Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Vind u dat Onze Kardinaal een goede paus zou kunnen zijn.
ja 30 62,50%
nee 18 37,50%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2005, 07:30   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jezus Christus
U bedoeld die priester die de mis in het latijn opdroeg ? In Ekeren bij antwerpen was dat geloof ik ? Of heeft u het over nog een ander priester eigenlijk ?
Neen, dit gaat over een andere priester van het aartsbisdom Mechelen. Maar inderdaad, toen Danneels nog bisschop van Antwerpen was kon hij het ook niet verkroppen dat er een jonge priester (de man was er toen 34) de Mis opdroeg in het Latijn volgens de oude ritus. Dat had succes, zelfs zodanig dat men een paar jaar later de heilige Sacramentskapel in de Hemelstraat opkocht. Alweer tot grote woede van Danneels die eerst met excommunicatie (kerkelijke banvloek) begon te zwaaien, later aldaar gesloten huwelijken weigerde te erkennen (de zaak werd echter voor de kerkelijke rechtbank gebracht en Danneels kreeg ongelijk), enzovoort. Al altijd heeft Danneels zich een bijzonder slechte verliezer getoond, vooral wanneer hij moet vaststellen dat zijn winkel het niet goed doet, terwijl traditionele priester - waarvan hij gruwt - wel gelovigen weten aan te trekken. Met de pausverkiezing zien we nu juist hetzelfde: een traditionele kardinaal wordt gekozen en Danneels kan z'n ongenoegen maar nauwelijks verbergen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 09:00   #62
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Bovendien is Danneels een 'goede' Belg.
Slechter kan dus niet.
Oud 23 april 2005, 10:31   #63
R.Tollenaere
Banneling

R.Tollenaere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, dit gaat over een andere priester van het aartsbisdom Mechelen. Maar inderdaad, toen Danneels nog bisschop van Antwerpen was kon hij het ook niet verkroppen dat er een jonge priester (de man was er toen 34) de Mis opdroeg in het Latijn volgens de oude ritus. Dat had succes, zelfs zodanig dat men een paar jaar later de heilige Sacramentskapel in de Hemelstraat opkocht. Alweer tot grote woede van Danneels die eerst met excommunicatie (kerkelijke banvloek) begon te zwaaien, later aldaar gesloten huwelijken weigerde te erkennen (de zaak werd echter voor de kerkelijke rechtbank gebracht en Danneels kreeg ongelijk), enzovoort. Al altijd heeft Danneels zich een bijzonder slechte verliezer getoond, vooral wanneer hij moet vaststellen dat zijn winkel het niet goed doet, terwijl traditionele priester - waarvan hij gruwt - wel gelovigen weten aan te trekken. Met de pausverkiezing zien we nu juist hetzelfde: een traditionele kardinaal wordt gekozen en Danneels kan z'n ongenoegen maar nauwelijks verbergen.
Inderdaad, Danneels is een marionet van het links-liberale "progressieve" en franskiljonne establishment in dit land. De kerk zal wel varen met zo'n kardinaal... , die overigens van de zaak Remmery misbruik heeft gemaakt om de grootste partij van Vlaanderen te verketteren. Danneels is een loge-figuur en dergelijke verraders dienen ge-excommuniceerd te worden.

Ik heb dan nog veel meer respect voor bisschop Léonard van Namen, iemand die de traditionele leer van de kerk volgt. Niet voor niets is het bisdom Namen, de meest bloeiende van alle bisdommen in België. Er zijn daar 38 seminaristen tegenover 33 in heel Vlaanderen. Een stevige conservatieve lijn doet de kerk opnieuw opbloeien, terwijl het linkse gespuis als Danneels de kerk alleen maar schade doet. Nog een pittig detail: Léonard spreekt veel beter Nederlands dan onze frankiljonne ministers en koningshuis. Een van de weinige mensen waar men in Wallonië trots kan op zijn ! Ik hoop dan ook dat hij snel tot kardinaal wordt benoemd en wat mij betreft mag hij de congregatie voor de geloofsleer gaan leiden.
R.Tollenaere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 10:43   #64
R.Tollenaere
Banneling

Standaard

Citaat:
Eigenlijk vond ik het heel zielig op welke bijna dwangmatige manier de VRT alle moeite deed om kardinaal Danneels bij de papabile te plaatsen, terwijl Danneels dat in Rome helemaal niet was. Danneels' naam werd zelfs niet vernoemd in de Vatikaanse wandelgangen...
Had kardinaal Jan Schotte nog geleefd, dan had Vlaanderen een veel grotere kans om eens een paus te hebben. Jan Schotte was net als Joseph Ratzinger een dichte medewerker van Johannes Paulus en hij volgde dezelfde lijn als Johannes Paulus en Ratzinger.

Zelfs Kardinaal Joos (pastoor van Landskouter en vijand van linkiwinkie Danneels) zou meer kans gemaakt hebben dan de verrader uit Mechelen.
Oud 23 april 2005, 11:41   #65
Jezus Christus
Burger

Jezus Christus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jezus Christus
Standaard

Kunnen beide of één van beide heren verdedigers van het conservatisme in de kerk mij eventueel antwoord verstrekken op de volgende vragen ?

1. Indien ik juist geinformeerd ben is kardinaal Danneels lid van Opus Dei. Is Opus Dei dan ook een linkiewinkie-clubje ? Of is Danneels dan eerder een linkiewinkie-dissident binnen Opus Dei ?

2. Is het wat het opdragen van de mis betreft de bedoeling dat de mensen mijn leer op een voor hen begrijpelijke manier uitgelegd krijgen of hoeven ze volgens u mijn leer helemaal niet te begrijpen en kan men de modale kerkgangers beter dom houden. Of met andere woorden is mijn leer denk u alleen voor mensen bedoeld die het latijn machtig zijn ?

3. Heb ik mij uitgedrukt in het Latijn ten tijde van mijn optreden of in het Aramees en of Hebreeuws ? En zou het dan niet nog beter zijn volgens u moest men in de kerk in die talen de mis opdragen ?

4. Is het voor beide heren eigenlijk wel van belang welke leer ik destijds verkondigd heb ?

Laatst gewijzigd door Jezus Christus : 23 april 2005 om 11:43.
Jezus Christus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 11:57   #66
R.Tollenaere
Banneling

Standaard

Citaat:
Kunnen beide of één van beide heren verdedigers van het conservatisme in de kerk mij eventueel antwoord verstrekken op de volgende vragen ?

1. Indien ik juist geinformeerd ben is kardinaal Danneels lid van Opus Dei. Is Opus Dei dan ook een linkiewinkie-clubje ? Of is Danneels dan eerder een linkiewinkie-dissident binnen Opus Dei ?

2. Is het wat het opdragen van de mis betreft de bedoeling dat de mensen mijn leer op een voor hen begrijpelijke manier uitgelegd krijgen of hoeven ze volgens u mijn leer helemaal niet te begrijpen en kan men de modale kerkgangers beter dom houden. Of met andere woorden is mijn leer denk u alleen voor mensen bedoeld die het latijn machtig zijn ?

3. Heb ik mij uitgedrukt in het Latijn ten tijde van mijn optreden of in het Aramees en of Hebreeuws ? En zou het dan niet nog beter zijn volgens u moest men in de kerk in die talen de mis opdragen ?

4. Is het voor beide heren eigenlijk wel van belang welke leer ik destijds verkondigd heb ?
Danneels lid van opus dei , vanwaar heb je die onzin gehoord ?
Oud 23 april 2005, 14:39   #67
Wolfgang Meister
Banneling

Wolfgang Meister's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Tollenaere
Danneels lid van opus dei , vanwaar heb je die onzin gehoord ?
Inderdaad, onze zelfverklaarde "Profeet" valt door de mand. Iemand die zich "Jezus Christus" noemt behoort alwetend te zijn!
Wolfgang Meister is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 15:10   #68
Jezus Christus
Burger

Standaard

1.[size=3] Indien ik juist geinformeerd[/size] ben is kardinaal Danneels lid van Opus Dei. Is Opus Dei dan ook een linkiewinkie-clubje ? Of is Danneels dan eerder een linkiewinkie-dissident binnen Opus Dei ?

[size=4]Mijn andere vragen blijven onbeantwoord ?[/size]

Verder ; De beslommeringen hier op aarde hebben mij inderdaad een tijdje niet zo bezig gehouden. Toch zeker niet de details van wie er precies lid is van welk clubje. (hoewel ik toegeef na enige informatie te hebben opgezocht dat het een nogal fundamentele vergissing was) Ik probeer mijzelf onder andere langs dit forum een beetje te updaten. Vandaar ook mijn oprechte vragen aan u Heren. Van mijn universele leer van liefde schijnt in alle geval niet veel meer te zijn overgebleven en het komt mij eigenlijk over dat opnieuw het adderengebroed en de farizeen het bewind over mijn huis hebben overgenomen. Mijn bruid (de kerk) is blijkbaar andermaal gegijzeld en zij wordt verplicht tot ontucht met de duivel zelf.

Laatst gewijzigd door Jezus Christus : 23 april 2005 om 15:18.
Oud 23 april 2005, 20:04   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb dan nog veel meer respect voor bisschop Léonard van Namen, iemand die de traditionele leer van de kerk volgt. Niet voor niets is het bisdom Namen, de meest bloeiende van alle bisdommen in België. Er zijn daar 38 seminaristen tegenover 33 in heel Vlaanderen.
... waarvan trouwens ongeveer een vierde van de Naamse seminaristen uit Vlaanderen komt. Pastoor Herroelen bijvoorbeeld stuurt mogelijke priesterkandidaten - indien ze het Frans voldoende machtig zijn en zich hierin weten te vinden - naar Namen. Verkiezen ze een Nederlandstalige opleiding dan stuurt hij ze naar 's-Hertogenbosch, een seminarie dat honderden keren traditioneler is dan alle Vlaamse seminaries samen.
Oud 23 april 2005, 20:06   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent duidelijk verkeerd geïnformeerd. Laat ik het zo stellen: ik kan u verzekeren dat Danneels niet alleen geen lid is van het Opus Dei, maar ook niet de minste sympathie voor OD koestert.
Oud 23 april 2005, 20:07   #71
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent duidelijk verkeerd geïnformeerd. Laat ik het zo stellen: ik kan u verzekeren dat Danneels niet alleen geen lid is van het Opus Dei, maar ook niet de minste sympathie voor OD koestert.
Waarmee we nu dus weten, dat jij wel lid bent van OD.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 20:08   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een van de weinige mensen waar men in Wallonië trots kan op zijn ! Ik hoop dan ook dat hij snel tot kardinaal wordt benoemd en wat mij betreft mag hij de congregatie voor de geloofsleer gaan leiden.
Liever niet. Veel liever zie ik hem opklimmen tot aartsbisschop van Mechelen-Brussel, zodat hij eens grote schoonmaak in de veel te linkse en modernistische Kerk hier kan houden.
Oud 23 april 2005, 20:10   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had kardinaal Jan Schotte nog geleefd, dan had Vlaanderen een veel grotere kans om eens een paus te hebben. Jan Schotte was net als Joseph Ratzinger een dichte medewerker van Johannes Paulus en hij volgde dezelfde lijn als Johannes Paulus en Ratzinger.

Zelfs Kardinaal Joos (pastoor van Landskouter en vijand van linkiwinkie Danneels) zou meer kans gemaakt hebben dan de verrader uit Mechelen.
Kardinaal Schotte bezat inderdaad een aantal kwaliteiten (grote intelligentie, diepe spiritualiteit, diplomatische aanpak en kennis van de curie), maar hij ontbeerde een iets, nl. pastorale ervaring.
Oud 23 april 2005, 20:10   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[size=4]Mijn andere vragen blijven onbeantwoord ?[/size]
Omdat we niet voortdurend on-line zijn...
Oud 23 april 2005, 20:14   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt duidelijk niet waarover het gaat in de zaak nieuwe mis versus oude mis. In tegenstelling tot wat sommigen die iedere kennis over deze zaak ontberen menen te denken, gaat het niet over het Latijn als dusdanig. Het gaat wel om de riten, om de voorgeschreven woorden en handelingen bij de sacramenten.

In die zin kan ik monseigneur Lefebvre - zaliger gedachtenis - citeren dat altijd heeft gesteld dat hij er geen enkel probleem mee had om de oude mis in de volkstaal op te dragen. Niet het Latijn is het strijdpunt, wel de nieuwe riten en verwoordingen. Dit heeft trouwens ook paus Benedictus XVI (toen nog kardinaal Ratzinger natuurlijk) in zijn boek "Ad orientem" aangestipt (schitterend boek: aan iedereen die zich in deze zaak wil verdiepen aan te raden).
Oud 23 april 2005, 20:15   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat bedoelt u? Wie is "ik"? Of heeft u heiligschennende trekjes misschien?
Oud 23 april 2005, 21:18   #77
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar kunt u niet goed lezen. Hoe heet de schrijver van dat bericht? Juist, Jezus Christus. Als Jezus Christus "ik" gebruikt in een zin, wat denkt u dat dat dan wil betekenen?

...cilice...cilice...cilice....

Of was het humor? hmm. Stof tot nadenken allemaal. Heil Heil. Cilice. Olé
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2005, 02:23   #78
Jezus Christus
Burger

Standaard

Citaat:
Mijn oprechte dank voor deze duiding.
Citaat:
U begrijpt duidelijk niet waarover het gaat in de zaak nieuwe mis versus oude mis. In tegenstelling tot wat sommigen die iedere kennis over deze zaak ontberen menen te denken, gaat het niet over het Latijn als dusdanig. Het gaat wel om de riten, om de voorgeschreven woorden en handelingen bij de sacramenten.

In die zin kan ik monseigneur Lefebvre - zaliger gedachtenis - citeren dat altijd heeft gesteld dat hij er geen enkel probleem mee had om de oude mis in de volkstaal op te dragen. Niet het Latijn is het strijdpunt, wel de nieuwe riten en verwoordingen. Dit heeft trouwens ook paus Benedictus XVI (toen nog kardinaal Ratzinger natuurlijk) in zijn boek "Ad orientem" aangestipt (schitterend boek: aan iedereen die zich in deze zaak wil verdiepen aan te raden).
Kan u mij zeggen wat er precies mis is met de nieuwe riten en de nieuwe verwoordingen ? Mijn verontschuldigingen omdat ik u zoveel vragen stel maar kan u mij ook vertellen ofdat de mens er is voor de liturgie ofdat de liturgie er is voor de mens ? Of durft u misschien nog steeds geen aren plukken op de sabbath ? U zaaide over het latijn evenwel zelf het misverstand door volgende posting van u, maar ik heb u blijkbaar mis begrepen.
Citaat:
Nu ben ik ook eens naar zo ouwe mis in het latijn geweest en ik moet u nageven dat het eens iets aparts is, wel degelijk interessant en zeker verruimend en vooral stof voor een historiosofische meditatie; "hoe beleefde de mens driehonderd jaar geleden de liturgie ?"
Maar toen ik buiten kwam zag ik een bedelaar die naast de kerkingang had postgevat en zijn bedelnap bleef leeg, meer nog hij werd er nog voordat de mensen echt buiten begonnen te komen alras door een parochiaal medewerker verjaagd.

Nu heb ik anderzijds ooit ook eens geheel tegenovergesteld een feestje meegemaakt met punkers in een leegstaande kerk die ze gekraakt hadden en waar ze spontaan (wellicht op ingeving van de heilige geest ! )een hardcorefestival hadden georganiseerd. Dat was ergens in nederland. Ze hadden allemaal iets bij, de ene had een drumstel bij, de andere had een gitaar bij, de andere had een P.A. bij, nog iemand een basgitaar enz. In feite waren het vijf bandjes die één voor één na elkaar optraden en die de muziekinstrumenten die ze bij hadden over toer gebruikten. Verder had het publiek bier, brood, kaas, wijn, chips,wiet, enz bij. Dit alles werd spontaan gedeeld. Er waren ook bedelaars bij die niks hadden maar die waren binnen in de kerk en hun honger werd gestild, hun dorst gelaafd, en geen van de punkers die zich daar ook maar enigszins een heilige voor voelde.

Kent u, mijn waarde Jan van den Berghe de parabel van de barmhartige samaritaan ?
Wie zijn degenen die Mijn welbehagen zullen vinden ? Waar voel ik mij het meeste thuis en wie heeft er symbolisch het brood gebroken en wie heeft het echt gebroken in de twee door mij hierboven geschetste voorbeelden ?

Wat zei ik ook al weer toen ik bezig was met de menigte en men mij kwam vertellen destijds dat mijn moeder en mijn broeders achter mij vroegen ? Juist ja "Mijn moeders en mijn broeders dat zijn zij die de wil van God doen" !
Citaat:
Wat is heilig ? Wie bepaald er wat heilig is ? Bent u een expert ? Heiligheid veronderstelt ook dat er onheiligheid is. Waar in het nieuwe testament noem ik mijzelf heilig en waar in het nieuwe testament maak Ik voor het eerst gewag van een nieuwe superieure kaste die verheven zou zijn boven de andere ? Hebt gij niet begrepen dan dat ik mijn naasten gewoon beminde als mezelf en u lieden heb gevraagd om dit ook zo te doen. Ben ik niet eenieders voeten beginnen wassen toen men reeds voor mijn kruisgang over mijn opvolging bezig was en over wie er de grootste (de heiligste) was. Heb ik niet gezegd toen dat diegene die de grootste wilde zijn, de nederigste dienaar moest zijn.

Wat de heiligschennis betreft, ik heb daarrond een vage herinnering. Was dat niet hetgeen waarvoor ik voor het Sanhedrin werd gebracht. Ach ja nu herinner ik het me weer ! Het was godslastering waarvan ze me beschuldigden in die tijd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucas 22 - 66 enz., (st willibrordusvertaling)
Toen het dag werd, kwam de raad van oudsten van het volk bijeen, hogepriesters zowel als schriftgeleerden, en ze leidden hem voor in hun raadszitting. [67] Ze zeiden: ‘Als u de messias bent, zeg het ons dan.’ Maar Jezus antwoordde: ‘Als ik het u zeg, gelooft u mij toch niet. [68] En als ik een vraag stel, antwoordt u toch niet. [69] Maar vanaf nu zal de Mensenzoon gezeten zijn aan de rechterhand van de Almachtige.’ [70] Toen zeiden allen: ‘U bent dus de Zoon van God?’ Hij antwoordde: ‘U zegt dat ik het ben.’ [71] Ze zeiden: ‘Waarvoor hebben we nog getuigenverklaringen nodig? We hebben het immers zelf uit zijn eigen mond gehoord!’
Laat mij u vanuit de eerste hand het blijde nieuws vertellen mijn waarde vriend dat de echte heiligen hier die naast mij gezeten zijn best wel tegen een stootje kunnen. Ze hebben erger meegemaakt. Bovendien kunnen ook zij af en toe best wel eens wat humor smaken. Hun relativeringsvermogen is zowat oneindig en het is dan ook precies dat wat hen tot echte heiligen maakt. Wie de vrede nog niet in het hart heeft ontvangen mijn beste, hij zal in die hoedanigheid in een eeuwigheid Mijn Koninkrijk niet binnen gaan.

Verder en tot slot ...
blijf ik met een aantal van mijn vragen zitten die ik U reeds eerder stelde.
In alle bescheidenheid stel ik ze u daarom nogmaals.

1. Is het wat het opdragen van de mis betreft de bedoeling dat de mensen mijn leer op een voor hen begrijpelijke manier uitgelegd krijgen of hoeven ze volgens u mijn leer helemaal niet te begrijpen en kan men de modale kerkgangers beter dom houden.

2. Heb ik mij uitgedrukt in het Latijn ten tijde van mijn optreden of in het Aramees en of Hebreeuws ? En zou het dan niet nog beter zijn volgens u moest men in de kerk in die talen de mis opdragen ?

3. Is het voor beide heren eigenlijk wel van belang welke leer ik destijds verkondigd heb ?

Laatst gewijzigd door Jezus Christus : 24 april 2005 om 02:29.
Oud 24 april 2005, 10:20   #79
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Mijn oprechte dank voor deze duiding. Kan u mij zeggen wat er precies mis is met de nieuwe riten en de nieuwe verwoordingen ? Mijn verontschuldigingen omdat ik u zoveel vragen stel maar kan u mij ook vertellen ofdat de mens er is voor de liturgie ofdat de liturgie er is voor de mens ? Of durft u misschien nog steeds geen aren plukken op de sabbath ? U zaaide over het latijn evenwel zelf het misverstand door volgende posting van u, maar ik heb u blijkbaar mis begrepen. Nu ben ik ook eens naar zo ouwe mis in het latijn geweest en ik moet u nageven dat het eens iets aparts is, wel degelijk interessant en zeker verruimend en vooral stof voor een historiosofische meditatie; "hoe beleefde de mens driehonderd jaar geleden de liturgie ?"
Maar toen ik buiten kwam zag ik een bedelaar die naast de kerkingang had postgevat en zijn bedelnap bleef leeg, meer nog hij werd er nog voordat de mensen echt buiten begonnen te komen alras door een parochiaal medewerker verjaagd.

Nu heb ik anderzijds ooit ook eens geheel tegenovergesteld een feestje meegemaakt met punkers in een leegstaande kerk die ze gekraakt hadden en waar ze spontaan (wellicht op ingeving van de heilige geest ! )een hardcorefestival hadden georganiseerd. Dat was ergens in nederland. Ze hadden allemaal iets bij, de ene had een drumstel bij, de andere had een gitaar bij, de andere had een P.A. bij, nog iemand een basgitaar enz. In feite waren het vijf bandjes die één voor één na elkaar optraden en die de muziekinstrumenten die ze bij hadden over toer gebruikten. Verder had het publiek bier, brood, kaas, wijn, chips,wiet, enz bij. Dit alles werd spontaan gedeeld. Er waren ook bedelaars bij die niks hadden maar die waren binnen in de kerk en hun honger werd gestild, hun dorst gelaafd, en geen van de punkers die zich daar ook maar enigszins een heilige voor voelde.

Kent u, mijn waarde Jan van den Berghe de parabel van de barmhartige samaritaan ?
Wie zijn degenen die Mijn welbehagen zullen vinden ? Waar voel ik mij het meeste thuis en wie heeft er symbolisch het brood gebroken en wie heeft het echt gebroken in de twee door mij hierboven geschetste voorbeelden ?

Wat zei ik ook al weer toen ik bezig was met de menigte en men mij kwam vertellen destijds dat mijn moeder en mijn broeders achter mij vroegen ? Juist ja "Mijn moeders en mijn broeders dat zijn zij die de wil van God doen" !Wat is heilig ? Wie bepaald er wat heilig is ? Bent u een expert ? Heiligheid veronderstelt ook dat er onheiligheid is. Waar in het nieuwe testament noem ik mijzelf heilig en waar in het nieuwe testament maak Ik voor het eerst gewag van een nieuwe superieure kaste die verheven zou zijn boven de andere ? Hebt gij niet begrepen dan dat ik mijn naasten gewoon beminde als mezelf en u lieden heb gevraagd om dit ook zo te doen. Ben ik niet eenieders voeten beginnen wassen toen men reeds voor mijn kruisgang over mijn opvolging bezig was en over wie er de grootste (de heiligste) was. Heb ik niet gezegd toen dat diegene die de grootste wilde zijn, de nederigste dienaar moest zijn.

Wat de heiligschennis betreft, ik heb daarrond een vage herinnering. Was dat niet hetgeen waarvoor ik voor het Sanhedrin werd gebracht. Ach ja nu herinner ik het me weer ! Het was godslastering waarvan ze me beschuldigden in die tijd.

Laat mij u vanuit de eerste hand het blijde nieuws vertellen mijn waarde vriend dat de echte heiligen hier die naast mij gezeten zijn best wel tegen een stootje kunnen. Ze hebben erger meegemaakt. Bovendien kunnen ook zij af en toe best wel eens wat humor smaken. Hun relativeringsvermogen is zowat oneindig en het is dan ook precies dat wat hen tot echte heiligen maakt. Wie de vrede nog niet in het hart heeft ontvangen mijn beste, hij zal in die hoedanigheid in een eeuwigheid Mijn Koninkrijk niet binnen gaan.

Verder en tot slot ...
blijf ik met een aantal van mijn vragen zitten die ik U reeds eerder stelde.
In alle bescheidenheid stel ik ze u daarom nogmaals.

1. Is het wat het opdragen van de mis betreft de bedoeling dat de mensen mijn leer op een voor hen begrijpelijke manier uitgelegd krijgen of hoeven ze volgens u mijn leer helemaal niet te begrijpen en kan men de modale kerkgangers beter dom houden.

2. Heb ik mij uitgedrukt in het Latijn ten tijde van mijn optreden of in het Aramees en of Hebreeuws ? En zou het dan niet nog beter zijn volgens u moest men in de kerk in die talen de mis opdragen ?

3. Is het voor beide heren eigenlijk wel van belang welke leer ik destijds verkondigd heb ?

Heb weer een beetje bijgeleerd.Zéér interessante discussie.Ik heb hieraan niets meer toe te voegen.Andiamo in Pace,zouden ze in Rome zeggen...
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2005, 13:47   #80
Wolfgang Meister
Banneling

Wolfgang Meister's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Antichrist is onder ons!!!
Wolfgang Meister is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be