Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2005, 15:51   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Maar dat kan ook veranderen op de dag dat iemand durft zeggen wat ook waar is :

(...)

- waarschijnlijk is terugfederaliseren soms ook besparen,
Mag ik dan eens cijfermateriaal zien die uw stelling kan bevestigen. Vergeet ook niet rekening te houden met factoren als "doeltreffendheid" (of het omgekeerde ervan), iets wat ook z'n prijskaartje heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 15:53   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat kan ook veranderen op de dag dat iemand durft zeggen wat ook waar is :

(...)

-de belangrijkste redenen waarom de situatie niet is zoals we ze zouden willen hebben absoluut niets te maken met meer bevoegdheden aan onze eigen dirigenten. Zij kunnen niets veranderen aan vervuiling, ze staan machteloos tegenover werkloosheid, of ze nu Vlaams of Belgisch zijn. De heel kleine verschilletjes die ze zouden verwezenlijken zouden in feite niet veel opwegen tegenover de op een veel hoger niveau besloten evoluties.
Is dat zo? Hoe verklaart u dan dat sommige landen een veel lager werkloosheidscijfer hebben? Ook toeval?
Oud 21 maart 2005, 15:57   #63
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[font=Arial][font=Verdana]Foute besluittrekking, een grote meerderheid van de Vlamingen dweept inderdaad niet met het seperatisme, maar talloze peilingen hebben wél aangetoond dat de meerderheid van de Vlamingen het Vlaamse component van hun nationaliteit even belangrijk of belangrijker vindt dan het Belgische.[/font] [/font]
Dwepen is nog iets anders, zou ik denken.
Dat een meerderheid wel te vinden is voor een verdere regionalisatie maar toch nogal standvastig de scheiding blijft weigeren lijkt een aanduiding dat het hier niet gaat om nationalistische gevoelens ("Vlaanderen mijn land") maar om de (m.i. foutieve) veronderstelling dat de dingen beter zouden beheerd worden op een "lager", "dichter bij het volk" niveau.

Ik denk overigens dat de mensen evenmin dwepen met Belgische nationalistische romantiek. Misschien willen ze gerustgelaten worden met dat soort zever.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 16:26   #64
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waaraan had u bij die stelling wel gedacht? Wat was er dus zoveel beter beheerd of uitgewerkt onder unitaire voogdij?
Ik denk heel ernstig dat er in verhouding meer bekwame poltici waren en dat het niet toevallig was maar omdat ze niet werden gegijzeld door een identiteitsdolle achterban.

Ik geloof ook dat die bekwame mensen (waaronder niet alleen politici) enkele doorbraken hebben verwezenlijkt die de hele samenleving ten goede kwamen (de eerste grondwet, de sociale zekerheid ...) en dat België groot genoeg is om zulke "uitvindingen" te kunnen testen met informatiewaarde voor de rest van de wereld.
Ik denk echt niet dat het het geval zou zijn met de deelstaten. Het Luxemburgs model kun je niet veralgemenen, ook niet dat van Monaco of Liechtenstein.

En wat de werkloosheid betreft ...
Daar komen toch heel veel andere dingen in meespelen dan louter de locale beleidspolitiek.
Het economisch verleden, bij voorbeeld, de geografische ligging, sommige gebeurtenissen uit de internationale politiek, eersterangspersoonlijkheden die een versnelling kunnen veroorzaken ... Daar vind je voorbeelden van in de Belgische en internationale geschiedenis.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 17:12   #65
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Wees zo eerlijk om toe te geven:

er is nog veel werk aan de winkel (voor de nationalisten dan )

dat kakken, zeiken op de formulering van de vragen, de steekproef, ed. is flauw (zouden wij bij een tegenvallend resultaat ook doen maar soit)

graag een reactie waarom zoveel mensen blijkbaar nog heil zien in een Belgisch systeem, hoewel het die mensen duidelijk niet eenvoudig wordt gemaakt: meerdere nationalistische partijen (VB, NVA, SPIRIT), die het Vlaanderen onafhankelijk hoog in hun vaandel voeren.
Toch is een (voor jullie beschamend) aantal mensen tégen.

De vraag is:
Waarom?

Laatst gewijzigd door rodeo : 21 maart 2005 om 17:12.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 17:21   #66
Tavek
Banneling

Standaard

Omdat het goed is om te leven in Belgie. Daarom.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 17:22   #67
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Wees zo eerlijk om toe te geven:

er is nog veel werk aan de winkel (voor de nationalisten dan )

dat kakken, zeiken op de formulering van de vragen, de steekproef, ed. is flauw (zouden wij bij een tegenvallend resultaat ook doen maar soit)

graag een reactie waarom zoveel mensen blijkbaar nog heil zien in een Belgisch systeem, hoewel het die mensen duidelijk niet eenvoudig wordt gemaakt: meerdere nationalistische partijen (VB, NVA, SPIRIT), die het Vlaanderen onafhankelijk hoog in hun vaandel voeren.

De vraag is:
Waarom?
ik heb het antwoord reeds gegeven : irrationele koekendoosromantiek

het is immers niet logisch dat de meerderheid van de vlamingen verdere staatshervormingen wenst maar tegelijk toch wil dat belgie blijft bestaan. die redenering is allesbehalve logisch, waarom zou je iets dat niet goed werkt willen afbreken en het tegelijk toch willen behouden.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 17:22   #68
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Omdat het goed is om te leven in Belgie. Daarom.
waarom wil het volk dan verdere staatshervormingen?
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 17:24   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk heel ernstig dat er in verhouding meer bekwame poltici waren en dat het niet toevallig was maar omdat ze niet werden gegijzeld door een identiteitsdolle achterban.
???

Ik denk evenwel dat u spoken ziet. U meent dus dat er in unitaire meer bekwame politici in het halfrond zaten U denkt... U meent... U veronderstelt...

Totaal nietszeggend dus. Of heeft u misschien een soort vergelijkend onderzoek gedaan tussen de politici toen en de politici nu? En daarnaast ook eens de politici in het landelijke parlement met die van de gewest/gemeenschapsparlementen vergeleken?

Neen. Het is gewoon vooringenomenheid die bij u spreekt. U denkt... U meent... U veronderstelt...

En tot slot, ik zou hoegenaamd niet weten waar u die "identiteitsdolle achterban" meent te ontwaren. Of waren die mensen er misschien niet voor de regionalisering in de jaren tachtig?
Oud 21 maart 2005, 17:25   #70
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
waarom wil het volk dan verdere staatshervormingen?
Het "volk" wilt enkel een goed beleid. Het is de politici die invulling geven aan hoe dit gedaan moet worden.

Ik ben er zeker van dat velen de dag van vandaag ook maar zuur kijken als ze zien dat Wallonie wapenfabrieken gaat bouwen in Afrika en ze er NIKS meer aan kunnen doen. Idem voor DHL....ruzie onder deelregeringen omdat het geregionaliseerd is.

Triestig.....
Oud 21 maart 2005, 17:26   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De vraag is:
Waarom?
Dat moet eens aan die "zoveel" mensen vragen... Ik denk niet dat we in staat zijn de gedachten te lezen van de ondervraagden. Trouwens, heeft iemand weet over het aantal ondervraagden? Kan er iemand zeggen hoe die personen werden uitgekozen? Hoe bevragingsmethoden waren?
Oud 21 maart 2005, 17:27   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben er zeker van dat velen de dag van vandaag ook maar zuur kijken als ze zien dat Wallonie wapenfabrieken gaat bouwen in Afrika en ze er NIKS meer aan kunnen doen.
En?

Gaan we ook zuur kijken wanneer Frankrijk hetzelfde doet? Of wanneer Litouwen ook dergelijke fabrieken gaat bouwen in ik-weet-niet-welk-land?
Oud 21 maart 2005, 17:31   #73
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En?

Gaan we ook zuur kijken wanneer Frankrijk hetzelfde doet? Of wanneer Litouwen ook dergelijke fabrieken gaat bouwen in ik-weet-niet-welk-land?
Blijkbaar wel....

Natuurlijk u niet, u behoort tot de foute partij
Oud 21 maart 2005, 17:31   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof ook dat die bekwame mensen (waaronder niet alleen politici) enkele doorbraken hebben verwezenlijkt die de hele samenleving ten goede kwamen (de eerste grondwet, de sociale zekerheid ...) en dat België groot genoeg is om zulke "uitvindingen" te kunnen testen met informatiewaarde voor de rest van de wereld.
Merkwaardig toch... Die volgens u toch zo bekwame politici die onder het unitaire systeem hun werk deden, hebben juist tot regionalisering overgegaan...

Indien alles toch zo goed was, de staatkundige inrichting alsook de hoge bekwaamheid van de toenmalige politici, kunt u ons dan verklaren waarom diezelfde mensen vanaf WO II de noodzaak aanvoelden om de bevoegdheden in dit land te gaan opsplitsen?

Ik denk trouwens ook dat België niets aan de wereld te leren heeft, en zeker niet haar sociale zekerheid die, door totaal verkeerd beleid, nu al een paar jaar op de koord danst van het totale failliet. Wie wel een voorbeeld voor de wereld kan zijn als het hier overgaat, zijn juist de Scandinavische landen (in het bijzonder Noorwegen). En juist dat land heeft een SZ die gedeeltelijk geregionaliseerd en gedecentraliseerd is (met onder meer inningsbevoegdheden en uitgavenverantwoordelijkheden voor de gemeenten en de provinciale overheden naast ook verantwoordelijkheden voor de nationale overheid).
Oud 21 maart 2005, 17:32   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar wel....
Blijkbaar... Wie dan wel? Groen! misschien?
Oud 21 maart 2005, 17:33   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, daar heeft het niets mee te maken. In mijn ogen is geen enkele opiniepeiling waardevol, ongeacht de uitslag trouwens. Dat is trouwens iets wat ik al sedert mijn komst op dit forum hier geschreven heb.
Oud 21 maart 2005, 17:35   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk echt niet dat het het geval zou zijn met de deelstaten. Het Luxemburgs model kun je niet veralgemenen, ook niet dat van Monaco of Liechtenstein.
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Wat moge we dan wel verstaan onder "het Luxemburgs model"? En wat zijn dan wel de modellen van Monaca en Liechtenstein?

Of gaat u Vlaanderen met die landen vergelijken? Dan heb ik wel een hoogdringende boodschap voor u: vergelijk eens de bevolkingsaantallen...
Oud 21 maart 2005, 18:12   #78
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ik heb het antwoord reeds gegeven : irrationele koekendoosromantiek
wat een reden zeg

Citaat:
Dat moet eens aan die "zoveel" mensen vragen... Ik denk niet dat we in staat zijn de gedachten te lezen van de ondervraagden. Trouwens, heeft iemand weet over het aantal ondervraagden? Kan er iemand zeggen hoe die personen werden uitgekozen? Hoe bevragingsmethoden waren?
Dat is gemakkelijk é, vragen beginnen stellen omtrent de grootte van de steekproef, de gestelde vragen....
Het is een enquête van DS, dus een beetje vertrouwen kan geen kwaad
Oud 21 maart 2005, 18:13   #79
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

@JvdB

er bestaat zoiets als een edit-knop, kwestie van niet zoveel achter elkaar te posten (en dan WAUW ~30000 posts te hebben )
Oud 21 maart 2005, 18:20   #80
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@JvdB

er bestaat zoiets als een edit-knop, kwestie van niet zoveel achter elkaar te posten (en dan WAUW ~30000 posts te hebben )
Laat hem maar doen. Hij moet binnenkort toch een vat geven. (zie koetjes en kalfjes) De vraag is alleen: waar? Ik ben anders wel eens benieuwd naar het interieur van "De Leeuw Van Vlaanderen" in Antwerpen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be