![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Toch is de denkpiste wel boeiend. Nu weer naar idereen: Maar ik koester geen hoop meer op Wallonië in een heel/groot/weet ik veel welke Nederlanden, de geschiedenis loopt keer op keer verkeerd af, met hen...
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist.
![]() ![]()
![]() |
#68 | ||||||||||||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Vlaamse natie daarentegen is gegroeid uit de Zuid-Nederlandse identiteit, die heel anders is dan de francofiele Belgische. Door de Vlaamse strijd is langzaam een Vlaamse natie ontstaan. Die is dus in feite een verderzetting van de Zuid-Nederlandse identiteit die vroeger het vorstendommetjesrijk overkoepelde. De identiteit van de mens is gelaagd. De laag van de graafschappen en hertogdommen is voorgoed weg. Blijven over de Vlaamse en de Waalse identiteit, die beiden inderdaad Nederlands zijn, maar waarvan de laatste neigt naar de Franse. Daar is niets kunstmatigs aan, die zijn -haalt adem- organisch gegroeid. Citaat:
![]() Die stelling is -helaas- niet waar... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu, op zich geef ik u wel gelijk: Vlaanderen als deelstaat is te groot. Ik ruik dat ge aan het werken zijt aan een Bourgondisch Rijk. Daar kunnen we inderdaad kiezen voor een provinciale indeling. Per slot van rekening telt Zwitserland met zijn 7 miljoen inwoners 26 kantons. Dan doet een verenigde Benelux met zijn 27 miljoen inwoners het toch nog iets slechter met zijn 24 provincies. Momenteel bieden die provincies echter de beste grond voor een indeling. Er zijn nog andere utopische plannen mogelijk, waar ik wel achter sta, maar die ik niet als realistisch zie (zoals Holland-Utrecht, Vlaanderen, Zuid-Brabant,...). Je kunt dat misschien kunstmatig vinden, maar het is alleszins minder kunstmatig dan niet meer bestaande provincies herstellen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het vreemd dat je zo van leer trekt tegen het separatisme, maar dan plots zo vrolijk een Belgische vlag gebruikt, toch het symbool van het separatisme van 1830. En over uw idee: good luck! Als er iets nog moeilijker valt te realiseren dan een Groot-Nederland of een unitair België, is het wel een Heel-Nederland. Waarom? Omdat de Walen daar niet in zullen kunnen leven. Als geminoriseerd volkje van ochottekes 16% zijn zij geen factor meer van belang. Zolang België bestaat, hebben zij echter +/- 50% van de macht en kunt gij fluiten naar uw Heel-Nederland, gesteld dat ALLE Vlamingen daar voor zouden zijn. Grendelgrondwet, weet je wel... Neen beste vriend, uw drang naar niet-separatisme is uw struikelblok. Enkel Vlaanderen kan samen gaan met Nederland en enkel Groot-Nederland kan Wallonië uitnodigen, gesteld dat de Walen die uitnodiging aan willen nemen, want Frankrijk is ook een interessante partner, en de Waalse identiteit begint steeds meer naar de Franse dan naar de Nederlandse te neigen. Een uitstekend compromis kan hierin misschien zijn om België in ultra-light vorm te behouden, nl in confederatie. Dit werd al voorgesteld door Boudewijn Bouckaert (oh nee, een liberaal! ![]() Alleszins, uw tekst getuigt wel van een leuke visie, maar niet veel van praktische realiteitszin omdat elke vorm van strategie en planning ontbreekt. Het is een afspiegeling van de ideale toestand, die uiteraard niet bestaat. En bovendien is het toch wel een beetje erg voor de Walen om ze zo te minoriseren. Is dat echt nodig?
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar vermoedelijk dat je het daarom pleasant (sic) om lezen vind. Dergelijke open uitwisseling van mening moet wel een andere wereld lijken in de ogen van de totalitaire belgicisten, voor wie geen plaats is voor dissidente meningen van de 3 leden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wil ook benadrukken dat ik me altijd al voorstander heb getoond van integrale Nederlandse eenheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
- Groot-Nederland heeft maar weinig met de Nederlanden gemeen, en evenmin iets met grootheid. Bovendien is de weg naar Groot-Nederland over Vlaamse onafhankelijkheid maar een uiterst problematische mogelijkheid. Citaat:
Maar zoals ik expliciet gesteld heb : onder dit onheilbrengende regime zal het Belgische vraagstuk nooit opgelost geraken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Voor het overige : lees Guderian. Hij verwoordt uitstekend datgene wat ik bedoel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
By the way ben ik geen lid van BUB, wel van B Plus. Over totalitarisme en argumenten gesproken ... Uw kennis van politiek blijkt beperkt tot de omvang van uw leeuwke. Drink een glasje wijn, jij lijkt nerveus. Ik kan niet echt geloven dat jij een onnozelaar bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en vergeet vooral je bewijzen van discriminatie niet.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 mei 2005 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() Een interessant citaat van Joris Van Severen:
"Wat de rampspoedige breuk betreft, die door de domme en noodlottige muiterij van 1830 werd ingeluid, weest ervan overtuigd dat zij binnen honderd jaar door de historici als een ten zeerste betreurenswaardig incident zal beschouwd worden. Wat zijn honderd jaar in de geschiedenis van een volk? Over zulkdanige incidenten, en er zijn er verscheidene geweest in de loop van ons volksleven, schrijdt onverstoorbaar de grootse actie der grote wetten van de geschiedenis heen. Op tijd en stond zal zij het Dietse volk tot de erkenning weten te dwingen dat aan de grond van die historische gebondenheid een echte en diepe zinvolle lostverbondenheid ligt." (JVS, 20 mei 1939) |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |