Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging van de provincie Brabant ?
ja 11 21,57%
neen 40 78,43%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2005, 18:16   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Aan de kledij te zien dacht ik dat het om gereformeerden ging. Maar ik zal het eens vragen.
Kan natuurlijk zijn dat er ineens een groep gereformeerden is komen wonen, maar volgens de gemeentegids is er alleen een katholieke kerk in Koewacht.

Citaat:
De prijzen zijn momenteel goedkoper aan Nederlandse kant dan aan onze kant (dat onder Stekene valt). Hier kost een stukje bouwgrond bijna 150 euro/m2.
Het interessantste is in België werken en in Nederland wonen. De belastingen zijn dan een heel pak lager.
Zijn er in Zeeuws-Vlaanderen bouwkavels met vrije inschrijving, dus waar Vlamingen ook voor in aanmerking komen? Het aantal bouwkavels in Nederland is sowieso veel lager dan in België - het is gebruikelijker dat een projectontwikkelaar huizen bouwt en vervolgens laat verkopen - maar als er bouwkavels in een dorp worden vergeven is het meestal alleen voor de lokale bevolking. In Drenthe geldt praktisch altijd dat je minstens een aantal jaar in het betreffende dorp moet hebben gewoond, of in het dorp moet werken, wil je in aanmerking komen voor een kavel. De huizenmarkt in Nederland draait daarom vooral om bestaande huizen of al door een projectontwikkelaar gebouwde nieuwbouwhuizen.

Maar hoe kijkt de autochtone bevolking daar eigenlijk aan tegen alle 'import' uit Holland en Vlaanderen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 19:01   #62
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Kan natuurlijk zijn dat er ineens een groep gereformeerden is komen wonen, maar volgens de gemeentegids is er alleen een katholieke kerk in Koewacht.

Zijn er in Zeeuws-Vlaanderen bouwkavels met vrije inschrijving, dus waar Vlamingen ook voor in aanmerking komen? Het aantal bouwkavels in Nederland is sowieso veel lager dan in België - het is gebruikelijker dat een projectontwikkelaar huizen bouwt en vervolgens laat verkopen - maar als er bouwkavels in een dorp worden vergeven is het meestal alleen voor de lokale bevolking. In Drenthe geldt praktisch altijd dat je minstens een aantal jaar in het betreffende dorp moet hebben gewoond, of in het dorp moet werken, wil je in aanmerking komen voor een kavel. De huizenmarkt in Nederland draait daarom vooral om bestaande huizen of al door een projectontwikkelaar gebouwde nieuwbouwhuizen.

Maar hoe kijkt de autochtone bevolking daar eigenlijk aan tegen alle 'import' uit Holland en Vlaanderen?
Dat klopt, er is maar één kerkje in Koewacht zonder pastoor. Dus heel dikwijls wordt de mis gedaan aan de Vlaamse kant en daar zie ik dan iedereen naartoe gaan. Er wordt nog wel meer gedeeld, zoals het schooltje bijvoorbeeld, vooral de kleuterschool, omdat kindjes hier vroeger naar school mogen dan in Nederland.

Een huis kopen kan overal, zowel aan onze kant als aan de andere kant, maar wat de sociale woningen of zo betreft, of bepaalde bouwkavels weet ik het niet. Drenthe is dan ook wel een speciaal geval denk ik. Mooie boerderijen ginder. Wij waren daar eens met vrienden uit Koewacht op bezoek bij iemand.
Ben ondertussen zijn naam vergeten, maar hij had een boerderij met een strooien dak en daarachter een kleine camping. Hele toffe en zeer gastvrije mensen.

De bevolking hier op de grensstreek is al zo erg met elkaar verweven dat iedereen wel een Vlaming of een Koewachtenaar in de familie heeft.

Wij zijn hier als Antwerpenaren ook import.
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 20:49   #63
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Dat klopt, er is maar één kerkje in Koewacht zonder pastoor. Dus heel dikwijls wordt de mis gedaan aan de Vlaamse kant en daar zie ik dan iedereen naartoe gaan. Er wordt nog wel meer gedeeld, zoals het schooltje bijvoorbeeld, vooral de kleuterschool, omdat kindjes hier vroeger naar school mogen dan in Nederland.
Volgens mij zijn Vlaamse scholen, omdat ze naar verluid strenger zijn dan Nederlandse scholen, sowieso wel populair bij Nederlandse ouders, niet?

Citaat:
Een huis kopen kan overal, zowel aan onze kant als aan de andere kant, maar wat de sociale woningen of zo betreft, of bepaalde bouwkavels weet ik het niet. Drenthe is dan ook wel een speciaal geval denk ik. Mooie boerderijen ginder. Wij waren daar eens met vrienden uit Koewacht op bezoek bij iemand.
Ben ondertussen zijn naam vergeten, maar hij had een boerderij met een strooien dak en daarachter een kleine camping. Hele toffe en zeer gastvrije mensen.
Er zijn hier inderdaad veel rietgedekte boerderijen, de meeste zijn inmiddels woonboerderijen. Veel van de overgebleven boeren verdienen bij door een camping op hun erf in te richten en sommige zijn zelfs helemaal overgeschakeld op het toerisme. Maar het schijnt (ik woon hier pas een paar maanden) alleen met de feestdagen in het voorjaar en vooral in de zomervakantie echt druk te zijn.

Citaat:
De bevolking hier op de grensstreek is al zo erg met elkaar verweven dat iedereen wel een Vlaming of een Koewachtenaar in de familie heeft.

Wij zijn hier als Antwerpenaren ook import.
Tja, ik ben hier ook import. Een Nieuwe Drent (Nei-Drent) noemen ze dat.

Hier zijn er in de NL-Duitse grensstreek ook veel familiebanden over en weer, al was het maar vanwege de vele Nederlanders die inmiddels aan de andere kant van de grens zijn gaan wonen. Maar vroeger was dat ook al zo, de dialecten lopen gewoon over en zelfs de familienamen komen in Duitsland redelijk overeen met die in Nederland, vooral in de Grafschaft Bentheim, waar die rare inham aan de Nederlandse oostgrens tussen Drenthe en Twente toe behoort. Het Nederlands is daar zelfs nog lange tijd als kerkelijke en bestuurstaal gebruikt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:01   #64
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard Dat kun je wel vergeten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Brabant moet herenigd worden. Liefst ook met de delen van Brabant die momenteel in Nederlandse handen zijn.
Ik denk niet dat er veel Noordbrabanders zijn die naar Belgie willen verhuizen. Daarvoor is Noord-Brabant nu te veel Nederland voor geworden. En dacht je nou echt dat Eindhoven met zijn Philips, Daf en PSV (vooral nu het met Feyenoord en Ajax zo beroerd gaat), dat we dat echt uit handen geven. Misschien wel bij een nieuwe versie van het BeNeLux ideaal, of misschien in een toekomstige Verenigde Democratische Republiek der Verenigde Nederlanden. Er zijn inderdaad veel Brabanders, Friezen en Drenten die Holland niet zo zien zitten, maar Holland is Nederland niet.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:06   #65
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Als u zo graag herenigingen hebt, beste Patriot, waarom geen hereniging van Nederlands Limburg met Belgisch Limburg, en Nederlands Brabant met Vlaams Brabant, en waarom niet Vlaanderen met Nederland?
inderdaad!?waarom niet?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:11   #66
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België-mijn-land
Geen enkel nadeel !
toch wel: éen groot nadeel: dat is verfransing !

Je denkt dat alles opgelost is door eenvoudig tweetaligheid in te voeren in heel Brabant, maar dan heb je het MIS!

De verfransing is een ware pest voor onze taal, en wel omdat het Nederlands in deze contreien nu éenmaal zwakker staat als het Frans, dit omwille van de reikwijdte van de Franse taal, de vroegere status als "wereldtaal", de onmiddelijke invloed van Brussel in zijn omgeving, en het feit dat franstaligen duidelijk minder tot geen moeite doen om de taal van hun noorderburen te leren.

Als ge dit niet inziet, dan kan ik u inderdaad niet overtuigen, maar ik denk dat elk redelijk mens de zin van mijn argument inziet.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:44   #67
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Toen Brabant één was, was het ook niet tweetalig, mijn beste.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:48   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Toen Brabant één was, was het ook niet tweetalig, mijn beste.
Dan is er geen reden om de bestaande provinciale indeling te vervangen, als er toch al gescheiden werkingen bestonden binnen de unitaire provincie (en inderdaad, die waren er want er was steeds een vice-gouverneur respectievelijk voor het Vlaamse en een voor het Waalse gedeelte).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be