![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Twee... flaminganten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() Bewijs? Iedereen die niet voor de bub is, is Flamingant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Gelieve je wel aan de regels te houden, anders reageer ik niet. En eigenlijk? Waar zijn die moderatoren? Laat ons stoppen met schelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Die bubbeltjes toch. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De Bub begint verdacht veel op het VB te lijken... Die hebben ook geen respect voor Vlaamsgezinden met een andere politieke kleur.
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Everytime op heterdaad betrapt! Zoals men kan zien op deze foto, staat hij samen met zijn landgenoten (voor wie hier nog niet lang klant is: hij woont al een hele tijd in Frankrijk) in het geniep te vendelzwaaien op een verlaten straathoek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe, bubbelsmurfen, jullie zijn toch tegen al dat gevlag bij sportwedstrijden? Consequentie en rechtlijnigheid in het denken staan echt niet in jullie woordenboek, nietwaar?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar heb ik dat gezegd? Is dat een programmapunt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Wedstrijdje 'om ter meeste vlaggen' posten ?
Zielig, hoor..... ![]() ![]() ![]()
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien even navraag doen bij Uw Doorluchtige Voorzitter-Leider, Hans I le Grand:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar heb ik dat gezegd? Is dat een programmapunt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En verder heeft Hans alsnog gelijk: BUB orchestreert zo'n acties niet, het zijn de voetbalsupporters zélf die de vlaggen gebruiken. Vlaanderen vlagt orchestreert dat met politieke doeleinden, ipv dat het spontaan gebeurt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen vlagt heeft geen enkele binding met wat voor partij dan ook. Ik herinner mij nog heel goed hoe Ivan Mertens, na een bijeenkomst georganiseerd door de Vlaamse Beweging, op de proppen kwam met zijn idee en er steun voor zocht. Zoek jij maar eens wie Ivan Mertens is. Hij werd verdorie zelfs als voorzitter uit de Vlaamse Beweging gewinkeld wegens zijn te Belgisch-vriendelijke ideeën.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 april 2006 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Marnixring Erepenning:
De Raad Van Bestuur van Marnixring Internationale Serviceclub vzw en de Marnixringen Lieven Gevaert en Voorkempen Pater Stracke overhandigen de Marixring Erepenning aan Ivan Mertens (Vlaanderen Vlagt) Publicatie: 23 oktober 2004 Laudatio uitgesproken door Bruno Valkeniers Beste Ivan, Mijnheer de voorzitter van de Marnixring, Internationale Serviceclub, vriend Guy Vrienden Bestuurders van de Marnixring,Internationale serviceclub, Dames en heren voorzitters van de Marnixringen Dames en heren voorzitters van de vele andere Verenigingen die onze Vlaamse Beweging rijk is, Goede vrienden, Hendrik Neetens is een zeer overtuigend man! Toen hij mij eergisteren opbelde met de vraag om Willem Van den Berghe te vervangen als "stand-in comedian" en hier vandaag een laudatio uit te spreken, heeft het slechts welgeteld 2 minuten geduurd voor ik toezegde! En dit uiteraard om verschillende redenen: - ik wist dat ik toch niet van hem ging afgeraken met een negatief antwoord. Hij had het zeer duidelijk gemaakt dat hij niet zou aflaten. Daarmee bewerkte hij natuurlijk mijn aangeboren ongeduld. - Het was voor de Marnixring en dan nog meer bepaald de Ringen Voorkempen Pater Stracke en Lieven Gevaert. Daarmee raakte hij natuurlijk één van mijn gevoeligste snaren. - Hij weet zeer goed dat ik dit graag doe. Dat ik er een kick van krijg. Daarmee pakte hij mij natuurlijk op mijn zwakste kant - Het is voor mijn vriend Ivan en daarmee was natuurlijk alles gezegd. Of juist niet, daarmee moest alles nog gezegd worden. En dook het probleem op: wat moet ik daar nu in Godsnaam gaan vertellen. Een laudatio is geen strijdrede. M.a.w. mijn map met passe-partout strijdredes die kon al dicht voor ze open was. Een laudatio riskeert bovendien zeer snel te vervallen in een bewieroking, een vlaggengezwaai (hebt u hem), kortom een soort prémature grafrede. Ivan, dit kan toch wel niet het signaal zijn, dat men mij wou laten geven vandaag. Gelukkig was er de dikke Van Daele, die redding bracht. Een laudatio is: een lofprijzing, vooral een aanvoering van de redenen tot het verlenen van een eredoctoraat. Nu, ken je in Vlaanderen een meer begeerd eredoctoraat dan de Marnixring Erepenning? Vooruit dan maar. Mislukt het dan moet ge hier niet op de pianist schieten, maar op de organisatoren die de euvele stoutmoedigheid hadden, te elfder ure een grafredenaar te contracteren. Ivan, gelukkig ben je een genadig onderwerp. Geboren in een tijd dat iedereen nog luiers droeg. En... ik heb het niet kunnen opchecken, maar ik ben ervan overtuigd, ik verdenk er uw ouders van u niet in de luiers te hebben gelegd, maar in de vlaggen... alleen waren het geen Vlaamse Leeuwen, maar tot spijt van wie het benijdt, belgische tricoloren.wbr> Dit verklaart natuurlijk al veel Ivan. Er zijn dus verzachtende omstandigheden voor uw gedrag van vandaag. Maar het gaat verder. Uw vader had als échte weerstander tijdens de oorlog 2 jaar in de Duitse concentratiekampen gezeten. Na de oorlog kregen de kinderen van oorlogsslachtoffers de gelegenheid om vakanties door te brengen in oa Portugal. Zo ook jij. Wat echter een Belgisch hoogfeest moest worden draaide uit op een vernederende ervaring als Nederlandssprekende Belg. De eerste kiemen van verzet begonnen te ontwaken. De belgische vlag begon al te verdorren. Maar toch voelde je je nog geroepen om Koning en vaderland te dienen en als beroepsvrijwilliger officier en gevechtspiloot bij de luchtmacht te worden. Een Vlaamse belg al op dat moment, maar omringd door Franstalige instructeurs. En vanaf dan zat de mot er definitief in. Ik bedoel niet in u, maar in de belgische tricolor. Over de volgende episodes ga ik sneller heen, ze bevestigen alleen maar het onomkeerbare proces van omkering en loyauteit aan een nieuw vaandel, de Leeuw. Industrieel ingenieur, werkzaam bij Gevaert, daarna consulent van kleinere bedrijven en een eigen bedrijf ter bijstand van geherloceerde ex-patriates. De wereld werd in die functies vele malen rondgereisd en ter gelijkertijd groeide het engagement voor Vlaanderen en in de Vlaamse Beweging. De transformatie was voltooid. Het nieuwe Vaderland: Vlaanderen vlagde aan de horizon. Vanaf je pensioen was dat uw meer dan volle dagtaak. Ivan werd als opvolger van Peter De Roover voorzitter van de VVB. Ik kan mij inbeelden Ivan dat dit een minder gelukkige periode voor jou was. Laat ik mij beperken tot mijn vaste overtuiging dat jij niet rijp was voor de VVB, maar meer nog de VVB toen niet rijp was voor jou. En in feite moet Vlaanderen daar oprecht blij voor zijn, zonder die episode was er vandaag, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, geen Vlaanderen Vlagt... en dus geen erepenning van de Marnixring...en dus geen Ivan Mertens. Kortom geen viering. Geef toe het zou hier maar een saaie bedoening zijn, vandaag! Ivan met deze erepenning gedenken, neen sorry dat is voor die grafrede, vieren we in u alle militanten van Vlaanderen Vlagt. En dat is een kern van zo'n 35 vaste en nog zo'n 100 sporadische vendelzwaaiers. Vlaamse Patriotten die dag en nacht op stap zijn, de wereld rond om Vlaanderen de Leeuw, om Vlaanderen én de Leeuw uit te dragen. Vlaanderen Vlagt in Europa en geloof mij via Europa in de wereld. Ofte Vlaanderen zendt opnieuw zijn zonen en dochters uit! Ivan begon met in Rood China, je bent zakenman of niet, geld heeft geen kleur, een containerlading Vlaamse Leeuwen aan te kopen en te importeren. We hebben het toen verschillende keren gehad over de beste manier om die containerlading hier ten lande te krijgen. Een paar kniesoren heeft toen geprotesteerd dat die werkgelegenheid beter in Vlaanderen ware gebleven. Kniesoren inderdaad, want ze zagen duidelijk niet het grotere plan, de strategie achter dat Chinese verhaal. Terwijl de Chinezen Vlaamse vlaggen maakten, kregen onze mensen tenminste de tijd om met die vlaggen te gaan zwaaien. Dit noem ik visie, mensen. En beste mensen het zal gezien worden, het heeft impact, veel meer dan we denken. Je ziet ze overal. Er kan geen (sportieve) massamanifestatie doorgaan of Vlaanderen Vlagt er. Je ziet ze overal... en je hoort ze niet. En ook dat is nieuw in de Vlaamse Beweging, ze zijn niet luidruchtig, ze zijn niet opdringerig, ze zijn bescheiden, echte zonen van de Kempen. Je ziet ze... in Vlaanderen, op de Champs Elysee, na drie dagen en drie nachten rijden op de Olympische Spelen in Griekenland. Ze hebben geheime afspraken met de cameraploegen, zelfs van de VRT, om zich op zo strategisch mogelijke plekken op te stellen. En als dat niet lukt dan is er toevallig een idioot, die uiteraard niet tot hun vereniging behoort, die een leeuw, een vlag bedoel ik, tussen de spaken van een Vlaamse wielrenner gooit. Eigen volk eerst. Gevolg: Vlaanderen Vlagt draait het aanvankelijke nadeel om in een gigantisch voordeel. Geraakt in prime time op 't TV om te komen uitleggen " wir waren nicht dabei" en kan zo nog eens extra reclame maken voor hun en dus onze zaak. Geef toe alleen al dit feit verdient dubbel en dik de Erepenning. Over een professioneel staaltje van marketing gesproken! Eén keer heeft Ivan zich vergist en dan nog. In zijn enthousiasme voorspelde hij, hoopte hij in 1998 dat Vlaanderen binnen de 4 jaar onafhankelijk zijn. Dit was, als ik goed kan tellen, in... 2002. Het heeft helaas niet mogen zijn. Nog niet! Maar niet getreurd. Als Vlaanderen dan toch nog niet onafhankelijk kon worden, omdat het dat zelf nog niet wil, omdat Vlaanderen en het gros van de Vlamingen daar nog niet rijp voor was/is, maar vooral omdat het onze politieke leiders ontbreekt aan 5 minuten moed om de enige logische conclusie te trekken uit de dagelijkse realiteit van dit belgische apenland. Als het dan toch nog niet kan, heeft Ivan gedacht, dan zullen wij, Vlaanderen Vlagt, daar een mouw aan passen. Dan zullen wij Europa, de wereld doen geloven dat Vlaanderen onafhankelijk is. Ge weet wel het modewoord: perceptie. Alles is perceptie en perceptie is realiteit. Vlaanderen wordt onafhankelijk voor de wereld. Wil je nog zo'n staaltje van de perceptie die realiteit werd: de eerste bergrit van de Ronde van Frankrijk in 2002. Lance Armstrong komt stampend en hijgend, afgescheiden alleen de Lamongie opgebeukt. Neen, beste vrienden niet verwelkomd door een zee van Stars and Stripes, maar door jawel klauwende leeuwen. Geef toe een mens zou van minder de rit en zijn vierde toerzege winnen. Met zo'n pepmiddel heb je gewoonweg geen EPO nodig! Toevallig was ik dat jaar in Juli op zakenreis in Japan en ik zal het nooit vergeten. Zat ik daar 's morgens mijn Japans ontbijt van rauwe vis, bedorven eieren en zwaluwnestjes binnen te werken, als ik plots... algemene consternatie hoorde bij de Japannerkes rond om mij. OH okinodo.... Lance Almstlong.... Flemish Ion.... En al gauw zag ik de oorzaak van de collectieve Japanse "AHA Erlebnis". Lance Armstrong temidden een zee van Leeuwenvlaggen op de eerste pagina van USA TODAY, het Amerikaanse tabloid met een oplage van 5,4 miljoen stuks en God weet hoeveel lezers. Ivan Mertens, Vlaanderen Vlagt, Vlaanderen en de Leeuw waren wereld nieuws. Dank u! Datzelfde jaar heeft de organisatie van de Tour op de slotmanifestatie trouwens officieel "nos amis Flamands avec leur drapeaux" bedankt ten aanhore van heel Parijs en heel de wereld. Urbi et orbi als het ware . Meer nog, bij de persvoorstelling van de Tour anno 2003 diende diezelfde foto als levensgrote achtergrond ten aanschouwe van het wereldheir der sportjournalisten. Ivans wegen zijn ondoorgrondelijk. In deze hulde wil ik ook Ivan's echtgenote betrekken, want het is een boutade ik weet het, maar achter elke succesvolle man staat een sterke of is het strenge vrouw. Ik ben ervan overtuigd dat je er al naar uitkeek Ivan bij zijn pensioen meer bij u te hebben en als echtgenote nu eens echt te genieten. Ik hoop, neen ik weet dat dit toch lukt. Maar ik weet ook dat er talrijke avonden zijn dat je hem 's nachts staat op te wachten, niet met de deegrol, maar met een vlag, vermoed ik, om hem toe te zwaaien en te verwelkomen. Ivan, de alomtegenwoordigheid, de bescheidenheid, de marketing technieken zijn niet de enige nieuwigheden die jij en je patriotten in de Vlaamse Beweging geïntroduceerd hebben. Daar waar oubollige, pseudo-progressieve, pseudo-intellectuele, geitewollesokkendragers nog steeds denigrerend de strijdende Vlaamse Beweging afwijzen als vendelzwaaiers, wordt het bij het echte progressieve Vlaanderen, dank zij het succes van Vlaanderen Vlagt, hoe langer hoe meer "in" toe te geven "ich bin dabei". M.a.w. je hebt aan het vendelzwaaien een heel nieuwe dimensie, een heel andere connotatie gegeven, die de tegenstanders totaal op het verkeerde been zet. Waarvoor hun afgunst, maar onze dank. En tenslotte verdien je deze laudatio én deze Erepenning dubbel en dik omdat ge één van die onvermoeibare vechters zijt, die de gave bezit om op een aanvaardbare manier de meest radicale taal te spreken en openlijk en overal voor een onafhankelijk Vlaanderen met woord en daad opkomt. Niet afgeleid door politieke correctheid of oncorrectheid, niet bang van de eigen schaduw, niet bang van de consequentie van je woorden en daden, een ziekte waar als puntje bij paaltje komt, helaas al te veel Vlamingen, ook in ons midden, aan lijden. Niet te bekoren om nutteloze veldslagen te leveren tegen windmolens en bunkers, maar steeds altijd dat ene einddoel indachtig: een onafhankelijk Vlaanderen. En dit beste vrienden is de boodschap van Vlaanderen Vlagt, een boodschap van enthousiasme, een boodschap van inzet, een boodschap van hoop, een boodschap van onverdroten, consequente strijd. Een boodschap die aanslaat, want steeds meer geestesgenoten vervoegen onze strijd, via de traditionele strijdende Vlaamse Beweging, of in stilte, via nieuwe zakelijke Vlaamse Verenigingen. Ik zet er geen jaartal op, maar het moment nadert. Het moment dat België zal barsten en dankzij Ivan Mertens en Vlaanderen Vlagt zal dan het onafhankelijke Vlaanderen vlaggen! Bruno Valkeniers, 23 oktober 2004 |
![]() |
![]() |