Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2003, 17:37   #61
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Dimiti, gij zijt hier bezig met zwanzen.
Ikzelf ben lid van de SV. Stein. Nederland Limburg.
Tevens ben ik secretaris van een schuttersvereniging.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2003, 17:40   #62
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Dimitri, speciaal voor U.
http://www.schietsportcentrumstein.nl/
Oud 8 juni 2003, 17:50   #63
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Geweldig. (Dat zal trouwens wel ver rijden zijn van Oost-Vlaanderen naar Nederlands Limburg :o)

Maar kunt u ingaan op de inhoud?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2003, 18:03   #64
fernand
Europees Commissaris

Standaard

165 km enkel.

Het is zelfs zo dat men in Nederland een apen mag dragen in de schietstand, In België is dat eveneens verboden.
Hier moet men een draagvergunning bekomen om een wapen te mogen dragen in een holster IN de SCHIETSTAND.
En welke inhoud moet U nu nog meer?
Wanneer U beweert dat de wapenwet in Nederland strenger is dan in België. en ik zeg niet waar, ja jongen dan bijven we bezig.
Ik heb U hier boven reeds de verschillen uitgelegd in aankoop.
De verschillen in het kaliber. en wat moet U specifiek nog meer wil weten.
Altijd tot Uw dienst wanneer U een Specifiek detail wilt weten.
Oud 8 juni 2003, 18:04   #65
fernand
Europees Commissaris

Standaard

En voor het geval dat u er nog meer wil over weten, over de wetgeving en zo. Ze zijn allen te vinden op het net.
Oud 8 juni 2003, 18:08   #66
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Voor Uw gemak,
www.justitie.nl/
http://just.gov.be/index_nl.htm
Oud 8 juni 2003, 18:57   #67
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
"some statistics show Switzerland's rate of gun-related deaths is higher than that of neighbors Germany, France and Austria"
http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs/hosb601.pdf

zie p.10, laatste kolom. Meer moorden per 100.000 inwoners in Frankrijk (1.63) en in Duitsland (1.28 ) dan in Zwitserland (1.18 ). Oostenrijk heeft een lager cijfer (0.84). Cijfer voor België: 1.75
Het enorm verspreide wapenbezit in Zwitserland leidt dus absoluut niet tot hogere moordcijfers in vergelijking met de buurlanden.

Citaat:
Wat boeit mij nou de opsplitsing per ras?! Het gaat erom dat de VS als LAND vele malen gewelddadiger is dan landen met een strikte wapenwetgeving. Het ging om een landenvergelijking, niet om een rassenvergelijking.
OK; maar indien je bij de zwarten (13% van de totale bevolking) dezelfde moordratio zou vinden als bij de blanken, dan zou het aantal moorden in dat land (6,26 per 100.000) ongeveer gehalveerd worden. Indien men wenst te weten waarom de USA zo gewelddadig is, lijkt het me dus logisch om bij dit opvallend fenomeen te beginnen. Best mogelijk dat de oorzaak sociaal is. Ik ken terzake geen cijfers.
Oud 8 juni 2003, 22:15   #68
ferro
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Citaat:
Bron: Belga
8/6/2003 13:11
ANTWERPEN 08/06 (BELGA) = Een 75-jarige man uit de Sint-Bernardsesteenweg in Antwerpen heeft zaterdag rond middernacht drie mensen neergeschoten die te gast waren op een barbecue bij de buren. Hij vond dat er teveel lawaai werd gemaakt. De slachtoffers, twee mensen van 65 en één van 38, zijn overgebracht naar het ziekenhuis maar verkeren niet in levensgevaar. De schietende buurman is door de onderzoeksrechter aangehouden op verdenking van poging tot doodslag. Tussen de schutter en zijn buren was het die avond al verschillende keren tot scheldpartijen gekomen. De schutter vond dat er teveel lawaai werd gemaakt, zijn buren vonden van niet. Voor hij naar zijn handvuurwapen greep, had hij al geprobeerd de banden van auto's waarmee de gasten waren gekomen, stuk te maken.
En wat maken de wapenfreaks en voorstanders van ongebreideld wapenbezit hiervan?

En dan???Moet omwille van dit incident alle wapenbezit verboden worden?
Als die ouwe zijn buren te lijf was gegaan met een kettingzaag,wat dan,
Algemeen verbod op kettingzagen???????
Stel dat hij een Molotov-coctail had gesmeten,wat dan?
Verbod op flessen???

Als je jouw simplistische redenering doortrekt mag er in dit land geen wagen meer op straat rijden, want er vallen meer doden door auto's dan door wapens!
ferro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2003, 22:34   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
165 km enkel.
Zijn er bij u in de buurt dan geen schietverenigingen? Ik bedoel: waarom zover rijden?

Citaat:
Het is zelfs zo dat men in Nederland een apen mag dragen in de schietstand, In België is dat eveneens verboden.
Hier moet men een draagvergunning bekomen om een wapen te mogen dragen in een holster IN de SCHIETSTAND.
En welke inhoud moet U nu nog meer?
Wanneer U beweert dat de wapenwet in Nederland strenger is dan in België. en ik zeg niet waar, ja jongen dan bijven we bezig.
Ik heb U hier boven reeds de verschillen uitgelegd in aankoop.
De verschillen in het kaliber. en wat moet U specifiek nog meer wil weten.
Altijd tot Uw dienst wanneer U een Specifiek detail wilt weten.
Het ging mij eerlijk gezegd niet om de 'wapenkundige' details, maar om het wapenbezit en de wapenverkoop in het algemeen. Een van de mogelijke oorzaken is dat er in België meer mensen de schietsport beoefenen.
Wat ik trouwens wel begrepen heb van de informatie van justitie, is dat je in Nederland pas een wapen thuis mag hebben als je echt een ervaren schutter bent.
Hoe dan ook, ongelukken met vuurwapens in prvébezit komen in Nederland niet of nauwelijks voor, terwijl dat in België toch regelmatig in het nieuws komt. Een tijdje geleden was er nog een wethouder in Kalmthout dacht ik, die in zijn tuin zijn wapen uitprobeerde (ik vind dat echt ongelooflijk ) en daarbij de buurjongen doodschoot.
Oud 8 juni 2003, 22:42   #70
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst

zie p.10, laatste kolom. Meer moorden per 100.000 inwoners in Frankrijk (1.63) en in Duitsland (1.28 ) dan in Zwitserland (1.18 ). Oostenrijk heeft een lager cijfer (0.84). Cijfer voor België: 1.75
Het enorm verspreide wapenbezit in Zwitserland leidt dus absoluut niet tot hogere moordcijfers in vergelijking met de buurlanden.
Volgens mij gaat het hier om het totaal aantal moorden per 100.000 inwoners, terwijl mijn citaat sprak over "gun-related deaths".
Het totaal aantal moorden in het algemeen hangt natuurlijk van meer factoren af dan het wapenbezit alleen. Sociale en culturele factoren spelen daarbij ook een rol.

Citaat:
OK; maar indien je bij de zwarten (13% van de totale bevolking) dezelfde moordratio zou vinden als bij de blanken, dan zou het aantal moorden in dat land (6,26 per 100.000) ongeveer gehalveerd worden. Indien men wenst te weten waarom de USA zo gewelddadig is, lijkt het me dus logisch om bij dit opvallend fenomeen te beginnen. Best mogelijk dat de oorzaak sociaal is. Ik ken terzake geen cijfers.
Ik denk dat de afwezigheid van een sociale zekerheid wel voor een groot deel meespeelt. Ik kan me zo voorstellen dat de zwarte bevolking in de laagste sociale klasse enorm oververtegenwoordigd is.
Oud 9 juni 2003, 07:43   #71
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst

Volgens mij gaat het hier om het totaal aantal moorden per 100.000 inwoners, terwijl mijn citaat sprak over "gun-related deaths".
Het totaal aantal moorden in het algemeen hangt natuurlijk van meer factoren af dan het wapenbezit alleen. Sociale en culturele factoren spelen daarbij ook een rol.
Jaja. Maar waar het om gaat is juist het totaal aan moorden. Als je vermoord wordt, maakt het niet veel uit of de moord met een mes of met een pistool gebeurt. Het is best denkbaar dat iemand, die het voornemen tot het plegen van een moord koestert, gemakkelijker voor een geweer als moordwapen zal opteren wanneer hij gemakkelijker aan een geweer geraakt. Het geweer veroorzaakt echter niet het voornemen, en de moord gaat sowieso door, met of zonder geweer. Het is ook zeer goed denkbaar dat vuurwapenbezit tot een lichte stijging leidt van moord met vuurwapens, maar anderzijds nog een groter aantal voorgenomen moorden preventief verhindert door het afschrikkingseffect. En zo zijn er nog andere denkbare effecten. Wat telt is het totaal aantal slachtoffers. Diegenen die tegen publiek wapenbezit pleiten, stellen dat de samenleving daardoor globaal onveiliger zal worden. En het is op die bewering dat ze moeten afgerekend worden. Zij moeten aantonen dat, wanneer de bevolking bewapend is, dit feit op zich tot meer totale doodslag zal leiden. Indien het gevolg is, dat er meer doodslag met vuurwapens maar tegelijk minder doodslag zonder vuurwapens plaatsvindt, is hun punt volstrekt onbewezen. Omdat in Zwitserland het wapenbezit enorm veel uitgebreider is dan in België, terwijl je in België toch aanzienlijk meer kans loopt op vermoord te worden, moeten in elk andere factoren dan vuurwapenbezit doorslaggevend zijn.

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat de afwezigheid van een sociale zekerheid wel voor een groot deel meespeelt. Ik kan me zo voorstellen dat de zwarte bevolking in de laagste sociale klasse enorm oververtegenwoordigd is.
Ik heb niet zo lang geleden gelezen dat in absolute cijfers er in de USA meer blanke dan zwarte armen zijn. Maar misschien moet je daar nog verder differentiëren; 't zou moeten onderzocht worden.
Oud 9 juni 2003, 08:00   #72
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Bon, dit is een gevaarlijke denkpiste die kan leiden tot een discriminatie tav 'lagere' sociale klassen wegens een vermeend verhoogde kans op criminaliteit.

Wat betreft het artikel van Frolic;

Niet vermeld in het artikel is het feit dat de 2 buren blijkbaar al jaren in onmin met mekaar leefden. EN DAT NAAR HET SCHIJNT ER DE BUURT OP STOND TE KIJKEN !!!!!!!!

Over die in onmin leven kan ik het volgende zeggen; bij aanvraag van een vergunning voor een vuistvuurwapen wordt door de politie normaal nagekenen of je geen agressief gedrag vertoont, of ja al dan niet gokverslaafd zou zijn, of ja al dan niet een drankprobleem zou hebben, of ja al dan niet in onmin met je buren zou leven én of je vrouw (en elke inwonende meerderjarige) akkoord is met het feit dat jij een wapen wil bezitten. Deze laatsten moeten zelfs een document ondertekenen waarin deze zich akkoord verklaren. Voor de andere voorwaarden wordt een beroep gedaan op de gerechelijke politie EN WORDEN DE BUREN BEZOCHT door de wijkagent.
Bij een oproep van de politie naar jouw adres is deze direkt gewaarschuwd dat je wapenbezitter bent (het staat expliciet vermeld bij je gegevens in het systeem!!) en normaal gezien zal bij een ongeregeldheid bezwarend beslag op AL je wapens gelegd worden.
Wat dus duidelijk in bovenvermeld geval NIET gebeurd is, of het zou een 'zwart' wapen geweest moeten zijn.

Wat betreft die buren die erop stonden te kijken kan ik niet meer doen dan veststellen dat de mensen toch wel 'een probleem' hebben hoor!!
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 10:06   #73
rikdil
Vreemdeling

Standaard

Eerst moeten we nagaan of die oldtimer wel een wapenvergunning
bezit.
Er moet eerst gezegd worden dat iemand die een vergund wapen bezit
een vlekkeloos verleden moet hebben.
En dat bij de minste baldadigheid de vergunning zo wordt ingetrokken
door de overheid.
De meeste legale wapenbezitters zijn brave mensen.
kuist eenst de shit op bij de oulaws en laat de sportschutters eindelijk met rust.
Ik zelf heb in mijn hele leven nog geen enkel zoogdier gedood.
rikdil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 10:12   #74
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, in Amerika, is de zwarte bevolking zwaar over vertegenwoordigd bij de armsten onder de bevolking.

In België aanzienlijk meer kans om vermoord te worden dan in Zwitserland. Jos, jij weet het nogal te verwoorden hoor. (1.18 moorden tegenover 1.75 per 10.000 inwoners) Dit is bijna niks. En gelukkig maar.
In ons land gebeuren zeer weinig moorden met een pistool. Hoewel dit spijtig genoeg aan het veranderen is: gun-related incidents stijgen! Zou dit ook niet te verklaren kunnen zijn door het feit dat vuurwapens ook in ons land meer verspreid raken? Ik vind het schrikwekkend dat steeds meer mensen ze aankopen en bezitten.

(ik denk ook aan een mogelijk effect van de makkelijke beschikbaarheid van wapens bij wanhoopsdaden of gezinsdrama's. Het kan een trigger zijn, hé)
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 11:10   #75
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kunnen de mensen die zo voor wapenbezit zijn mij misschien uitleggen hoe het komt dat in landen waar privé wapenbezit strikt verboden is, het wapengebruik vele malen lager ligt dan in landen waar dat wel toegestaan is,
Om dezelfde reden als AIDS niet zal voorkomen in een maatschappij waar sex verboden is.
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 11:10   #76
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:
Kunnen de mensen die zo voor wapenbezit zijn mij misschien uitleggen hoe het komt dat in landen waar privé wapenbezit strikt verboden is, het wapengebruik vele malen lager ligt dan in landen waar dat wel toegestaan is,
Om dezelfde reden als AIDS niet zal voorkomen in een maatschappij waar sex verboden is.
Er zijn nog andere manieren waarop AIDS wordt voortgebracht.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 11:12   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke De Roover
Inderdaad, in Amerika, is de zwarte bevolking zwaar over vertegenwoordigd bij de armsten onder de bevolking.

In België aanzienlijk meer kans om vermoord te worden dan in Zwitserland. Jos, jij weet het nogal te verwoorden hoor. (1.18 moorden tegenover 1.75 per 10.000 inwoners) Dit is bijna niks. En gelukkig maar.
In ons land gebeuren zeer weinig moorden met een pistool. Hoewel dit spijtig genoeg aan het veranderen is: gun-related incidents stijgen! Zou dit ook niet te verklaren kunnen zijn door het feit dat vuurwapens ook in ons land meer verspreid raken? Ik vind het schrikwekkend dat steeds meer mensen ze aankopen en bezitten.

(ik denk ook aan een mogelijk effect van de makkelijke beschikbaarheid van wapens bij wanhoopsdaden of gezinsdrama's. Het kan een trigger zijn, hé)
Er is in België aanzienlijk meer kans om vermoord te worden dan in Zwitserland niettegenstaande er in Zwitserland meer gezinnen een wapen bezitten.
Er is dus duidelijk een andere oorzaak voor denk je niet ?

Denk je echt dat vuurwapens in ons land meer verspreid raken?
Illegale misschien wel, maar dan moet daar iets aan gedaan worden nietwaar ?
Tot voor 20 jaar waren .22 LR vrij te verkrijgen. Iedereen die dat wou kon zich een wapen aanschaffen, dat is ondermeer de reden dat naar schatting nog steeds 2/3 illegale wapens circuleren.
Komt bij dat de legale wapens (ongeveer 750.000) in handen zijn van een heel beperkte groep mensen. De meeste sportschutters hebben immers meer dan één wapen, zelfs 10 en meer in hun bezit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 11:16   #78
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een pistool of revolver koop je niet zomaar hoor.
Voor het overige is het een enorme inconsequentie dat jacht-en scherpschuttersgeweren nog altijd zonder vergunning te verkrijgen zijn.
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 11:17   #79
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

Er is in België aanzienlijk meer kans om vermoord te worden dan in Zwitserland niettegenstaande er in Zwitserland meer gezinnen een wapen bezitten.
Er is dus duidelijk een andere oorzaak voor denk je niet ?

Denk je echt dat vuurwapens in ons land meer verspreid raken?
Illegale misschien wel, maar dan moet daar iets aan gedaan worden nietwaar ?
Tot voor 20 jaar waren .22 LR vrij te verkrijgen. Iedereen die dat wou kon zich een wapen aanschaffen, dat is ondermeer de reden dat naar schatting nog steeds 2/3 illegale wapens circuleren.
Komt bij dat de legale wapens (ongeveer 750.000) in handen zijn van een heel beperkte groep mensen. De meeste sportschutters hebben immers meer dan één wapen, zelfs 10 en meer in hun bezit.
Het is niet eens uitgemaakt dat 1.18 en 1.75 een representatief verschil is. Men moet ook niet naar moorden kijken, maar naar gun-related incidents. Dat werd hier ook al gezegd.
Oud 9 juni 2003, 11:26   #80
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:
Een pistool of revolver koop je niet zomaar hoor.
Voor het overige is het een enorme inconsequentie dat jacht-en scherpschuttersgeweren nog altijd zonder vergunning te verkrijgen zijn.
Weet ik ook wel. Maar toch zijn er zo'n 750.000 vuurwapens in ons land in handen van particulieren, lees ik hierboven. Ik snap dat niet.
Ik beweer ook zeker niet dat wapenbezit en toegang tot de enige factor zijn in de criminaliteits- of moordcijfers. Maar het speelt wel...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be