een prachtig land, en kom ik er graag.
De rivaliteit tussen de Belgen en de Nederlanders...u zegt het goed.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:28   #75
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Volgens mij ontbreekt er een optie, nl. Noord-Ierland. Ik heb dan maar voor Spanje gestemd omdat ik principieel niet wil meedoen in het belachelijke en voorspelbare heen en weer gegooi met argumenten dat Vlaanderen of België artificieel zouden zijn.
wat bedoelt u?
dat Noord-Ierland kunstmatig is? door de bezetting van UK dus?

Kan je het "verenigd koninkrijk" als kunstmatig nemen hé, dat staat er wel tussen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:34   #76
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat bedoelt u?
dat Noord-Ierland kunstmatig is? door de bezetting van UK dus?

Kan je het "verenigd koninkrijk" als kunstmatig nemen hé, dat staat er wel tussen.
idd, dat bedoelde ik. Een authentiek Noord-Ierland zou deel uitmaken van Ierland en geen land maar een provincie zijn.
En ja, eigenlijk kan je het VK nemen dan; maar ik dacht even dat VK enkel sloeg op Engeland en Wales samen, sorry
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2005, 22:33   #77
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
idd, dat bedoelde ik. Een authentiek Noord-Ierland zou deel uitmaken van Ierland ...
Die tijd komt ooit wel terug.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2005, 22:37   #78
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Die tijd komt ooit wel terug.
Juist. Zoals Vlaanderen terug komt bij Nederland zeker?
Oud 31 maart 2005, 22:45   #79
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Juist. Zoals Vlaanderen terug komt bij Nederland zeker?
Tja, waarom ook niet? in de toekomst? een beetje idealisme kan geen kwaad.

Oja, over Noord-ierland, wist je dat de katholieken demografisch productiever zijn (dit is ook in Nederland zo, met spectaculaire gevolgen in een halve eeuw)? er kan daar nog veel veranderen, en als de gemoederen er terug oplaaien kan er daar nog veel keet geschopt worden. En terecht.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 13:05   #80
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, waarom ook niet? in de toekomst? een beetje idealisme kan geen kwaad.

Oja, over Noord-ierland, wist je dat de katholieken demografisch productiever zijn (dit is ook in Nederland zo, met spectaculaire gevolgen in een halve eeuw)? er kan daar nog veel veranderen, en als de gemoederen er terug oplaaien kan er daar nog veel keet geschopt worden. En terecht.
Inderdaad. Dat was wat ik bedoelde. De katholieken zijn demografisch productiever dan de protestanten.

Enige tijd terug las ik zelfs een interview met Gerry Adams (denk ik; 't is al een tijdje terug) van Sinn Fein waarin deze beweerde dat binnen x aantal jaren de katholieken opnieuw de meerderheid zullen uit maken in Noord Ierland. Wanneer de katholieken opnieuw de meerderheid vormen in Noord Ierland speculeerde hij op een referendum om Noord Ierland opnieuw te laten sluiten bij de rest van Ierland. Hij stelde óók dat de fanatieke strekkingen bij de protestanten als de dood zijn voor die (waarschijnlijk onvermijdelijke) demografische evolutie.

En een beetje idealistisch zijn kan inderdaad geen kwaad. Niet te gemakkelijk overtuigd zijn dat alles sowieso eeuwig zal blijven zoals het vandaag is.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 1 april 2005 om 13:11.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be