Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2005, 10:13   #61
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
"GECOLI" is zo'n privé bedrijf die "controle-artsen" aflevert. Het zijn meestal dokters die niet bekwaam genoeg zijn om zelf een praktijk te beginnen en zich dan maar verrijken op weerloze zieken. Als je weet dat ze bovenop hun vergoeding een fikse premie krijgen voor elke dag dat ze een zieke vroeger terug aan het werk kunnen zetten, dan weet je het wel.................Vergelijk het gerust met de premies die politiemensen krijgen voor het afleveren van een bepaald aantal pv's. "Net niet dood gaan" is ongeveer de enige reden dat zulke dokters (nu ja.....) akkoord gaan met het ziekte-attest, afgeleverd door de huisarts vd patiënt. Dat soort bedrijven is gewoon "big business" en heeft absoluut niks te maken met echte geneeskunde.
Geef ook toe, dat voor sommige mensen het eens nie slecht is zo'n controle arts over de vloer te krijgen...

Sommige huisartsen schrijven bovendien wreed makkelijk, : "hoeveel dagen moete thuiszijn... ? "

Bij de spoorwegen hebben ze hun eigen medische dienst en ook hun eigen controledokters, ze zijn daar dan ook streng, en schuwen ook geen lepe truken om u te pakken.

Kijk het is een spelleke dat ge speelt hé, (en dus moete maar tegen uw verlies kunnen als ze u pakken als g aan t foefelen zijt. ) als ge echt ziek zijt zal het wel duidelijk, zijn, iemand die echt migraine heeft, zal wel ziek in zijne zetel zitten, iemand met een zwaar valling ook, als uwe poot in de plaaster ligt of ge met zo'n spel rondloopt om uwe rug recht te houden...

Maar als ge tegen de kontroledokter zegt, als hij vraagt om naar 't toilet te gaan, : "pas op mijnheer want ik hem just mijn deuren geverfd, ... " ja, ...

(pas op echt gebeurd hé... ) (natuurlijk had die gast ook al geroken dat er geverfd was, die mannen zijn nie achterlijk hé... ) ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 10:18   #62
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Pietje, een vakbondsman, schreef over controledokters :

Chipie schreef vooral t.a.v. Pietje, een vakbondsman :

Begin van mijn bijdrage aan deze topic.

1. Huisartsen ...
+
2. (dubieus bekwame) Controledokters ...

én mistoestanden kunnen beginnen !

Eigenlijk is de werkelijkheid nog véél, veel erger ... neen ... i.p.v. erger verkies ik het woord :

- interessanter -

te gebruiken, wanneer ... een derde bepalende factor wordt toegevoegd :

3. de vakbond !

Ik ga dit trachten uit te leggen met een voorbeeld; wél een voorbeeld uit het Onderwijs; deze "tak" biedt nog "iets" interessantere mogelijkheden !

De einde loopbaan problematiek is een oud zéér in het onderwijs ... Maar dat oud zéér was reeds "zogezegd" weggewerkt op het moment dat verhaal begint, het jaar 1998.

Vertrekpunt. Een leraar krijgt gedurende 30 dagen zijn volle wedde uitbetaald wanneer hij ziek wordt; daarna is het ziekekas. Allez, het eerste dienstjaar. Want de niet opgepeuzelde ziektedagen worden opgespaard. Dus 10 jaar zonder ziek te zijn én je kan 300 dagen ziek zijn zonder weddeverlies. Na b.v. een carrière van 35j, zonder al te veel ziek te zijn geweest, wordt dat ...
eigenlijk te mooi om te laten verloren gaan die "pot" maar in het aangegeven jaar al : strafbaar verboden praktijk die "pot" te gebruiken.

Begin van het verhaal.

Mijn vrouw, een érg zelfstandig type met een niet altijd zo ... euh ... brave echtgenoot ... tiens dat ben ik (al bijna 40 jaar ) ... is steeds tegen mijn zin blijven werken, maar is het onderwijs méér dan kotsbeu. Dat is gemakkelijk te begrijpen : haar kleuterklasje telt 31 kindertjes : 29 marokkaantjes en 2 wittekes. Dus brugpensioen.
Ik vertel dit rond op een vergadering en krijg als opmerking : "Niks daarvan, Predator !". En dat was, om het kort te houden, onze vakbond die dat zei.
Om het nog korter te houden : in de ... (een antwerpse straatnaam die wordt weggelaten) kregen wij, absoluut bekend als blokkers, het adres van een arts. Die schreef mijn vrouw 3 maanden ziek. De controledokter (privé-organisme !) die :

kwam, zag de naam van de dokter, en vetrok ...

Zo gebeurde dat méér dan 3 jaar. Nog plezanter ! Tijdens deze periode mochten we op reis gaan naar het buitenland, oospronkelijk in de schoolvakanties.

Ja, ja ... een zieke die herhaaldelijk op reis gaat ... de democratie is toch mooi ...

Of die vakbond dat voor iedereen, voor elke klant doet ..., dat weet ik niet of wiens ik niet te weten.

Amen.

Einde van mijn bijdrage aan deze topic !

Is dat niet deel van een regeling dat ge wel moet beginnen in't begin van 't schooljaar, en een paar weken nog doet op't einde daarvan en ge tussenin ge gewoon non-stop ziek kunt zijn... ?

Ik weet nie hoe het precies in mekaar zit, maar er zijn er zo verschillende die zo op "pensioen" gaan.
Oud 6 juni 2005, 10:25   #63
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan JOUW keuze. Iets wat je i.m.o nooit kan opdringen aan anderen.

Als ge ziek zijt, zijde ziek, ...

Maar, er zijn mensen die letterlijk zo ziek als nen hond achter hune pc moeten zitten voor ze opgeven, of enkel opgeven als hun daar het bevel toe gegeven wordt. (als het dus echt nie meer gaat. )

En er zijn er die als ze nog maar denken dat ze mogelijkerwijs zouden kunnen gaan hoesten al in hun bed steken.
Oud 6 juni 2005, 10:26   #64
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, mijn werkgever betaalt bijvoorbeeld 200€ aan zo'n bedrijf, per controle

Da is nie overdreven als de vervoerskosten daarin zitten ...

Oud 6 juni 2005, 10:32   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Zelfstandigen hebben die keuze niet. Het is of werken of geen centen verdienen.
Aha, hier betrap ik onze Tantist op een grote fout.
Dat is nog niet zo vaak - eigenlijk nooit - gebeurd !!

En waarom zou een zelfstandige zich niet kunnen verzekeren tegen inkomenverlies door ziekte ?????
Natuurlijk moet hij/zij dan wel een premie betalen, en nog wel een premie die in verhouding staat met het risiko van ziek vallen en de hoogte van de uitkering ...

Maar dan hoort ge de zelfstandigen niet. Ze houden liever hun centjes in hun handen.

En ambtenaren hebben die keuze niet: de hoogte van hun wedde houdt rekening met het statutaire voordeel van die verzekering tegen inkomstenverlies.

Wat ik, ambtenaar, daarover nog wou zeggen: het zit in de genen van de Vlaming (en nog veel meer in de genen van de Walen).
Vergelijk met een overlijdensverzekering (geen gemengde). Als je 65 wordt, en je leeft nog, dan moet je niet gaan zagen voor je centjes. Het kontrakt is afgelopen, en 't is gedaan. En juust'tzelfde voor een brandverzekering.
Die verzekering voor de ambtenaren is ook zo: als je het geluk had van niet ziek te vallen, en je datum voor pensioen is daar : ... dan heb je pech. Zogezegd. Want je bent gelukkig gezond gebleven.
Maar wat zit in de genen van de Vlaming: lekker niet gaan werken en doen alsof je ziek bent, en toch trekken van die verzekering.

Wat doe je daartegen? Checken of iemand wel echt ziek is, en motiveren om niet ziek te vallen voor 't minste. Dat laatste kan met een premietje zoals die vakbond voorstelt. Voor een euro per gewerkte dag, extra uitbetaald net voor je pensioen, zijn er die zelfs met een griep komen werken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 10:37   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benji
Ja ,idd ziektedagen hebben staan . Als ambtenaar is het belangrijk te weten hoeveel ziektedagen je nog hebt staan alvorens ze aan je loon zitten .Als je al dikwijls de pech hebt gehad om veel ziek te zijn ,moet je toch weten vanaf wanneer je met minder zult moeten rondkomen ,niet?
Trouwens ,ik ken er genoeg die in de privé werken en jaarlijks hun 2 weken ziekteverlof opnemen ,het zit niet enkel in de ambtenarij .
Hun twee weken "ziekenverlof" en dan verschieten ze ervan dat deze maatschappij failliet gaat...

Om het u effe duidelijk te maken, Het ziekenverlof is daar om mensen te helpen die echt ziek worden zodat ze niet in financieële problemen geraken...

Maar om misbruik tegen te gaan valt ge op den duur op ziekenkas.

Eigenlijk als ik dit zo lees zouden ze beter ineens heel da systeem afschaffen en u direct op ziekenkas laten vallen.

Nu draait uw werkgever daar voor op.
Oud 6 juni 2005, 11:03   #67
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Gij moet u niet teveel zorgen maken, ik moet nog jaren werken om uw pensioen te betalen, en zelf kan ik naar het mijne fluiten.
Hoe komt ge erbij ?
Tegen dat gij op pensioen gaat zijn die vervelende babyboomers allang uit gestorven.
Wij betaalden ook voor de gepensioneerden van toen en die hadden zelfs nog nooit zelf bijgedragen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:08   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Wat zou je er van zeggen als uw huisdokter dat bedrag zou aanrekenen voor een huisbezoek ?
Oud 6 juni 2005, 11:14   #69
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Wat zou je er van zeggen als uw huisdokter dat bedrag zou aanrekenen voor een huisbezoek ?

Dat doen ze eigenlijk nu al, ge moet daar toch meer voor betalen ...

(nu weliswaar geen 200 euro, maar een huisdokter heeft nie zoveel kosten als die firma... )

Die firma moet da transport betalen, de dienst die de oproep, registreerd, dien dokter, kom noem maaar op

en de porsche van de zaakvoerder natuurlijk...
Oud 6 juni 2005, 11:15   #70
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

wat leuk, zo'n big brother maatschappij waar ge geen scheet kunt laten zonder dat het gecontroleerd is.

maar t is goed voor de efficiëntie, en daar draait ons leven natuurlijk om.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mitgard on 06-06-2005 at 12:15
Reason:
--------------------------------

wat leuk, zo'n big brother maatschappij waar ge geen scheet kunt laten zonder dat het gecontroleerd is.

maar t is goed voor de efficiëntie, en daar draait ons leven natuurlijk om.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

maar t is goed voor efficiëntie, en daar draait ons leven natuurlijk om.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mitgard : 6 juni 2005 om 11:15.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:15   #71
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt ge erbij ?
Tegen dat gij op pensioen gaat zijn die vervelende babyboomers allang uit gestorven.
Wij betaalden ook voor de gepensioneerden van toen en die hadden zelfs nog nooit zelf bijgedragen.

Die babyboemers gaan wel veel langer leven hé Bobke, ...
Oud 6 juni 2005, 11:37   #72
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

maar t is goed voor de efficiëntie, en daar draait ons leven natuurlijk om.
Het is natuurlijk ook belangrijk te weten uit welke reet die scheet kwam...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 13:37   #73
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Da's dus wel 8.000,- oude Bef. . Btw, die dokters zijn allen eigen aan de regio die zij bezoeken. In mijn geval moet die controle-arts 10km afleggen (20km dus als je de terukeer bijtelt). Allemaal zeer lucratief.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 13:39   #74
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef ook toe, dat voor sommige mensen het eens nie slecht is zo'n controle arts over de vloer te krijgen...

Sommige huisartsen schrijven bovendien wreed makkelijk, : "hoeveel dagen moete thuiszijn... ? "

Bij de spoorwegen hebben ze hun eigen medische dienst en ook hun eigen controledokters, ze zijn daar dan ook streng, en schuwen ook geen lepe truken om u te pakken.

Kijk het is een spelleke dat ge speelt hé, (en dus moete maar tegen uw verlies kunnen als ze u pakken als g aan t foefelen zijt. ) als ge echt ziek zijt zal het wel duidelijk, zijn, iemand die echt migraine heeft, zal wel ziek in zijne zetel zitten, iemand met een zwaar valling ook, als uwe poot in de plaaster ligt of ge met zo'n spel rondloopt om uwe rug recht te houden...

Maar als ge tegen de kontroledokter zegt, als hij vraagt om naar 't toilet te gaan, : "pas op mijnheer want ik hem just mijn deuren geverfd, ... " ja, ...

(pas op echt gebeurd hé... ) (natuurlijk had die gast ook al geroken dat er geverfd was, die mannen zijn nie achterlijk hé... ) ...
Maar de echte zieken draaien er dan wel voor op. En geloof het of niet, er zijn nog altijd meer echte zieken dan foefelaars.
Oud 6 juni 2005, 15:43   #75
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de echte zieken draaien er dan wel voor op. En geloof het of niet, er zijn nog altijd meer echte zieken dan foefelaars.
Ik zie niet in wat die echte zieken te vrezen hebben.
In sommige gevallen is de controlerende arts tevens de huisarts van de zieke.
Oud 6 juni 2005, 16:12   #76
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in wat die echte zieken te vrezen hebben.
T'is namelijk schering en inslag dat, met dit nieuw systeem van "controle door privéfirma", elke controledokter er zowieso één �* twee dagen "afknijpt". Kwestie van de premie op te strijken die hen worden beloofd, voor iedere dag dat ze een werknemer vroeger terug werken sturen. Je ziet, t'is een kwestie van business.

Citaat:
In sommige gevallen is de controlerende arts tevens de huisarts van de zieke.
Gij denkt dat zo'n privé firma dezelfde arts naar een zieke gaat sturen, als degene die op zijn "ongeschikheidsattest" staat ??
Oud 6 juni 2005, 16:22   #77
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
T'is namelijk schering en inslag dat, met dit nieuw systeem van "controle door privéfirma", elke controledokter er zowieso één �* twee dagen "afknijpt". Kwestie van de premie op te strijken die hen worden beloofd, voor iedere dag dat ze een werknemer vroeger terug werken sturen. Je ziet, t'is een kwestie van business.

Gij denkt dat zo'n privé firma dezelfde arts naar een zieke gaat sturen, als degene die op zijn "ongeschikheidsattest" staat ??
U nog nooit opgevallen dat het zieken'verlof' steeds één, door de band, twee weken zijn... Praktisch nooit 3, 4, 8 dagen enz
Oud 6 juni 2005, 16:24   #78
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
U nog nooit opgevallen dat het zieken'verlof' steeds één, door de band, twee weken zijn... Praktisch nooit 3, 4, 8 dagen enz
Heb jij dan inzage in andermans ziekbriefjes, bollke saai ?? Ik heb anders nooit meer gekregen dan één week ineens.
Oud 6 juni 2005, 16:28   #79
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb jij dan inzage in andermans ziekbriefjes, bollke saai ?? Ik heb anders nooit meer gekregen dan één week ineens.
Ziet U, rood Pietje, één week
Oud 6 juni 2005, 16:29   #80
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hoort liever 5 (werk)dagen ??[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Pietje on 06-06-2005 at 17:29
Reason:

Citaat:
Je hoort liever 5 (werk)dagen ??[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Je hoort liever 5 dagen ??[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pietje : 6 juni 2005 om 16:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be