Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2005, 10:54   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Is dat nu zo'n probleem dat men eerst in het Frans ondertekend heeft? Waarom moet het Nederlands zo nodig eerst staan? Als men alfbetisch had gewerkt, had het Duits op de eerste plaats gekomen, dan Frans en dan Nederlands (op de laatste plaats). Dan had het ook weer een hele discussie geweest.
De redenen voor het ene en het andere heb ik reeds uitgebreid uiteengezet. Daar u nogmaals de vraag stelt, heeft u blijkbaar niets van dat alles gelezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:55   #62
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Door het feit dat u steeds weer opnieuw het standpunt van de Franstaligen inneemt, wordt wel duidelijk wat u verdedigt. En dat is zeker niet onze taal.
Waar verdedig ik in godsnaam de Franse taal????

U zou gelijk hebben als ik gezegd zou hebben: "het is niet meer dan normaal dat het Frans eerst staat."

Heb ik dit ergens gezegd? Nee!

Ik heb enkel dat het voor mij eender is in welke taal men eerst ondertekend, of dat nu Duits, Frans of Nederlands is. Voor mij zijn die talen gelijkwaardig. Maar goed, dat is nu eenmaal een essentieel verschil tussen Belgicisten en vlaams-nationalisten.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:56   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik maak geen onderscheid tussen Nederlands, Frans en Duits. Het zijn voor mij drie gelijkwaardige talen en het kan me echt niet schelen in welke taal men eerst ondertekend.
De buitenwereld maakt wel dat onderscheid en bijgevolg is het een slecht signaal: niet het Frans is de numeriek sterkste taal in België, wel het Nederlands. Eens te meer wordt hierdoor de valse veronderstelling van België als deel van de "francofonie" bevestigt. Niet echt verwonderlijk dan ook dat u daar niet de minste moeite mee heeft.
Oud 5 juni 2005, 10:57   #64
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De redenen voor het ene en het andere heb ik reeds uitgebreid uiteengezet. Daar u nogmaals de vraag stelt, heeft u blijkbaar niets van dat alles gelezen.
Jan, u zet hier zovele zaken uiteen. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen het daarom met u eens moet zijn.

Ik geef enkel mijn persoonlijke opinie weer, los van enige bepaling.
Oud 5 juni 2005, 10:59   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij zijn die talen gelijkwaardig. Maar goed, dat is nu eenmaal een essentieel verschil tussen Belgicisten en vlaams-nationalisten.
Gelijkwaardigheid betekent dan ook dat men een neutrale rangorde vermeldt. Er is geen enkele reden om het Frans als eerste taal te vermelden.

Op de webstek van de Zwitserse overheid hanteert men ook de alfabetische ordening (toevallig ook de volgorde van numerieke sterkte):

http://www.admin.ch/
Oud 5 juni 2005, 10:59   #66
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De buitenwereld maakt wel dat onderscheid en bijgevolg is het een slecht signaal: niet het Frans is de numeriek sterkste taal in België, wel het Nederlands. Eens te meer wordt hierdoor de valse veronderstelling van België als deel van de "francofonie" bevestigt. Niet echt verwonderlijk dan ook dat u daar niet de minste moeite mee heeft.
Tuurlijk, als Antwerpenaar spreek ik enkel en alleen Frans, ik heb enkel Franstalige vrienden en ik kijk neer op Vlamingen. Als u dit beeld van mij wil ophangen, dan doet u dat maar. Het zou niet de eerste leugen zijn die u hier verkondigd.
Oud 5 juni 2005, 11:00   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, u zet hier zovele zaken uiteen. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen het daarom met u eens moet zijn.
Over dat laatste ging het niet, wel over het feit dat u vragen stelt die reeds eerder werden beantwoord. Weinig intellectueel eerlijk als u het mij vraagt.
Oud 5 juni 2005, 11:01   #68
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over dat laatste ging het niet, wel over het feit dat u vragen stelt die reeds eerder werden beantwoord. Weinig intellectueel eerlijk als u het mij vraagt.
Ik vroeg een opinie aan o.a Lomeanor, niet aan u.

Ik ga hier geen ganse zondag aan verspillen, als u hier een immense communautaire zaak van wil maken: ga uw gang.
Oud 5 juni 2005, 11:01   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou niet de eerste leugen zijn die u hier verkondigd.
Wel, ik hoop dan ook dat u uw bewering kunt staven. Reeds eerder begon iemand anders op dit forum dit ook te stellen, maar hij wordt algauw teruggefloten door andere "forummers". Toen ik dan de vraag stelde naar bewijzen, werd het stil en bleef het tot op heden stil (alhoewel ik de "topic" nog meerdere malen naar bovenhaalde).

Welnu, leg maar eens een bewijs voor.
Oud 5 juni 2005, 11:02   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vroeg een opinie aan o.a Lomeanor, niet aan u.
Dat is dan heel fijn. Uit zijn bijdrage is echter wel duidelijk geworden dat hij dezelfde opvattingen als ondergetekende deelt.
Oud 5 juni 2005, 11:24   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Degenen die zich hier over druk maken moeten zo snel mogelijk een hobby zoeken....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 11:43   #72
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik hoop dan ook dat u uw bewering kunt staven. Reeds eerder begon iemand anders op dit forum dit ook te stellen, maar hij wordt algauw teruggefloten door andere "forummers". Toen ik dan de vraag stelde naar bewijzen, werd het stil en bleef het tot op heden stil (alhoewel ik de "topic" nog meerdere malen naar bovenhaalde).

Welnu, leg maar eens een bewijs voor.
Het beeld dat u hier van mij wil ophangen is an sich al een leugen. Het bewijst dat u zich enkel baseert op vooroordelen.
Oud 5 juni 2005, 12:14   #73
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is inderdaad een belangrijkere taal op Europees gebied dan Nederlands.

Om daar nu weer een zekere vorm van discriminatie in te zien...
Het Duits is dan ook een belangrijkere taal dan het Nederlands maar komt hier bij deze na onze taal, dus uw redenering houdt geen steek. La Belgique est francophone dat is algemeen geweten. De Vlamingen moesten verfransen, dat is niet gelukt dus moet het land maar bij elkaar gehouden worden om ons geld.
Het zijn in zulke constant terugkerende kleinigheden dat dat internationaal altijd benadrukt wordt door de franstaligen. Vandaar als men in veel landen vraagt welke taal men hier spreekt telkens frans als antwoordt krijgt.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 12:21   #74
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Het gaat er hier om om het signaal dat hier weer gegeven wordt: België is hoofdzakelijk franstalig. Als men de alfabetische volgorde had gehanteerd was er geen vuiltje aan de lucht, dan wist iedereen: het is niet volgens belangrijkheid. Maar omdat die alfabetische volgorde niet wordt gehanteerd denkt de niet zo goed geïnformeerd buitenlander dat Frans de belangrijkste taalgemeenschap is in ons land. Trouwens zijn zulke 'kleinigheden doelbewust gedaan door onze franstalige landgenoten.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 12:54   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het beeld dat u hier van mij wil ophangen is an sich al een leugen. Het bewijst dat u zich enkel baseert op vooroordelen.
Ik oordeel slechts op wat u schrijft. Hieruit blijkt dat een aantal verkeerde voorstellingen over de taalregeling in België heeft (zo spreekt u over "landstalen", een woord dat in geen enkele wettekst voorkomt). Daarenboven vindt u het maar normaal dat men blijkbaar merkwaardige principes hanteert om de talen in België te rangschikken. U praat dus goed wat er gebeurt in de, grotendeelse Franstalige diplomatieke kringen van België.

Voor de rest beweerde u dat ik herhaaldelijk al heb gelogen. Dit is natuurlijk foutief en ik merk ook dat u onmiddellijk terugkrabbelt (ik zie immers geen bewijsplaatsen voor uw bewering).
Oud 5 juni 2005, 12:56   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Het gaat er hier om om het signaal dat hier weer gegeven wordt: België is hoofdzakelijk franstalig. Als men de alfabetische volgorde had gehanteerd was er geen vuiltje aan de lucht, dan wist iedereen: het is niet volgens belangrijkheid. Maar omdat die alfabetische volgorde niet wordt gehanteerd denkt de niet zo goed geïnformeerd buitenlander dat Frans de belangrijkste taalgemeenschap is in ons land. Trouwens zijn zulke 'kleinigheden doelbewust gedaan door onze franstalige landgenoten.
Inderdaad. Of om het met een Vlaams spreekwoord te zeggen: "Het venijn zit in 'm in de staart". Hier ook. Hier zeker. Hier vooral.

En juist dat willen de bubbels niet erkennen. Volgens hen is er met de houding van een deel Franstaligen immers niets aan de hand.
Oud 5 juni 2005, 13:16   #77
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Lomeanor,

Ik spreek als Belg drie talen (de ene taal wat beter dan de andere). In het dagelijks leven vermeng ik bepaalde Franse woorden in mijn Nederlands, net zoals ik dat met Engels doe. Duits iets minder, is niet direct mijn sterkste taal

Is dat nu zo'n probleem dat men eerst in het Frans ondertekend heeft? Waarom moet het Nederlands zo nodig eerst staan? Als men alfbetisch had gewerkt, had het Duits op de eerste plaats gekomen, dan Frans en dan Nederlands (op de laatste plaats). Dan had het ook weer een hele discussie geweest.

Ik maak geen onderscheid tussen Nederlands, Frans en Duits. Het zijn voor mij drie gelijkwaardige talen en het kan me echt niet schelen in welke taal men eerst ondertekend.
Alfabetische rangschikking zou geen probleem geweest zijn. Net als een rangschikking op inwoneraantal is zou dat een objectieve rangschikking zijn.
Dit is echter duidelijk blijk geven van een subjectiviteit. Frans wordt als belangrijker dan nederlands beschouwd. Is dat uw België?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 13:17   #78
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Muggenzifter!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 13:24   #79
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Muggenzifter!
Iets constructiefs te melden ipv beledigingen te spuien?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 13:25   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Alfabetische rangschikking zou geen probleem geweest zijn. Net als een rangschikking op inwoneraantal is zou dat een objectieve rangschikking zijn.
Dit is echter duidelijk blijk geven van een subjectiviteit. Frans wordt als belangrijker dan nederlands beschouwd. Is dat uw België?
Me dunkt dat uw laatste vraag beantwoord kan worden als volgt: "Dat IS België". Al altijd geweest. België is een voortdurend afzetten tegen Nederlands, daar onze taal de Belgische staat een voortdurende herinnering is aan ons echte historische moederland. Daarom ook dat de "vroede vaderen" van België, o.m. Rogier, het Nederlands met wortel en tak wilden uitroeien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be