![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Abortus: | |||
Tegen, abortus mag in geen enkel geval mogelijk zijn. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,56% |
Tegen, behalve in geval van gevaar voor de moeder. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Tegen, behalve in geval verkrachting of gevaar voor de moeder |
![]() ![]() ![]() |
11 | 30,56% |
Tegen, behalve als ... (zeg in topic) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Voor, behalve als... (zeg in topic) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,11% |
In elk geval voor. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 52,78% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Abortus is toch een moeilijke kwestie hoor.
Gevoelsmatig ben ik tégen abortus. Het gaat om het doden van ongeboren leven, hoe je het ook draait of keert. Bewustzijn van het kind of niet, er lééft iets, en je maakt het dood. Abortus is dus iets dat ten allen tijde moet vermeden worden. Maar ga je naar de individuele gevallen kijken, de mensen die een abortus willen, dan kan ik daar in vele gevallen toch wel inkomen dat mensen tot abortus willen overgaan. 25-jarige vrouwen die zwanger worden maar er 'nog geen zin' in hebben en abortus plegen, daar gaat m'n maag nogal van gaan draaien. Ik heb ook nog geen zin in kinderen, ik probeer het vrijen dan ook een beetje veilig te houden, maar word ik toch zwanger (ik ben niet steeds zo ontzettend veilig bezig) dan is abortus géén optie. Er zijn eigenlijk drie gevallen waarmee ik minder problemen heb, en dat zijn 1. tienerzwangerschappen 2. verkrachting 3. zware handicap bij het kind Heel vaak kiezen mensen ook voor abortus omdat ze alleenstaand zijn, financiele problemen hebben, of zelf zware persoonlijke problemen hebben, maar dan denk ik altijd: 'er bestaat ook zoiets als adoptie'. 1. Tienerzwangerschappen Heel veel van de jongeren die geconfronteerd worden met een tienerzwangerschap hebben géén ondersteunend en begrijpend thuismilieu die hen wil helpen met het hele gedoe. Veel van die kinderen worden thuis mishandeld of verwaarloosd, en durven thuis niet eens zeggen dat ze zwanger zijn, uit terechte schrik voor (fysieke) mishandeling. Nog leuker wordt het als de papa of de nonkel diegene is die dochterlief heeft zwanger gemaakt (en helaas komt dat nogal eens voor). 'Veilig vrijen' is ook niet absoluut. Die anticonceptiemiddelen falen af en toe al eens. Of er is onwetendheid omtrent die anticonceptiemiddelen. Heel wat jongeren weten bijvoorbeeld niet dat de pil mogelijks niet meer marcheert als je diarree hebt. Ik heb zelf ooit eens met een gescheurde condoom gezeten, en dat creeert hoge paniek. 2. Verkrachting Verkracht worden is sowieso al enorm ingrijpend. Als je dan nog zwanger blijkt ook... Voor veel vrouwen is die situatie ondraaglijk, en adoptie vormt ook vaak géén aanvaardbare oplossing voor deze mensen. 3. Zware handicap/ziekte Gehandicapte en zieke kinderen hebben evenveel recht op leven dan een ander kind. Je pleegt niet zomaar abortus omdat je kind Down heeft. Kiezen voor zwangerschap, is kiezen voor de mogelijkheid dat het iets mankeert. Maar er zijn grenzen natuurlijk. Een kind met een open ruggetje krijgen terwijl je thuis al twee gehandicapte kinderen hebt rondlopen, is slechts voor een uitzondering 'uit te houden'. Een kind op de wereld zetten waarvan je weet dat het enkel pijn kan hebben, die een enorme financiele kost zal zijn waardoor andere kinderen niét meer zullen krijgen waar ze recht op hebben, is geen goeie situatie. Een zwaar gehandicapt kind moeten opvoeden terwijl je zélf zwaar gehandicapt bent, is niet evident. Reglementering Ik vind niet dat er bijkomende reglementering moet zijn. Wel moeten mensen die abortus willen plegen, zoveel mogelijk gestimuleerd worden in de richting van adoptie. Die adoptiewetgeving loopt vaak nogal eens mank, waardoor mensen geneigd zijn toch maar voor abortus te kiezen. Een kind moet makkelijker af te staan zijn voor adoptie dan nu het geval is. Een wet �* la 'in het geval van verkrachting is het toegelaten' is idioot. Verkrachting is ONTZETTEND MOEILIJK te bewijzen. Ook duurt het l�*ng voor zo'n proces gestreden is. Verkrachting binnen relaties is vaak onmogelijk te bewijzen.
![]() |
#62 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nee ik bedoelde op die hersencellen (ironisch!)
en voor mij helemaal niet banaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik werk wel toevallig samen met mensen die zeer veel met abortus hebben te maken, weet u wel at een menselijk leed daar achter schuilt????? Van oorzaak van ongewenste zwangerschap tot verwerking ervan! dus et zulke prentjes moet u niet afkomen, doe dit met mensen die net een abortus hebben ondergaan, en sta zelf in voor de gevolgen van zulke prentjes te laten zien.
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van machtsmiddel gesproken! Meisje zit daar dan zwanger, jongen ook, hoewel ze al lang niet meer samen zijn, en jongen kan zeggen 'nee, hou jij dat kind maar, maar ik ga er niet voor zorgen hoor'.
![]() |
![]() |
#64 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor de geinteresseerden hier een eerlijke documentaire over abortus, gemaakt door een zwangere Britse journaliste die ooit zelf een abortus onderging: Video mijn foetus.
Afkomstig van de EO ja. Maar dit is geen vooringenomen docu. Integendeel, deze documentaire laat het vraagstuk van alle kanten zien en laat het oordeel over aan de kijker.
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarom ook dat ik schreef 'In een relatie beslis je SAMEN over de toekomst van een kind.' Als de man het afbolt gaat dat natuurlijk niet meer op. Anderzijds als de man het kind wel wil en de vrouw verbreekt de relatie, heeft zij dan het recht om abortus te plegen? Ik dacht het niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @ Nynorsk (en @ dearMrT omwille van diens comment bij Nynorsks post):
Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wanneer een relatie afspringt nog voor er zelfs maar een vermoeden van zwangerschap bestaat of omdat de toekomstige vader het niet meer ziet zitten omwille van die zwangerschap vind ik dat de vrouw in eer en geweten het recht moet hebben om zelf te beslissen. Je kan er als buitenstaander je bedenkingen bij hebben maar het is de vrouw die opgezadeld wordt met de verantwoordelijkheden die het opvoeden van een kind met zich meebrengt plus dat het haar mogelijkheden om een nieuwe relatie aan tegaaan drastisch inperkt zodat ze er gans alleen voorstaat uiteindelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo'n leeftijdsgrens zou net idioot zijn, maar kom. En het staat de vrouw natuurlijk vrij om te kiezen of ze een kind wil of niet. Maar maak die keuze een beetje op voorhand. Als ik hier nu rustig overal onbeschermde seks ga hebben, en ik raak zwanger, moet ik achteraf niét afkomen met 'goh, maar eigenlijk heb ikdaar toch zoveel zin niet in, laat ik het dooddoen'. Als je geen kinderen wil, neuk dan niet, of gebruik anticonceptie. Lijkt me nogal wiedes. Tieners bezitten vaak trouwens nog niet de maturiteit om een kind alleen op te voeden. 25plussers bijvoorbeeld, bezitten die maturiteit niet altijd, maar wel vaker. De gevolgen van tienerzwangerschappen voor moeder en kind kunnen dramatisch zijn en zijn van geheel andere aard dan gevolgen van zwangerschappen bij volwassenen.
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder, om het cru te stellen: als ge seks hebt, weet je dat je zwanger zou kunnen worden. Voor jongeren lijkt dit soms nogal moeilijk in te zien (ik had er iig nogal problemen mee om in te zien hoe ingrijpend de gevolgen van seks kunnen zijn) maar als volwassene moet ge dat toch kunnen inschatten. Als je dan toch seks hebt, neem er dan de verantwoordelijkheid bij om om te gaan met de mogelijke gevolgen ervan. Als je het kind niet wil, zit dan je negen maand uit en sta het af voor adoptie.
![]() |
![]() |
#73 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ben ik blij dat ik daar niet werk dan! Bah, zoiets moeten zeggen van je werkgever ![]() ![]() ![]() ik hoop dat dat de mevrouw die u kent zich niet in de nesten heeft gewerkt met het openbaar te maken, of het kan wel eens schending van beroepsgeheim zijn ![]() Nu, voor mij blijft het voor tot op zes maanden!
![]() |
![]() |
#74 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
PS: is er eigenlijk een verschil in woordgebruik tussen contraceptie en anticonceptie??? het is maar een bijvraag, maar mijn oog valt er juist op...
![]() |
![]() |
#75 |
Partijlid
|
![]() Bon, turkje, concreet...
Wat is uw standpunt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
dat geldzakargument ben ik kótsbeu, zeker in ethische discussies. Niet alleen beu, ik walg ervan omdat het decadentie en individualisme ten top is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar als ik toch moet kiezen, dan ben ik voorstander, met als begrenzing dat de tijd waarin een abortus gepleegd kan worden beperkt wordt. Ik dacht dat -wetenschappelijk gezien- ongeveer 12 weken wel verantwoordbaar is. Daarna zou het vormeloze hoopje stamcellen immers zich gaandeweg gaan ontwikkelen tot mens. Ik probeer in dit standpunt ook direct de consequentie door te trekken naar therapeutisch (= niet-reproductief) klonen, waar men ook moet vertrekken van een bevruchte eicel --> een hoopje stamcellen om een bepaald geneeskundig proces te kunnen uitvoeren. Ook hier is de tijd beperkt die men toelaat voor de groei van die stamcellen.
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|