![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof je de verhalen over klimaatwijzigingen ? | |||
Ja, ik geloof alle catastrofale verhalen over de klimaatveranderingen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,34% |
Ik geloof dat er iets aan de gang is maar de rest is moeilijk te voorspellen |
![]() ![]() ![]() |
24 | 41,38% |
Ik weet het niet, en eigenlijk kan niemand dit echt weten (voorspellen) |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,34% |
Er zal wel iets zijn maar dit wordt volop poltiek misbruikt |
![]() ![]() ![]() |
12 | 20,69% |
Er is niets aan de gang, dit is de evolutie van opgang en neergang |
![]() ![]() ![]() |
10 | 17,24% |
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De feiten omkeren?
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
|
![]() Citaat:
De CO2-emissie moet dalen omwille van de gevolgen op lange termijn (die ondertussen al zichtbaar zijn). Maar dat dit moet gebeuren doet niks af aan het feit dat de regenwouden niet meer gekapt mogen worden, de hoeveelheid zoetwater beter benut moet worden, het sluikstorten moet worden tegengegaan enz.... Het is uiteraard niet het enige probleem. Maar wilt dat zeggen dat er daarom niet in geïnvesteerd mag worden? Is het trouwens niet ongeveer de eerste maal dat de overheden bijna allemaal investeren in een oplossing voor een milieuprobleem? Ga jij dat dan tegenhouden? ...
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
Idd! Er zijn veel meer investeringen nodig!
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Dat vrees ik ook! :-s
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik begrijp heel goed de stelling:"We hebben al die jaren om geld gesmeekt, nu we eindelijk een miljardenbudget krijgen gaan we dat toch niet weigeren zeker ?!?" Maar toch moeten we hiermee ongelooflijk voorzichtig zijn. Stel nu dat binnen 10 jaar de hele broeikasgassentheorie volledige onzin blijkt te zijn, dan zullen milieu-organisaties lang mogen wachten op hun volgende miljarden-investering ! Net omdat milieubeleid het met een klein budget moet stellen is het uiterst belangrijk dat het goed besteed wordt. Ik vergelijk het milieubeleid eigl graag met veiligheidsmaatregelen in een fabriek: Om het hoogste rendement te bekomen mikt de bedrijfsleider logsicherwijs op zo laag mogelijke kosten. Toch besluit hij zware investeringen te doen inzake brandveiligheid. Als op zekere dag zijn bedrijf in vlammen opgaat en honderden levens gered zijn door de gedane investeringen zal hij in de toekomst maar al te graag investeren in brandveiligheid. Maar als het geld niet goed besteed werd en de fabriek, ondanks de zware kosten, toch niet zo brandveilig bleek te zijn zal hij eerder denken:"Zoveel geïnvesteerd in brandveiligheid en als het erop aankomt haalt het toch allemaal gene zak uit". Het zijn dus niet de gedane investeringen die tellen, maar wel de bekomen resultaten. En laten we hopen dat deze voor het kyoto-akkoord positief zullen zijn, want anders hebben milieu-activisten hun eigen put gegraven.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
|
![]() Citaat:
Dit is inderdaad vreemd. Terwijl er per definitie inderdaad geen zekerheid is als de verandering van het klimaat dan wel een ander milieuprobleem de negatiefste gevolgen heeft. Voor mij zou het logisch zijn dat het probleem dat de meeste negatieve consequenties met zich meebrengt, het hoogste budget krijgt om bestreden te worden. En aangezien er in de verandering van het klimaat veel meer geïnvesteerd wordt dan in andere projecten, denk ik dat er wordt van uitgegaan dat dat de meest negatieve gevolgen heeft. Die budgetten zijn trouwens toch niet zo snel 'los te maken', er moeten dus al fameuze redenen voor zijn denk ik voordat je ze krijgt ... En ook waarom een dreigend probleem als tekort aan drinkwater niet eerder wordt aangepakt ... wat toch veel erger lijkt te zijn? Dus ik ga er van uit dat dat het probleem is dat de aarde het meest bedreigt ... of beter: ik vertrouw er wel in dat de overheden het meeste geld gaan geven aan het probleem dat ons het meest bedreigt. Of dat probleem kan het eerst aangepakt worden omdat de gevolgen nu al zichtbaar zijn (overstromingen, orkanen, 'bizar' weer, smeltende gletsjers), en dan gaat de overheid op die manier te werk ... En ik denk ook vooral dat het doorslaggevende feit hiermee is: ongeacht waar je ook woont of waar je ook van bent, rijk of arm land, laag of hoog, welke cultuur ook, ieder land zal uiteindelijk de klimaatverandering voelen. En we weten ook allemaal dat wij als mens zeer sterk afhankelijk zijn van het weer, in de zin dat als de regen ineens niet meer of op de verkeerde plaats gaat vallen ... we in de problemen komen met onze voedselvoorziening enzovoort ... Misschien vandaar? Citaat:
Maar het lijkt me toch wel straf dat de regering zo veel geld zal 'uitsmijten' voor iets dat volledige onzin is? Citaat:
Je kan je indenken ... Als deze redenering globaal werd gemaakt, of zelfs al indien deze redenering alleen maar werd gemaakt door mensen die aan de top zitten en beslissingen moeten nemen ... dan zou er dus niks gedaan worden aan het klimaat. En dat met �*lle mogelijke risico's vandien ... ... Citaat:
Het zijn toch niet de milieu-activisten die voor Kyoto gezorgd hebben maar de overheden, op basis van het onderzoek geleverd door wetenschappers. Ons eigen Groen! bijvoorbeeld zou zich véél meer met deze problemen mogen bezig houden en haar stem veel meer laten gelden inzake dit!! Nu hebben ze tenminste een goede reden!!! (Zoals je ziet in mijn eerste alinea). Trouwens, dat kyoto-akkoord kan niet positiever zijn als logisch volgt uit de genomen maatregelen. En de maatregelen zijn veel te klein ... De investeringen zouden véél groter moeten zijn willen ze ècht iets veranderen. Maar laten we hopen dat, door de 'oil peak' we vanzelf op zoek gaan naar alternatieven en die ook aanwenden, ook al is dat op basis van economische redenen in plaats van op basis van inzicht in het milieu. Waardoor de CO2-uitstoot dan "vanzelf' afneemt.
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Ik geloof wel een het grootste deel van de verhalen over de klimaatswijzigingen. Kijk maar eens welk extreem weer Europa heeft gekend de afgelopen 5 jaar. Je zou verschieten. Natuurlijk is de verdere klimaatswijziging in de toekomst moeilijk te voorspellen, zeker ook met de Warme Golfstroom als onbekende factor. Dus heb ik op de tweede optie gestemd van de poll.
We zouden veel beter overschakelen naar kernenergie, gecombineerd met andere alternatieve energievormen (wind en zonne-energie) ! Met de gigantisch dure olieprijzen van tegenwoordig is het nu misschien een uitgelezen kans. Maar we moeten ons geen illusies maken zolang de macht in handen blijft van de olielobby binnen de JewSA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Zou de struisvogelinstelling onder de bevolking echt 15% bedragen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Het zou weinig zijn, misschien een deel van die 43% erbij rekenen? Want "er is iets aan de gang maar wat kan men niet voorspellen" dat impliceert ook 'de gevolgen kunnen net zo goed nihil zijn'.... Trouwens, 15% van de mensen mag dan wel die instelling hebben ... Helaas heeft een attitude heel weinig tot geen voorspellende waarde voor het gedrag van mensen in concrete situaties. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind dat we moeten beginnen met alle auto's op plantenolie te laten rijden (voor de diesels) en de andere op lucht of schapenurine. En dat geldt natuurlijk ook voor bussen, jeeps, camions, ... Als we dit wereldweid doorvoeren: ik denk niet dat we énig idee hebben hoe sterk hierdoor de CO2 uitstoot wordt gereduceerd!! Het zou prachtig zijn!
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat is volgens jou een efficiënt, doelzeker milieubeleid? Citaat:
Er moeten massa's meer geïnvesteerd worden. Trouwens ... naar wie gaat dat geld allemaal? Ik denk niet dat het milieu er iets aan heeft als we een gaatje in ijs maken en het daar ingooien. ![]() Waarom neemt de overheid niet zelf milieuverbeteraars onder de arm en stuurt ze die op pad, dan hoeft ze enkel die hun lonen te betalen en stijgt de tewerkstelling in hun land en bijgevolg de uitgaven van de mensen enzovoort ...
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Kyoto is slechts een héél kleine stap in de goede richting ... voor wie realistisch is toch.
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||||
|
![]() Citaat:
Ondertussen zal ook het Vlaamse volk de gevolgen van het idiote beleid van die Texaanse dorpsgek voelen ...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 15 augustus 2005 om 09:02. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Boven verstedelijk gebied verwarmt lucht veel sneller waardoor je meer onweren en andere instabiele weertypes krijgt. En zo'n onweertje wordt dan een ramp omdat door diezelfde verstedelijking bijna nergens nog water infiltreert maar allemaal direct naar het laagste punt stroomt. Waarna er weeral een "ramp" geweest is.
![]() |
![]() |
#78 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Met enkel (dan ook nog zeer subjectieve) statistische gegevens van de laatste 5 jaar gaat ge ni ver komen om een echte klimaatswijziging te detecteren... Citaat:
Citaat:
Als ge in het geval van kyoto dus merkt dat: 1) het niet met zekerheid te stellen is dat de opwarming van de aarde een rechtstreeks gevolg is van de alsmaar toenemende CO²-aanmaak 2) geen exacte voorspellingen kunt doen in hoeverre deze opwarming zich in de toekomst zal verderzetten en in hoeverre mate dit ons en ander leven zal beïnvloeden 3) de genomen kyoto-maatregelen niet voldoende zijn om de opwarming tegen te gaan, mocht ze idd te wijten zijn aan de CO²-vervuiling 4) de afgesproken kyoto-normen dan ook nog eens niet zullen gehaald worden door de meeste landen Na zulke vaststellengen gedaan te hebben, moeten zowel milieu-activisten als politici de moed en de oprechtheid hebben de wereld op te biechten dat het geen nut heeft miljarden te investeren in een projekt dat van meet af aan gedoemd is te mislukken. Een efficiënt, doelbewust milieubeleid is dus volgens mij een beleid dat investeert in projekten waarvan men met absolute zekerheid kan zeggen: dit gaat wat veranderen, deze investering is de moeite waard, deze investering maakt de wereld beter. Deze projekte moeten voldoen aan enkele eisen: - de probleemstelling en zijn oorzaak moeten geen mogelijkheid, geen waarschijnlijkheid maar een absolute zekerheid zijn. - de haalbaarheid van de maatregelen moeten op voorhand ingecalculeerd worden - het effect, de efficiëntie van de genomen maatregelen moeten voldoende zijn Tot slot nog even dit: Het argument "het is een stap in de goede richting" vind ik inzake het kyoto-akkoord onvoldoende. Ik ben ermee akkoord dat de kyoto-maatregelingen de natuur geen slecht zullen doen. Maar 'een stap in de goede richting' impliceert dat er nog een hele weg te gaan is. Als deze kleine stap in de goede richting al zoveel miljarden kost, op hoeveel zou de totale kost dan ongeveer komen ? Is onze wereld bereid deze kost te dragen tot het einde ? En vooral: welke andere projekten zouden we allemaal kunnen realiseren met dit geld ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Een antwoord op de vraag over het al dan niet opwarmen van de aarde omwille van de CO²-toename moet ik, uit pure onwetendheid, schuldig blijven. Toch merk ik dat als men zogenaamde bewijzen aanhaalt, men enkel bewijzen kan vinden voor de opwarming van de aarde en voor de toename van de CO²-concentratie, maar geen enkel bewijs dat deze twee fenomenen onherroepelijk aan elkaar koppelt. Het is gemakkelijk grafiekjes van het één langs grafiekjes van het ander te leggen en zeggen dat ze dus ongetwijfeld iets met elkaar te maken hebben. Als de laatste tien jaar, telkens als ik buikgriep had, het toevallig regende buiten, en daarna met de stelling "Van regen krijgt ge buikgriep" afkom, wordt ik voor gek verklaard, terwijl dit soort redenering in de kyoto-discussie als onomstotelijk bewijs wordt aanvaard...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||||
|
![]() Ik heb eindelijk de artikeltjes teruggevonden die mij uit mijn dogmatische slaap gewekt hebben zeg maar:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 15 augustus 2005 om 12:34. |
||||
![]() |
![]() |