![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Kunt u leven met het compromis van Heel-Nederland | |||
ja, ik ben belgicist |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,42% |
ja, ik ben flamingant |
![]() ![]() ![]() |
17 | 35,42% |
nee, ik ben belgicist |
![]() ![]() ![]() |
10 | 20,83% |
nee, ik ben flamingant |
![]() ![]() ![]() |
16 | 33,33% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Afin, gesteld dat er échte belgicisten bestaan, want meestal blijken het gewoon franskiljons te zijn...
![]() |
![]() |
#62 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
![]() Goed bezig, man! Yann wilt hetzelfde met België als de PVDA. Het zou me dan ook niet verwonderen dat Yann een communist is ![]() Simpele mensen vereisen geen langere repliek.
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Waarom zit u hier dan de hele tijd die "simpelen" van antwoord te dienen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Luke
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 17 mei 2005 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Hahahahaha, wat een grap. Ik ga gewoon Egidius' advies opvolgen en uw gezever bespotten en negeren.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Titel: zou beter aangaan -> zou beter kunnen aangaan #1: de vraag stelt zich #1: er niet beter zou aan doen -> er niet beter aan zou doen #4: uit de context gereten -> uit de context gerukt (misschien persoonlijke creatie?) #9: Vlaamse eisen kunnen doen realiseren #12: provinciaal député -> gedeputeerde #13: incontournable -> onontkoombaar, alhoewel in deze betekenis misschien geen geslaagde vertaling #13: verzuchtingen #15: bedenking #19: belangenconflicten #32: cordon (sanitaire) #32: depannagedienst #39: kan van worden overtuigd #39: paritair #39: constitutieve autonomie #40: ge draait gewoon al uwe kazak #40: uitschruwelden #53: als de vos passie preekt (ook een Vlaams gezegde) #56: unitaire #56: recupereren #56: loyauteit #59: komaan (allez) #59: (de schuld) op een ander steken #59: communautaire #61: de nagel op de kop #65: geduid (en in het algemeen: duiding, duidingsprogramma's, enz.) #66: tussenkomst (in de betekenis van: bijdrage aan het debat) #67: vuile toeren gelapt #67: in het zak gezet #67: het is dom van het niet te doen #69: geculpabiliseerd #84: flagrant #87: lachen ... met (in de betekenis: uitlachen) #110: francofone #112: kortelings #124: kiesintenties #126: Belgicist -> Belgischgezind #129: (...) die haar gedacht durft zeggen Zoek de gallicismen maar uit zou ik zeggen. ![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een gallicisme is bijvoorbeeld: "de vraag stelt zich" = "la question se pose". "Uw kazak draaien", "de schuld op een ander steken", "vuile toeren lappen", "het is dom VAN het niet te doen" = dialect. Belgicisme: "belangenconflict", "constitutieve autonomie", "paritair" Foutief: "uit de context gereten" ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() Volgens mij is 'kiesintenties' (van Superstaaf nota bene!) ook een gallicisme, van 'intentions de vote'. AN zou kunnen zijn: stemvoorkeur, stemverhoudingen of partijvoorkeur. De depannagedienst is natuurlijk de wegenwacht, alhoewel dat in de discussie niet echt past. Ik denk niet dat daar in Nederland een politieke term voor bestaat, het gebeurt haast alleen op provinciaal en lokaal niveau dat partijen elkaar soms afwisselen zonder verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 18 mei 2005 om 17:01. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Naja, dat is theorie natuurlijk, in de praktijk wonen ook bij Den Haag de meeste Hagenezen inmiddels in de nieuwbouwwijken rondom de stad waarschijnlijk. Ik las laatst een artikel over de Haagsche Courant i.v.m. de fusie van regionale dagbladen met het AD, en daarin werd het treurige beeld geschetst van een krant die in de jaren zestig nog bijkans huis-aan-huis in de Schilderswijk werd verspreid en nu door bijna niemand daar nog wordt gelezen. De meeste allochtonen hebben immers geen abonnement op een krant. Citaat:
Citaat:
Spreekwoorden zijn altijd moeilijk om als AN of dialect te categoriseren, omdat ze bijna altijd uit het dialect afkomstig zijn (de erfenis van Jacob Cats daar gelaten). Ik zou daar niet al te streng mee zijn, zolang duidelijk is wat wordt bedoeld. Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- Dialect: enkel in de jeugdbeweging, en nu enkel nog met de vrienden van toen. - Thuis spreken we een soort verkavelingsdialect, ergens tussen dialect en 'Algemeen Waaslands' in. - Op de middelbare school spraken we een soort 'Algemeen Waaslands', een doorsnee van de verschillende dialecten; dat spreek ik nu ook ongeveer met mijn vriendin, die van een aantal dorpen verder afkomstig is. - In Leuven en met mijn Vlaamse collega's hier sprak en spreek ik verkavelingsvlaams. - In Nederland spreek ik een soort VRT-Nederlands. - In alle 'talen' die ik spreek, sluipt langzamerhand een zekere 'Hollandse' invloed in, in die zin dat ik typisch 'Hollandse' woorden of uitdrukkingen ga gebruiken.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 18 mei 2005 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |