Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2005, 00:41   #61
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Waalse kinderen in de rij om Nederlands te leren
Ondanks succes krijgen leerkrachten geen benoeming in Wallonië

GINGELOM - In de Immersion-school van Ans bij Luik volgen zo'n honderd vijftig leerlingen les in het Nederlands. In het eerste leerjaar van het basisonderwijs zitten vijfentwintig leerlingen. Voor volgend jaar zijn er zestig kandidaten voor het eerste jaar. Nu al is er een wachtlijst tot 2009. Leerkrachten zijn in de wolken met de evolutie, maar de Waalse Gemeenschap weigert hen vast te benoemen.

Het staat in de gemeenten aan de taalgrens netjes om Nederlands te leren. Jaarlijks neemt het aantal Immersion-scholen toe. Het succesverhaal komt ook aan deze kant van de taalgrens voor. In de gemeentescholen van Jeuk en Montenaken is al een derde van de leerlingen Franstalig. Ouders brengen hun kinderen van ver over de grens naar Vlaamse scholen. De gemeente Gingelom doet daarvoor grote financiële inspanningen.

,,We krijgen geen werkingstoelagen voor de Waalse kinderen. De gemeente is bereid inspanningen te doen, maar er moet dringend een oplossing komen'', zegt hoofdonderwijzeres Miette Heeren uit Jeuk.

Veronique Duchamps uit Gelinden staat al zes jaar in de Immersion-afdeling van de Ecole du Tilleul in Ans, Mieke Simal uit Herstappe is er zeven jaar, Davina Roe uit Overrepen negen jaar en Katrien Machiels uit Kortessem vijf jaar. Sara Vanlangenaeker tenslotte is er al vijf jaar kleuterleidster.

,,De vraag naar Nederlandstalig onderwijs langs de taalgrens breidt nog uit. Crisnée, Bierset en Visée dienden al een aanvraag in. De Waalse kinderen zijn echt gemotiveerd om Nederlands te leren. Kinderen en ouders zijn ons dankbaar. Waalse ouders zien meer en meer het nut van de tweetaligheid in. Na het basisonderwijs keren de leerlingen terug naar het Franstalige stelsel of ze komen in Vlaamse scholen terecht. Enkele volgen les in Tongeren'', vertelt Mieke Simal.

In Immersion-scholen krijgen Waalse kinderen een taalbad Nederlands. Ze volgen alle vakken in het Nederlands. Zes lesuren per week worden aan de les Frans besteed.

Het Waalse Gewest beschouwt de Immersion-scholen al vijftien jaar als proefprojecten. De werking blijft tijdelijk. Leerkrachten hebben daardoor geen beroepszekerheid. ,,Na al die jaren zijn we de situatie beu. We hebben alles gedaan. Vakbonden ingeschakeld, politici aangesproken, gestaakt en gedreigd met stakingen. Het heeft niets uitgehaald. Als het erop aankomt, vervalt de Waalse overheid in muggenzifterij en houdt de boot af. Het hele dossier is één warboel, wij staan met de rug tegen de muur'', klaagt Veronique Duchamps de toestand aan.

Burgemeester en senator Ludwig Vandenhove (SP.A) drong onlangs nog bij de minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) aan op een tussenkomst bij zijn Waalse collega Maria Arena (PS).

Egide LISMOND26/04/2005 (regionale katern Limburg van Het Volk)

Zoals in Vlaanderen trekken ook in Wallonië de beleidsmakers zich blijkbaar weinig aan van wat de bevolking wenst. Anders zou dit prachtige project dat mensen langs beide zijden van de taalgrens ten goede komt al lang gesubsidieerd worden en nog beter kunnen uitbreiden. Maar ja, langs beide zijden heeft men geen tijd want BHV moet gesplitst worden ookal ligt niemand (behalve een uitstervende minderheid) er van wakker. Jammer. het zoveelste bewijs van brave burgers die samenwerken over de talen heen en zuchten onder het wanbeleid van een eigen-zak-eerst politiek profitariaat.
Tot mijn verwonderde tevredenheid stel ik vast dat er in Limburg een en ander beweegt. Bij ons hier op de taalgrens (en ik spreek hier van West-Henegouwen) wordt er reeds sinds enkel jaren Nederlands gegeven in Waalse gemeentescholen. De kleuters (jawel: daar begint het) krijgen les in het Nederlands van perfect tweetalige leerkrachten (meestal Vlamingen die wél ook een franstalig brevet hebben - wat hier niet moeilijk is, gezien ook alle Vlaamse scholen een Franstalige afdeling hebben). (En het brevet hebben om in een andere taal les te geven: hebben die van jullie dat?). Helaas stopt dat alles in het secundair onderwijs, omdat daar niets geregeld is : langs de twee kanten niet. Of dat iets te zien heeft met B-H-V weet ik niet, maar denk ik niet: het is al van vroeger dat beide gemeenschappen potdoof zijn. En voor een goede verstaander: dat heeft niets met Belgicisme te zien - 1° Frans is nu eenmaal een wereldtaal en 2° in België moet je nu eenmaal MEERDERE talen kennen.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 00:49   #62
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Wat zijn nu zes faciliteitengemeenten in vergelijking met heel Halle-Vilvoorde? Natuurlijk wordt er hier en daar Frans gesproken, maar de voertaal is Nederlands.
... en de omgekeerde redenering voor de faciliteitengemeenten zoals Flobecq of Enghien waar de faciliteiten voor de Vlamingen zijn.

Het onderwep is overigens niet B-H-V, er bestaan genoeg subfora over die saaie zever.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 08:24   #63
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
... en de omgekeerde redenering voor de faciliteitengemeenten zoals Flobecq of Enghien waar de faciliteiten voor de Vlamingen zijn.

Het onderwep is overigens niet B-H-V, er bestaan genoeg subfora over die saaie zever.
Edingen is geen stad met Vlaamse faciliteiten, buber, Edingen is historish en geografisch een Brabantse stad.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 08:27   #64
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waar wil je zulke zaken anders te weten komen? Achter je bureautje?
Wanneer iemand argumentatie aanhaalt, Dimitri, is het niet alleen zielig om die te weerleggen met niets als neerbuigende beledigingen, maar ook infantiel. Als u ooit serieus genomen wil worden, raad ik u aan daar iets aan te doen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 28 april 2005, 08:28   #65
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Tot hier JVDB's wetenschappelijke studie in den Aldi.
Wat ik tegen uw stamgenoot Dimitri heb gezegt, is niet minder van tepassing op u, Yann. U maakt niet alleen uwzelf belachelijk met zulke uitlatingen, maar ook uw partij, en uw gehele ideologie.

Oud 28 april 2005, 08:30   #66
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HänSS
Ja, en zeker weten dat ze daar schoon lak hebben van flaminganten hun gezever.
Daar zijn we weer met hun argument op krukken. Ik kan me niet herinneren dat we ooit al een bewijs onder ogen hebben gekregen...

Oud 28 april 2005, 08:32   #67
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Ik ken iemand van Luik. Ze kunnen daar in het middelbaar kiezen OF Engels OF Nederlands (in sommige richtingen zoals toerisme is Nederlands wel verplicht).
Natuurlijk kiest (bijna) iedereen Engels. (hoe zou je zelf zijn?)

Dit slaat dus echt nergens op. Hoe kunnen wij hun verwijten dat ze geen Nederlands kunnen als ze het niet eens leren op school?
En waarom kunnen er in Vlaanderen kinderen blijven zitten door een tekort voor Frans, terwijl ze daar niet eens Nederlands moeten leren?

(dit gaat wel over Luik, het is niet in alle scholen zo)
De enige oplossing hiervoor is een volledige hervorming van het waalse onderwijssysteem. Zowel Engels als Nederlands moeten verplichte vakken worden, net zoals Engels en Frans verplicht zijn in Vlaanderen.

Oud 28 april 2005, 09:13   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, bubbel Yann, rechtstreekse informatie van de verantwoordelijke van het volkstheater aldaar. Misschien weet u dat niet, maar in Aubel is er een theatergezelschap dat in het plaatselijke dialect speelt. En dat is niet het Waals of het Frans, maar het plat Oost-Limburgs.

Welkom in de werkelijkheid!
Hebt u een voorbeeld/link naar een website van die taal ? Ik ben curieus er naar.

Alvast bedankt,
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 09:13   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Wanneer iemand argumentatie aanhaalt, Dimitri, is het niet alleen zielig om die te weerleggen met niets als neerbuigende beledigingen, maar ook infantiel. Als u ooit serieus genomen wil worden, raad ik u aan daar iets aan te doen.
Ik was mij er niet van bewust dat ik argumentatie weerlegde. De reactie van Yann valt bij mij in ieder geval niet onder de categorie 'argumentatie' en mijn reactie was dan ook niet bedoeld als serieuze 'weerlegging'.

Ik zie trouwens niet wat er zo beledigend aan is, maar misschien kun jij daar als niet-aangesprokene meer over vertellen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 09:57   #70
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Edingen is geen stad met Vlaamse faciliteiten, buber, Edingen is historish en geografisch een Brabantse stad.
1. Ik ben geen Bubber
2. Edingen ligt in Henegouwen
3. Het is een faciliteitengemeente.
Oud 28 april 2005, 10:04   #71
van Maerlant

Standaard

Er bestaan geen gemeente's met faciliteiten voor Vlamingen. Edingen ligt trouwens op de taalgrens, en heeft een volledig deel dat Vlaams gebleven is.

Oud 28 april 2005, 10:07   #72
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er bestaan geen gemeente's met faciliteiten voor Vlamingen. Edingen ligt trouwens op de taalgrens, en heeft een volledig deel dat Vlaams gebleven is.
Verkeerd. Flobecq / Vloesberg is ook zo'n faciliteitengemeente.
Oud 28 april 2005, 10:13   #73
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2]"In het Waalse gewest de gemeenten Malmédy (Bellevaux-Ligneuville, Bévervé, Faymonville, Malmédy, Robertville en Waismes), Bas-Warneton, Comines, Dottignies, Herseaux, Houthem, Luinge, Mouscron, Ploegsteert, Warneton, Flobecq, Enghien, Marcq en Petit-Enghien".[/size][/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial](bron: http://mineco.fgov.be/redir_new.asp?.../Vade21_fr.htm)[/font]
Oud 28 april 2005, 10:20   #74
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Hmmm Dorian waar staat dat precies?
Ik zie enkel:
en Région wallonne: les communes de Comines-Warneton, Enghien, Flobecq, Mouscron, Malmédy, Waimes.
En ik veronderstel dat Malmédy voor Duitstaligen is.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 10:22   #75
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik zie enkel:
en Région wallonne: les communes de Comines-Warneton, Enghien, Flobecq, Mouscron, Malmédy, Waimes.
Correct!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 10:47   #76
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik zie enkel:
Was het niet in de voetnoot ? Ik heb het toch ergens gepikt, hoor !

Natuurlijk is Malmédy voor Duitstaligen.
Oud 28 april 2005, 12:22   #77
van Maerlant

Standaard

Drogmaatregelen, meer niet.

Oud 28 april 2005, 12:33   #78
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

In de voetnoot staat er En region flamande, dus niet Wallonië
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:56   #79
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In de voetnoot staat er En region flamande, dus niet Wallonië
Je moet op de Vlaamse versie van de pagina klikken. Dan krijg je die voetnoot.
Oud 28 april 2005, 13:09   #80
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Had men Onderwijs nationaal gehouden en daar dan beslist dat de tweede taal steeds de verplicht tweede landstaal was, dan had men vele problemen voorkomen. Even bijvermelden dat de splitsing van het onderwijs jaren één van de grote eisen van de Vlaamse beweging was. Diezelfde beweging die later huilde dat Walen geen Nederlands als tweede taal kozen maar Engels.
Ja hoor, ze doen het weer! 't Is weer de schuld van de flaminganten
Laten het duidelijk wezen dat toen Nederlands EINDELIJK een tweede officiele taal werd in het UNITAIRE Belgie het voor Vlamingen de evidentie zelve was om Frans als tweede taal op school moeten leren; terwijl de Walen eventjes lichtelijk kotsmisselijk werden bij de gedachte alleen al dat ze verplicht Nederlands zouden moeten leren.
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be