Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2005, 14:15   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Het is duidelijk nutteloos om met een godsfanaticus te discusieren!Punt.
Gelijkaardig kan men stellen dat het nutteloos is te discussiëren met een fanaticus die meent dat zijn eigen gedachten normerend moeten zijn voor iedereen. Dit laatste is immers bij u het geval.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2005, 14:23   #62
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Gelijkaardig kan men stellen dat het nutteloos is te discussiëren met een fanaticus die meent dat zijn eigen gedachten normerend moeten zijn voor iedereen. Dit laatste is immers bij u het geval.
[font=Arial]Oneens. Atheïsten hangen geen moreel absolutisme aan. In naam van god kun je alles goedpraten (zie de genocides in opdracht van god in het OT), in naam van de menselijke ethiek niet. Moord valt goed te praten vanuit het geloof, niet vanuit het humanisme.[/font]
Oud 5 maart 2005, 14:26   #63
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Kerk heeft rassenhaat nooit goedgepraat of theologisch geduid.

Anders zie ik graag van u een document van de katholieke Kerk waarmee uw stelling bevestigd wordt.
Ik geloof dat jij het bent die de Bijbel niet goed kent. In het OT geeft God zijn volk meerdere malen de opdracht om hele volkeren, inclusief vrouwen en kinderen, uit te moorden omdat zij niet aan God gehoorzamen. Mozes krijgt verschillende malen letterlijk opdracht van God om een volk uit te moorden. Altijd conveniently overheen gelezen?
Oud 5 maart 2005, 14:27   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[font=Arial]Oneens. Atheïsten hangen geen moreel absolutisme aan. In naam van god kun je alles goedpraten (zie de genocides in opdracht van god in het OT), in naam van de menselijke ethiek niet. Moord valt goed te praten vanuit het geloof, niet vanuit het humanisme.[/font]
In naam van God kan men niets goedpraten, tenzij het door God als dusdanig is verordend.

U hangt echter een door uzelf uitgedacht moraliteit aan (daarbij trouwens zwaar steunend op de waarden die uit het christendom komen).

Maar daar ging het eigenlijk niet over. In het begin stelde u immers dat de afwijzing van homoseksualiteit verkeerd was omdat dit toch maar gebeurde vanuit aan een god toegeschreven maar in werkelijk door de mens uitgevonden wetten.

Dat was toen uw criterium.

Welnu, als dat zo is dan kan men met evenveel gemak uw stelling als zou homoseksualiteit volkomen normaal en aanvaardbaar zijn, op die grond verwerpen.
Oud 5 maart 2005, 14:29   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat jij het bent die de Bijbel niet goed kent. In het OT geeft God zijn volk meerdere malen de opdracht om hele volkeren, inclusief vrouwen en kinderen, uit te moorden omdat zij niet aan God gehoorzamen. Mozes krijgt verschillende malen letterlijk opdracht van God om een volk uit te moorden. Altijd conveniently overheen gelezen?
U verandert duidelijk van onderwerp. U stelde eerst dat het ging over rassenhaat. Bij de intrede van Kanaän ging het niet om rassen. Trouwens, mag ik eens weten wanneer Mozes dan allemaal de opdracht krijgt mensen uit te moorden (volgens u gebeurt dat immers "verschillende malen"). Graag dan ook het "letterlijk" citaat.
Oud 5 maart 2005, 14:42   #66
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, mag ik eens weten wanneer Mozes dan allemaal de opdracht krijgt mensen uit te moorden (volgens u gebeurt dat immers "verschillende malen"). Graag dan ook het "letterlijk" citaat.
[font=Arial][/font]
Leest u uberhaupt de bijbel OT en NT wel????

Ik begin hier toch hard mijn twijfels te hebben, ik als atheist zijnde moet U de bijbel leren kennen zowel het OT en het NT? Hilarisch...
Oud 5 maart 2005, 15:07   #67
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat liefde één van de belangrijkste dingen is binnen het geloof?

Dus als 2 mensen (of dat nu van hetzelfde geslacht is of niet) van mekander houden, wie heeft dan het recht om hun dit te verbieden?

Heeft God ooit uitdrukkelijk gezegd dat liefde tussen mannen iets kwaadaardig is dan??

En ook al zou God en de RKK dit verwerpen dan nog is er een scheiding van kerk en staat en de kerk moet zich schikken naar de wetten van onze democratie en niet andersom.

Voor mij persoonlijk zijn alle religies achterhaald zoniet achterlijk.
Nu iedereen mag geloven in wat hij wilt maar jou geloof stopt waar mijn rechten en vrijheden beginnen en dit snapt de kerk nog altijd niet.

Maar ja als je ziet hoeveel volk er nog in de kerken zit dan weet je genoeg denk ik.
Enkel in arme regio's heeft de RKK nog enige invloed van betekenis maar dit komt enkel dat deze arme mensen weinig of geen onderwijs hebben gehad en dus zeer gemakkelijk te manipuleren en hun armoede speelt daarbij een zeer grote rol.

Ik hoop dat ik de volledge val van de RKK nog ga meemaken en de andere relgie zoals de islam en het jodendom die mogen mee verdwijnen.

De slechtste uitvinding van de mens is ongetwijfeld het geloof en de verschillende religies.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2005, 15:11   #68
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
Ik hoop dat ik de volledge val van de RKK nog ga meemaken en de andere relgie zoals de islam en het jodendom die mogen mee verdwijnen.

De slechtste uitvinding van de mens is ongetwijfeld het geloof en de verschillende religies.
8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2005, 15:18   #69
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het begin stelde u immers dat de afwijzing van homoseksualiteit verkeerd was omdat dit toch maar gebeurde vanuit aan een god toegeschreven maar in werkelijk door de mens uitgevonden wetten.

Dat was toen uw criterium.

.
Eens een vluchtige lezing van de bijbel zullen we zeggen dat er niets positiefs in staat over gelijkgeslachtelijke omgang. De meeste christenen interpreteren de bijbel gelukkig niet letterlijk; ze proberen de bijbel te verstaan in haar "historische en culturele context" en bekijken wat de bijbel betekent voor hen nu. Deze bijbelboeken zijn ongeveer 2000 of meer jaren geleden geschreven toen men nog niets wist van aangeboren homoseksualiteit. De schrijvers van de bijbel geloofden dat iedereen van nature heteroseksueel was zodat ze homoseksuele praktijken als onnatuurlijk beschouwden, [size=2]omdat ze toens nog niet over de wetenschappelijke kennis en inzicht bezaten van onze huidige jaartelling.[/size]
God, degene die volgens de gelovigen de hele schepping voortgebracht heeft, bemint en koestert alle schepselen zonder uitzondering. En de moderne psychologie laat zien dat de homoseksuele geaardheid met het vijfde of zesde jaar vast staat. De meeste psychologen zijn het erover eens dat het hier niet om een keuze gaat, of die geaardheid nu is aangeboren zoals sommige denken of al vroeg verworven is zoals andere zeggen. Hoe zou de oneindig liefdevolle God van de gelovigen zijn goddelijke natuur dan kunnen aantasten en homoseksuelen als ‘zondaars’ beschouwen?"
Oud 5 maart 2005, 15:23   #70
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

I codn't agree more!
Oud 5 maart 2005, 15:29   #71
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

We zijn hier weliswaar behoorlijk van de topic aan het afdwalen, maar toch even dit terzijde :
Citaat:
In naam van God kan men niets goedpraten, tenzij het door God als dusdanig is verordend.
Deze stelling is zodanig absurd dat het bijna lachwekkend wordt. Volledige volkeren zijn uitgemoord, in slavernij weggevoerd, gemarteld, van have en goed beroofd, uitgebuit, culturele gebruiken uitgeroeid,... het lijstje is oneindig lang, dit alles in naam van de christelijke god (wat mij betreft mogen alle mogelijke goden/godinnen/godsdiensten hieraan toegevoegd worden). De bijbel is evenzeer een leidraad voor menslievendheid en goedertierenheid als het is voor het rechtvaardigen van moord en doodslag. Dat U krampachtig probeert Uw godsdienst te verdedigen is begrijpelijk maar kom aub niet af met dergelijke onzin.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 5 maart 2005 om 15:35.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2005, 15:33   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[font=Arial][/font]
Leest u uberhaupt de bijbel OT en NT wel????

Ik begin hier toch hard mijn twijfels te hebben, ik als atheist zijnde moet U de bijbel leren kennen zowel het OT en het NT? Hilarisch...
Ik wacht met spanning af om me de citaten te geven waar God, zoals u stelde, Mozes verschillende malen letterlijk de opdracht geeft tot het uitmoorden van hele volkeren.

Graag de citaten.
Oud 5 maart 2005, 15:34   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat liefde één van de belangrijkste dingen is binnen het geloof?
Juist, maar dan wel ware liefde. Geen onnatuurlijke gevoelens die men tot liefde wil opwaarderen.
Oud 5 maart 2005, 15:36   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De schrijvers van de bijbel geloofden dat iedereen van nature heteroseksueel was zodat ze homoseksuele praktijken als onnatuurlijk beschouwden, omdat ze toens nog niet over de wetenschappelijke kennis en inzicht bezaten van onze huidige jaartelling.
U denkt dus te kunnen weten hoe de toenmalige mensen dachten? Blijkbaar heeft u dus referenties naar andere werken?

In ieder geval, men hoeft geen grote wetenschappelijke kennis te bezitten om te weten dat homoseksualiteit een afwijking is. Alleen al onze lichamelijkheid spreekt iedere stelling tegen die homoseksualiteit als "normaal" wil omschrijven.
Oud 5 maart 2005, 15:42   #75
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het woord "excommunicatie" is inderdaad een term die pas later is gekomen, maar het uitsluiten uit de gelovige gemeenschap bestaat al van voor Jezus' tijd.

Reeds bij de apostelen is er in de Handelingen van de Apostelen sprake van het uitsluiten van rebelse of ketterse elementen.
Eén heel simpel vraagje, waarop ik een even simpel antwoord verwacht (Ja of Nee). Heeft Jezus ooit iemand uitgesloten?
Oud 5 maart 2005, 15:53   #76
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Juist, maar dan wel ware liefde. Geen onnatuurlijke gevoelens die men tot liefde wil opwaarderen.
Liefde tussen mensen onderling is liefde, punt andere lijn. Er zijn geen gradaties, er bestaat helemaal niet zoiets als minderwaardige ("die men dient op te waarderen") en/of meerderwaardige liefde ("ware liefde"). De liefde tussen twee holebi's is evenwaardig aan de liefde van twee hetero's. Iemand die iets anders beweert is de naam "volgeling van Jezus" niet waard.
Oud 5 maart 2005, 16:04   #77
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Reeds bij de apostelen is er in de Handelingen van de Apostelen sprake van het uitsluiten van rebelse of ketterse elementen.
U hoeft zo ver in de geschiedenis niet terug te gaan. De katholieke kerk heeft er een handje van weg om mensen uit te sluiten, cfr. enige jaren geleden toen de bevrijdingstheologen het zwijgen werd opgelegd, dit allemaal in naam van God. Mocht ik in de christelijke god geloven, ik zou medelijden krijgen met de arme man.
Oud 5 maart 2005, 16:13   #78
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zegt imo niet zoveel.Laatste stuiptrekkingen willen nog wel eens flink heftig zijn. Met de ontwikkeling van een land komt ook de ontkerkelijking. It's only a matter of time.
ik ga hier geen discussie beginnen over het christendom an sich maar ik wil u toch even meedelen dat deze stelling kant noch wal raakt, de meeste sociologen zijn het er immers over eens dat ontwikkelling niet recht evenredig loopt met ontkerkelijking. wel integendeel, ontkerkelijking gaat gepaard met normverval en anomie. in die zin geloof ik niet echt in god maar geloof ik wel dat het christendom een meerwaarde biedt aan onze samenleving doordat het ervoor zorgt dat de belangrijkste normen en waarden geinternaliseerd blijven.

een vraagje : u hebt hier zeer weinig mooie woorden over voor het christendom maar hangt wel vele normen en waarden aan die rechtstreeks uit het christendom voortvloeien, vindt u dat dan consquent? en hoe denkt u dat onze westerse beschaving er nu zou hebben uitgezien had het christendom (of enige andere religie) hier nooit bestaan?
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2005, 16:25   #79
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens een vluchtige lezing van de bijbel zullen we zeggen dat er niets positiefs in staat over gelijkgeslachtelijke omgang. De meeste christenen interpreteren de bijbel gelukkig niet letterlijk; ze proberen de bijbel te verstaan in haar "historische en culturele context" en bekijken wat de bijbel betekent voor hen nu. Deze bijbelboeken zijn ongeveer 2000 of meer jaren geleden geschreven toen men nog niets wist van aangeboren homoseksualiteit. De schrijvers van de bijbel geloofden dat iedereen van nature heteroseksueel was zodat ze homoseksuele praktijken als onnatuurlijk beschouwden, [size=2]omdat ze toens nog niet over de wetenschappelijke kennis en inzicht bezaten van onze huidige jaartelling.[/size]
God, degene die volgens de gelovigen de hele schepping voortgebracht heeft, bemint en koestert alle schepselen zonder uitzondering. En de moderne psychologie laat zien dat de homoseksuele geaardheid met het vijfde of zesde jaar vast staat. De meeste psychologen zijn het erover eens dat het hier niet om een keuze gaat, of die geaardheid nu is aangeboren zoals sommige denken of al vroeg verworven is zoals andere zeggen. Hoe zou de oneindig liefdevolle God van de gelovigen zijn goddelijke natuur dan kunnen aantasten en homoseksuelen als ‘zondaars’ beschouwen?"
U gaat ook gewoon uit van het progressieve dogma van de aangeborenheid van homosexualiteit, iets dat wetenschappelijk nooit bewezen is. Zelfs de moderne psychologie, als dit al een wetenschap is, is het hierover niet eens. Er zijn een hoop amerikaanse moderne psychologen die beweren dat homosexualiteit perfect te genezen is. En als het aangeboren is behoort het eerder tot het domein van de biologie dan tot dat van de psychologie. Feit is in elk geval dat er geen wetenschappelijke zekerheid over bestaat. Toch blijft men hier eisen dat er een volledige gelijkschakeling moet zijn tussen hetero- en homosexualiteit. Ofwel : Christelijk dogma nee, progressief dogma ja.

U kan van gelovigen veronderstellen dat zij de bijbel interpreteren maar toch niet dat zij deze zodanig interpreteren tot zij bij het tegenovergestelde uitkomen van wat er in feite staat. Zulke schizofrenie blijft ons liever bespaard.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2005, 16:28   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Eén heel simpel vraagje, waarop ik een even simpel antwoord verwacht (Ja of Nee). Heeft Jezus ooit iemand uitgesloten?
Door hun keuze sluiten mensen zichzelf uit en keren zich van God af.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be