Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2005, 15:44   #61
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Ik snap ze echt niet die blokkertjes en aanverwante sukkels.
Misschien omdat ze het houden bij argumenten ipv scheldpartijen?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 15:45   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(arabieren hadden de geschriften van Plato en Pythagoras niet verbrand).
De westerlingen hadden dat al evenmin gedaan. Een aantal geschriften waren gewoon niet naar het Latijn vertaald en waren aldus niet bekend in het Westen.

Het Westen komt met bepaalde geschriften in aanraking, niet via de Arabieren zoals u verkeerdelijk beweerd, maar door de Byzantijnse Grieken. Plato was daar nog bekend en werd er ook grondig bestudeerd.

De geschriften van Aristoteles, en niet Plato zoals u alweer verkeerdelijk beweert, werden niet tijdens de kruistochten opgepikt, maar wel door de contacten en verovering van Moors Spanje. Niet volledig echter, maar slechts gedeeltelijk door de geschriften van Avicenna.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 05-06-2005 at 16:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:
De westerlingen hadden dat al evenmin gedaan. Een aantal geschriften waren gewoon niet naar het Latijn vertaald en waren aldus niet bekend in het Westen.

Het Westen komt met bepaalde geschriften in aanraking, niet via de Arabieren zoals u verkeerdelijk beweerd, maar door de Byzantijnse Grieken. Plato was daar nog bekend en werd er ook grondig bestudeerd.

De geschriften van Aristoteles, en niet Plato zoals u alweer verkeerdelijk beweert, werden niet tijdens de kruistochten opgepikt, maar wel door de contacten en verovering van Moors Spanje. Niet volledig echter, maar slechts gedeeltelijk door de geschriften van Avicenna.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Het Westen komt met bepaalde geschriften in aanraking, niet via de Arabieren zoals u verkeerdelijk beweerd, maar door de Byzantijnse Grieken.

De geschriften van Aristoteles, en niet Plato zoals u alweer verkeerdelijk beweert, werden niet tijdens de kruistochten opgepikt, maar wel door de contacten en verovering van Moors Spanje. Niet volledig echter, maar slechts gedeeltelijk door de geschriften van Avicenna.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 juni 2005 om 15:46.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 15:47   #63
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Mij kan het in ieder geval weinig schelen wat er op de Vlaamse vlag staat, zolang dat het maar goed afsteekt tegenover de belgische.
Oud 5 juni 2005, 16:28   #64
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar verwarren velen de eerder westerse Byzantijnse beschaving met de Turkse.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 16:37   #65
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ik snap ze echt niet die blokkertjes en aanverwante sukkels.
Ach zo, ik ben een aanverwante sukkel?

Citaat:
EEn beetje snuffelen op het internet leidt echt wel wat verder dan het verhaaltje dat de leeuw uit Engeland komt.
Ja dat zal wel, ik ben er zeker van dat men op de belgicistische sites wel een andere verklaring heeft. Net zoals de filmbeelden uit die tijd, vertoond door Terry Jones, iets anders laten zien

Citaat:
De leeuw is als "koning der dieren" het belangrijkste dier in de heraldiek. Bij de antieke volkeren was de leeuw het zonnedier bij uitstek. Het was het totemdier van de Chaldeeën en werd het symbool van de stam van Juda. Een van de titels van Jezus Christus is "Leeuw van Juda". De kruisridders voelden zich zijn leenmannen en kozen de leeuw tot hun favoriete wapendier.
Ja maar, is het nu volgens u een Arabische leeuw of een Israëlische leeuw? Als ge iets zegt, moet het wel kloppen he...

Citaat:
Gelukkig leerden we ondertussen van de eigenblokgeleerden dat
- arabische schiereiland geïssoleerd is van het Afrikaanse vasteland
- de leeuw geen leeuw is maar een liebaerd
- dit alles niets te maken heeft met multiculturaliteit, waar ze tegen zijn.
Het is te zien dat u geen kaas gegeten hebt van heraldiek. Deze eigenblokgeleerde (die overigens geen Blokker is, maar voor de gemakkelijkheid van uw stigmatiseringspoging negeren we dat even) raadt u aan eens gewoon het eerste het beste boek te lezen over heraldiek (bv. Heraldiek van H. Rottier en M. van de Cruys).

Citaat:
Ocharme toch
Ja, dat is wat ik denk als ik uw argumentloze schrijfsel lees.
Oud 5 juni 2005, 16:45   #66
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Blijkbaar verwarren velen de eerder westerse Byzantijnse beschaving met de Turkse.
Daar bestaat trouwens ook een interessante anecdote over. De Turkse vlag zou niet afkomstig zijn van de Turken, maar de vlag zijn van Constantinopel die ingepikt werd in 1453. Inderdaad was de patrones van Constantinopel/Nova Roma de godin Artemis/Diana, wier symbool een halve maan is.[edit]
[size=1]After edit by Tantist on 05-06-2005 at 17:45
Reason:

Citaat:
Daar bestaat trouwens ook een interessante anecdote over. De Turkse vlag zou niet afkomstig zijn van de Turken, maar de vlag zijn van Constantinopel die ingepikt werd in 1453. Inderdaad was de patrones van Constantinopel/Nova Roma de godin Artemis/Diana, wier symbool een halve maan is.[/size]

Citaat:
Daar bestaat trouwens ook een interessante anecdote over. De Turkse vlag zou ook niet afkomstig zijn van de Turken, maar de vlag zijn van Constantinopel die ingepikt werd in 1453. Inderdaad was de patrones van Constantinopel/Nova Roma de godin Artemis/Diana, wier symbool een halve maan is.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Tantist : 5 juni 2005 om 16:45.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 17:17   #67
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Daar bestaat trouwens ook een interessante anecdote over. De Turkse vlag zou niet afkomstig zijn van de Turken, maar de vlag zijn van Constantinopel die ingepikt werd in 1453. Inderdaad was de patrones van Constantinopel/Nova Roma de godin Artemis/Diana, wier symbool een halve maan is.
Inderdaad erg interessant.
Deze draad is niet echt bevorderlijk voor het multiculturalisme
Oud 5 juni 2005, 17:17   #68
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar ontgaat het u dat de bijbel ondertussen al een goede duizend jaar verspreid was en men dus genoegzaam bekend was in het Westen met het bijbels symbool van de leeuw. Daarvoor hadden ze de Arabieren heus niet nodig.
Natuurlijk: en Jezus was geen jood maar iemand van het Kiel en lid van het préblok? De bijbel is niet geschreven rond toestanden in noord-afrika, Palestina en zo maar afkomstig van de germaanse avontoren in de Seefhoek?

grapjes, denk toch eens één minuutje na aub
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 17:27   #69
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk: en Jezus was geen jood maar iemand van het Kiel en lid van het préblok? De bijbel is niet geschreven rond toestanden in noord-afrika, Palestina en zo maar afkomstig van de germaanse avontoren in de Seefhoek?

Wat heeft dat daar nu in hemelsnaam mee te maken? Hij zegt gewoon dat door de bijbel de leeuw reeds bekend was in Europa, voor de komst van de Turken.
Trouwens, ook in het Romeinse Rijk waren leeuwen meer dan bekend, en zoals u weet is dat meer dan 600 jaar voor het ontstaan van de Islam, meer dan 1000 jaar voor de verovering van Constantinopen door de turken.
Oud 5 juni 2005, 17:31   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar bestaat trouwens ook een interessante anecdote over. De Turkse vlag zou niet afkomstig zijn van de Turken, maar de vlag zijn van Constantinopel die ingepikt werd in 1453. Inderdaad was de patrones van Constantinopel/Nova Roma de godin Artemis/Diana, wier symbool een halve maan is.
Dit klopt inderdaad, maar de halve maan gaat nog veel verder in de tijd. Als ik me goed herinner uit vroegere lectuur zou de halve maan op de vlag van Constantinopel teruggaan op de heidense Babyloniërs en het symbool vormen van een of andere godin.[edit]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 05-06-2005 at 18:32
Reason:

Citaat:
Dit klopt inderdaad, maar de halve maan gaat nog veel verder in de tijd. Als ik me goed herinner uit vroegere lectuur zou de halve maan op de vlag van Constantinopel teruggaan op de heidense Babyloniërs en het symbool vormen van een of andere godin.[/size]

Citaat:
Ik weet niet of dit wel correct is. Als ik me goed herinner uit vroegere lectuur zou de halve maan op de islamitische vlaggen van oorsprong teruggaan op de heidense Babyloniërs en het symbool vormen van een of andere godin.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 juni 2005 om 17:32.
Oud 5 juni 2005, 17:34   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat voor onzin schrijft u hier eigenlijk. U beweert eerst dat Jezus als de "Leeuw van Juda" bekend staat, om dan wat later in uw tekst te beweren dat de leeuw als heraldisch symbool door de kruisvaarders zou zijn meegenomen. Hiermee spreekt u zichzelf tegen, nl. de bijbel, waarin reeds gesproken wordt over Jezus als de Leeuw van Juda, was al vele eeuwen eerder in het Westen verspreid. Bijgevolg was men al lang op de hoogte van deze symboliek.

Al de rest die u uitkraamt, heeft hier gewoon niets van doen.
Oud 5 juni 2005, 18:14   #72
Tantist

Standaard

Citaat:
Dit klopt inderdaad, maar de halve maan gaat nog veel verder in de tijd. Als ik me goed herinner uit vroegere lectuur zou de halve maan op de vlag van Constantinopel teruggaan op de heidense Babyloniërs en het symbool vormen van een of andere godin.
Dat zou kunnen... Nieuwe religies nemen vaak religieuze elementen over van oude religies. Zoals de Ka'ba in Mekka, Kerstmis,...
Oud 5 juni 2005, 18:24   #73
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Die 'VB'er' die hiermee begonnen is is waarschijnlijk een belgicistische grapjas. En die zijn allesbehalve links.

Ik weet dat het voor sommigen leuk om makkelijk identificeerbare vijanden te hebben...(ik hou niet van belgicisten, ik hou niet van links => belgicisten=links en links=belgicisten).

Net zoals Patriot! trouwens doet, maar dan nog een stuk krankzinniger. Zie zijn uitspraak 'flamingantisme en communisme, één strijd!'
ondertusse bakt ons patriotje het nog bruiner:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Goed we zijn het er dus over eens: de skinheads die zich in de Belgische massa bevonden op 4 mei 2003, waren Vlaams-nationalistische provocateurs, gezonden door het extreem-linkse TAK dat met 5 andere zotten ook een tegenbetoging deed.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 18:29   #74
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dit klopt inderdaad, maar de halve maan gaat nog veel verder in de tijd. Als ik me goed herinner uit vroegere lectuur zou de halve maan op de vlag van Constantinopel teruggaan op de heidense Babyloniërs en het symbool vormen van een of andere godin.
Waarschijnlijk Ishtar of Astarte.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 20:12   #75
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ishtar dacht ik. Zij is toch de appeldraagster, en het belangrijkste deel van Babylonië was toch de vruchtbare halve maan?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 20:18   #76
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaminghart
Waarom de Vlaamse leeuw het symbool is van Vlaanderen is een historische kwakkel. Dit Afrikaans dier, overgenomen tijdens de geschiedenis van andere volkeren is geenszins een typisch Vlaams beest.
Misschien is het tijd om dit eens te overdenken? De Walen hebben een haan. Dit lijkt me in elk geval logischer dan een leeuw, een krokodil of een zebra.
Wie heeft een beter idee?
NEPPROFIEL
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 20:40   #77
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Tzal wrs Bruno zijn.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 21:18   #78
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Uiteraard want Vlaamsnationalistische tegenstanders van de multikul worden met valse en leugenachtige argumenten bestookt. In de zin van: Ze zijn tegen Arabieren maar hanteren wel een Arabisch symbool, ...
Twee onwaarheden trouwens, we zijn tegen mensen die zich weigeren aan te passen en niet willen integreren en de Vlaamse leeuw is geen Arabisch symbool.
Ik zie ze nochtans zelden dat argument gebruiken. Dat de leeuw in de heraldiek een Arabische oorsprong zou hebben is een theorie die reeds langer bestaat dan het Vlaams Blok.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 21:34   #79
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
ondertusse bakt ons patriotje het nog bruiner:

Die gast is echt niet te schatten.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 21:36   #80
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

De Vlaamse leeuw is niet mijn vlag. Ik voel me geenszins verbonden met dit walgelijk symbool, dat nostalgisch terugblikt naar de donkerste periode van de Europese geschiedenis.

Al bijna 1000 jaar zitten wij opgescheept met dit uitheems symbool, dat zich niet heeft aangepast aan het moderne België. Er rest dus maar één oplossing: de terugzending naar het land van herkomst!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be