Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 26 maart 2005, 19:52   #61
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
u denkt toch neit dat u die "individuele tweetaligheid" gaat verkocht krijgen aan een doorsnee Brusselse ambtenaar???
Mijn vraag aan u:

1) is de BUB voor of tegen de huidige Brusselse taalwetten??
2) indien tegen, welke argumenten???
3) indien voor, bent u dan ook als jurist voor de toepasssing van diezelfde taalwetten??
De taalwetten worden even streng toegepast als de verkeerswetten, maar zoals dat gaat met alle wetten worden ze soms eens overtreden. En aangezien dat in geval van taalwetten in 99% van de gevallen geen schade oplevert, is dat allemaal niet zo erg.

Erger is dat onze overheid nog altijd geen individuele tweetaligheidspolitiek heeft op poten gezet. Daar zal de B.U.B. dus voor moeten zorgen.

Bent u trouwens tegen individuele tweetaligheid?
Hans1 is offline  
Oud 26 maart 2005, 19:54   #62
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Raad van Europa komt naar ziekenhuizen kijken

(bbd)
16/10/2004

BRUSSEL (belga, eigen berichtgeving) - De Raad van Europa stuurt volgend jaar opnieuw een verslaggeefster naar de Brusselse ziekenhuizen. Zij komt een klacht van Nederlandstalige patiënten onderzoeken. In haar voorbereidend rapport stelt ze dat ons land het Europees Minderhedenverdrag moet ratificeren.

De Raad van Europa stuurde vorig jaar de let Boriss Cilevics naar ons land. Hij maakte een eerste rapport op voor de commissie Juridische Zaken, maar die besliste het dossier naar de commissie Sociale Zaken, Gezondheid en Gezin door te schuiven. Die commissie stelde met de Roemeense Minodora Cliveti een nieuwe verslaggeefster aan.

Cliveti is nu klaar met een ontwerpverslag en zij is van plan te toestand ter plaatse te onderzoeken, nu in de ziekenhuizen zelf. Maar voor de Vlamingen te hard juichen om haar komst, een waarschuwing: in de inleidende aanbevelingen pleit Cliveti voor de ratificatie van het kaderverdrag over de bescherming van de minderheden. Dat laatste ziet Vlaanderen absoluut niet zitten. De Franstaligen die in Vlaanderen leven (vooral in de rand rond Brussel) willen erkend worden als een nationale minderheid om op die manier een aantal rechten op te eisen.

In andere aanbevelingen pleit Cliveti ervoor de tweetaligheid te verzekeren. Er is sprake van een verhoging van de administratieve en gerechtelijke middelen, een wijziging van het wettelijk kader en een versterking van de controlemechanismen. Ook moeten middelen worden ingezet om het aanbod aan tweetalig personeel te vergroten. Voorts moet volgens de tekst de opschorting van het Taalhoffelijkheidsakkoord worden vernietigd. Ook is er sprake van stages door Nederlandstalige studenten, een netwerk van tweetalige artsen, taalopleiding in de geneeskundige opleiding, enzovoorts.

In de tekst wordt gewag gemaakt van ernstige problemen bij dringende medische hulpverlening omdat het merendeel van het ziekenhuispersoneel Franstalig is. Dat kan dramatische gevolgen hebben, zo luidt het. Er wordt ook gewag gemaakt van gelijkaardige problemen bij de brandweer.

Om een zo volledig mogelijk rapport op te stellen, wil Cliveti een nieuw plaatsbezoek waarbij ook gepraat zou worden met de indieners van de petitie en het medisch korps, zo mogelijk met Nederlandstalige patiënten. Boriss Cilevics had in september geen contact met de ziekenhuizen.

Het nieuwe bezoek staat niet gepland voor januari 2005. De zaak staat op het einde van die maand opnieuw op de agenda van de commissie Sociale Zaken van de Raad van Europa.
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 26 maart 2005, 19:58   #63
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De taalwetten worden even streng toegepast als de verkeerswetten, maar zoals dat gaat met alle wetten worden ze soms eens overtreden. En aangezien dat in geval van taalwetten in 99% van de gevallen geen schade oplevert, is dat allemaal niet zo erg.

Erger is dat onze overheid nog altijd geen individuele tweetaligheidspolitiek heeft op poten gezet. Daar zal de B.U.B. dus voor moeten zorgen.

Bent u trouwens tegen individuele tweetaligheid?
uiteraard ben ik niet tegen individuele tweetaligheid. Wel is het tegelijk voor mij duidelijk dat wetten er zijn om nageleefd te worden, en de taalwet kan daar geen uitzondering op zijn. Zonder afspraken sta je volledige verfransing toe met alle gevolgen vandien, het is dus niet enkel een kwestie van kwalijke gevolgen bestrijden zoals de ziekenhuizen, maar eveneens een principiële kwestie...
Seba is offline  
Oud 26 maart 2005, 20:00   #64
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wantoestanden in Brusselse ziekenhuizen. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Ik hoor daar niks van tenzij nu en dan vanwege een gefrustreerde flamingant.
waarschijnlijk omdat u zich als Franstalige aanmeldt in Brusselse publieke aangelegenheden??

Citaat:
Bovendien is de B.U.B. de enige partij die de individuele tweetaligheid wil verbeteren. Stem dan B.U.B. indien u een oplossing wil en doe niet zo belachelijk.
en wat heeft individuele tweetaligheid hier mee te maken?? Kan individuele tweetaligheid soms een argument zijn tegen de taalwetten en de toepassing ervan??
Seba is offline  
Oud 26 maart 2005, 21:53   #65
Seba
Europees Commissaris

Standaard

we wachten uiteraard ook op een antwoord van Raf op de krantenberichten over dat "door de flamins fel overroepen gedoe"...
Seba is offline  
Oud 26 maart 2005, 21:58   #66
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarschijnlijk omdat u zich als Franstalige aanmeldt in Brusselse publieke aangelegenheden??

en wat heeft individuele tweetaligheid hier mee te maken?? Kan individuele tweetaligheid soms een argument zijn tegen de taalwetten en de toepassing ervan??
Volgens dat bubbelclubje blijkbaar wel. Maarja, die keuren alles goed zolang het maar anti Vlaams is, wel niet te verwonderen met een fransdolle voorzitter die het Nederlands maar een boerentaal vind.
daiwa is offline  
Oud 26 maart 2005, 22:21   #67
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
we wachten uiteraard ook op een antwoord van Raf op de krantenberichten over dat "door de flamins fel overroepen gedoe"...
Oh, was dat voor mij bedoeld, die bloemlezing? Niet erg overtuigend, zo een paar krantenartikeltjes. Het gaat daar duidelijk om enkele schuimbekkende flamins die elke futiliteit te baat nemen om hun gal te spuien over hun anderstalige medemens.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 26 maart 2005, 22:56   #68
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Volgens dat bubbelclubje blijkbaar wel. Maarja, die keuren alles goed zolang het maar anti Vlaams is, wel niet te verwonderen met een fransdolle voorzitter die het Nederlands maar een boerentaal vind.
U schrijft het als een boer.
Hans1 is offline  
Oud 26 maart 2005, 23:12   #69
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U schrijft het als een boer.
Een hardwerkende dan toch om de Waalse proffiteurs te steunen.
daiwa is offline  
Oud 27 maart 2005, 01:29   #70
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Niet erg overtuigend, zo een paar krantenartikeltjes.
vreemd toch: eerst stelde u dat zulke zaken "fel overroepen zijn", maar dan kijk ik gewoon op de website van DS en stuit meteen al in de versie van vandaag op twee artikels over de problemen in de Brusselse ziekenhuizen....

Citaat:
Het gaat daar duidelijk om enkele schuimbekkende flamins die elke futiliteit te baat nemen om hun gal te spuien over hun anderstalige medemens.
waaruit leidt u dat af? Hebt u de artikels eigenlijk wel gelezen???
aanschouw voglende "schuimbekkende flamins":

Citaat:
Rudy Demotte (PS), die het probleem erkende.

Citaat:
Na de Zwitser Domeni Columberg, zijn landgenote Lili Nabholz-Heidegger en de Let Boris Cilevics zakt op 13 en 14 april opnieuw een rapporteur van de Raad van Europa af naar ons land. De Roemeense Minodora Cliveti, die de taalsituatie in Brusselse ziekenhuizen onderzoekt, gaat onder meer spreken met dokters, verplegers en patiënten.
Citaat:
De vakbondsdelegatie van de CCOD daar getuigt dat slechts één van die negen ziekenhuizen echt tweetalig is. De delegatie spreekt van onwil van de directies. Ze vreest dat al het (schaarse) tweetalige personeel opgetrommeld wordt voor het bezoek van Cliveti.

Citaat:
Vlaams minister voor Brusselse Aangelegenheden Bert Anciaux (Spirit) wil de taallessen op termijn in alle Brusselse ziekenhuizen invoeren. Maar Vlaams Parlementslid Sven Gatz (VLD) vraagt zich af waarom Vlaanderen de lessen moet betalen. ,,In de Iris- ziekenhuizen moet het personeel tweetalig zijn volgens de wet'', zegt Gatz. ,,Ik zie niet in waarom de Vlaamse Gemeenschap geld zou uittrekken voor taallessen.''

=> conclusie: u weet totaal niet waar u over spreekt

Laatst gewijzigd door Seba : 27 maart 2005 om 01:30.
Seba is offline  
Oud 27 maart 2005, 01:31   #71
Seba
Europees Commissaris

Standaard

jouw oorspronkelijk bericht:

Citaat:
Toon jij me eerst maan 'ns aan op welke manier de taalwet wèl iemand schade kan toebrengen... Begin al maat met aan te tonen dat er daadwerkelijk "wantoestanden" zijn in de Brusselse ziekenhuizen. Ik neem dat allemaal met een serieuze korrel zout...
Seba is offline  
Oud 27 maart 2005, 01:52   #72
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Ja, en iets aantonen met wat persknipseltjes komt mij niet geloofwaardig over... Maar goed, je deed je best.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Raf is offline  
Oud 27 maart 2005, 02:24   #73
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en iets aantonen met wat persknipseltjes komt mij niet geloofwaardig over... Maar goed, je deed je best.
Zucht........Het licht van de zon blijven ontkennen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 27 maart 2005 om 02:25.
daiwa is offline  
Oud 27 maart 2005, 11:54   #74
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
wat is dit weer voor **********?????

jij schreef:

Citaat:
Begin al maat met aan te tonen dat er daadwerkelijk "wantoestanden" zijn in de Brusselse ziekenhuizen. Ik neem dat allemaal met een serieuze korrel zout...
uit de krantenknipsels van vandaag alleen al blijkt dat er blijkbaar wel degelijk problemen zijn, problemen die volgens u "geleuter" en "fel overroepen door enkele schuimbekkende flamins" zijn. Uit die krantenberichten blijkt echter duidelijk wel wat anders....
=>conclusie: u hebt geen enkel been om op te staan en wil blijkbaar bovenstaande krantenberichten niet ontkrachten....
Seba is offline  
Oud 27 maart 2005, 12:03   #75
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De schizofrenie van de ééntaligen is dat ze in het ganse land tweetaligheid eisen
om zelf ééntalig te kunnen blijven ....
Oud 27 maart 2005, 12:06   #76
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
De schizofrenie van de ééntaligen is dat ze in het ganse land tweetaligheid eisen
dat is is mooi gezegd. Of waarom zou het FDF anders voor een utibreiding van het Brusselse gewest zijn??
Seba is offline  
Oud 27 maart 2005, 12:09   #77
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat is dit weer voor **********?????

jij schreef:

uit de krantenknipsels van vandaag alleen al blijkt dat er blijkbaar wel degelijk problemen zijn, problemen die volgens u "geleuter" en "fel overroepen door enkele schuimbekkende flamins" zijn. Uit die krantenberichten blijkt echter duidelijk wel wat anders....
=>conclusie: u hebt geen enkel been om op te staan en wil blijkbaar bovenstaande krantenberichten niet ontkrachten....
Nogmaals: als je iets wenst aan te tonen, kom dan met iets substantiëlers dan enkele persknipseltjes... Uw krantenartikeltjes zijn voor mij compleet ongeloofwaardig.

Citaat:
Raf is offline  
Oud 27 maart 2005, 12:18   #78
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

We kunnen vanzelfsprekend alles indelen volgens geloof - de weg van de fundamentalisten. Zoals geloven wij in de evulolutie of de creatie ? Geloven wij in franstaligen die absoluut ééntalig willen blijven ook al wonen ze in Ieper of St. Genesius-Rode ? Geloven wij dat er VB sympathisanten zijn die nazi en negationist zijn ?
Geloven wij in Vb sympathisanten die geen nazi en geen racist zijn ?
Enz... als alles een kwestie is van geloven of niuet geloven, beste RAF, moet je geen meningen ventileren op een forum want dan tellen rationele en bewijskrachtige zaken
gewoon niet mee dan kan je gewoon stellen : dat geloof ik niet...

Wat ik persoonlijk denk is het volgende :

- er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waarbij een "flamingant-patient" het nederlands/vlaams met een zwaar accent niet acceptabel genoeg vindt & dat is vanzelfsprekend slechte wil.
- maar er zijn ongetwijfeld gevallen waar een franstalige medicus/paramedicus
pertinent meent recht te hebben op ééntaligheid en het vertikt op zoek te gaan naar een nederlandstalige of tweetalige van dienst...

Moeten we nu alle fanatici naar Papeete verbannen ???
Oud 27 maart 2005, 12:27   #79
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Oh my god!

Een drietalige brochure over cultuur!

Het einde der beschaving is in zicht!

Niet mijn favoriete politici, maar voor Smet, Quix en Gatz!

Indien de wet zo onnozel is, moet ze dringend aangepast worden.
Inderdaad! Weg met die achterlijke zeveraars van het VB en den NVA!
Patriot! is offline  
Oud 27 maart 2005, 15:00   #80
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ja, en dat heet Belgique �* papa: het ééntalige België dat vandaag nog altijd bestaat, maar dan wel dubbel: ééntalige Nederlandstaligen in het noorden en ééntalige Franstaligen in het zuiden. Met dank aan onze traditionele politici.
Hans1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be