Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zijn tweeledige federaties werkbaar?
JA 5 20,00%
NEEN 20 80,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2005, 19:28   #61
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Och jong, eerder op dit forum heb je al uw twijfels geuit bij dat kaartje, omdat je vond dat je teruggreep op drie oude naties die door de Franse revolutionairen waren kapotgemaakt, kom nu dus niet af met flauwe excuses, op los zand (randfenomenen) gebouwd.
Flauwe excuses? Het is jij die dingen probeert te zien die er niet zijn. Maar goed, zoals ik zei: men vindt steeds een stok om een hond te slaan.

Maar wat je zegt klopt ergens wel: dat kaartje is niet realistisch. Ik zie geen spontane dynamiek ontstaan die zulke indeling tot stand moet brengen. Een Groot-Nederland zal waarschijnlijk bestaan uit een confederatie van Vlaanderen en Nederland.

Al de rest is er bij de haren bij gesleurd. Nice try, dat wel natuurlijk...
Oud 29 mei 2005, 19:56   #62
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och jong, eerder op dit forum heb je al uw twijfels geuit bij dat kaartje, omdat je vond dat je teruggreep op drie oude naties die door de Franse revolutionairen waren kapotgemaakt, kom nu dus niet af met flauwe excuses, op los zand (randfenomenen) gebouwd.
-Show some R-E-S-T-E-C-P.
-Restecpa?
-Yeah, restecpa...

-Ali J's in the house
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 20:04   #63
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Flauwe excuses? Het is jij die dingen probeert te zien die er niet zijn. Maar goed, zoals ik zei: men vindt steeds een stok om een hond te slaan.

Maar wat je zegt klopt ergens wel: dat kaartje is niet realistisch. Ik zie geen spontane dynamiek ontstaan die zulke indeling tot stand moet brengen. Een Groot-Nederland zal waarschijnlijk bestaan uit een confederatie van Vlaanderen en Nederland.

Al de rest is er bij de haren bij gesleurd. Nice try, dat wel natuurlijk...
Wacht, je zegt zelf dat je kaartje niet realistisch is, maar -en passant- geef je het wel even mee, en als ik zeg dat ik liever één (Belgisch) Brabant heb ben ik een ouwe nostalgische zot ?

Overigens, terzijde: als we het etnologisch gaan spelen: de "Walen" zijn ook "Nederlanders", maar daar vertel ik je niets nieuw mee, natuurlijk.
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 20:24   #64
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wacht, je zegt zelf dat je kaartje niet realistisch is, maar -en passant- geef je het wel even mee, en als ik zeg dat ik liever één (Belgisch) Brabant heb ben ik een ouwe nostalgische zot ?

Overigens, terzijde: als we het etnologisch gaan spelen: de "Walen" zijn ook "Nederlanders", maar daar vertel ik je niets nieuw mee, natuurlijk.
Ik geloof niet dat tantist zich ooit beroepen heeft op "etnologische roots." Hij groepeert alleen maar volkeren met ongeveer dezelfde mentaliteit, taal, kultuur en economische situatie. Wat u doet is een eenheid proberen te schapen die er geen is. U bent inderdaad een oude nostalgische zot.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 20:29   #65
Tantist

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Omdat jij het onvermogen hebt om uit te gaan van iets anders dan melancholie, dan heimwee naar la Belgique de papa.

Dat de verhoudingen die op dat kaartje uitgebeeld worden kloppen met de realiteit, daar blijf ik bij. Alleen zie ik niet in hoe we tot die situatie moeten komen. Is dat zo moeilijk om te begrijpen, mon ami?

Citaat:
Dat klopt ja, Walen zijn Nederlanders. Maar helaas willen ze niet veel met de rest van de Lage Landen te maken hebben. Dat was zo in 1579, toen ze de Unie van Atrecht vormden en/of de Unie van Utrecht niet wilden vervoegen. Dat was zo in 1789, toen Hendrik van der Noot troepen moest sturen naar de Waalse gewesten omdat die niet in opstand wilden komen tegen de Oostenrijkers zoals de Vlaamse Nederlanden. Dat was zo in 1830, toen de Franstaligen weg wilden van Noord-Nederland en en passant de Vlamingen meesleurden, gelukkig niet naar Frankrijk zoals ze eerst wilden. In dat België hebben de Walen niet de minste solidariteit en sympathie betuigt met de Vlamingen. Kortom, Wallonië hoort voor mijn part niet meer bij de Nederlanden, maar berouw kan nog altijd
Oud 29 mei 2005, 20:30   #66
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik geloof niet dat tantist zich ooit beroepen heeft op "etnologische roots." Hij groepeert alleen maar volkeren met ongeveer dezelfde mentaliteit, taal, kultuur en economische situatie. Wat u doet is een eenheid proberen te schapen die er geen is. U bent inderdaad een oude nostalgische zot.
Allez, zo moeilijk is dat toch niet?
Oud 29 mei 2005, 20:39   #67
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Allez, zo moeilijk is dat toch niet?
Voor die belgen en hun smurfenklub blijkbaar niet...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 23:50   #68
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Omdat jij het onvermogen hebt om uit te gaan van iets anders dan melancholie, dan heimwee naar la Belgique de papa.

Dat de verhoudingen die op dat kaartje uitgebeeld worden kloppen met de realiteit, daar blijf ik bij. Alleen zie ik niet in hoe we tot die situatie moeten komen. Is dat zo moeilijk om te begrijpen, mon ami?
We leven vandaag in "la Belgique de papa" (=eentalige entiteiten, ic Vlaanderen-Wallonië), dus ik kan er geen heimwee naar hebben. Ik zie hoegenaamd niet in hoe de verhoudingen op jouw kaartje meer zouden overeenstemmen met "de" realiteit (bestaat er dan een objectieve realiteit?) dan een systeem met negen provincies. Voor het overige beschouw ik elke persoonlijk getinte aanval als een overwinning voor mezelf, don't bother dus...
Oud 29 mei 2005, 23:54   #69
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt ja, Walen zijn Nederlanders. Maar helaas willen ze niet veel met de rest van de Lage Landen te maken hebben. Dat was zo in 1579, toen ze de Unie van Atrecht vormden en/of de Unie van Utrecht niet wilden vervoegen.
Wat heeft een laat-16de eeuwse unie tussen Artesië, Henegouwen en Dowaai nu te maken met "de Walen"?
Oud 30 mei 2005, 00:08   #70
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was zo in 1789, toen Hendrik van der Noot troepen moest sturen naar de Waalse gewesten omdat die niet in opstand wilden komen tegen de Oostenrijkers zoals de Vlaamse Nederlanden.
De Vlaamse Nederlanden ... De Brabantse omwenteling was een gegeven dat zich vooral voordeed in Brabant (ja Tantist, daar spraken ze toen ook al Frans in het Zuiden) en uitdeinde naar het noorden en het zuiden van de Oostenrijkse Nederlanden -niet Luik en Limburg (ojee, ook Vlamingen deden niet mee!)... Jij reduceert complexe historische fenomenen tot simpele faits divers met een ondertoon van: alles is de schuld van "de Walen" (en van welke dan? de Luxemburgers? Namenaars?... het volk, de bourgeoisie..?)... Belachelijk.
Oud 30 mei 2005, 00:14   #71
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was zo in 1830, toen de Franstaligen weg wilden van Noord-Nederland en en passant de Vlamingen meesleurden, gelukkig niet naar Frankrijk zoals ze eerst wilden.
Dat is niét waar, op geen enkel moment heeft er een beweging naar Frankrijk toe plaatsgevonden. Dat die stroming ultra-marginaal was bewijzen zowel de optekeningen van Huyttens over de zittingen van het Nationaal Congres (Brussel, 1834), elk serieus historisch boek -o.a. mythen uit de geschiedenis van België, Vlaanderen en Groot-Nederland- én het vaak door Vlaamsgezinden geroemde werk van de Nederlander A. Smits die letterlijk schrijft dat er wel Fransgezinde agitatoren waren, maar dat hun invloed totaal onbelangrijk was in de revolutie van 1830.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be