Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2005, 16:01   #61
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Waarom zijn ze dan tegen de beschikbaarheid van franstalige documenten in Vlaanderen? Dat is niet echt consequent als je het mij vraagt.
Niet echt consequent? Dat die sites beschikbaar zijn in andere talen is om ze toegankelijk te maken voor buitenlanders of Walen. Dat de Waalse partijen zelfs dat niet doen spreekt boekdelen, of denken ze dat iedereen Frans kan?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 16:15   #62
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat is weer geen antwoord op de vraag.
Toch wel. Je weigert alleen te erkennen dat je redenering, dat Franstaligen niet en Nederlandstaligen wel op Franstalige partijen stemmen, belachelijk en onhoudbaar is.

Citaat:
Daarvoor zei u dit:

Waarom hebben die Franstaligen als enige faciliteiten nodig als ze in een ander taalgebied gaan wonen?

De rest van uw vragen zijn dus overbodig, en naast de kwestie. U stelde immers dat de franstaligen als enigen in heel België faciliteiten genoten.
Dat laatste beweer ik helemaal niet. Ik beweer dat ze als enige faciliteiten nodig hebben. 'Nodig hebben' is heel iets anders dan 'kunnen krijgen'. Officieel bestaan er een paar faciliteitengemeentes in Wallonië waar Nederlandstaligen faciliteiten kunnen krijgen, maar ik vraag me af hoeveel daar nog gebruik van wordt gemaakt, dus of men daar nog wel faciliteiten nodig heeft. Volgens de Franstalige meerderheid in de faciliteitengemeentes hebben de Franstaligen echter wel faciliteiten nodig, zij pleiten er zelfs voor om die gemeentes tweetalig te maken en bij Brussel te voegen. Ik vraag mij af of er in de Waalse faciliteitengemeentes ook gepleit wordt voor tweetaligheid en annexatie bij Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 7 maart 2005 om 16:16.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 16:46   #63
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe en dan. Als men migreert naar een vreemd land, wordt men geacht de taal te beheersen die in dat land gesproken wordt. Dat maakt deel uit van een succesvolle integratie. In België spreekt men drie talen: het Nederlands, het Frans en het Duits. Het is normaal dat een Franstalige, die woonachtig is in Vlaanderen, Nederlands spreekt. En andersom is het ook normaal dat een Vlaming in Wallonië Frans spreekt. Idem dito voor een allochtoon. Maar dat is nog geen reden om in het drietalige België, documenten van overheidsinstanties ééntalig te maken. Dat is niet bevorderlijk voor de communicatie.

Maar dat wil niet zeggen dat we onze documenten ook in het Arabisch moeten aanbieden. Het Arabisch is geen landstaal.
Dus splitsen die boel, dan is frans ook geen landstaal meer en zijn we van al dat geleuter af.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 16:49   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb gezegd dat het in België mogelijk moet worden om eender waar documenten in een bepaalde landstaal op te vragen. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Zelfs de website van het VB is drietalig, waarom onze overheidsdocumenten dan niet?!
Waarom in gans europa niet in alle landstalen van de unie?
Oud 7 maart 2005, 16:50   #65
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan de taalwetten mag niet geraakt worden. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat in België alle overheidsinformatie drietalig is. Dat is in ieders belang.
Ik zie niet in welk belang ik zou hebben bij een frantalig document.
Oud 7 maart 2005, 16:53   #66
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zijn ze dan tegen de beschikbaarheid van franstalige documenten in Vlaanderen? Dat is niet echt consequent als je het mij vraagt.
Omdat het geld kost en papierverspilling is.
Oud 7 maart 2005, 16:56   #67
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb gezegd dat het in België mogelijk moet worden om eender waar documenten in een bepaalde landstaal op te vragen. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Zelfs de website van het VB is drietalig, waarom onze overheidsdocumenten dan niet?!
dit is echt wel goed : de webstek van de nazistische, fascistische, egoistische, middeleeuwse partij vlaams belang is in 3 talen terwijl de duitse vertaling van bub site al meer dan een jaar "under construction is"
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 18:18   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil is wel dat het hier over één land gaat. De franstaligen zijn dus geen buitenlanders in Vlaanderen.
Overeenkomstig de Belgische Grondwet (die jullie toch beter zouden moeten kennen dan ik) is het Frans in het Nederlands taalgebied (dat samenvalt met het Vlaams Gewest) geen ambtelijke taal.

Volgens de letter van de wet is het Frans er zelfs een vreemde taal. Nergens vermeldt de Grondwet immers dat het Frans enige status heeft in dat Nederlands taalgebied.

Net zo is het Italiaans een vreemde taal in het kanton Wallis in Zwitserland. En bijgevolg zullen de Italiaans sprekende Zwitsers op geen enkele manier aanspraak kunnen maken op taalrechten in Wallis, zelfs al is er een ander kanton waar die taal wel een officiële taal is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 18:21   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben opgevoed in het Nederlands, en spreek, dankzij de jaarlijkse vakanties in Frankrijk, ook Frans. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom de inhoud van bepaalde franstalige documenten 100 % begrijp. En contract of document in het Frans afsluiten is ook voor mij een hele opgave, simpelweg, omdat het mijn moedertaal niet is.
En?

Indien u in Frankrijk woont, dan zult u geen vertaling van die documenten in het Nederlands krijgen. In Frankrijk is tot op heden alleen het Frans de ambtelijke taal van heel het land.

In België zijn er, volgens de bepalingen van de Grondwet (jawel, lees die er maar even op na), taalgebieden in België waar de ambtelijke talen voorgeschreven zijn. Wie in het Frans taalgebied gaat wonen moet beseffen dat daar de documenten in het Frans worden gegeven, ongeacht de taal die u spreekt of beheerst of ongeacht of u dat Frans nu oppervlakkig of grondig beheerst.
Oud 7 maart 2005, 18:24   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u ze gaat verplichten om thuis ook Nederlands te spreken, dan zou het misschien mogelijk zijn dat deze mensen de inhoud van Nederlandstalige documenten begrijpen.
U weet duidelijk niet hoe de staatsinrichting nu juist in elkaar steekt.

Welke taal iemand thuis spreekt, behoort tot de persoonlijke vrijheid en kan op geen enkele manier door de overheid geregeld worden. In België staat dat zelfs ingeschreven in de Grondwet.

Maar voor haar eigen administratie is de overheid wel bevoegd regelgevend te zijn: zij kan dan ook, overeenkomstig de door de wet vastgelegde taalgebieden, het gebruik van een taal in haar diensten bepalen. Dit is niet alleen nuttig, maar ook wenselijk. Eenheid van taal binnen eenzelfde diensten bevordert de doeltreffendheid en vlot werken van die diensten.
Oud 7 maart 2005, 18:25   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben voor taalfaciliteiten in héél België, op voorwaarde dat het niet ten koste gaat van de succesvolle ontwikkeling van de individuele tweetaligheid. Met andere woorden: de faciliteiten mogen geen aanleiding geven tot een lakse houding tov de integratie in een bepaald taalgebied.
Bijgevolg bent u tegen de faciliteiten zoals ze tegenwoordig in België worden toegepast en voor welke gevolgen ze nu zorgen.
Oud 7 maart 2005, 18:26   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zeg nu eerlijk, zou het niet prachtig zijn om als Vlaming in Wallonië Nederlandstalige documenten te verkrijgen? Waarom is dat nog niet mogelijk? We leven toch niet meer in de Middeleeuwen?!
Ik zie hoegenaamd niet in wat dit te maken heeft met de Middeleeuwen.
Oud 7 maart 2005, 18:29   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Arabisch (om een voorbeeld te noemen) is dan ook geen landstaal!!!!!!!!
Bij mijn weten zijn er volgens de letterlijke lezing van de Grondwet geen "landstalen" in België. Alleen talen waarvan het gebruik in de openbare diensten door de Grondwet is geregeld: en dit gebruik stoelt in de allereerste plaats op de territoriale omschrijvingen van de taalgebieden.
Oud 7 maart 2005, 18:31   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Edingen, Moeskroen, Komen... dan?????
Komen, waar de gemeente er alles aan gedaan heeft om het enige Vlaamse schooltje te saboteren (de gemeente deed twee, vruchteloze, pogingen om het schooltje te sluiten, zogezegd omwille van hygiënische redenen).

In Edingen worden de faciliteiten bijzonder stroef toegepast, zelfs zodanig dat de meeste Vlamingen die er woonachtig zijn gewoon geen beroep meer doen op die faciliteiten.
Oud 7 maart 2005, 19:42   #75
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
dit is echt wel goed : de webstek van de nazistische, fascistische, egoistische, middeleeuwse partij vlaams belang is in 3 talen terwijl de duitse vertaling van bub site al meer dan een jaar "under construction is"
Al meer dan een jaar? Dat staat er nog maar een maand op.
Oud 7 maart 2005, 19:44   #76
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Niet echt consequent? Dat die sites beschikbaar zijn in andere talen is om ze toegankelijk te maken voor buitenlanders of Walen. Dat de Waalse partijen zelfs dat niet doen spreekt boekdelen, of denken ze dat iedereen Frans kan?
Niet alleen de sites, maar alle overheidsdocumenten moeten drietalig verkrijgbaar zijn.
Oud 7 maart 2005, 19:46   #77
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Toch wel. Je weigert alleen te erkennen dat je redenering, dat Franstaligen niet en Nederlandstaligen wel op Franstalige partijen stemmen, belachelijk en onhoudbaar is.
Dat is geen redenering, maar een vermoeden. En zolang u dat niet kan bewijzen, geloof ik het niet.

Citaat:
Dat laatste beweer ik helemaal niet. Ik beweer dat ze als enige faciliteiten nodig hebben. 'Nodig hebben' is heel iets anders dan 'kunnen krijgen'. Officieel bestaan er een paar faciliteitengemeentes in Wallonië waar Nederlandstaligen faciliteiten kunnen krijgen, maar ik vraag me af hoeveel daar nog gebruik van wordt gemaakt, dus of men daar nog wel faciliteiten nodig heeft. Volgens de Franstalige meerderheid in de faciliteitengemeentes hebben de Franstaligen echter wel faciliteiten nodig, zij pleiten er zelfs voor om die gemeentes tweetalig te maken en bij Brussel te voegen. Ik vraag mij af of er in de Waalse faciliteitengemeentes ook gepleit wordt voor tweetaligheid en annexatie bij Vlaanderen.
Alweer zo'n belachelijke veralgemening.

Na "de meerderheid van de franstaligen stemt op franstalige partijen" nu ook al "de vlamingen gebruiken hun faciliteiten niet in de Waalse faciliteitengemeenten, omdat ze het niet nodig hebben." De vermoedens die u als argumenten aanhaalt, zijn niet erg geloofwaardig.
Oud 7 maart 2005, 19:47   #78
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Dus splitsen die boel, dan is frans ook geen landstaal meer en zijn we van al dat geleuter af.
Ik redeneer vanuit een Belgische context, dus u suggereert zaken die ik totaal niet in vraag stel/zal stellen.
Oud 7 maart 2005, 19:48   #79
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom in gans europa niet in alle landstalen van de unie?
Ja! Waarom niet?! Goed idee!
Oud 7 maart 2005, 19:49   #80
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in welk belang ik zou hebben bij een frantalig document.
Jij niet, anderen weer wel. Stel dat je in Wallonië zou wonen, dan zou je dat ook appreciëren. En ik vind het niet meer dan normaal dat overheidsdocumenten in -tenminste- de drie landstalen verkrijgbaar is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be