![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit eventjes terzijde. Zondag 27 feb wordt als koudste nacht van het jaar voorspelt.
Wat doet België? Ze geven een dekentje aan wie kou heeft. Nogal een enforce hé? Dat er ik weet niet hoeveel panden leegstaan waar men makkelijk zat een warmtekanon in kan laten draaien is nog niet meteen tot hun gedachten gekomen. Het uitlenen van bv petroleum vuurtjes is waarschijnlijk iets teveel van het goede zelfs. Nee, een dekentje! Straks eten ze de katten ook weer op. Laatst gewijzigd door Mambo : 27 februari 2005 om 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() het is om gek van te worden
aan iedereen die dit leest DENK ER TOCH EENS AAN DAT ER NU TERWIJL WIJ EEN BEETJE ZITTEN TE SURFEN MENSEN DE NACHT BUITEN MOETEN DOORBRENGEN. GA EENS EFFE BUITEN EN WEES EMPATHISCH. als ik genoeg volk zou kunnen mobiliseren dan deden we er nu direct iets aan - namen we het recht gewoon in eigen handen. en er is hoop want het vierde wereld syndicaat is immers in de maak
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
|
![]() weten jullie dat de voormalige daklozenkolonie in wortel
leeg staat en volledig intact NU onmiddelijk voor daklozen kan worden opengezet. PURE politieke onwil dus een misdaad tegen de menselijkheid - een kleine genocide op eigen bodem - een aanfluiting van de waarden waarop onze maatschappij ideologisch is gefundeerd. POLITICI van dit land doe hier niets aan en jullie hebben het binnenkort met ons aan de stok ambras in de klas achteraf niet komen zagen dus en zeker ons niet afschilderen als een zooitje ongereld JULLIE zijn hier immers het zooitje ongeregeld leuter intussen nog maar wat voort over BHV emmeren = de nationale volkssport
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 27 februari 2005 om 00:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je wilt dus je "onderdanen" eeuwig afhankelijk maken van hulp in natura ipv ze kansen te geven om uit hun situatie te ontsnappen?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Wij willen onze lotgenoten trachten mobiliseren om voor zichzelf de toegang die ze van nature hebben zoals jij toch zegt ahw te heroveren. Het is m i juist via een basisinkomen dat je ze eeuwig afhankelijk maakt maar daarover verschillen we van mening een vb probleem arme boeren in het zuiden hebben hun gronden bijna allemaal ingeschakeld in de productie van onze luxeprodicten - koffie - thee - cacao enz waarom ze deden dit op aanraden van imf en dergelijke wanneer de marktprijs van de koffie nu kelderd dan zijn ze daar vet met hun koffieplantages he ze verdienen er te weinig geld mee om er mee in hun basisbehoeften te kunnen voorzien. er is niets zo labiel als geld oplossing laat de boeren ginder gewoon zoals vroeger hun gronden terug aanwenden om in de eerste plaats direct in hun eigen onderhoudt te kunnen voorzien ipv hen afhankelijk te maken van allerlei labiele internationale economische ontwikkelingen en instellingen. ik geef wel toe dat jouw basisinkomen al veel beter zou zijn dan de huidige sociale zekerheid die de armen veroordeeld tot beroepsbedelaarsschap. Ik zie echter niet in hoe het feit dat men mij als arme bvb een stukje grond zou toewijzen mij afhankelijker gaat maken dan ik nu bvb ben van mijn huisbaas ? Als vierde wereld syndicalist vindt ik dat ik moet proberen zoeken naar oplossingen die zo waterdicht mogelijk zijn. vanuit mijn ervaring met armoede weet ik dat er niets is dat zo afhankelijk maakt en niets is dat zo labiel is als geld.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() het is omdat ik nu de helft van mijn uitkering moet afgeven aan een pandjesmelker
dat ik niet uit mijn armoede kan ontsnappen weet je wel ?
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() geef me een lapje grond in levenslang bruikleen en ik kan aan mijn toekomst beginnen bouwen. Geef mij een basisinkomen
dan weet ik nog niet hoe de prijzen gaan evolueren ik heb meer vertrouwen in de aarde dan in geld de natuur geeft mij een grotere bestaanszekerheid dan geld hoewel de meeste van ons denken dat de natuur bedreigend is. dat is niet waar
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 27 februari 2005 om 01:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niks, in een andere topic kunnen ze zich gans laten gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() Wij hebben tegen niemand iets
zelfs niet tegen CINICI en ook niet tegen muggezifters
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het systeem dient dusdanig hervormt te worden dat iedereen automatisch recht wordt gedaan en ieders zelfbeschikkingsrecht materieel wordt mogelijk gemaakt. Ieder mens moet zijn rechtmatige kansen krijgen om maximale invulling te geven aan het eigen leven ipv dat ze al bijvoorbaat zijn ontnomen door het systeem. Dat basisinkomen is niet zomaar geld dat je krijgt als zijnde een herverdeling van de uit arbeid ontstane welvaart. Het is helemaal geen "almoes" of een vervanging van sociale voorzieningen zoals het leefloon. Het basisinkomen is onvoorwaardelijk en voor iedereen. Het basisinkomen roeit de oorzaken van armoede uit en maakt een einde aan de stigmatisering van mensen die om een of andere reden, al dan niet tijdelijk, niet in staat zijn om betaalde arbeid te verrichten. De arbeid wordt bevrijdt van alle belemmeringen die de mens verhinderen zich nutig te maken in de maatschappij. Dat hoeft niet noodzakelijk betaalde arbeid te zijn. Elke arbeid draagt bij aan de maatschappij en het algemeen welzijn. Met een basisinkomen mag je werken zoveel je wilt maar er is ook geen verplichting. Het is nl onvoorwaardelijk. Het basisinkomen is de herverdeling van niet-verdiende inkomsten uit natuurlijke bronnen die zich nu concentreren bij de bezitters van de natuurlijke bronnen. Het privebezit van de natuurlijke bronnen is diefstal van collectief bezit. De natuurlijke bronnen horen de mensheid toe in haar geheel en niemand in het bijzonder. Je hebt het zelf al aangehaald, doordat je geen toegangsrecht op een stukje grond kan je ook niet je eigen huisje bouwen en je eigen groenten kweken. Gevolg is dat je in de klauwen beland van huisjesmelkers en afhankelijk wordt van "aalmoezen" verstrekt door het ocmw. Eigelijk financieren de ocmw's (de gemeenschap) de huisjesmelkers. Het is niet doenbaar de Natuur in gelijke stukjes te herverdelen en ook niet wenselijk. We moeten simpelweg het eigendomsrecht vervangen door gebruiksrecht. De gebruiker is rente verschuldigd aan de maatschappij. Uit dit fonds worden de onvoorwaardelijk basisinkomens betaald die niet of minder zijn dan het ieders rechtmatig aandeel op de Natuur. Dit verstrekkende gevolgen. De onverdiende winsten uit speculatie van gronden bv worden teniet gedaan door deze renten waardoor speculatie verdwijnt. Speculatie is eigelijk kunstmatige schaarste creeeren door gronden te onttrekken aan gebruik door de gemeenschap en alzo de prijzen op te drijven. Wanneer dat probleem verdwijnt worden ook de bouwgronden goedkoper en krijgt iedereen de mogelijkheid zich een eigen stekje te kunnen veroorloven (ondermeer dankzij dat basisinkomen). Dit is maar een van de vele ontsporingen die worden opgelost door de heffing van belasting op de milieuruimte. Ik vermeld dit nu speciaal omdat dit in jou situatie een concreet en urgent probleem is. De kern van mijn betoog is veel fundamenteler. Privebezit van de Natuur ontneemt de niet-bezitter zijn zelfbeschikkingsrecht. Toegang tot de Natuur is immers de primaire voorwaarde om te kunnen leven en werken, om zich in zijn levensbehoeften te voorzien. De niet bezitter is berooft van zijn vrijheid, hij heeft geen andere keuze dan zich te plooien naar het kapitalisme en zijn arbeid te verkopen aan het om het even welke voorwaarde. Er is geen ander keuze om zich in leven te houden in een puur kapitalistische maatschappij. De sociaal democratie voorziet in een aantal sociale voorzieningen om het systeem wat verteerbaarder te maken maar is in de eerste plaats bedoelt om zichzelf in stand te houden. Door invoering van rente op de milieuruimte en invoering van het onvoorwaardelijkbasis inkomen verkrijgt de mens zijn rechtmatig en natuurlijk zelfbeschikkingsrecht. Het geeft hem zijn economische onafhankelijkheid dat hem ondermeer instaat stelt de beste voorwaarden te bedingen in onderhandelingen over arbeid. De machtspositie van de werknemer verbeterd, deze van de werkgever verzwakt. De werknemer wordt opgewaardeerd tot kleine zelfstandige die in staat is zijn eigen potje te koken zonder afhankelijk te zijn van om het even wie of wat. Geleidelijk evolueerd de maatschappij naar een liberale, sociale en klasseloze maatschaatschappij. De uitdaging is dus het kwaad bij de wortel aanpakken, de rest zijn enkel doekjes tegen het bloeden. Mvg @lpha |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De oplossing, as always, de vrije markt! Laat die mense ginder gewoon met rust, schaf alle subsidies af en maak de wereldhandel vrij! Eenvoudig, praktisch én sociaal... Met alle subsidies bedoel ik uiteraard ook alle leeflonen, basisinkomens of hoe je't ook noemt. Wanneer gaan jullie eens begrijpen dat het communisme dood is ?
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar het onvoorwaardelijk basisinkomen heeft nix te maken met communisme maar alles met liberalisme!
Laatst gewijzigd door @lpha : 28 februari 2005 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leeflonen behoren niet tot communisme maar tot sociale herverdeling, spontaniteit en zijn een deel van de belastinginning! Dit laatste er nu uit gefiltert heeft de belasting in zijn geheel niks meer met crisis te maken maar alles met inhaligheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Voor een klassiek-liberaal zouden ze gewoon nooit mogen bestaan, dan hoef je ze niet af te schaffen. De grens tussen sociale herverdeling en communisme is trouwens erg dunnetjes...
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Het ongebreideld kapitalisme is een economisch roofbouw systeem dat ons brengt van de ene revolutie in de andere. Ik ken een ander klassiek liberalisme dan jij. Vrijheid gelijkheid en broederschap. De fundamenten van het klassiek liberalisme zijn - correct me if i m wrong - de mensenrechten. Er bestaat vandaag een discrepantie tussen wat ik zou zeggen de vrijheidsrechten en de sociale rechten. Het universeel recht op een menswaardig bestaan moet inboeten ten gunste van het privaat recht op eigendom. Hoeveel procent van de grond was het ook al weer - dat in handen was van de adel en de geestelijkheid = de toenmalige elite - vlak voor de franse revolutie. En waar heeft dat toe geleid ? Ik zou niet in de plaats van de toenmalige elite hebben willen zijn ten tijde van de revolutie die zijzelf hadden uitgelokt. Slimme liberalen beseffen volgens mij dat het evenwicht tussen bvb het recht op eigendom en het recht op een menswaardig bestaan nauwgezet in het oog moet gehouden worden. In veel gevallen leidt ongebreideld kapitalisme ook via revolutie net tot communisme. En ik ben een tegenstander van zowel het communisme als het ongebreideld kapitalisme. Ik vrees dat 1 of andere vorm van sociale correctie dus nodig is - in het belang van de armen en in het belang van de rijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het liberalisme is geen economische theorie maar een filosofie die gebasseert is op de natuurlijke rechten van het individu en de basis vormt voor de rechtstaat. Tenminste dat zou zo moeten zijn, in de praktijk is het helaas uitgegroeid tot een draak van een systeem. Vandaar de sociale correcties die in een zuiver liberaal systeem overbodig zijn. Het liberalisme heeft als moreel uitgangspunt dat de mens het recht moet hebben om in volle vrijheid maximale invulling te geven aan het eigen leven. De vrijheid is echter niet absoluut, vrijheid van de één houdt op waar de vrijheid van de ander begint. De natuurlijke rechten van het individu zijn: 1° recht op leven 2° recht op vrijheid 3° eigendomsrecht op het eigen lichaam ( de vrucht van de eigen arbeid) 4° Toegangsrecht tot de natuurlijke bronnen. Dat laatste aspect is de pijler waar gans het liberalisme op gedragen wordt. Zonder dit recht zijn 1° 2° en 3° dode letter. John Locke schreef : Elk individu heeft recht op de Natuur, omdat deze gegeven werd voor de gehele mensheid maar niemand in het bijzonder, maar alleen zoveel dat hij zelf kan bewerken en op voorwaarde genoeg en van dezelfde kwaliteit over te laten voor de anderen. Iemand die meer neemt vond Locke onrechtvaardig omdat je daarmee de rechten van anderen schend en hun ontplooiingskansen en invulling van hun eigen leven beknot. Het liberalisme dat ik voorsta wordt ook georgisme genoemt en is de praktische uitvoering van het zuiver liberalisme. Het basisinkomen is niet meer of minder dan de tegenwaarde van ieders rechtmatig gelijk aandeel in de Natuur. En dus géén herverdeling van welvaart! Mvg @lpha
Laatst gewijzigd door @lpha : 28 februari 2005 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
zodat ik mijn kennis aangaande de liberale filosofie wat kan bijspijkeren dank bij voorbaat
|
![]() |
![]() |