Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2005, 12:46   #61
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben
Als een (christelijke) Argentijn iets misdoet, is het nog altijd een Argentijn.
Als een (christelijke) Pool iets misdoet, is het nog altijd een Pool.
Als een (christelijke) Vlaming iets misdoet, is het nog altijd een Vlaming.
Als een (islamitische) Arabier iets misdoet, is het een Moslim...
Als een (islamitische) Marrokkaan iets misdoet, is het een Moslim...
Als een (islamitische) Soedanees iets misdoet, is het een Moslim...

Dit snap ik niet. Wil iemand het mij AUB uitleggen.
Bij de Argentijnen, Polen en Vlamingen is er een scheiding tussen kerk en staat.
Bij de moslims niet. De nationaliteit maakt dus niets uit.
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 12:53   #62
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Onzin, vergelijk gewoon al het aantal topics waar moslim en Islam in voorkomt met deze waar christenen en Christendom in voorkomt. Het Christendom is hier nog geen "achterlijke kamelengoddienst" genoemd die beoefend wordt door "idiote zandvreters".
[size=7]W[/size]ablieft[size=7]?[/size]... Herlees dan aub toch de postings (begin hierboven maar al met de laatste post van 1968-er)... Natuurlijk zijn er niet zoveel postings over de christenen en het Christendom als over de moslim en Islam [size=1](dat moest er nog bijkomen)[/size]...

Van mij mogen die zich voor de rest politiek correct voordoen en de verdraagzaamheid in het kwadraat tonen, rustig verder doen hoor... Ik ben geen christen, zelfs geen gelovig persoon... Ik wil gewoon maar zeggen, dat het m.i. niet kan... Volgens U wel en dat is uw goed recht...

Hij heeft ondertussen zijn post reeds aangepast... genormaliseerd

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 maart 2005 om 12:57.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 13:00   #63
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

Hij heeft ondertussen zijn post reeds aangepast... genormaliseerd
De onderste regel van mij voorlaatste post is inderdaad, aangepast.
Oud 16 maart 2005, 13:04   #64
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid

Standaard

Spijtig dat er geen olie onder de voeten van de Soedanburgers zit, anders hadden de VS al lang een oplossing bedacht...
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 13:30   #65
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyberfreak
Spijtig dat er geen olie onder de voeten van de Soedanburgers zit, anders hadden de VS al lang een oplossing bedacht...
Waarschijnlijk weet U wel dat daar olie aanwezig is... Olie waarop China zijn oog heeft laten vallen...
Waarschijnlijk weet U ook dat China zich verzet tegen elk ingrijpen van de VN en dat de VN nog niets anders gedaan heeft dan aangedrongen op een ingrijpen...

Tja...

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 maart 2005 om 13:31.
Oud 16 maart 2005, 13:49   #66
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk weet U wel dat daar olie aanwezig is... Olie waarop China zijn oog heeft laten vallen...
Waarschijnlijk weet U ook dat China zich verzet tegen elk ingrijpen van de VN en dat de VN nog niets anders gedaan heeft dan aangedrongen op een ingrijpen...

Tja...
En Chipie, denk je echt dat dat iets uitmaakt dat "de VN" dwarsligt ? En, daarop voortbreiend, denk je dat het is doordat China dwarsligt dat er daar geen interventie komt ? Als dat is wat je gelooft, dan vraag ik me af hoe je dat ingrijpen in Irak dan verklaart ?
Oud 16 maart 2005, 21:56   #67
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Ik probeer nogmaals!

10000 mensen per maand die door oorlogvoering sterven, dat is toch wat!

Wat kan men er aan doen?

Kan men er iets aan doen?

Klagen dat de VS niets doet is één zaak, maar waarom onderneemt Europa dan niets?

Dit zijn vragen die mij bezighouden. Of Vicky al dan niet bewust een typfout heeft gemaakt, of de doden en de moordenaars Moslims zijn of niet, dat is toch echt wel bijzaak!
Oud 16 maart 2005, 22:17   #68
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
En Chipie, denk je echt dat dat iets uitmaakt dat "de VN" dwarsligt ? En, daarop voortbreiend, denk je dat het is doordat China dwarsligt dat er daar geen interventie komt ? Als dat is wat je gelooft, dan vraag ik me af hoe je dat ingrijpen in Irak dan verklaart ?
Ik heb in mijn post, waazrop U reageert, een fout(je) staan (vN moet VS zijn (tussen haakjes verbeterd)...
Oorspronkelijk bericht door CHIPIE
Waarschijnlijk weet U ook dat China zich verzet tegen elk ingrijpen van de VN en dat de VN (moet VS zijn)nog niets anders gedaan heeft dan aangedrongen op een ingrijpen...

Tja...

Waarschijnlijk, Lyot, weet U beter dan wie ook dat de VS reeds maanden aandringt op krachtdadig aandringen...

En het is zoals Vuursteentje hierboven schrijft... Wat doet het correcte EU? Ja, verwijten naar de VS sturen...

Erg proprer... Typisch politiek correct...

[size=1](Mag ik U er attent op maken dat ik, spitsmuis, al een maand op negen geleden geschreven heb dat daar ongeveer 300.000 doden waren... Toen al!)[/size]
Oud 16 maart 2005, 22:20   #69
Gauss
Burgemeester

Gauss's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyberfreak
Maar er zit olie in Sudan en zelfs niet weinig. Maar China is de voornaamste afnemer van die olie en bijgevolg zal de VN relatief weinig ondernemen. Ik zocht het even op met Google en dit was het eerste artikel dat ik tegenkwam:

http://www.novib.nl/content/?type=Article&id=6151

Het is bovendien een artikel van Oxfam (niet bepaald een rechtse of pro-Amerikaanse bron).

*Disclaimer : Ik geloof niets totdat het op DrudgeReport verschenen is*
[/size]
Gauss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 23:16   #70
Chipie
Banneling

Standaard De VN krijgt wel veel (onterechte) eisen...

Citaat:
[size=5] 'VN verlaten deel Darfur' [/size]

De Verenigde Naties hebben al hun niet-Sudanese medewerkers teruggetrokken uit een deel van het westen van Sudan.
Dat is gebeurd na bedreigingen van Arabische milities aan het adres van VN-konvooien en alle buitenlanders. Dat heeft de speciale VN-gezant voor Sudan, Jan Pronk, woensdag gezegd. De Nederlandse oud-minister hamerde er tevens op dat de regering in Khartoum meer moet doen om de Janjaweed te ontwapenen. Deze Arabische milities houden onder de zwarte bevolking van Darfur huis met moorden, verkrachtingen, plunderingen en vernielingen. ,,De Janjaweed-milities hebben gezegd dat ze nu alle buitenlanders en alle humanitaire konvooien van de VN zullen aanvallen'', aldus Pronk.

De VN hebben daarom al haar internationaal personeel in West-Darfur samengetrokken in de stad El-Geneina, aldus Pronk. De bedreigingen zijn overgebarcht aan de chauffeurs van beroofde VN-trucks. Mogelijk komen de dreigementen voort uit frustratie onder de militieleden, denkt Pronk. De strijders zijn boos omdat ze van de gouverneur van West-Darfur alle auto's die de overheid hen had verstrekt moeten teruggeven.

De VN maakten eerder deze maand bekend dat in de afgelopen anderhalf jaar in Darfur zeker 180.000 mensen zijn gedood. De volkerenorganisatie gaat nu uit van een gemiddelde van 10.000 doden per maand. De schatting is aanzienlijk hoger dan het getal 70.000, dat de VN tot vorige week gebruikten.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=58488
Het is duidelijk dat de VN overal gevreesd worden...

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 maart 2005 om 23:17.
Oud 16 maart 2005, 23:21   #71
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in mijn post, waazrop U reageert, een fout(je) staan (vN moet VS zijn (tussen haakjes verbeterd)...

Waarschijnlijk weet U ook dat China zich verzet tegen elk ingrijpen van de VN en dat de VN (moet VS zijn)nog niets anders gedaan heeft dan aangedrongen op een ingrijpen...

Tja...

Waarschijnlijk, Lyot, weet U beter dan wie ook dat de VS reeds maanden aandringt op krachtdadig aandringen...

En het is zoals Vuursteentje hierboven schrijft... Wat doet het correcte EU? Ja, verwijten naar de VS sturen...

[size=1](Mag ik U er attent op maken dat ik, spitsmuis, al een maand op negen geleden geschreven heb dat daar ongeveer 300.000 doden waren... Toen al!)[/size]
Waarom geen unilateraal ingrijpen? De VS dringt aan op ingrijpen, Europa dringt aan op ingrijpen. "Typisch politiek correct" heeft hier weinig mee te maken.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 23:29   #72
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom geen unilateraal ingrijpen? De VS dringt aan op ingrijpen, Europa dringt aan op ingrijpen. "Typisch politiek correct" heeft hier weinig mee te maken.
Als U wat misbruik maakt van Google zult U merken dat Europa maanden aangedrongen heeft op de 'daadkracht van de diplomatie' (zal waarschijnlijk ook het goedkoopste zijn).
Mag ik U trouwens verwijzen naar mijn 'handteken'?

En wat zou U voorstellen als China zijn veto gaat stellen (wat ze al aangekondigd hebben)?... Optreden zonder de toestemming van de VN?

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 maart 2005 om 23:30.
Oud 17 maart 2005, 00:26   #73
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als U wat misbruik maakt van Google zult U merken dat Europa maanden aangedrongen heeft op de 'daadkracht van de diplomatie' (zal waarschijnlijk ook het goedkoopste zijn).
Mag ik U trouwens verwijzen naar mijn 'handteken'?

En wat zou U voorstellen als China zijn veto gaat stellen (wat ze al aangekondigd hebben)?... Optreden zonder de toestemming van de VN?
De vraag zou moeten zijn:"waarom wacht de VS op een goedkeuring van de VN alvorens in te grijpen?"
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 00:42   #74
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag zou moeten zijn:"waarom wacht de VS op een goedkeuring van de VN alvorens in te grijpen?"
Dezelfde vraag geldt toch ook voor Europa?

Als 10000 mensen per maand omkomen, is het dan normaal dat iedereen de verantwoordelijkheid naar de andere doorschuift?

In het geval van Europa dus blijkbaar naar de VN.
Ik neem daar eerlijk gezegd geen genoegen mee.

Wat
er dan moet gebeuren, dat is de vraag die ik mij stel.
Diplomatiek? Economisch? Militair? Daar moet over nagedacht worden.
Met de vinger naar de andere wijzen zal echter in geen gevaal helpen!
Oud 17 maart 2005, 01:17   #75
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja...

Een typfoutje?? Oeioeioei!!! Dat mag niet hoor! Dat is hier 'verboten'!!!
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 01:29   #76
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is niet van gisteren, hé! Dit sleept al jaren aan, en als diplomatie niet helpt, dan moet men militair ingrijpen en de moslims uit de zwarte en christelijke gebieden jagen.

Misschien een interessante link?
http://www.africansudanesesociety.fr...m/custom4.html

Slavery In Sudan is Real:
By: New Sudan African Society

Introduction
Slavery in Sudan is real and alive. Sudan is the largest country in Africa, located in North east Africa, and south of Egypt. To the North east is the Red sea, and to the east is Ethiopia. The Northern part of Sudan is the Arab Islamic north and to the Southern part is the African Christian and animist south. Slavery in Sudan has existed for centuries, and it is a well known fact and history. Slavery was introduced in the Sudan by the Arabs who came across the Red Sea and conquered and Islamized some of the indigenous African People who originally inhabited the whole of Sudan. The African tribes were slowly pushed south due to wars between them and the Arabs. It must be known that slavery was abolished in Sudan by the British during their colonial rule.

Oud 17 maart 2005, 08:44   #77
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
U voelt U goed in uw vel van politiek correcte, denk ik... Dus in het vel van een nietsnut , die enkel de verantwoordelijkheid steeds op een ander wil steken... Nooit zelfs iets doen... nooit zelf iets misdoen...
Mij persoonlijk maakt dat misselijk . En als een spitsmuis daar al braakneigingen van krijgt, wat moet dit kindje daar dan van zeggen?

[size=1]Dank U politiek correcte nietsnutten....[/size]
Oud 17 maart 2005, 09:11   #78
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Het probleem is niet van gisteren, hé! Dit sleept al jaren aan, en als diplomatie niet helpt, dan moet men militair ingrijpen en de moslims uit de zwarte en christelijke gebieden jagen.
Zijn in Darfoer niet beide partijen Moslims?

Vicky, mijn capaciteiten als generaal zijn even groot als de jouwe.

Maar een militair ingrijpen vragen, zonder tenminste doelen en exit-strategie te kunnen aangeven is toch ook niet wijs?

Spijtig dat deze discussie blijft steken bij verwijten over 'PC' en racisme, en niet tot de kern van de zaak komt.

10000 doden per maand, daar valt toch meer over te vertellen en over te doen dan voor de 10000ste keer onnozele verwijten uitwisselen?

Laatst gewijzigd door Firestone : 17 maart 2005 om 09:15.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 09:31   #79
Gauss
Burgemeester

Gauss's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone

Maar een militair ingrijpen vragen, zonder tenminste doelen en exit-strategie te kunnen aangeven is toch ook niet wijs?

Spijtig dat deze discussie blijft steken bij verwijten over 'PC' en racisme, en niet tot de kern van de zaak komt.

10000 doden per maand, daar valt toch meer over te vertellen en over te doen dan voor de 10000ste keer onnozele verwijten uitwisselen?
Er is ook al jaren een burgeroorlog aan de gang tussen de christelijke milities in het zuiden en de centrale Soedanese regering.

Binnenvallen in Sudan is inderdaad vrij moeilijk en wat moet men daar gaan bombarderen. Bovendien denk ik niet dat er in Karthoem een sterke opositie is, bijgevolg is een scenario zoals in Servië uitgesloten. De enige directe mogelijkheid die ik zie, is een zeer strickt nageleven embargo die vooral de olie-uitvoer viseert.

*Disclaimer : Ik geloof niets totdat het op DrudgeReport verschenen is*
[/size]
Gauss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 11:12   #80
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone

Lees eerst de link die ik meegaf. De zwarte bevolking is overwegend christelijk, de gebieden waar de janjaweed tekeer gaat en de mensen wegvluchten en vermoord worden zijn dus overwegend christelijke gebieden.
Bovendien laat de regering geen hulparganisatie's toe, en komt het voedsel niet tot bij de vluchtelingen. (Maar ik denk dat daar al verandering in komt).

In Oeganda is er méér dan één beweging op even gruwelijke wijze bezig. De grenzen worden daarbij niet gerespecteerd.
Voor welke God dan ook, er moet iets gedaan worden!!! Pak die groepen, zet de regering af, militaire dwang...ik weet het ook niet, maar ik weet één ding dat ik hier al meer dan één jaar over schrijf en er niemand van wakker ligt.
(Ik zet het artikel onderaan.)

Toen ik in landen verbleef waar veel zwarten (ook moslims) waren heb ik nooit ergens meer racisme vanwege de huidskleur gezien dan ginder. In Algrerije bijvoorbeeld was het ook heel erg. Dus stel je voor christelijk én zwart, dan kan je beter als geit geboren worden.

Als het Engels niet lukt, geef een seintje.

Hier het artikel:

'Niet huilen, anders maken we je af' Nederlands Dagblad

door onze redacteur Gerhard Wilts

KAMPALA - De eerste aanblik van Christina doet huiveren. Haar oren zijn afgesneden, haar lippen ook en in haar half dichtgenaaide mond staan nog twee tanden. Een vrouw van in de dertig uit Noord-Oeganda. Ze praat. Ze lacht. Ze wil haar verhaal graag wil vertellen. ,,Ik wil nooit meer naar huis. Waar dan heen? Ik weet het niet.''

Keer op keer kreeg Elise Kant van Kerkinactie van de slachtoffers te horen: ,,God zal ons helpen.'' Ondanks de ellende is het geloofsvertrouwen verbazingwekkend groot. ,,Jullie gebeden zijn onze kracht en hoop'', zei Jessica tegen haar. ,,Blijf bidden voor Oeganda en zeg tegen de mensen in Nederland dat we van ze houden'', voegde Gladys haar toe. Maar er klonken ook noodkreten: ,,Help ons, er is gebrek aan alles'' en ,,Vertel de wereld wat hier gebeurt. Denk aan ons!''

Elise ontmoette tijdens een projectreis in oktober tal van Oegandese slachtoffers die haar zonder schroom vertelden wat ze hadden meegemaakt. Dappere vrouwen die onder hun jurk de littekens lieten zien van kogels, stokslagen en bijlen. Elise Kant tekende hun schokkende verhalen op. Zoals dat van Christina, die in handen viel van het rebellenleger LRA (Lord Resistance Army - Verzetsleger van de Heer). Tachtig procent van de strijders van dit 'Verzetsleger van de Heer', onder leiding van Joseph Kony, is minderjarig.

Scheermesjes

,,Op een vroege ochtend'', vertelt Christina, ,,werd ons dorp overvallen door de LRA. Onze hutten werden in brand gestoken en al onze spullen werden afgepakt. Vervolgens werden zes mensen een voor een doodgeslagen met bijlen. Mijn man ook. Ik was heel bang. Ontsnappen kon niet. En ik begreep niet waarom ze mij niet vermoordden.

De commandant kwam naar me toe en zei: 'Wie is jouw man van deze mensen?' Ik wees naar de dode man in het midden. Hij lag op zijn buik. 'Draai hem om en heb seks met hem!', gebood de commandant. Ik kon niet meer denken; ik kon alleen maar doen wat ze me opdroegen en probeerde mijn man om te draaien. Maar dat lukte niet, hij was veel te zwaar. Ik probeerde het uit alle macht, maar het ging niet.

De commandant werd woest en riep toen tegen een van de mannen: 'Haal scheermesjes.' Ik begreep niet wat ze van plan waren. 'Snij haar oren af!', zei de commandant. Eerst werd mijn ene oor afgesneden.'' Christina wijst naar de linkerkant van haar hoofd. ,,Maar het was niet goed genoeg volgens de commandant en dus moest het over. Daarna werd mijn andere oor afgesneden. Ik viel bijna flauw, en wilde huilen en schreeuwen, maar dat mocht niet. Dan maken we je dood, zeiden de mannen. Hierna sneden ze mijn lippen af, mijn kin en als laatste sloegen ze met een hamer de meeste tanden uit mijn mond. Toen stopten ze me in een hut, zonder eten en drinken. 'Niet huilen', zeiden ze, 'dan maken we je af.' Na drie dagen lieten ze me gaan. Met een opdracht: Ga naar de radio, vertel wat er is gebeurd. Dan weet de wereld dat wij er nog zijn en dat de LRA nog lang niet verslagen is.''

Christina is naar huis gelopen. Ze moest haar hoofd stevig vasthouden en viel soms flauw. Thuisgekomen werd ze opgevangen en naar het ziekenhuis gebracht.

,,Kan ik dit ooit doorvertellen?'', vraagt Elise zich af. ,,Wie wil dit horen? Wanneer worden mensen beesten? Waarom doen mensen dit andere mensen aan?'' Maar ze heeft Christina beloofd haar verhaal wereldkundig te maken. Van tevoren had Elise zich de vraag gesteld waar God zou zijn in die ellende. ,,Dat maakte de verwerking in zekere zin gemakkelijker, minder hopeloos ook'', zegt ze. ,,Ik ontdekte dat je voor slachtoffers veel kunt betekenen als je gewoon naar hun verhaal luistert, met hen bidt en hun verdriet deelt.''

Stokslagen

Even afschuwelijk is het verhaal van Charles. Hij en twee andere jongens werden in maart 1999 ontvoerd door de LRA. Een van de jongens probeerde bij een rivieroversteek te ontsnappen. ,,Zijn hoofd werd afgehakt en ik moest met zijn hoofd lopen tot aan de grens van Sudan'', vertelt Charles.

Hij werd ingelijfd, maar niet van harte. Een van de commandanten zag zijn angst. 'Je ziet er bang uit', merkte hij op, 'maar we zullen je eens leren om dapper te zijn.' Charles kreeg 150 stokslagen. ,,Op dat moment wilde ik dood. Ze staken in mijn schouder, waarbij mijn hand verlamd raakte.''

Met een lege blik vertelt Charles over de moordpartijen. Onder dwang moest hij dagenlang met de geslachtsdelen van vermoorde mannen om zijn middel rondlopen. Na een half jaar werd zijn commandant gedood bij een aanval van regeringstroepen. Charles zag kans te ontsnappen en gaf zich over. De soldaten dwongen hem toe te kijken hoe zij de tong van de commandant afsneden en in brand staken. Daarna voerden zij Charles dronken, gaven hem slaag en scholden hem uit. Ernstig ziek en verzwakt bracht uiteindelijk een medelijdende man hem naar een opvangcentrum.

Ontvoering

Bizar is het verhaal van Winnifred Adongo (20) uit het Katakwi-districht. Een jonge vrouw met kort haar, een groene jurk en ogen die niet lachen. Ze gaat zitten en begint te vertellen. ,,Vorig jaar viel het rebellenleger LRA het Teso-district aan, in de omgeving van de stad Soroti. Ik werd met bijna zestig andere schoolmeisjes ontvoerd. Ik moest kogels dragen en koken, en werd gegeven aan een officier die al zeven vrouwen had.

De mannen sloegen me altijd. Ik heb bij wel twintig mensen moeten toekijken hoe ze in stukken werden gehakt. Soms moest ik uit stelen. Ik heb niemand hoeven vermoorden; maar vijf meisjes van mijn school wel, zij moesten een klein jongetje doden. Toen we later weer naar Lira gingen, kwamen we in een gevecht terecht en daar werd ik geraakt door kogels. Een ging door mijn arm en langs mijn rug.''

Ze staat op en trekt haar kleren uit. Grote littekens van kogels. ,,Ik werd ook geslagen.'' Nog meer littekens, Winnifreds rug zit er vol mee. ,,Ik werd steeds zwakker. Ze besloten me te vermoorden, want ik was voor hen waardeloos geworden. Toen ik dat hoorde, ben ik weggekropen toen ik met de andere zeven vrouwen brandhout ging zoeken. Ik ben blijven kruipen en zo ben ik ontsnapt. Na twee dagen kwam ik een jongen tegen. Hij was eerst heel bang, maar heeft me toen toch meegenomen naar zijn ouders.

Zij hebben me naar het regeringsleger gebracht. De soldaten hebben er voor gezorgd dat ik een maand in een opvangcentrum terecht kon. En nu wil ik het liefst terug naar school. Maar mijn ouders hebben geen geld.'' Ze kijkt en kijkt. Geen spoor van emotie op haar gezicht.

Op de vraag van Elise hoe ze zich voelt, antwoordt Winnifred: ,,Als ik denk aan sommige rituelen, word ik zo kwaad dat ik iemand wil vermoorden. Toen ik in het opvangcentrum zat, zag ik een van de mannen die mij mishandeld had. Hij had zich overgegeven en zat in hetzelfde centrum. Hij heeft zijn wandaden bekend en ik heb hem vergeven.''

Ze voegt eraan toe: ,,En, Goddank, ik heb geen aids gekregen.'' Nog steeds toont deze jonge vrouw geen spoor van emotie. Ze heeft alleen een dringende vraag: ,,Help me weer naar school te kunnen.'' En weg is ze...

External Aid

The LRA has been supported by the Government of Sudan.

Laatst gewijzigd door Vicky : 17 maart 2005 om 11:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be