Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 16 mei 2005, 11:07   #61
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
In een 'echte' democratie worden uitspraken van rechtbanken nageleefd.
Dit is naast de kwestie geantwoord hé men heeft het over het deùmocratisch gehalte van BHV niet de wettelijkheid. Als men een dictatuur in de grondwet inschrijft en men volgt die wet op dan wordt het daarom niet democratisch.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:07   #62
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Stop met appels met peren te vergelijken. Zwitserland is een confederatie en België is dat niet. Het democratisch gehalte wordt in beide gevallen vanuit een andere invalshoek bekeken. En als u de redenering zo ver wilt drijven is geen enkel land democratisch tenzij het voor elke beslissing zijn gehele bevolking raadpleegt.
Voor de BUB hangt democratie af van de invalshoek.
Rare gasten de BUB.
Boerke Naas is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:14   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stop met appels met peren te vergelijken. Zwitserland is een confederatie en België is dat niet. Het democratisch gehalte wordt in beide gevallen vanuit een andere invalshoek bekeken. En als u de redenering zo ver wilt drijven is geen enkel land democratisch tenzij het voor elke beslissing zijn gehele bevolking raadpleegt.
Wilt u mij dan eens uitleggen wat u verstaat onder "democratisch gehalte vanuit een andere invalshoek". Schaart u zich misschien achter Di Rupo die met z'n provocatieve uitspraak eigenlijk stelde dat echte democratie in België eigenlijk niet kan?

Blijkbaar heeft u ook nog nooit gehoord over parlementaire democratie... Bubbels zijn inderdaad rare wezens.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:17   #64
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In Zwitserland zijn er ook eentalige kantons.

Mocht u ook maar iets over Zwitserland weten, dan besefte u nu dat uw antwoord eigenlijk heel belachelijk is. Uit de kiesresultaten wordt immers altijd maar duidelijk dat de Zwitsers binnen hun kantonale structuren heel taalgeboden stemmen: Allemanische Zwitsers kiezen voor een Duitstalige kandidaat, terwijl de Romandische Zwitsers voor een Franstage kandidaat stemmen. Uitzonderingen zijn er, maar dit is steeds de algemene tendens die zich aftekent. Dit kan gerust binnen één en dezelfde partij zijn.
Jantje, iks stel voor om Zwitserland toch wat beter te leren kennen. Er zijn wel degelijk twetalige kantons en de gemeenten beslissen zelf over de taalwetgeving dat die daar strikter worden nageleefd dat is een feit. Maar het moet duidelijk gezegd dat Graubunden zowel Italiaanse gemeenten, als Duitstalige of Retoromaanse gemeenten telt.

Dat elke kiezer voor een kandidaat kiest die zijn eigen taal spreekt mag dan wel een gegeven feit zijn ze krijgen wel een keuze.
BCD is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:20   #65
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilt u mij dan eens uitleggen wat u verstaat onder "democratisch gehalte vanuit een andere invalshoek". Schaart u zich misschien achter Di Rupo die met z'n provocatieve uitspraak eigenlijk stelde dat echte democratie in België eigenlijk niet kan?

Blijkbaar heeft u ook nog nooit gehoord over parlementaire democratie... Bubbels zijn inderdaad rare wezens.
Allez jongen. De ene start vanuit het territoriale de ander vanuit taal dat is één invalshoek. En nee u zal mij niet beschilderen als Di Rupo vriendje. Ik weet dat elke niet VB er in uw ogen een kontlikker is Di Rupo. maar dat uw verstand niet verder gaat dan het VB-folderken is niet mijn fout.
BCD is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:23   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jantje, iks stel voor om Zwitserland toch wat beter te leren kennen. Er zijn wel degelijk twetalige kantons en de gemeenten beslissen zelf over de taalwetgeving dat die daar strikter worden nageleefd dat is een feit.
Niet correct. U hoeft mij trouwens geen lessen te geven in de Zwitserse staatsordening; daarvoor ben ik maar al te goed op de hoogte van de situatie aldaar.

In de eerste plaats slaat u al de bal fout door te stellen dat de gemeenten zelf mogen beslissen over de toepassing van de taalwetgeving. Dat is fout. Niet de gemeenten beslissen daarover, maar wel de kantonale besturen.

Er zijn natuurlijk tweetalige kantons, maar dat betekent niet dat er "faciliteiten op z'n Belgisch" bestaan. Iedere gemeente in een twee- of drietalig kanton (Graubunden is drietalig) heeft een eentalig statuut. Daar wordt niet aangetornd, ook niet wanneer er een grote inwijking is van anderstaligen. In Graubunden wonen er heel wat Allemanische Zwitsers in Reto-Romaanse gemeenten. Toch is de ambtelijke taal er ALLEEN het Reto-Romaans. Dit heeft voor gevolg dat alles wat de gemeente aangaat (bestuur, administratie, nutsvoorzieningen, hulpdiensten...) enkel en alleen in het Reto-Romaans gebeurt. Wel is het zo dat de burger van een kanton in zijn taal naar de kantonale diensten kan schrijven en ook een antwoord zal ontvangen in diens taal.
Oud 16 mei 2005, 11:24   #67
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is naast de kwestie geantwoord hé men heeft het over het deùmocratisch gehalte van BHV niet de wettelijkheid. Als men een dictatuur in de grondwet inschrijft en men volgt die wet op dan wordt het daarom niet democratisch.

Dit is de definitie van democratie van uw ''grote'' leider Hans 1

Oorspronkelijk bericht door Hans1
Integendeel, de inwoners van BHV zijn de ENIGE Belgen die voor alle partijen mogen stemmen die hen regeren. De splitsing van BHV zou dus een nederlaag zijn voor de democratie.

Oorspronkelijk bericht door Seba
volgens Hans1 staat "democratie" dus blijkbaar gelijk met een situatie waar niet elke burger over dezelfde rechten beschikt, maar louter op basis van woonplaats gediscrimineerd wordt...

Laatst gewijzigd door daiwa : 16 mei 2005 om 11:29.
daiwa is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:24   #68
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet dat elke niet VB er in uw ogen een kontlikker is Di Rupo. maar dat uw verstand niet verder gaat dan het VB-folderken is niet mijn fout.
In het BUB folderke gelezen?
Boerke Naas is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:26   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het moet duidelijk gezegd dat Graubunden zowel Italiaanse gemeenten, als Duitstalige of Retoromaanse gemeenten telt.
Allemaal strikt eentalig. Territorialiteit op het niveau van de gemeente.

Even opmerken dat er in Zwitserland ook eentalige kantons zijn. Bijvoorbeeld het belangrijke kanton Zürich.
Oud 16 mei 2005, 11:29   #70
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Citaat:
Even opmerken dat er in Zwitserland ook eentalige kantons zijn. Bijvoorbeeld het belangrijke kanton Zürich.
Daarover zwijgen ze. Het past niet in hun "democratische uitvalshoek"
Boerke Naas is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:27   #71
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Volgens mij is het eerder zo dat er ook een paar tweetalige kantons zijn: volgens mij zijn alleen Bern, Freiburg en Wallis tweetalig en Graubünden drietalig. En in Tessino (volgens de Bosatlas is dit de NL'se naam voor Ticino) zijn er een paar Duitse gemeenten geloof ik, maar daar houdt het wel mee op. De overige 21 (half)kantons zijn volstrekt eentalig Duits (17) of Frans (4).
Dimitri is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:35   #72
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is ook wat ik in mijn antwoord heb gezegd.

Als u het zwitsers model zo waardeerd kan u dan ook leven met een (con)federaal België waarbij de (con) fedraties gebaseerd zijn op de provinciën
met Brabant en Luik als tweetalige (con)federaties en waarbij de (con)federaties bevoegd worden voor de taalwetgeving?
BCD is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:36   #73
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dit mag van de flaminganten natuurlijk niet worden gezegd, maar Brussel-Halle-Vilvoorde is de enige echte democratische kieskring in België waar de inwoners kunnen stemmen voor alle partijen die hen gaan besturen. Daarom stelt de B.U.B. voor dit model uit te breiden tot heel België.
u bent een pathologische leugenaar. Eén unitaire kieskring is uiteraard democratischer dan de huidige kieskringen, maar de kieskring BHV op zich in het huidige systeem van kieskringen is helemaal niet "de enige echte democratische kieskring" azangezien alle mensen buiten die kieskring niet voor alle politici kunnen stemmen. Die rechtsongelijkheid kan per defenitie niet democratisch zijn, maar in uw gekende gezwans probeert u dan toch maar te doen alsof dat een argument zou kunnen zijn tegen de splitsing van BHV in het huidige kiessysteem.
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:39   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u het zwitsers model zo waardeerd kan u dan ook leven met een (con)federaal België waarbij de (con) fedraties gebaseerd zijn op de provinciën
met Brabant en Luik als tweetalige (con)federaties en waarbij de (con)federaties bevoegd worden voor de taalwetgeving?
U "vergeet" voor de eenvoud dat de Zwitserse kantons een totaal andere oorsprong hebben dan de Belgische provincies. Hiermee wordt ook verklaard waarom de structuur in Zwitserland zo elkaar zit. De Belgische provincies zijn niet historisch gegrond zoals de Zwitserse kantons dat zijn: onder Frans bewind werden ze gewoonweg opgelegd waarbij de oude vorstendommen werden afgeschaft en hertekend. In Zwitserland heeft men de oude, middeleeuwse gebiedsomschrijvingen behouden (enkele uitzonderingen niet te na gesproken) en vervolgens op basis hiervan de verschillende wetgevingen en samenwerkingsverbanden uitgewerkt.

U probeert dus het omgekeerde te doen als wat zich in Zwitserland heeft voltrokken: Zwitserland is vertrokken van een wilsunie, terwijl u een indeling van een vroegere unitaire staat van hogeraf wilt herschikken.
Oud 16 mei 2005, 12:39   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Volgens mij is het eerder zo dat er ook een paar tweetalige kantons zijn: volgens mij zijn alleen Bern, Freiburg en Wallis tweetalig en Graubünden drietalig. En in Tessino (volgens de Bosatlas is dit de NL'se naam voor Ticino) zijn er een paar Duitse gemeenten geloof ik, maar daar houdt het wel mee op. De overige 21 (half)kantons zijn volstrekt eentalig Duits (17) of Frans (4).
Terecht opgemerkt.
Oud 16 mei 2005, 12:39   #76
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
u bent een pathologische leugenaar. Eén unitaire kieskring is uiteraard democratischer dan de huidige kieskringen, maar de kieskring BHV op zich in het huidige systeem van kieskringen is helemaal niet "de enige echte democratische kieskring" azangezien alle mensen buiten die kieskring niet voor alle politici kunnen stemmen. Die rechtsongelijkheid kan per defenitie niet democratisch zijn, maar in uw gekende gezwans probeert u dan toch maar te doen alsof dat een argument zou kunnen zijn tegen de splitsing van BHV in het huidige kiessysteem.
"Schelden? Op de man spelen? Welnee, mijnheer, d�*t doen wij niet..."
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:39   #77
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met een andere invalshoek bedoel ik dat elke democratisch staatsvorm gebaseerd is op de waarden van een democratie maar dat die wel anders ingevuld worden. Zo is duidelijk dat niet elke democratie dezelfde vorm aanneemt mocht men alles vanuit dezelfde invalshoek zijn dan is elke democratie dezelfde staatsstructuur.
BCD is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:40   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een andere invalshoek bedoel ik dat elke democratisch staatsvorm gebaseerd is op de waarden van een democratie maar dat die wel anders ingevuld worden. Zo is duidelijk dat niet elke democratie dezelfde vorm aanneemt mocht men alles vanuit dezelfde invalshoek zijn dan is elke democratie dezelfde staatsstructuur.
???

Wees nu eens concreet, daar uw wollig proza gewoonweg niet inhoudelijks betekent.
Oud 16 mei 2005, 12:40   #79
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat u de zaak juist weergeeft. In de Nederlandse kieswetgeving lees ik immers:
En wat leest u over de eerste kamer?
BCD is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:43   #80
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Zwitsers voorbeeld illustreert juist het omgekeerde dan waartoe u wou komen, nl. het bestaan van één nationale kieskring. Die bestaat niet in Zwitserland. Voor de bondsverkiezingen zijn de kantons trouwens nog eens verdeeld in aparte kieskringen (die overeenkomen met de "Bezirken").
Om even te herhalen Zwitserland is confederaal en België is dat zeker niet.
BCD is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be