Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2005, 18:27   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
En dat gezever over de provincies, een van de vele voorbeelden: mensen uit het Waasland zijn vaak meer Antwerpenaar dan Oost-Vlaming.
Inderdaad. Zo vormt de provincie West-Vlaanderen ook geen sociologische eenheid: men kan duidelijke verschillen ontwaren. In de eerste plaats is er Brugge met zijn achterland. Daarnaast de Westhoek. Dan de grensstreek vanaf Ruiselede tot Waregem dat volledig overhelt naar Oost-Vlaanderen (ook in zijn dialect trouwens). Er is tenslotte het Kortrijkse en het Heuvelland. Allemaal heel onderscheiden gebieden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 18:50   #62
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Waar ga ik dan kort door de bocht als ik zeg dat u niet bij het Vlaams Belang thuis hoort? Die staat duidelijk voor een Vlaamse staat.
Ik ben dan ook geen lid van uw Vlaams Belang. Gaat u maar snel de kont likken van Jürgen Verstrepen, de man die tegen volksliederen is en een slogan als "België barst" té extreem vindt.

Citaat:
Vlaams Belang maakt duidelijk dat dit enkel kan in een onafhankelijke staat.
Het Vlaams Belang maakt ook duidelijk dat je jouw bed moet opmaken en steeds met twee woorden moet spreken.

Citaat:
Het redt juist de belgische constructie door het Vlaamse volk te verdelen. Zo kunnen Vlamingen nooit een duidelijk front vormen, die een eventuele reünie met Nederland moet bewerkstelligen. Dat zou ik eerder getuigen vinden van bekrompenheid.
Men kan blijkbaar aan U maar beter even weinig energie en tijd spenderen als aan de gemiddelde belgicist.

Citaat:
Het komt er toch nog uit dat ge er niet mee akkoord gaat. Dat is al meer dan ik verwacht had.
Alsof u iets te verwachten hebt van mij.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 19:40   #63
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian

TYPISCH! Uw reactie is O zo typisch... voor het kleinburgerlijke deel van de Vlaamsche Beweghing waar benepenheid en kortzichtigheid het steeds weer haalt op zin voor grootsheid en visie.
Dan liever een paar "grote" Völkische denkers die vooral uitblinken in ideologisch bochtenwerk zoals Van Severen zeker?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 20:43   #64
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad. Zo vormt de provincie West-Vlaanderen ook geen sociologische eenheid: men kan duidelijke verschillen ontwaren. In de eerste plaats is er Brugge met zijn achterland. Daarnaast de Westhoek. Dan de grensstreek vanaf Ruiselede tot Waregem dat volledig overhelt naar Oost-Vlaanderen (ook in zijn dialect trouwens). Er is tenslotte het Kortrijkse en het Heuvelland. Allemaal heel onderscheiden gebieden.
Inderdaad.
Toch is de denkpiste wel boeiend.

Nu weer naar idereen:
Maar ik koester geen hoop meer op Wallonië in een heel/groot/weet ik veel welke Nederlanden, de geschiedenis loopt keer op keer verkeerd af, met hen...
Oud 2 mei 2005, 00:52   #65
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Wat een pijnlijke evolutie in deze discussie, een openlijke Vlaams-nationale broedermoord op het forum.
Inderdaad. Pleasant om te lezen. 8)
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 09:32   #66
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
namelijk het Volk dat Volgens de Vrabançon Vecht Voor Vorst, Vrijheid, en Recht.
en Vrecht, zal je bedoelen...

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 10:37   #67
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Juist.
Oud 2 mei 2005, 17:28   #68
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Het federalisme betekent voor België het einde.
Hoera! Leve het federalisme!

Citaat:
En het einde van België betekent het einde voor heel wat meer dan België.
Onrecht, transfers, verfransingspolitiek?

Citaat:
En namens wat, dat alles ? Omwille van iets afgedankts, dat ons terug naar de stammentijd voert, aftands romantisch nationalisme : zuivere rasmystiek, volksgemeenschap, "taal is gans het volk" en ander bijgeloof uit vervlogen tijden.
Nonsens, Vlaanderen wordt een tweetalige staat.

Citaat:
HET VOLK IS EERST EN VOORAL GEEST.
Gaap. Nietszeggende zeik.

Citaat:
Als niemand halt zegt - en in het huidige regime kan niemand halt zeggen - snelt België naar de verbrokkeling.
Dat is toch goed?

Citaat:
Niet op basis van iets dat natuurlijks is : het zogenaamde Vlaanderen en het zogenaamde Wallonië zijn maar verzinsels. Henegouwen is iets echt bestaands, Brabant bestaat echt, Vlaanderen is een werkelijkheid, zelfs franssprekend Vlaanderen ; Luxemburg eveneens, Zeeland, Holland, ...
Je verwijst nu naar de oude vorstendommen. Man toch, die zijn al lang vergaan en vergeten. "Een volk zal nooit vergaan"? Vergeet het, de Oude Vlamingen, de Brabanders, de Luikenaars,... bestaan al lang niet meer. Je kan dat betreuren, maar niets anders doen dan accepteren. Tant pis.

De Vlaamse natie daarentegen is gegroeid uit de Zuid-Nederlandse identiteit, die heel anders is dan de francofiele Belgische. Door de Vlaamse strijd is langzaam een Vlaamse natie ontstaan. Die is dus in feite een verderzetting van de Zuid-Nederlandse identiteit die vroeger het vorstendommetjesrijk overkoepelde. De identiteit van de mens is gelaagd. De laag van de graafschappen en hertogdommen is voorgoed weg.

Blijven over de Vlaamse en de Waalse identiteit, die beiden inderdaad Nederlands zijn, maar waarvan de laatste neigt naar de Franse. Daar is niets kunstmatigs aan, die zijn -haalt adem- organisch gegroeid.

Citaat:
Elk "federalisme", dat betekent elk separatisme, elke afbakening van de "taalgrens" vernietigt België, dus het hart der Nederlanden, het hart van Europa.
De mosterd gaan halen bij Eggermont, zekers?
Die stelling is -helaas- niet waar...

Citaat:
Te mijden, te bestrijden, af te maken !
Zever. Overal in de wereld werkt federalisme uitstekend, enkel in België niet. Dat zegt meer over België dan over federalisme. In België heeft trouwens nog geen enkel systeem goed gewerkt: ook de unitaire staat was een ramp en een grotere. Feit dat de federale staat al beter werkt, is gewoon een teken dat federalisme beter is dan unitarisme, alleen is de staat nog niet goed.

Citaat:
Om nauwkeuriger te zijn, wat dient er praktisch gesproken te gebeuren ?
Ja, zegt dat ne keer!

Citaat:
1. Afschaffing van het drieledig federalisme.
In een ideale wereld zou dat geen slecht idee zijn.

Citaat:
2. Provinciaal federalisme. Die provinciën zijn : Vlaanderen dat bestaat uit West- en Oost-Vlaanderen ; Zuid-Brabant dat bestaat uit Antwerpen, Vlaams- en Waals-Brabant en Brussel ; Zuid-Limburg ; Henegouwen ; Namen ; Luik en West-Luxemburg.
Ola, ola!! Moest "elk federalisme" niet gemeden bestreden en afgemaakt worden?

Nu, op zich geef ik u wel gelijk: Vlaanderen als deelstaat is te groot. Ik ruik dat ge aan het werken zijt aan een Bourgondisch Rijk. Daar kunnen we inderdaad kiezen voor een provinciale indeling. Per slot van rekening telt Zwitserland met zijn 7 miljoen inwoners 26 kantons. Dan doet een verenigde Benelux met zijn 27 miljoen inwoners het toch nog iets slechter met zijn 24 provincies.

Momenteel bieden die provincies echter de beste grond voor een indeling. Er zijn nog andere utopische plannen mogelijk, waar ik wel achter sta, maar die ik niet als realistisch zie (zoals Holland-Utrecht, Vlaanderen, Zuid-Brabant,...). Je kunt dat misschien kunstmatig vinden, maar het is alleszins minder kunstmatig dan niet meer bestaande provincies herstellen.

Citaat:
3. Uitbreiding van de faciliteiten over heel België. Gedaan met stenen smijten over de zogenaamde "taalgrens".
Zogenaamde taalgrens? Die taalgrens bestaat wel degelijk hoor. Een systeem als de faciliteiten zijn trouwens vrij uniek in dit on-land. In een meertalige staat die wél goed werkt, komt dat meestal omdat er juist geen faciliteiten zijn.

Citaat:
4. In deze grootse orde zal worden verwezenlijkt de hergroepering der aloude Nederlanden, ruggengraat van Europa. Want zonder de Nederlanden bestaat geen Europa !
Kom zeg, zelfs als de Nederlanden uit Europa zouden gaan, zou Europa verder blijven bestaan. Een beetje de voeten op de grond houden.

Citaat:

ONS DEVIES : CONCORDIA RES PARVAE CRESCUNT !
Wedden dat de belgicisten staan te juichen om je uitleg? De dommekloten beseffen echter niet dat je hier een beetje een rat aan het spelen bent, die hier staat te zwaaien met de Belgische vlag, maar ze wel onderuit wil halen.

Ik vind het vreemd dat je zo van leer trekt tegen het separatisme, maar dan plots zo vrolijk een Belgische vlag gebruikt, toch het symbool van het separatisme van 1830.

En over uw idee: good luck! Als er iets nog moeilijker valt te realiseren dan een Groot-Nederland of een unitair België, is het wel een Heel-Nederland.

Waarom? Omdat de Walen daar niet in zullen kunnen leven. Als geminoriseerd volkje van ochottekes 16% zijn zij geen factor meer van belang. Zolang België bestaat, hebben zij echter +/- 50% van de macht en kunt gij fluiten naar uw Heel-Nederland, gesteld dat ALLE Vlamingen daar voor zouden zijn. Grendelgrondwet, weet je wel...

Neen beste vriend, uw drang naar niet-separatisme is uw struikelblok. Enkel Vlaanderen kan samen gaan met Nederland en enkel Groot-Nederland kan Wallonië uitnodigen, gesteld dat de Walen die uitnodiging aan willen nemen, want Frankrijk is ook een interessante partner, en de Waalse identiteit begint steeds meer naar de Franse dan naar de Nederlandse te neigen.

Een uitstekend compromis kan hierin misschien zijn om België in ultra-light vorm te behouden, nl in confederatie. Dit werd al voorgesteld door Boudewijn Bouckaert (oh nee, een liberaal! ). Intussen kan Vlaanderen zichzelf besturen en houden we de mogelijkheid open om Heel-Nederland op lange termijn te herstellen.

Alleszins, uw tekst getuigt wel van een leuke visie, maar niet veel van praktische realiteitszin omdat elke vorm van strategie en planning ontbreekt. Het is een afspiegeling van de ideale toestand, die uiteraard niet bestaat.

En bovendien is het toch wel een beetje erg voor de Walen om ze zo te minoriseren. Is dat echt nodig?
Oud 2 mei 2005, 17:30   #69
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Probleem is dat de provincies ook kunstmatig zijn. Sociologische grenzen veranderen constant...
Oud 2 mei 2005, 17:37   #70
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Inderdaad. Pleasant om te lezen. 8)
Het is "plezant" om lezen, dat kan je allemaal nalezen in een Nederlands woordenboek of ophouden met te posten op een Vlaams forum. Ik verbaas me tevens over jouw Schadenfreude daar er bij de Belgicisten helemaal geen plaats is voor discussie of andere ideeën dan het gekrijs van de voorzitter.

Maar vermoedelijk dat je het daarom pleasant (sic) om lezen vind. Dergelijke open uitwisseling van mening moet wel een andere wereld lijken in de ogen van de totalitaire belgicisten, voor wie geen plaats is voor dissidente meningen van de 3 leden.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 19:42   #71
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Zo moeten de Vlaams-nationalisten zich dus gevoeld hebben toen Van Severen zijn nieuwe marsrichting afkondigde. Voor mijn part heeft u zich hiermee buiten de Vlaamse beweging geplaatst.
De Vlaamse Beweging heeft de Nederlanden van de toekomst gered, maar ze is nu uitgediend.

Ik wil ook benadrukken dat ik me altijd al voorstander heb getoond van integrale Nederlandse eenheid.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 19:58   #72
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
De gewesten zijn te ver uit elkaar gegroeid, daarbij is dat géen stap voorwaarts naar een verenigd Groot-Nederland.
- de provinciën zullen hun historische banden spoedig herwinnen eens ze herrenigd zijn.

- Groot-Nederland heeft maar weinig met de Nederlanden gemeen, en evenmin iets met grootheid.

Bovendien is de weg naar Groot-Nederland over Vlaamse onafhankelijkheid maar een uiterst problematische mogelijkheid.

Citaat:
Bedenk ook de reactie (of de opinie) bij de Waalse bevolking bij een eventuele confederatie met het Noorden. NOOIT zullen waalse politici hun macht zo willen zien verkleinen; want dat zal het zeker doen.
Ik ben ervan overtuigd dat ook in "Wallonië" positieve krachten kunnen gevonden worden.

Maar zoals ik expliciet gesteld heb : onder dit onheilbrengende regime zal het Belgische vraagstuk nooit opgelost geraken.
Oud 2 mei 2005, 20:00   #73
PAJOT
Banneling

Standaard

Voor het overige : lees Guderian. Hij verwoordt uitstekend datgene wat ik bedoel.
Oud 2 mei 2005, 22:08   #74
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Het is "plezant" om lezen, dat kan je allemaal nalezen in een Nederlands woordenboek of ophouden met te posten op een Vlaams forum. Ik verbaas me tevens over jouw Schadenfreude daar er bij de Belgicisten helemaal geen plaats is voor discussie of andere ideeën dan het gekrijs van de voorzitter.

Maar vermoedelijk dat je het daarom pleasant (sic) om lezen vind. Dergelijke open uitwisseling van mening moet wel een andere wereld lijken in de ogen van de totalitaire belgicisten, voor wie geen plaats is voor dissidente meningen van de 3 leden.
Ik post wat ik wil waar ik wil, beste. En een beetje Engels doet geen kwaad, "pleasant" werd opzettelijk gebruikt. Tu le veux en français ? Je trouve ça très agréable �* lire. Vlaams forum ? Mag een Franstalige niets posten? Moet ik een klacht bij het CGKR indienen ?

By the way ben ik geen lid van BUB, wel van B Plus. Over totalitarisme en argumenten gesproken ... Uw kennis van politiek blijkt beperkt tot de omvang van uw leeuwke.

Drink een glasje wijn, jij lijkt nerveus. Ik kan niet echt geloven dat jij een onnozelaar bent.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 22:24   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- de provinciën zullen hun historische banden spoedig herwinnen eens ze herrenigd zijn.
De Belgische provincies hebben geen "historische" banden: ze werden door de Franse bezetter in de 18e eeuw opgelegd die eerst de oude vorstendommen afschafte, hun grenzen vertekende en alle vroegere structuren onderuit haalde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 10:47   #76
Tantist

Standaard

Citaat:
Misschien wel, maar is dat niet een beetje vijgen na Pasen? Dit romantische ideaal komt totaal niet meer overeen met de werkelijkheid. Een duidelijk voorbeeld hier in de discussie was bv. delen van het Waasland, die eerder bij Antwerpen horen dan bij Oost-Vlaanderen.

Citaat:
- Groot-Nederland heeft maar weinig met de Nederlanden gemeen, en evenmin iets met grootheid.
Dat is uw mening. Ik vind dat Groot-Nederland mooi aansluit bij de traditie van de Unie van Utrecht. Bovendien zie ik er ook wel "grootheid" in. En gij nu

Citaat:
Bovendien is de weg naar Groot-Nederland over Vlaamse onafhankelijkheid maar een uiterst problematische mogelijkheid.
Het is jammer dat je je niet nader verklaart...

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat ook in "Wallonië" positieve krachten kunnen gevonden worden.
Dat zal wel, maar die worden niet verkozen...

Citaat:
Maar zoals ik expliciet gesteld heb : onder dit onheilbrengende regime zal het Belgische vraagstuk nooit opgelost geraken.
Het is weerom jammer dat u zich niet nader verklaart. Eerst zegt u dat federalisme separatisme is, en nu zal het nooit opgelost raken...
Oud 3 mei 2005, 11:51   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag een Franstalige niets posten? Moet ik een klacht bij het CGKR indienen ?
Een goeie raad. Kies Hans als advokaat als je naar het CGKR stapt want die heeft daar al heel wat ervaring mee,

en vergeet vooral je bewijzen van discriminatie niet.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 mei 2005 om 11:51.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 13:47   #78
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Moet ik een klacht bij het CGKR indienen ?
Als u hier au serieux wenst genomen te worden, zou u daar beter niet mee dreigen. Weinig posters houden van de gedachtenpolitie.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 14:21   #79
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Een interessant citaat van Joris Van Severen:

"Wat de rampspoedige breuk betreft, die door de domme en noodlottige muiterij van 1830 werd ingeluid, weest ervan overtuigd dat zij binnen honderd jaar door de historici als een ten zeerste betreurenswaardig incident zal beschouwd worden. Wat zijn honderd jaar in de geschiedenis van een volk? Over zulkdanige incidenten, en er zijn er verscheidene geweest in de loop van ons volksleven, schrijdt onverstoorbaar de grootse actie der grote wetten van de geschiedenis heen. Op tijd en stond zal zij het Dietse volk tot de erkenning weten te dwingen dat aan de grond van die historische gebondenheid een echte en diepe zinvolle lostverbondenheid ligt."
(JVS, 20 mei 1939)
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 14:51   #80
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Een goeie raad. Kies Hans als advokaat als je naar het CGKR stapt want die heeft daar al heel wat ervaring mee
Die zit.

Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be