Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Moet het migrantenstemrecht er komen ?
Ja 11 30,56%
Neen 25 69,44%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2003, 07:28   #61
kirie
Burger

Standaard

Geen recht EN geen plicht. Eenvoudig toch?
Belg worden : geen enkel probleem , integendeel, op dat moment zou ik me er zelf voor inrzetten indien ze worden gediscrimineerd op bepaalde vlakken, want dan vind ik dat ook niet meer dan normaal dat ze identiek gelijke kansen hebben.
kirie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 07:38   #62
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
dat gaat niet over selectieve verontwaardeging en verwijzing naar oude vlaamse boeren.
Als iets niet mag, dan mag dat voor niemand. Punt, zo simpel.
En voor de rest, vind ik er ok zaken bijgehaald die er niets, maar dan ook niets mee te maken hebben, want over die kippen en konijnen bestaan geen regels dat men naar slachthuizen daarvoor moet.
Da's zijn de truken om alles te vergoelijken.
[size=6]Niks geen truken!! [/size]
Die Oostvlamingen die jaarlijks hun varken slachten zijn +/- 40/45 jaar, en géén boeren: ze hebben hun jaarlijks biggetje en hun moestuintje... m�*�*r ze zijn katholiek, gèèn moslim...
Of er ivm. slachten van kippen en konijnen géén regels bestaan weet ik niet, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken: het principe is hier thuisslachten, niet het gewicht van het dier, of wél??
Of is het principe misschien Marokkaantjepesten?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 07:42   #63
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 07:52   #64
kirie
Burger

Standaard

als het pricipe thuisslachten is en niet het gewicht van dieren, dan moet je die dieren ( waar geen wetgeving gelijkaardig aan thuisslachten van schapen voor bestaat) er ook niet bijhalen en ze vergelijken ; lijkt me beetje zinsloos hé filosoof.
En als ze daar in oostvlanderen geen boer zijn , dan moet je best ook niet eerst spreken over oude vlaamse boeren zeker.
Oud 20 juni 2003, 08:24   #65
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
dat gaat niet over selectieve verontwaardeging en verwijzing naar oude vlaamse boeren.
Als iets niet mag, dan mag dat voor niemand. Punt, zo simpel.
En voor de rest, vind ik er ok zaken bijgehaald die er niets, maar dan ook niets mee te maken hebben, want over die kippen en konijnen bestaan geen regels dat men naar slachthuizen daarvoor moet.
Da's zijn de truken om alles te vergoelijken.
[size=6]Niks geen truken!! [/size]
Die Oostvlamingen die jaarlijks hun varken slachten zijn +/- 40/45 jaar, en géén boeren: ze hebben hun jaarlijks biggetje en hun moestuintje... m�*�*r ze zijn katholiek, gèèn moslim...
Of er ivm. slachten van kippen en konijnen géén regels bestaan weet ik niet, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken: het principe is hier thuisslachten, niet het gewicht van het dier, of wél??
Idd geen truken...
Het principe is: de strafwet geldt voor iedereen en de migranten hebben geen extra rechten in ons land die wij niet zouden hebben. DUS: hun argumentering slaat op niets. Integendeel: migranten hebben wel plichten zoals belastingen betalen. Dus waarom stemmen ook niet, het is in ons land nog altijd een plicht? (alhoewel sommigen hier zo graag beweren dat het officieus een 'recht' is geworden. Dat klopt overigens helemaal niet. Want tis niet omdat iets niet bestraft wordt in praktijk, dat het ook mag...)
Oud 20 juni 2003, 09:04   #66
kirie
Burger

Standaard

Voor Mieke 79:
Strafwet geldt voor iedereen : da's nu net hetgeen ik ook wil .
Maar dan wel in de praktijk !

verder hier een beknopte tekst vandaag verschenen :

Ruim 171.000 buitenlanders zijn de voorbije drie jaar Belg geworden, het merendeel via de zogenaamde snel-Belgwet van maart 2000. Sinds België in 1984 het Wetboek van de Belgische nationaliteit invoerde, met verschillende mogelijkheden om een Belgische identiteitskaart aan te vragen, verwierven 538.571 buitenlanders een Belgische identiteitskaart. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Instituut voor Statistiek.

Wat houdt diegenen die hier stemrecht of plicht wensen tegen om hetzelfde te doen. Dan hebben ze alles . Eenvoudiger kan niet.
Al die zever van dit en dat toe te laten. Voor mij geldt als belangrijk: geen discrimitanie , geen voordelen tegenover de autochtone bewoners.
Zo simpel.
En dan nog eens herhalen :Belg worden : geen enkel probleem , integendeel, op dat moment zou ik me er zelf voor inrzetten indien ze worden gediscrimineerd op bepaalde vlakken, want dan vind ik dat ook niet meer dan normaal dat ze identiek gelijke kansen hebben.
Moeilijker als dat is dat niet. Toon eerst maar de wil om er bij te horen.
Er niet willen bijhoren en wel iets willen vertellen dat gaat niet goed samen.
Oud 20 juni 2003, 09:18   #67
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij geldt als belangrijk: geen discrimitanie , geen voordelen tegenover de autochtone bewoners.
Zo simpel.
En dan nog eens herhalen :Belg worden : geen enkel probleem , integendeel, op dat moment zou ik me er zelf voor inrzetten indien ze worden gediscrimineerd op bepaalde vlakken, want dan vind ik dat ook niet meer dan normaal dat ze identiek gelijke kansen hebben.
Moeilijker als dat is dat niet. Toon eerst maar de wil om er bij te horen.
Er niet willen bijhoren en wel iets willen vertellen dat gaat niet goed samen.
Die voordelen zijn er gewoon niet tegenover de autochtone bewoners. Dat tracht ik al de hele tijd te benadrukken.

Dat ter zijde, want verder in uw betoog vind ik uw argumentatie dan weer zeer goed! Het is uw goed recht te vinden dat ze de wil moeten betonen om zich te nationaliseren. En idd met de snelBelg-wet gaat dit nu vrij vlot, op een jaar is dat geregeld. Hopelijk gaan ze dat systeem nu niet helemaal veranderen hé.
Oud 21 juni 2003, 12:57   #68
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

in nog geen honderd jaar!
Oud 21 juni 2003, 14:46   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
feit blijft dat de éne NIET mag slachten volgens de wet en dus in principe strafbaar is, en dat de andere WEL mag slachten en er nog een extra containerke bovenop krijgt om zijn slachtafval in te gooien!

Indien alle Belgen gelijk zijn voor de wet, zijn alle Belgen gelijk voor de wet ongeacht of ze nu besneden zijn of niet (anders moeten ze de grondwet aanpassen)

Citaat:
SOMMIGE dieren mogen niet thuis geslacht worden, daaronder vallen runderen, varkens en schapen! Ik vermoed dat de reden zit in de grootte van het dier: hierbij gaat het vooral over het lijden van het dier. Bij grotere dieren is het VERPLICHT het dier eerst te verdoven.
Bij het slachten van konijnen en kippen zal elke rechtgeaarde boer of privé kweker OOK eerst het dier met een welgemikte klop buiten bewustzijn slaan, dat is iets lastiger met een schaap nietwaar filosoof?

Citaat:
waar heb je het over?
Het gaat hier over WETTEN waaraan BELGEN en mensen die zich in BELGIE bevinden moeten aan houden!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2003, 20:09   #70
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ook al eens geprobeerd om thuis een schaap te slachten?

't Klinkt wééral erg naar selectieve verontwaardiging: d�*t doet immers elke vlaamse boer al eeuwen... en ik ken zelfs een goed oostvlaams katholiek gezin (hij postman, zij bankbediende), die elk jaar hun varken slachten...(ja, thuis!)
Akkoord, islamieten zullen niet veel varkens slachten, maar het ging hem hier toch om het principe van het thuisslachten, of niet?
Hoeveel zelfgekweekte kippen, duiven en konijnen gaan er in Vlaanderen niet elk jaar de thuis executie tegemoet? allemaal even onwettig! En jagers doen het niet thuis, maar in open veld of in de bossen... maar d�*t kan volgens de wet (maar jagers zijn dan ook iets demiddelder dan de doorsnee Belg of migrant en dus kan je die mensen hun pleziertje toch niet ontzeggen, of wèl?)

Onwettig?????
Ik zou toch maar even de wet erbij nemen. De boer welke thuis een varken wil slachten gaat een briefje afhalen op het gemeentehuis. Eveneens voor een kalf of een koe, welke hij moet laten keuren door een veearts. En moet laten slachten door een erkende slachter.
Het verschil met het schaap bij de islamieten is dat deze dieren niet verdoofd worden en door ONERVAREN slagers thuis gedood worden? Daarom is het bij wet verboden om deze soort thuis slachtingen te doen.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 02:24   #71
Fnek
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Belgische nationaliteit aanvragen of anders niet stemmen.
Het is niet moeilijk het is gemakkelijk.
t is inderdaad niet moeilijk. Maar zou het niet kunnen dat er meer meespeelt dan het rationele, het wel of niet gemakkelijk zijn?
Zou het niet kunnen dat het emotioneel, symbolisch,... (of weet ik veel wat) gewoon moeilijk is om de Belgische nationaliteit aan te nemen en daarmee een stukje eigen cultuur en geschiedenis weggooien?

En volgens mij is het niet zo dat een allochtoon niet wil deelnemen aan onze samenleving, omdat hij belang hecht aan zijn achtergrond.
En ik vind dat het al zeker niet zo zou mogen zijn dat iemand niet mág deelnemen aan de samenleving omdat hij belang hect aan zijn achtergrond!

Dus daarom: Ja stemrecht (/plicht), en wel op ALLE niveaus!!!
Fnek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 07:18   #72
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Fnek mijn beste, als het voor iemand emotioneel te moeilijk is om de Belgische nationaliteit aan te nemen dan betekent dat niet dat die persoon geen deel mag nemen aan de maatschappij.

Indien je je eigen cultuur en je eigen geschiedenis wenst te behouden hoef je echter niet mee te beslissen over de TOEKOMST van een ander land. In dat geval kan je beter meebeslissen over de toekomst van je eigen land waar je dan toch zoveel meer waarde aan hecht.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 10:29   #73
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Indien je je eigen cultuur en je eigen geschiedenis wenst te behouden hoef je echter niet mee te beslissen over de TOEKOMST van een ander land. In dat geval kan je beter meebeslissen over de toekomst van je eigen land waar je dan toch zoveel meer waarde aan hecht.

Wie kan dat nog beter verwoorden?
Oud 25 juni 2003, 11:56   #74
Oeteke
Banneling

Oeteke's schermafbeelding

Standaard

amaai, is dezen topic nog altijd bezig.
Tis toch logisch
gene pas= geen stemrecht.
in de wet staat dat alle BELGEN gelijk zijn voor de wet.
Dus de niet Belgen niet.
Oeteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 14:49   #75
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Toelaten. Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.
Migranten kunnen stemrecht krijgen indien ze verkiezen "Belg" te worden. Aangezien het tegenwoordig al zo eenvoudig is om de nationaliteit te verkrijgen kan dat toch voor véél migranten géén probleem zijn. Talenkennis en wil tot integratie zijn hierbij sleutelwaarden.
Oud 5 juli 2003, 16:27   #76
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bluelagune
Citaat:
Toelaten. Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.
Migranten kunnen stemrecht krijgen indien ze verkiezen "Belg" te worden. Aangezien het tegenwoordig al zo eenvoudig is om de nationaliteit te verkrijgen kan dat toch voor véél migranten géén probleem zijn. Talenkennis en wil tot integratie zijn hierbij sleutelwaarden.
Ja daar zegt U wat. Maar dan toont men respect voor het gastland. En dat is te veel gevraagd.
Die mensen zijn even fier op hun nationaliteit, als wij op ons Vlaaming zijn!
Oud 9 juli 2003, 00:08   #77
Rama
Vreemdeling

Rama's schermafbeelding

Standaard

Ja ik vind dat het in deze samenleving het stemrecht voor vreemdelingen zekker moet kunnen en vooral europesche vreemdelingen. Men wil dat vreemdelingen integreren hoe kan men integreren als men niet de rechten krijgt zoals alle staatsburgers die hier in deze land leven.
Oud 9 juli 2003, 00:12   #78
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rama
Ja ik vind dat het in deze samenleving het stemrecht voor vreemdelingen zekker moet kunnen en vooral europesche vreemdelingen. Men wil dat vreemdelingen integreren hoe kan men integreren als men niet de rechten krijgt zoals alle staatsburgers die hier in deze land leven.
Stemrecht is geen wondermiddel om bij toverslag de integratie te bevorderen.
Oud 9 juli 2003, 00:49   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.
Neen, zo gaat dat niet. Die rechten en plichten komen er pas nadat men zich bereid heeft verklaard een leven op te bouwen als burger van die staat. Dat is een regel die in bijna alle landen van Europa geldt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 03:05   #80
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.
Neen, zo gaat dat niet. Die rechten en plichten komen er pas nadat men zich bereid heeft verklaard een leven op te bouwen als burger van die staat. Dat is een regel die in bijna alle landen van Europa geldt.
Dus u vind het volstrekt normaal dat er 1 miljoen mensen ergens leven die totaal geen inspraak hebben in de overheid van het land waar ze wonen. Mja, je mag je opinie hebben natuurlijk, eerlijk klinkt het alvast niet dat mijn buurman mag stemmen omdat ie toevallig ook hier geboren is. Verder vind ik dat een precedent. Als ik geen stemrecht krijg? Wil dat dan zeggen dat ik ook elders selectief mag zijn met de rechten en de plichten? Belastingen niet betalen zie ik wel zitten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be