Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Bekijk resultaten enquête: Mag de regering vallen over BHV?
Ja. BHV moet maar eens eindelijk opgelost worden!! 22 31,88%
Ja. Wij Vlamingen willen splitsen. Als de Walen er een crisis voor over hebben, ze doen maar... 37 53,62%
Neen. Geld, goud en andere snuisterijen moeten wij de Walen geven, opdat ze BHV willen splitsen. 0 0%
Neen. De Walen willen niet splitsen. We splitsen dan gewoon niet want anders gaat er oorlog uitbreken, hongersnood en misschien zelfs een Tsunami! 10 14,49%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 8 mei 2005, 17:03   #61
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik zou wel willen, maar ik vind geen gepast antwoord in die uiterst tendentieuze peiling van je. Neen, BHV zal niet splitsen, omdat daar helemaal geen behoefte toe is. Niemand is daar vragende partij voor, buiten enkele politiekers met teveel vrije tijd en te weinig maatschappelijk inzicht.
Lees de lezersbrieven in enkele deftige kranten voor u zulke stupide uitspraken doet.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 8 mei 2005, 17:08   #62
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dat is allerminst zeker. Egmont was maar een bijzonder mager beestje.

Hoezo? Egmont splitste BHV niet, zover ik weet.

- Inschrijvingsrecht uitgedoofd in 2000.

Dit is nu het typevoorbeeld van die Vlaamse naïviteit waar ik zo bang voor ben.
Gelooft u dat nu echt? De faciliteiten waren toch ook uitdovend?
En denkt u niet dat de francofonie van het inschrijvingsrecht drie decennia lang zwaar misbruik zou gemaakt hebben om campagne te voeren in Halle-Vilvoorde?
En gelooft u echt dat ze in 2000, nadat ze er 30 jaar zieltjes hadden kunnen winnen, hun speelgoedje zouden afgestaan hebben?

Als u dat allemaal gelooft bent u ofwel een CD&V-er ofwel nog vrij jong, ofwel vertelt u maar na wat heer Hugo enkele dagen geleden op TV kwam zeggen. En in elk geval heeft u dan niet de minste voeling met de Rand.

Egidius
Egidius

Wat de federalisering betreft was het Egmont-pact alles behalve een
mager beestje.

De uitdoving van het inschrijvingsrecht stond uitdrukkelijk vermeld in
het Egmont-pact.
Dit was niet het geval met de faciliteiten in 1963, waar het een mondelinge afspraak betrof.

De splitsing van BHV was er in ruil voor het uitdovend inschrijvingsrecht.

Of het Egmont-pact ons een betere situatie als nu had gebracht,
weet ik niet. Ik weet wel dat de verfransing 30 jaar lang verder heeft gewoed
in de randgemeenten rond Brussel.

Laatst gewijzigd door Clemens : 8 mei 2005 om 17:09.
Clemens is offline  
Oud 8 mei 2005, 17:19   #63
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Wat de federalisering betreft was het Egmont-pact alles behalve een mager beestje.
Het is lang geleden, maar wat info daarover zou welkom zijn als argument.

Citaat:
De uitdoving van het inschrijvingsrecht stond uitdrukkelijk vermeld in
het Egmont-pact. Dit was niet het geval met de faciliteiten in 1963, waar het een mondelinge afspraak betrof.
Ja hoor. En NVA-ers geloven nog steeds in schriftelijke afspraken en wetten hé? Zoals de taalwet in Brussel?
Enfin, u zal het wel nooit leren dat afspraken en wetten voor de Franstaligen alleen maar instrumenten zijn om terrein te veroveren, NOOIT om terrein af te geven.

Citaat:
De splitsing van BHV was er in ruil voor het uitdovend inschrijvingsrecht.
Ik ga dat niet bevestigen of ontkennen, maar het zegt me niets. Graag de tekst van het akkoord op dit punt.

Citaat:
Of het Egmont-pact ons een betere situatie als nu had gebracht,
weet ik niet. Ik weet wel dat de verfransing 30 jaar lang verder heeft gewoed
in de randgemeenten rond Brussel.
Elke minuut België doet de verfransing verder woeden. Met extra faciliteiten stop je dat niet.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 17:29   #64
rroloff
Burger

Standaard

Je zou toch denken dat een bepaald moment alles gezegd is? Er komt toch een moment dat er niets meer te onderhandelen valt?

Citaat:
Belgische premier niet naar Moskou om taalconflict
Uitgegeven op 08 mei 2005 om 17:41 uur

(Novum/AP) - De Belgische premier Guy Verhofstadt heeft zondag een bezoek aan Moskou, waar hij aanwezig zou zijn bij de herdenking van de nederlaag van nazi-Duitsland, afgezegd. Verhofdstadt hoopt in Brussel een conflict om het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV), dat zijn regering in gevaar dreigt te brengen, te kunnen oplossen.

BHV heeft veel Franstalige inwoners, maar wordt tot Vlaanderen gerekend. De Vlaamse partijen eisen dat BHV officieel Vlaamstalig wordt. De Franstalige partijen willen daarmee alleen akkoord gaan als enkele gemeenten in Vlaanderen deel gaan uitmaken van het officieel tweetalige Brussel, een stap die door de Vlaamse partijen fel wordt afgewezen. De regering probeert al maandenlang een oplossing voor het geschil te vinden, maar slaagt er niet in Frans- en Vlaamstaligen nader tot elkaar te brengen. Er is een nieuwe deadline vastgesteld voor halverwege komende week.

Verhofstadt wordt in Moskou vervangen door parlementsvoorzitter Herman de Croo. De premier woonde zondag in Brussel wel een herdenking bij waar ook koning Albert II present was.

Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/5/57800
Dit lijkt toch helemaal nergens meer op? Hoe lang praten ze hier nu al over? Als het allemaal zó moeilijk is en stroef loopt - als geen van de gemeenschappen een millimeter wil opschuiven hef dan dat land op!

Een huwelijk waar maandenlang onderhandeld moet worden omdat één van de partners formeel het recht heeft op iets (maar het niet krijgt) is een mislukt huwelijk.

Trek de stekker er maar uit!
rroloff is offline  
Oud 8 mei 2005, 17:36   #65
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Ik kies niet voor de splitising hé, laat dit duidelijk zijn! Wel voor een oplossing omtrent dit "probleem"; dat is iets totaal anders dan splitsen hé!
Trouwens vorige week hield VTMnieuws een poll omtrent deze materie en een meerderheid ligt er niet wakker van!
Welke oplossing ziet u dan?
Jozef Ostyn is offline  
Oud 8 mei 2005, 18:01   #66
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Ik kies niet voor de splitising hé, laat dit duidelijk zijn! Wel voor een oplossing omtrent dit "probleem"; dat is iets totaal anders dan splitsen hé!
Trouwens vorige week hield VTMnieuws een poll omtrent deze materie en een meerderheid ligt er niet wakker van!
zeg mij dan eens iets waar de bevolking wel wakker van ligt? van adoptierecht voor homos zeker
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 8 mei 2005, 18:22   #67
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja hoor. En NVA-ers geloven nog steeds in schriftelijke afspraken en wetten hé? Zoals de taalwet in Brussel?
Enfin, u zal het wel nooit leren dat afspraken en wetten voor de Franstaligen alleen maar instrumenten zijn om terrein te veroveren, NOOIT om terrein af te geven.
Egidius
Egidius

Als u niet meer gelooft in schriftelijke afspraken en wetten,

laat ons ook stoppen met de strijd voor de splitsing van BHV

want ook dat zal een wet worden, waar jij bij voorbaat niet in gelooft.

Laatst gewijzigd door Clemens : 8 mei 2005 om 18:25.
Clemens is offline  
Oud 8 mei 2005, 18:31   #68
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Egidius

ach kom, we weten allemaal dat BHV maar een schakel is in een groter geheel, het is een breekijzer om de belgische staat alweer wat verder te ontwrichten en een manier om de vlamingen te laten zien dat belgie echt niet werkt.
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 8 mei 2005, 18:33   #69
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Elke minuut België doet de verfransing verder woeden. Met extra faciliteiten stop je dat niet.

Egidius

Egidius

Ik heb nergens gepleit voor extra faciliteiten.
Mijn woorden niet verdraaien a.u.b.

Maar er zijn wel bijna 30 jaar verloren gegaan (na het Egmont-pact)
met stemrecht voor de Franstaligen in het ganse kiesarrond.
Halle en Vilvoorde.

De Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen?
Voor mij niet gelaten, hoe sneller hoe beter.
Maar wel in de eerste plaats politiek realist blijven.
Clemens is offline  
Oud 8 mei 2005, 18:34   #70
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ach kom, we weten allemaal dat BHV maar een schakel is in een groter geheel, het is een breekijzer om de belgische staat alweer wat verder te ontwrichten en een manier om de vlamingen te laten zien dat belgie echt niet werkt.
Muys

Hiermee kan ik akkoord gaan.
Clemens is offline  
Oud 8 mei 2005, 18:51   #71
Egidius

Standaard

Citaat:

Mevrouw (u bent een mevrouw, neem ik aan?),

Het gaat er om hoe u institutionele wetten of de grondwet bekijkt. Als u ze bekijkt als een afspraak die door beide partners zal worden nagekomen, dan bent u gezien. Zo werkt dat immers niet in België. De franstaligen zullen nooit stoppen met grondgebied te willen veroveren, ook niet na de splitsing van BHV. Waar het wel om gaat is de psychologische machtsverhouding. Als u de splitsing meerderheid tegen minderheid stemt, dan hebt u in de ogen van de Franstaligen een overwinning geboekt omdat u dat aangedurfd heeft. Daar hebben ze respect voor, maar niet voor - godbetert - de tekst van een paleisakkoord. En als u die overwinning geboekt heeft, dan staat u een stapje verder voor latere onderhandelingen over zaken die veel meer impact hebben. Want ze weten dat u het nog eens gaat durven.
Als u nu in alle naïeve eerlijkheid onderhandelt over iets waarover u niet moet onderhandelen (de splitsing en extra faciliteiten), dan weten ze dat u zwak staat. Dat is de boodschap die Hugo Schiltz drie decennia lang uitgezonden heeft: wij staan zwak, want geloven dat u afspraken zal respecteren.

Voila. Nooit gedacht dat ik het ABC van de communautaire verhoudingen aan uitgerekend een NVA-er zou moeten expliceren.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 8 mei 2005 om 18:55.
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 18:55   #72
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens gepleit voor extra faciliteiten.
Het inschrijvingsrecht was een uitbreiding van de faciliteiten, inhoudelijk zowel als territoriaal.

Citaat:
met stemrecht voor de Franstaligen in het ganse kiesarrond. Halle en Vilvoorde.
En dat waren geen extra faciliteiten?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 19:27   #73
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Het inschrijvingsrecht was een uitbreiding van de faciliteiten, inhoudelijk zowel als territoriaal.

Egidius
Waarom zo vijandig vandaag? We zijn hier toch onder vrienden...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 8 mei 2005, 19:28   #74
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
met stemrecht voor de Franstaligen in het ganse kiesarrond. Halle en Vilvoorde.

Citaat:

Egidius
Egidius

Dat waren voorrechten die ze behouden hadden na de vastlegging van de taalgrens in 1963.

Dus honderden malen erger dan (de faciliteiten) van het inschrijvingsrecht.

Had men in 1963 de splitsing van de kieskring BHV
maar uitgevoerd met uitdovend (25 jaar) inschrijvingsrecht.
Clemens is offline  
Oud 8 mei 2005, 19:34   #75
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Mevrouw (u bent een mevrouw, neem ik aan?),

Het gaat er om hoe u institutionele wetten of de grondwet bekijkt. Als u ze bekijkt als een afspraak die door beide partners zal worden nagekomen, dan bent u gezien. Zo werkt dat immers niet in België. De franstaligen zullen nooit stoppen met grondgebied te willen veroveren, ook niet na de splitsing van BHV. Waar het wel om gaat is de psychologische machtsverhouding. Als u de splitsing meerderheid tegen minderheid stemt, dan hebt u in de ogen van de Franstaligen een overwinning geboekt omdat u dat aangedurfd heeft. Daar hebben ze respect voor, maar niet voor - godbetert - de tekst van een paleisakkoord. En als u die overwinning geboekt heeft, dan staat u een stapje verder voor latere onderhandelingen over zaken die veel meer impact hebben. Want ze weten dat u het nog eens gaat durven.
Als u nu in alle naïeve eerlijkheid onderhandelt over iets waarover u niet moet onderhandelen (de splitsing en extra faciliteiten), dan weten ze dat u zwak staat. Dat is de boodschap die Hugo Schiltz drie decennia lang uitgezonden heeft: wij staan zwak, want geloven dat u afspraken zal respecteren.

Voila. Nooit gedacht dat ik het ABC van de communautaire verhoudingen aan uitgerekend een NVA-er zou moeten expliceren.

Egidius
Egidius

U bent schijnbaar van zeer slechte wil.

Het was N-VA die in het Vlaams-regeerakkoord heeft laten inschrijven
dat de splitsing van BHV er moest komen, zonder communautaire compensaties.

[SIZE=3]Uw tekst is dus zeer oneerbaar en ter kwader trouw.
[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Clemens : 8 mei 2005 om 19:40.
Clemens is offline  
Oud 8 mei 2005, 19:35   #76
van Maerlant

Standaard

Pijnlijk. Wordt u langzaamaan besmet door het bubbel-virus, Egidius? of bent u vandaag in een extra-cynische bui?

van Maerlant is offline  
Oud 8 mei 2005, 20:01   #77
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Ik kan niet stemmen.

Toch vind ik dat BHV moet gesplitst worden. Weet wel dat wanneer de regering valt, en er nieuwe verkiezingen komen, de PS in het Waals gedeelte mogelijk er sterker zal uitkomen. In Vlaanderen zal de VLD, wegens hun on-Vlaamse houding, klappen krijgen denk ik.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 8 mei 2005 om 20:02.
Den Bal is offline  
Oud 8 mei 2005, 20:14   #78
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Waarom zo vijandig vandaag? We zijn hier toch onder vrienden...
Vijandig? In de post waarop jij reageert staan toch alleen maar feiten? Is het vijandig te zeggen dat de VU in 1977 extra faciliteiten wou invoeren, tegen de Vlaamse Beweging en een groot deel van de eigen partij in?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 20:17   #79
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Vijandig? In de post waarop jij reageert staan toch alleen maar feiten? Is het vijandig te zeggen dat de VU in 1977 extra faciliteiten wou invoeren, tegen de Vlaamse Beweging en een groot deel van de eigen partij in?

Egidius
De waarheid is soms vijandig en hard. Ik neem u dit vanzelfsprekend niet kwalijk, maar het kwetst toch hier steeds aand herinnerd te worden...

van Maerlant is offline  
Oud 8 mei 2005, 20:21   #80
Egidius

Standaard

Citaat:
U bent schijnbaar van zeer slechte wil.
Tja, dat zei Hugo Schiltz destijds ook tegen de tegenstanders van het Egmontpact.

Mijn uitleg ging niet over de NVA maar was een beetje theorie over de psychologie van de machtverhoudingen in dit land. Ik stel vast dat u daar niet op ingaat. Evenmin heeft u hier al documentatie aangebracht voor sommige beweringen over het Egmontpact.

Egidius
Egidius is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be