Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2005, 21:58   #61
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

ha. aan 40 % proberen geraken bij een internetbedrijf. Kan je om te anticiperen eerst quota bij universiteiten zitten: vorig jaar waren in Ugent op 50 informaticastudenten in het eerste jaar maar 4 meisjes te bespeuren...
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 00:00   #62
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Dan ben je wel heel selectief in je veroordeling van discriminatie!

Negatieve discriminatie, die mag in stand gehouden worden.
Positieve discriminatie, hola, dat kan niet!

Ik ben geen fan van quota's of van inmenging van de overheid in de bedrijven.
Anderzijds zijn er mistoestanden, die al dan niet bewust, in stand worden gehouden omdat het de machthebbers goed uitkomt.

In een democratische staat lijkt het me logisch dat de overheid behoedzaam ingrijpt om dit soort misstoestanden enigszins recht te trekken.
Wie zegt er hier dat positieve discriminatier in stand mag gehouden worden?? Volgens jou is er dan heel veel discriminatie in deze wereld, het is niet omdat er iets niet in de buurt van de 50/50 verhouding ligt dat er onmiddellijk sprake is van discriminatie!

Wat is 'behoedzaam ingrijpen' en wat zijn 'mistoestanden'?

Ik vind dat in vele van deze gevallen de overheid niet hoeft in te grijpen onder de vorm van regels en wetten, het wordt van langsommeer een regeltjes-democratie. Ze kunnen wel een rol spelen in ondersteuning van bewegingen en trends, maar invoering van regels heeft dikwijls een averechts effect.
Oud 18 april 2005, 07:01   #63
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Wie zegt er hier dat positieve discriminatier in stand mag gehouden worden?? Volgens jou is er dan heel veel discriminatie in deze wereld, het is niet omdat er iets niet in de buurt van de 50/50 verhouding ligt dat er onmiddellijk sprake is van discriminatie!
Ik ga er van uit dat je negatieve discriminatie bedoelde.
Er is inderdaad nogal wat discriminatie in deze wereld.
De laatste honderd jaar is er echter enorme vooruitgang geboekt, op vele gebieden. Vaak dankzij wetgeving. Regelneverij zeggen sommigen dan...

Deze trend van emancipatie moet doorgezet worden.
En 9-89 ligt echt ver van 50-50, hé?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Wat is 'behoedzaam ingrijpen' en wat zijn 'mistoestanden'?

Ik vind dat in vele van deze gevallen de overheid niet hoeft in te grijpen onder de vorm van regels en wetten, het wordt van langsommeer een regeltjes-democratie. Ze kunnen wel een rol spelen in ondersteuning van bewegingen en trends, maar invoering van regels heeft dikwijls een averechts effect.
Maak dat mee, we zijn het over iets min of meer eens!
Behalve over het woord dikwijls. Zet daar soms, en ik ben helemaal akkoord.

Laatst gewijzigd door Firestone : 18 april 2005 om 07:14.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 07:07   #64
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
ha. aan 40 % proberen geraken bij een internetbedrijf. Kan je om te anticiperen eerst quota bij universiteiten zitten: vorig jaar waren in Ugent op 50 informaticastudenten in het eerste jaar maar 4 meisjes te bespeuren...
Klopt, ook in Antwerpen heb je gelijkaardige verhoudingen in de Wiskunde, Fysica, Informatica.

Daarom dat ik strakke quota ook niet werkbaar acht.

Dat is nog geen reden om helemaal niets te doen om totaal scheefgetrokken toestanden wat recht te trekken.
Oud 18 april 2005, 08:27   #65
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, ook in Antwerpen heb je gelijkaardige verhoudingen in de Wiskunde, Fysica, Informatica.
Daarom dat ik strakke quota ook niet werkbaar acht.
Dat is nog geen reden om helemaal niets te doen om totaal scheefgetrokken toestanden wat recht te trekken.
Niets of niemand houdt vrouwen tegen om Wiskunde, Fysica of Informatica te studeren...dacht ik toch...
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 08:32   #66
luc broes

Standaard

Gelukkig maar zijn vrouwen verschillend van mannen. Voor bepaalde jobs zijn vrouwen meer geschikt dan mannen, en omgekeerd. Streven naar gelijk aantal vrouwen en mannen voor elke functie is onnatuurlijk verkeerd. Iedereen moet wel gelijke kansen krijgen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 09:07   #67
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Quota's zijn mooi in theorie maar uiteindelijk moet iemand die gemotiveerd is en de kwaliteit heeft de plaatsen innemen. In bedrijven zijn de meeste werkgevers niet zo zot om hoge leidinggevende functies uit te voeren, en wie kan ze ongelijk geven. Dat vooral weinig vrouwen geïnteresseerd zijn in een job in de top leidt tot het onevenwicht in leidinggevende functies.

Als je in Belgie kijkt naar de kwaliteit van de vrouwelijke politici, is het niveau gedroevend laag. Als je kijkt naar een Fientje, Patricia, Katleen, Freya, Laurette, ... kan je maar concluderen dat de verpakking belangrijker was dan de inhoud.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 09:39   #68
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

maar dan ook 40% vrouwen achter de vuilkar ?
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 10:25   #69
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Gelukkig maar zijn vrouwen verschillend van mannen. Voor bepaalde jobs zijn vrouwen meer geschikt dan mannen, en omgekeerd. Streven naar gelijk aantal vrouwen en mannen voor elke functie is onnatuurlijk verkeerd. Iedereen moet wel gelijke kansen krijgen.
Ik vind van niet. Ik kan me geen enkele job voorstellen die vrouwen beter of slechter kunnen dan mannen. Op korte termijn kan een strikte kwota bizar lijken, maar op lange termijn vind ik het best dat de helft van de economische/politieke activteit gedragen wordt door vrouwen. Toegegeven, hiervoor zal men enkele decennia moeten aanvaarden dat bepaalde vrouwen gepromoveerd worden enkel omdat ze borsten en geen baard hebben, maar ik denk dat dit een peulschil is in ruil voor de milennia waarin het net andersom was.

Laatst gewijzigd door gm10 : 18 april 2005 om 10:25.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 10:26   #70
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Quota's zijn mooi in theorie maar uiteindelijk moet iemand die gemotiveerd is en de kwaliteit heeft de plaatsen innemen. In bedrijven zijn de meeste werkgevers niet zo zot om hoge leidinggevende functies uit te voeren, en wie kan ze ongelijk geven. Dat vooral weinig vrouwen geïnteresseerd zijn in een job in de top leidt tot het onevenwicht in leidinggevende functies.

Als je in Belgie kijkt naar de kwaliteit van de vrouwelijke politici, is het niveau gedroevend laag. Als je kijkt naar een Fientje, Patricia, Katleen, Freya, Laurette, ... kan je maar concluderen dat de verpakking belangrijker was dan de inhoud.
Elk zijn smaak natuurlijk, maar in het geval van Katleen en Patricia lijkt ook de verpakking me niet echt een groot voordeel.
Oud 18 april 2005, 10:31   #71
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius
Niets of niemand houdt vrouwen tegen om Wiskunde, Fysica of Informatica te studeren...dacht ik toch...
Euh, neen, so what?
Oud 18 april 2005, 10:38   #72
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik toch mijn twijfels over.

Citaat:
Als dat zo is, aan wie ligt het dan, Geertje?
Ik weet trouwens niet of het niveau van de vrouwelijke politici slechter is dan van de mannelijke. Vind je de mannelijke politici dan zo fantastisch?

Van Dedecker tot Q, van Flahaut tot Bertje, ook geen indrukwekkende lijst, hé?

Laatst gewijzigd door Firestone : 18 april 2005 om 10:38.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 10:42   #73
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
maar dan ook 40% vrouwen achter de vuilkar ?
Om jou te plezieren ga ik meteen solliciteren!

(Merk toch op dat ik hier meermaals heb gezegd dat ik niet voor strakke quotas ben. Noch voor bedrijfsleiders, noch voor de vuilkar.)
Oud 18 april 2005, 10:46   #74
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merk toch op dat ik hier meermaals heb gezegd dat ik niet voor strakke quotas ben. Noch voor bedrijfsleiders, noch voor de vuilkar.
ik ben sowieso 40% vrouw, dus laat die quotas maar komen !
8) altijd prijs !
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 10:51   #75
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
8) altijd prijs !
Oud 18 april 2005, 11:00   #76
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
8) altijd prijs !
Pas 50,1% telt. Anders kan iedereen wel in aanmerking komen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 11:02   #77
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Vind je de mannelijke politici dan zo fantastisch?

Van Dedecker tot Q, van Flahaut tot Bertje, ook geen indrukwekkende lijst, hé?
Eénoog is koning in het land der blinden. Als je ziet waar ze zich allemaal mee bezig houden. Ik dacht vroeger dat als er meer vrouwen in de regering zouden zitten men zich met belangrijker zaken ging bezig houden. Daarom stemde ik altijd voor een vrouw. De laatste jaren hebben de vrouwen (enkel de politica's ) mij zwaar ontgoocheld.

Freya lijkt zich mee allerhande futuliteiten bezig te houden, Miek Vogels verschijnt met een hoofddoek en zet zo alle vrijgevochten allochtone vrouwen voor schut, Fientje en Patricia lijken de slaafjes van Verhofstadt, Katleen stuurt Moslima's naar een sex-vertoning waarvan je afvraagt wat ze hiermee wil bereiken, Laurette heeft geen oplossingen voor jusititie, ...

Gebuisd over de volledige lijn, maar idd. veel ministers, ook de mannelijke, zijn er eigenlijk niet in geslaagd een deugdelijk beleid op poten te zetten.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 11:11   #78
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, neen, so what?
Als er niemand gedwongen wordt om iets te doen of tegengehouden wordt om iets te doen, dan heb je geen scheefgetrokken maar een natuurlijke situatie, m.a.w. moet er niets "rechtgetrokken" worden.
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 12:07   #79
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Ik vind van niet. Ik kan me geen enkele job voorstellen die vrouwen beter of slechter kunnen dan mannen.
Wel, gm10, er is dan wel iets verkeerd met je voorstellingsvermogen.
voorbeelden:
*Vrouwen kunnen beter dan mannen met verschillende zaken bezig zijn dan mannen.
*Vrouwen hebben minder ruimtelijk inzicht dan mannen. Als gevolg daarvan zijn verkeersleiders bij luchthavens voor meer dan 99% mannen.
Verplichte quota zou hier rampzalig zijn, letterlijk.

Lees eens het zeer interessante boek: "Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen"
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 12:35   #80
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Wel, gm10, er is dan wel iets verkeerd met je voorstellingsvermogen.
voorbeelden:
*Vrouwen kunnen beter dan mannen met verschillende zaken bezig zijn dan mannen.
*Vrouwen hebben minder ruimtelijk inzicht dan mannen. Als gevolg daarvan zijn verkeersleiders bij luchthavens voor meer dan 99% mannen.
Verplichte quota zou hier rampzalig zijn, letterlijk.

Lees eens het zeer interessante boek: "Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen"
Neen, dat is een typisch mannelijk-chauvinistische visie. Jouw uitspraak is gebaseerd op gemiddelden, maar dit belet niet dat massa's vrouwen wel voldoende ruimtelijk inzicht en massa's mannen ONvoldoende ruimtelijk inzicht hebben voor zo'n job.

Dit soort cliche's is niet meer dan een nuanceverschil dat tot een zwart-wit feit wordt gereduceerd (het is nu eenmaal eenvoudiger om in zwart/wit dan in nuances te denken, zeker als je er zelf beter uitkomt).

Pas op, dit gezegd zijnde, ga ik niet voorstellen om een bedrijf te verplichten aan dergelijk kwota te voldoen die de veiligheid van het luchtverkeer in het gevaar brengen.

Laatst gewijzigd door gm10 : 18 april 2005 om 12:37.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be