Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: De grootste filosoof allertijden
Aristoteles 7 11,11%
Cicero 0 0%
Zoroaster 1 1,59%
Boeddha 7 11,11%
Confucius 0 0%
Jezus Christus 7 11,11%
Augustinus 0 0%
Macchiavelli 1 1,59%
Erasmus 1 1,59%
Hobbes 1 1,59%
Descartes 3 4,76%
Hume 2 3,17%
Voltaire 1 1,59%
Rousseau 0 0%
Hegel 0 0%
Marx 12 19,05%
Nietzsche 17 26,98%
Heidegger 1 1,59%
Deleuze - Derrida - Foucault 0 0%
Arno 2 3,17%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2005, 23:07   #61
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Ik ben akkoord wanneer je zegt dat Marx een haarscherpe analyse heeft gemaakt van het kapitalisme en het politieke systeem dat het ondersteunt, en dat deze analyse nog steeds geldig is. Hij schreef ook als eerste op een wetenschappelijke manier over kolonialisme en het proces van globalisering, wat uniek was in zijn tijd. (Eigentijdse filosofen en intellectuelen hielden zich bezig met salonvraagstukken over metafysica en esthetica).
Zeer actueel allemaal.

Marx deed dus excellent historisch, economisch, sociologisch en kennistheoretisch onderzoek. Tegelijkertijd, en dit was in zijn tijd uniek, heeft hij deze wetenschappelijke 'representaties' gekoppeld aan politieke 'representatie' (Het Manifest). En dat zorgt voor moeilijkheden. Het doet niets af aan de geldigheid en de waarde van zijn inzichten, maar het maakt hem een gemakkelijk voorwerp voor kapitalistische propaganda �* la McCarthy. De bourgeoisie vindt trouwens nog altijd dat je wel kritiek mag geven, maar dat je die kritiek niet mag concretiseren in een politiek project. De bourgeoisie moet het hebben van de status quo.

Gelukkig heeft het Marxisme ons gehele kritische apparaat doordrongen: in de media, de kunsten, de economie, de politieke en sociale wetenschappen, onze manier van denken over structuren en over de maatschappij. Een bepaald soort analytisch vermogen, dat zijn oorsprong vindt in het werk en de methode van Marx, is niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

Bovendien grijpen veel hedendaagse economen en zelfs Wall Street investeerders meer en meer terug naar Marx. Hij is relevanter dan ooit. Alleen, hun denken mag niet "marxisme" heten. Dat is taboe. Feit is, dat hij als een schim nadrukkelijker aanwezig is dan ooit tevoren.

Het marxisme als analytisch framework is dus ontzettend successvol gebleken.

(En dan nu een versnaperingetje: een interessant interview met een Wall Street investeerder, dat laatst in de VS nogal ophef maakte:

The business correspondent of the New Yorker, John Cassidy, reported a conversation with an investment banker. 'The longer I spend on Wall Street, the more convinced I am that Marx was right,' the financier said. 'I am absolutely convinced that Marx's approach is the best way to look at capitalism.' His curiosity aroused, Cassidy read Marx for the first time. He found 'riveting passages about globalisation, inequality, political corruption, monopolisation, technical progress, the decline of high culture, and the enervating nature of modern existence - issues that economists are now confronting anew, sometimes without realising that they are walking in Marx's footsteps'.

Quoting the famous slogan coined by James Carville for Bill Clinton's presidential campaign in 1992 ('It's the economy, stupid'), Cassidy pointed out that 'Marx's own term for this theory was "the materialist conception of history", and it is now so widely accepted that analysts of all political views use it, like Carville, without any attribution.'

Like Molière's bourgeois gentleman who discovered to his amazement that for more than 40 years he had been speaking prose without knowing it, much of the Western bourgeoisie absorbed Marx's ideas without ever noticing. It was a belated reading of Marx in the 1990s that inspired the financial journalist James Buchan to write his brilliant study Frozen Desire: An Inquiry into the Meaning of Money (1997).

'Everybody I know now believes that their attitudes are to an extent a creation of their material circumstances,' he wrote, 'and that changes in the ways things are produced profoundly affect the affairs of humanity even outside the workshop or factory. It is largely through Marx, rather than political economy, that those notions have come down to us.'

http://observer.guardian.co.uk/comme...530250,00.html )
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 15:04   #62
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Ik ken maar een paar van die mannen en weet nog minder wat ze gedaan hebben... maar ik heb altijd gevonden dat His Imperial Majesty Haile Selassie I het goed voor had met de mensheid en toch wel wreed wijze dingen heeft gezegd in die tijd en nog altijd van toepassing vandaag, zo heeft hij ook een manifest gestuurd naar de Verenigde Naties, aleja, hij heeft het medegedeeld:
"Until the philosophy which holds one race superior and another inferior is finally and permanently discredited and abandoned - everywhere is war - me say war.
That until there's no longer first class and second class citizens of any nation, until the colour of a man's skin is of no more significance than the colour of his eyes - me say war.
That until the basic human rights are equally guaranteed to all, without regard to race - dis a war.
That until that day the dream of lasting peace, world citizenship rule of international morality will remain in but a fleeting illusion to be pursued, but never attained - now everywhere is war - war.
And until the ignoble and unhappy regimes that hold our brothers in Angola, in Mozambique, South Africa Sub-human bondage have been toppled, utterly destroyed - well, everywhere is war - me say war.
War in the east, war in the west, war up north, war down south - war - war - rumours of war.
And until that day, the African continent will not know peace, we Africans will fight - we find it necessary - and we know we shall win as we are confident in the victory of good over evil. Bob Marley heeft dat indertijd die broef in een tekst van een liedje gegoten genoemd "War". Het lijkt maar simpele tekst misschien, maar als ge't ff nagaat is dat wel de essentie...
Oud 18 juli 2005, 15:38   #63
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis
Ik ken maar een paar van die mannen en weet nog minder wat ze gedaan hebben... maar ik heb altijd gevonden dat His Imperial Majesty Haile Selassie I het goed voor had met de mensheid en toch wel wreed wijze dingen heeft gezegd in die tijd en nog altijd van toepassing vandaag, zo heeft hij ook een manifest gestuurd naar de Verenigde Naties, aleja, hij heeft het medegedeeld:
"Until the philosophy which holds one race superior and another inferior is finally and permanently discredited and abandoned - everywhere is war - me say war.
That until there's no longer first class and second class citizens of any nation, until the colour of a man's skin is of no more significance than the colour of his eyes - me say war.
That until the basic human rights are equally guaranteed to all, without regard to race - dis a war.
That until that day the dream of lasting peace, world citizenship rule of international morality will remain in but a fleeting illusion to be pursued, but never attained - now everywhere is war - war.
And until the ignoble and unhappy regimes that hold our brothers in Angola, in Mozambique, South Africa Sub-human bondage have been toppled, utterly destroyed - well, everywhere is war - me say war.
War in the east, war in the west, war up north, war down south - war - war - rumours of war.
And until that day, the African continent will not know peace, we Africans will fight - we find it necessary - and we know we shall win as we are confident in the victory of good over evil. Bob Marley heeft dat indertijd die broef in een tekst van een liedje gegoten genoemd "War". Het lijkt maar simpele tekst misschien, maar als ge't ff nagaat is dat wel de essentie...
kan je mij deze tekst en eventueel de noten eens bezorgen Krizis???
Interesseert me ten zeerste,en alvast bedankt.
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 16:39   #64
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

De tekst van 't liedje is eigenlijk 't zelfde als de brief, alleen herhaalt hij sommige dingen meer, ik heb hieronder de tekst geplakt, het liedje is normaal makkelijk te downloaden op diverse plaatsen (illigaal weliswaar). Gewoon zoeken achter Bob Marley - War. Er zijn veel meer artiesten of bands die het lied gecovered hebben, vooral aanhangers van het Rastafari-geloof dus, waaronder Israël Vibration... (die versie os zeker zo goed).
Until the philosophy which hold one race superior
And another
Inferior
Is finally
And permanently
Discredited
And abandoned -
Everywhere is war -
Me say war.

That until there no longer
First class and second class citizens of any nation
Until the colour of a man’s skin
Is of no more significance than the colour of his eyes -
Me say war.

That until the basic human rights
Are equally guaranteed to all,
Without regard to race -
Dis a war.

That until that day
The dream of lasting peace,
World citizenship
Rule of international morality
Will remain in but a fleeting illusion to be pursued,
But never attained -
Now everywhere is war - war.

And until the ignoble and unhappy regimes
That hold our brothers in angola,
In mozambique,
South africa
Sub-human bondage
Have been toppled,
Utterly destroyed -
Well, everywhere is war -
Me say war.

War in the east,
War in the west,
War up north,
War down south -
War - war -
Rumours of war.
And until that day,
The african continent
Will not know peace,
We africans will fight - we find it necessary -
And we know we shall win
As we are confident
In the victory

Of good over evil -
Good over evil, yeah!
Good over evil -
Good over evil, yeah!
Good over evil -
Good over evil, yeah! /fadeout/
Oud 18 juli 2005, 22:31   #65
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis
De tekst van 't liedje is eigenlijk 't zelfde als de brief, alleen herhaalt hij sommige dingen meer, ik heb hieronder de tekst geplakt, het liedje is normaal makkelijk te downloaden op diverse plaatsen (illigaal weliswaar). Gewoon zoeken achter Bob Marley - War. Er zijn veel meer artiesten of bands die het lied gecovered hebben, vooral aanhangers van het Rastafari-geloof dus, waaronder Israël Vibration... (die versie os zeker zo goed).
Until the philosophy which hold one race superior
And another
Inferior
Is finally
And permanently
Discredited
And abandoned -
Everywhere is war -
Me say war.

That until there no longer
First class and second class citizens of any nation
Until the colour of a man’s skin
Is of no more significance than the colour of his eyes -
Me say war.

That until the basic human rights
Are equally guaranteed to all,
Without regard to race -
Dis a war.

That until that day
The dream of lasting peace,
World citizenship
Rule of international morality
Will remain in but a fleeting illusion to be pursued,
But never attained -
Now everywhere is war - war.

And until the ignoble and unhappy regimes
That hold our brothers in angola,
In mozambique,
South africa
Sub-human bondage
Have been toppled,
Utterly destroyed -
Well, everywhere is war -
Me say war.

War in the east,
War in the west,
War up north,
War down south -
War - war -
Rumours of war.
And until that day,
The african continent
Will not know peace,
We africans will fight - we find it necessary -
And we know we shall win
As we are confident
In the victory

Of good over evil -
Good over evil, yeah!
Good over evil -
Good over evil, yeah!
Good over evil -
Good over evil, yeah! /fadeout/

Hartelijk Dank voor je snelle respons.
Oud 19 juli 2005, 00:24   #66
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard

Edgar Delvo, zonder twijfel..
Breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 04:23   #67
Postmoderne Flikker
Lokaal Raadslid

Standaard

Geef mij, en heel graag zelfs (zeker na m'n lessen fundamente wijsbegeerte van de immer wonderlijke professor Visker), elke dag een Heidegger. dan voel ik me goed vanbinnen, en dat zie je vanbuiten!
Postmoderne Flikker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 10:04   #68
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Wat zou een grote filosoof moeten inhouden ? Een toekomstvisie hebben of een ideologie opstellen die iets toevoegt aan de mensheid ?
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 10:26   #69
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Wat zou een grote filosoof moeten inhouden ? Een toekomstvisie hebben of een ideologie opstellen die iets toevoegt aan de mensheid ?
Een groot eigentijdse fillosoof zou de beide moeten doen.Wat wordt er nu eigenlijk in de vakken filosofie geleerd,om zulke filosofen te steunen om het te worden???
"DE VERBEELDING aan de MACHT,die gestoeld is op GEZAG...Moet kunnen...
Oud 19 juli 2005, 10:33   #70
eno2
Banneling

Standaard

Sinds wanneer is filosofie Internationale politiek?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 10:36   #71
eno2
Banneling

Standaard

Nietsche is een allerbelabberdst filosoof maar een super-begenadigd schrijver.
Je kan aan zijn fictie raden dat hij zelf gedachten heeft, dat kan je niet van elke schrijver en filosoof zeggen.
Overgens vraag ik me af wie er zijn Zarathustra ook maar bij benadering verstaat?
En of dat verstaan het verstaan van Nietsche is?
Oud 19 juli 2005, 12:40   #72
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen van beiden. Een filosoof moet zich naar mijn idee bezig houden met het ontsluieren en ontrafelen van de werkelijkheid. Een ideologie of toekomstvisie komt pas daarna, en is iets voor ideologen en ander gespuis.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 10:31   #73
eno2
Banneling

Standaard

Arno heeft het verkeerd voor: het leven is dure kitsch en niet 'chic et pas cher'.
Oud 20 juli 2005, 10:33   #74
eno2
Banneling

Standaard

Deleuze navolgen?

Om gedachten-emfizeem te vermijden door het raam springen?
Oud 20 juli 2005, 10:36   #75
eno2
Banneling

Standaard

Heidegger ontwierp zo een eigen taaltje om zich in uit te drukken, gelukkig dat ik geen Duits lees. In vertaling gaat dat allemaal verloren.

Wat mij wel bevalt is dat hij met zijn leerlinges naar bed ging. Dat zou ik ook gedaan hebben, als ik een succesrijk filosoof was. Op die manier is er immers weer een stukje van de werkelijkheid opgelost.

Het verzachtte ook zijn nazi-zeden.
Oud 20 juli 2005, 10:40   #76
eno2
Banneling

Standaard

Marx is ongetwijfeld de onsterfelijkste onleesbare filosoof, terwijl zijn leermeester Hegel dan weer de onsterfelijkste onbegrijpbare filosoof was.
Gelukkig zijn er altijd professionele uitleggers beschikbaar die tegen dure professorenweddes kunnen uitleggen wat ze au fond ook niet begrijpen, zodat het gewone volk er ook wat kan van verstaan en er op los gaan, gesteund door de schijn van een sluitende ideologie.
Oud 21 juli 2005, 22:24   #77
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Voor mij is de belangrijkste filosofie (als je het in feite zo kan noemen) het taoïsme. Ik ben hierin fel beïnvloed geworden door het jarenlange beoefenen van "echte" (< Eng: genuine) oosterse gevechtskunsten en de sifu (=leraar) die ik heb gehad.
De tao inderdaad, vind ik ook de belangrijkste leer/filosofie voor mij persoonlijk.

Aan de andere kant, of wat 'dichter bij mijn bed' wil ik niet kiezen tussen: Plato, Nietzsche, Kant, Spinoza, ...
Oud 21 juli 2005, 22:26   #78
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Net daar is misschien één en ander fout gelopen? Waarom zouden we er moeten van uit gaan dat ratio per definitie beter is dan "emotio"? Ik denk dat het beter is dat beiden elkaar in evenwicht houden, en dat de ene primeert op de andere afhankelijk van de situatie, maar dat het één nog het ander nooit volledig mag uitgeschakeld worden of als negatief beschouwd.
Hier sluit ik me bij aan.
Oud 21 juli 2005, 22:34   #79
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Marx is ongetwijfeld de onsterfelijkste onleesbare filosoof,
Marx onleesbaar? Lees dan eens het volgende
http://www.physics.nyu.edu/faculty/s...inglefile.html
echt volhouden tot het einde, het is zwaar, maar het loont de moeite.
Maar dan ook een op volgende bladzijde neuzen:
http://www.physics.nyu.edu/faculty/s...franca_v4.html,
en algemener: http://www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/#papers
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 22:36   #80
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Non of above.

Zo goed zijn en zo sterk de essentie naar voren brengen dat ze ieders oogjes opent en aantoont wat de essentie is en dat al de rest toneel is, verzonnen, niet noodzakelijk en slechts achtergrondvulsel waarmee we het elkaar alleen maar moeilijk maken ... zo sterk dat ze zelfs een mentaliteitsverandering teweegbrengt die alleen maar positief is voor iedereen ... universeel...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be