Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2005, 15:20   #61
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Het is gewoon wachten op de eerste Vlaamse politicus die federaal de ballen heeft om ook 'non' te zeggen aan de walonezen.
Hopelijk kan die met een camionetje overweg...
Oud 23 augustus 2005, 15:35   #62
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we er vanuit gaan dat Vlaanderen alleen onafhankelijk wordt als een meerderheid van de bevolking dat wil, waarom zouden die landen dan het recht hebben te zeggen wat de Vlaamse bevolking moet doen, als dat tegen de wil van een Vlaamse meerderheid is. (En om jullie al voor te zijn, ik zeg wel degelijk 'ALS').
Omdat de internationale regels, bv. de erkenning van nieuwe Staten, nu zijn wat ze zijn... Vlaanderen zal onafhankelijk zijn, maar internationaal niet erkend (een beetje zoals Noord-Cyprus, ziet je ...).

Citaat:
Ja, in 1831, wat zijn verdragen van toen nu nog waard? Ze kunnen altijd opgezegd worden, het zou niet de eerste keer zijn. Zeker wanneer we eventueel steun van de Amerikanen zouden krijgen.
Het is niet omdat een internationaal verdrag van 1831 dateert, dat ze niet meer van toepassing is ... Men verwijst wel naar gebeurtenissen van die tijd, of zelfs van vroeger, om een soort 'recht' te benadrukken.

Citaat:
In Washington zijn ze gevoelig voor dat soort dingen. Als ze met het opblazen van België, een liliputter met onevenredig veel politieke invloed, een hinderlijk schoothondje van Frankrijk kwijt spelen, zullen ze dat zeker in overweging nemen.
Ge kent België wel veel macht toe...
Als België een 'liliputter' is, wat zal Vlaanderen (zonder Europees Hoofdstad) dan zijn???? Een spermacel????

Citaat:
Bij mijn weten ligt Brussel nog steeds in Vlaanderen en is het omringd door Vlaamse gemeenten.
Geografisch ja, sociologisch néén ... En het is de sociologische realiteit dat zal tellen. Of gaat je doen wanneer (en ik zeg niet 'indien'...) de Brusselaars en de randgemeenten hun onafhankelijkheid tov Vlaanderen zullen uitroepen? Het Vlaamse leger inschakelen?

Dat is gewoon een kwestie van krachtsverhoudingen, en ik vrees dat Vlaanderen niet de kracht zal hebben om die Brusselse onafhankelijkheid teniet te doen.

Citaat:
Als wij al Vlamingen echt willen kunnen we het Brussel wel zeer moelijk maken om nog langer Europese hoofdstad te blijven.
Een nieuwe Berlijn???

Citaat:
Ach, als we na verloop van tijd genoeg steun hebben gekregen doorheen Europa, zal Frankrijk ook wel buigen, ze krijgen er immers een heel potente regio bij.
Ge zegt zelf dat Frankrijk baat heeft met 'liliputter-schoothondje' België...
En ik heb al gezegd dat de steun voor een éénzijdig uitgeroepen onafhankelijkheid mss minder zal zijn dan ge kunt denken...

Citaat:
Ik ben al genoeg in aanraking gekomen met dat vadsig volkje, teveel naar mijn goesting...
Oeioeioei, en ge leeft nog...
Waren het Franse of Parijzenaars???
Oud 23 augustus 2005, 17:31   #63
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Goed, laten we er dan eens van uit gaan dat België barst omwille van de onwerkbaarheid van de Belgische staat? Als nu blijkt dat er na een lange tijd nog altijd geen federale regering is gevormd?
Of als blijkt dat het water tussen Vlamingen en walen te diep is om tot een werkbaar geheel te komen?

Citaat:
Waren het Franse of Parijzenaars???
Geen idee, dat heb ik nu eens nooit gevraagd. Ik zie dan alleen aan hun paspoort of identiteitskaart dat ze fransen zijn.

Tja, passagiers, ik kan er een heel boek over schrijven.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 17:42   #64
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
De franstaligen dringen hun taal ook niet op. Het zijn julie die oh zo fier zijn een beetje frans te mogen kakelen waar het maar kan. Onze poten zijn misschien vettig maar zeker niet frans.
Ze hebben hun taal altijd willen opdringen aan ons. Vroeger, toen het zwaartepunt in Wallonistan lag, was dat geen probleem, cfr. het staatsapparaat wat altijd ééntalig frans was. Nu ligt dat natuurlijk iets moeilijker, maar toch willen walen hun taal opdringen aan de Vlamingen als ze er notabene uit eigen wil gaan wonen (cfr. faciliteitengemeenten en veel verder).
En daarbij, ik spreek geen frans als het niet hoeft. Als ik in het frans aangesproken wordt omdat iedere buitenlander er blijkbaar vanuit gaat dat Belziek franstalig is, antwoord ik altijd dat ik Vlaming ben en Nederlands spreek.

Citaat:
Ah, dat is nu ineens eye for eye. Ik geloof eerder dat julie een stelletje na-apers zijn die hun politiek stekje proberen te verantwoorden met een soort mesthoop-theorie.
Tja, je kan niet verwachten dat wij nu met de glimlach blijven betalen terwijl we nooit een cent gezien hebben van de walen en dat we door hen altijd als een minderwaardig volk beshouwd werden.

Citaat:
Dank je voor de kwijtschelding van iets waar jij nooit aan meebetaald hebt, laat staan de cijfers van kent.
Ik betaal er nu toch alweer twee jaar aan mee en onrechtstreeks al sinds mijn geboorte door al het belastinggeld dat van mijn familie, net zoals duizenden Vlaamse families, naar een moeras versluist is.

Citaat:
Feit is dat desertie is wat ze is, eender welke reden er een eeuw later voor aangewend wordt.
Desertie? Die mensen 'deserteerden' (als je het zo per sé wil noemen) uit een revolutie die ze zelf niet wilden en hen opgedrongen werd door de fransen. Die mensen kozen ervoor om bij het land te blijven horen waar ze al j�*�*�*ren bijhoorde, van enige desertie is hier geen sprake.

Citaat:
In alle geval heeft die franse arogantie België (EN Vlaanderen) meer bijgebracht dan de "Ollandse" kneuterigheid waarvoor julie nu plots zo een bewondering hebben. Maar veel keuze hebben julie dan ook niet.
Wat heeft dat Vlaanderen specifiek bijgebracht? Het einde van een bloeiende textielnijverheid. Veel armoede. Onderdrukkig. Voorwaar iets om heel dankbaar over te zijn...

En die 'Ollandse' kneuterigheid. Ooit gehoord van bijvoorbeeld de V.O.C.? Me dunkt dat een klein land als Nederland wereldwijd toch voldoende vermaard was.
En wat hebben de fransen ooit bereikt? Ze zijn altijd verscheurd geweest door interne twisten. Voorwaar iets om trots op zijn, dat fransenlandje...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 18:56   #65
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vroeger, toen het zwaartepunt in Wallonistan lag, was dat geen probleem, cfr. het staatsapparaat wat altijd ééntalig frans was. En daarbij, ik spreek geen frans als het niet hoeft. Als ik in het frans aangesproken wordt omdat iedere buitenlander er blijkbaar vanuit gaat dat Belziek franstalig is, antwoord ik altijd dat ik Vlaming ben en Nederlands spreek.
Hier ben ik het met je eens en dat is dan ook een mooi voorbeeld van hoe een politieker met kortzichtige opties op termijn een gans land op stang jaagt.
Maar we zijn hier wel vandaag en geen 175 jaar geleden en niemand kan je ergens verplichten je eigen taal niet te gebruiken.

Citaat:
Tja, je kan niet verwachten dat wij nu met de glimlach blijven betalen terwijl we nooit een cent gezien hebben van de walen en dat we door hen altijd als een minderwaardig volk beshouwd werden.
Indien dat zo is vraag ik me toch af hoe de Vlamingen dit overleefd hebben. Er was een tijd dat zowel in het zuiden als het noorden zwarte sneeuw gegeten werdt. In Vlaanderen was hij wel wat zwarter mede door het gemis aan zware industrie. De sociale lasten werden daardoor ook meestal door het zuiden gedragen en ik heb hen nooit weten zeggen dat dat "minderwaardig" volk maar ergens anders moest gaan bedelen. Misschien waren ze in het zuiden beter opgevoed en hadden ze een andere kijk op solidariteit. Welk soort steun kreeg Vlaanderen in die tijd van hun noorderburen ?

Citaat:
Ik betaal er nu toch alweer twee jaar aan mee en onrechtstreeks al sinds mijn geboorte door al het belastinggeld dat van mijn familie, net zoals duizenden Vlaamse families, naar een moeras versluist is.
Och arme toch, hij betaald AL twee jaar mee en zelfs al van sinds hij nog een spermatozoïde was

Citaat:
Desertie? Die mensen 'deserteerden' (als je het zo per sé wil noemen) uit een revolutie die ze zelf niet wilden en hen opgedrongen werd door de fransen. Die mensen kozen ervoor om bij het land te blijven horen waar ze al j�*�*�*ren bijhoorde, van enige desertie is hier geen sprake.
T' is maar van uit welke hoek je het bekijkt. Ze moesten dan ook niet veel begrip verwachtten van de franstaligen en hadden toen hun conclusies moeten trekken.

Citaat:
Wat heeft dat Vlaanderen specifiek bijgebracht? Het einde van een bloeiende textielnijverheid. Veel armoede. Onderdrukkig. Voorwaar iets om heel dankbaar over te zijn...

En die 'Ollandse' kneuterigheid. Ooit gehoord van bijvoorbeeld de V.O.C.? Me dunkt dat een klein land als Nederland wereldwijd toch voldoende vermaard was.
En wat hebben de fransen ooit bereikt? Ze zijn altijd verscheurd geweest door interne twisten. Voorwaar iets om trots op zijn, dat fransenlandje...
Het heeft Vlaanderen bijgebracht tot wat het nu uitgegroeid is en dit is in geen geval te danken aan den "Ollander".
Wat de fransen bereikt hebben is hun zaak, ik ben Belg.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by schaveiger on 23-08-2005 at 20:16
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Vroeger, toen het zwaartepunt in Wallonistan lag, was dat geen probleem, cfr. het staatsapparaat wat altijd ééntalig frans was. En daarbij, ik spreek geen frans als het niet hoeft. Als ik in het frans aangesproken wordt omdat iedere buitenlander er blijkbaar vanuit gaat dat Belziek franstalig is, antwoord ik altijd dat ik Vlaming ben en Nederlands spreek.
Hier ben ik het met je eens en dat is dan ook een mooi voorbeeld van hoe een politieker met kortzichtige opties op termijn een gans land op stang jaagt.
Maar we zijn hier wel vandaag en geen 175 jaar geleden en niemand kan je ergens verplichten je eigen taal niet te gebruiken.

Citaat:
Indien dat zo is vraag ik me toch af hoe de Vlamingen dit overleefd hebben. Er was een tijd dat zowel in het zuiden als het noorden zwarte sneeuw gegeten werdt. In Vlaanderen was hij wel wat zwarter mede door het gemis aan zware industrie. De sociale lasten werden daardoor ook meestal door het zuiden gedragen en ik heb hen nooit weten zeggen dat dat "minderwaardig" volk maar ergens anders moest gaan bedelen. Misschien waren ze in het zuiden beter opgevoed en hadden ze een andere kijk op solidariteit. Welk soort steun kreeg Vlaanderen in die tijd van hun noorderburen ?

Citaat:
Och arme toch, hij betaald AL twee jaar mee en zelfs al van sinds hij nog een spermatozoïde was

Citaat:
T' is maar van uit welke hoek je het bekijkt. Ze moesten dan ook niet veel begrip verwachtten van de franstaligen en hadden toen hun conclusies moeten trekken.

Citaat:

Het heeft Vlaanderen bijgebracht tot wat het nu uitgegroeid is en dit is in geen geval te danken aan den "Ollander".
Wat de fransen bereikt hebben is hun zaak, ik ben Belg.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

En wat hebben de fransen ooit bereikt? Ze zijn altijd verscheurd geweest door interne twisten. Voorwaar iets om trots op zijn, dat fransenlandje...[/quote][/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door schaveiger : 23 augustus 2005 om 19:16.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 19:08   #66
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

huh?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 21:48   #67
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als blijkt dat dit land onbestuurbaar is geworden, zal het vanzelf wel ophouden te bestaan en hoe langer deze hypocrisie blijft duren, hoe dichterbij dat moment komt.

Gelukkig is dat ook de strategie van de N-VA, die enige vlaams nationale en republikeinse partij. Ik heb gezien hoe de principes werden ingeslikt om toch maar verkiezingen te vermijden, verkiezingen die het einde van dit land ongetwijfeld weer een grote stap dichter zouden hebben gebracht.

Ondertussen zit Bourgeois op zijn postje en gaan alle misbruiken ongehinderd verder. M.i. is er zoiets als 'schuldig verzuim' in de rechtsspraak
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 21:57   #68
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat de fransen bereikt hebben is hun zaak, ik ben Belg.
Het is te danken aan enkele ondernemende vlamingen en aan het buitenland. Alles wat rond de antwerpse haven is gekomen rond de jaren '60 bvb is buitenlands. Vanuit België is er vaak zelfs tegenwerking geweest.

De Generale Maatschappij was ronduit discriminerend tov Vlaanderen. (wat gedeeltelijk ook haar einde veroorzaakt heeft). De overheidsinvesteringen gebeuren nog steeds op discriminerende manier voor vlaanderen, zelfs als het ook voor de franstaligen beter zou zijn.Schoolvoorbeeld de ijzeren rijn.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Rr00ttt on 23-08-2005 at 22:57
Reason:

Citaat:
Het is te danken aan enkele ondernemende vlamingen en aan het buitenland. Alles wat rond de antwerpse haven is gekomen rond de jaren '60 bvb is buitenlands. Vanuit België is er vaak zelfs tegenwerking geweest.

De Generale Maatschappij was ronduit discriminerend tov Vlaanderen. (wat gedeeltelijk ook haar einde veroorzaakt heeft). De overheidsinvesteringen gebeuren nog steeds op discriminerende manier voor vlaanderen, zelfs als het ook voor de franstaligen beter zou zijn.Schoolvoorbeeld de ijzeren rijn.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Het is te danken aan enkele ondernemende vlamingen en aan het buitenland. Alles wat rond de antwerpse haven zit bvb is buitenlands. Vanuit België is er vaak zelfs tegenwerking geweest.

De Generale Maatschappij was ronduit discriminerend tov Vlaanderen. (wat gedeeltelijk ook haar einde veroorzaakt heeft). De overheidsinvesteringen gebeuren nog steeds op discriminerende manier voor vlaanderen, zelfs als het ook voor de franstaligen beter zou zijn.Schoolvoorbeeld de ijzeren rijn.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 23 augustus 2005 om 21:57.
Oud 23 augustus 2005, 22:27   #69
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt

De Generale Maatschappij was ronduit discriminerend tov Vlaanderen. (wat gedeeltelijk ook haar einde veroorzaakt heeft). De overheidsinvesteringen gebeuren nog steeds op discriminerende manier voor vlaanderen, zelfs als het ook voor de franstaligen beter zou zijn.Schoolvoorbeeld de ijzeren rijn.
Gelukkig maar dat er ondernemende vlamingen waren want van hun politiekers moest het niet komen.

De Generale was een overwegend franstalig bastion zoals vele anderen in die tijd. Wat die overheidsinvesteringen betreft, dit was je reinste verspilling. Wanneer in Vlaanderen voor x-bedrag geïnvesteerd werdt moest in Brussel en Wallonië voor evenredig dezelfde waarde geïnvesteerd worden. Onverantwoorder kan nauwelijks en hiermee werden ettelijke miljarden gewoon weggegooid.
Oud 24 augustus 2005, 08:00   #70
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, laten we er dan eens van uit gaan dat België barst omwille van de onwerkbaarheid van de Belgische staat? Als nu blijkt dat er na een lange tijd nog altijd geen federale regering is gevormd?
Of als blijkt dat het water tussen Vlamingen en walen te diep is om tot een werkbaar geheel te komen?
Dan zal dat gewoon de totale zin voor onverantwoordelijkheid van onze politici bewijzen, en zal de splitising een artificiële politieke constructie (of afbreking, ge kunt kiezen) zijn, niet iets dat uit de wil van het volk zal voortvloeien.
Oud 25 augustus 2005, 09:38   #71
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Dan zal dat gewoon de totale zin voor onverantwoordelijkheid van onze politici bewijzen, en zal de splitising een artificiële politieke constructie (of afbreking, ge kunt kiezen) zijn, niet iets dat uit de wil van het volk zal voortvloeien.
Is het verantwoordelijkheid dat politici kenmerkt wanneer zij om een staat overeind te houden hun eigen kiezers benadelen? Waarom gaat u ervan uit dat het onverantwoordelijk zou zijn België op te heffen? De staat staat ten dienste van de bevolking, niet omgekeerd.
Oud 25 augustus 2005, 09:42   #72
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Denkt u dat het 'de wil van de bevolking' is dat wallonië op kosten van de vlamingen leeft? Dat het de wil van de bevolking is dat België sowieso moet blijven bestaan? Ik denk dat niet. Een meerderheid is waarschijnlijki wel voorstander van het behouden van België, maar slechts een kleine minderheid wil nog accepteren dat dat gepaard gaat met het benadelen van Vlaanderen.
Oud 25 augustus 2005, 10:14   #73
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Is het verantwoordelijkheid dat politici kenmerkt wanneer zij om een staat overeind te houden hun eigen kiezers benadelen? Waarom gaat u ervan uit dat het onverantwoordelijk zou zijn België op te heffen? De staat staat ten dienste van de bevolking, niet omgekeerd.
Het is niet zozeer de opheffing van België (waarover ik mij niet uitspreek indien het consensueel na volksraadpleging zou gebeuren)die 'onverantwoordelijk' zou zijn, het is het gans voorafgaand proces zoals door Vlaanderen_onafhankelijk voorgesteld : 'laten we nu eens die Franstaligen kloten zodat we met niet meer samen kunnen regeren, zodat we zo een zeer lange crisis veroorzaken, zodat men uiteindelijk geen andere keuze zal hebben dan België op te heffen en dit na een lange vechtscheiding over oa Brussel en de openbare schuld'.

En onderstussen draait de wereld verder rond, met de nodige uitdagingen (ook voor Vlaanderen), zonder te wachten...

Citaat:
Denkt u dat het 'de wil van de bevolking' is dat wallonië op kosten van de vlamingen leeft? Dat het de wil van de bevolking is dat België sowieso moet blijven bestaan? Ik denk dat niet. Een meerderheid is waarschijnlijki wel voorstander van het behouden van België, maar slechts een kleine minderheid wil nog accepteren dat dat gepaard gaat met het benadelen van Vlaanderen.
Dus, indien Wallonië uit het dal kruipt, en dat de transferts verminderen (of zelfs verdwijnen), kan België blijven voortbestaan, want dan zal Vlaanderen niet meer benadeeld worden? Of zijn die transfers eigenlijk enkel een alibi?
Oud 25 augustus 2005, 11:12   #74
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus, indien Wallonië uit het dal kruipt, en dat de transferts verminderen (of zelfs verdwijnen), kan België blijven voortbestaan, want dan zal Vlaanderen niet meer benadeeld worden? Of zijn die transfers eigenlijk enkel een alibi?
Natuurlijk is het alleen maar een alibi, zeg maar een drogreden.
Het bewijs hiervan is dat ze, in al hun onnozelheid, solidariteit weigeren aan 4 miljoen walen en ze gaan aanbieden aan 15 miljoen hollanders waarvan ze zelf nimmer of nooit enige waardering, laat staan hulp, gekregen hebben.
Oud 25 augustus 2005, 12:52   #75
Flandriar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het alleen maar een alibi, zeg maar een drogreden.
Het bewijs hiervan is dat ze, in al hun onnozelheid, solidariteit weigeren aan 4 miljoen walen en ze gaan aanbieden aan 15 miljoen hollanders waarvan ze zelf nimmer of nooit enige waardering, laat staan hulp, gekregen hebben.
Solidariteit via het Europese niveau, is dat dan geen solidariteit ofzo? De idiote premise dat men in één staatsverband moet leven om solidair te zijn, waarvan komt die eigenlijk?
Flandriar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 13:44   #76
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flandriar
Solidariteit via het Europese niveau, is dat dan geen solidariteit ofzo? De idiote premise dat men in één staatsverband moet leven om solidair te zijn, waarvan komt die eigenlijk?
En waarom is solidariteit op Europees niveau dan minder idioot en van waar komt die dan ?
Oud 25 augustus 2005, 13:48   #77
Flandriar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En waarom is solidariteit op Europees niveau dan minder idioot en van waar komt die dan ?
De solidariteit via Europa is transparant, objectief te verantwoorden,... kortom helpt de regio's in malaise daadwerkelijk (cfr. Ierland)
Oud 25 augustus 2005, 15:10   #78
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flandriar
De solidariteit via Europa is transparant, objectief te verantwoorden,... kortom helpt de regio's in malaise daadwerkelijk (cfr. Ierland)
Dus volgens jou is de hulp die Ierland krijgt van GB niet transparant, objectief en verantwoordt ?
Oud 25 augustus 2005, 15:13   #79
Flandriar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dus volgens jou is de hulp die Ierland krijgt van GB niet transparant, objectief en verantwoordt ?
Ik had het over de Europese solidariteit die ervoor gezorgd heeft dat Ierland van een straatarme regio tot een economische topregio is geevolueerd.
Oud 25 augustus 2005, 15:48   #80
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Grondwetschendingen inhet Verleden

Die zijn er alleszins geweest en een opdeling van een bestaande staat is
vanzelfsprekend van dezelfde orde. Het is overigens interessant hierbij op te merken dat in het huidig bestel van de EU het voor een lidstaat niet mogelijk is de EU te verlaten. De grondwettelijke regeling verworpen door de franse en nederlandse tegenstanders van de EU maakte zulks wettelijk mogelijk.

Van de opgesomde schendingen was de 3de in ieder geval a-posteriori door de
parlementairen goedgekeurd. De allereerste, allicht stilzwijgend, doordat het bestaan van de staat op zichzelf in gevaar was & de zaak van dat huwelijk
is achteraf gedegradeerd tot een loutere formaliteit.. te meer omdat het mijn mening alleszins is dat een monarchie en zeker de belgische een aanfluiting van het principe "rechtsstaat" inhoudt, waar echte democraten zich alleen maar bij kunnen neerleggen omdat een meerderheid van het volk er nu eenmaal absoluut voor is.

De argumenten om België al dan niet te splitsen zijn overvloedig, maar stuiten altijd op de gewone wil van de meerderheid, die je best ook via een frum zoals dit kan bewerken.

Ik weet van geen enkele staat die een deel van haar grondgebied wil "afstoten" omdat het te duur zou zijn. Stel een grensgebied waar niemand woont, dat dus geen belastingen "opbrengt" en waar je een autostrade door moet trekken.. Geef je dat aan het buurland ? Zou die de autostrade in kwestie dan wel bouwen ? Geeft Nedrland bv; het stuk van zijn grondgebied aan België (Vlaanderen voor mijn part) omdat Vlaanderen:België die ijzeren Rijn dan helemaal zelf moet financieren ? (daar moet je een "belg" voor wezen)

Vlaanderen onafhankelijk ? Gaan we dan geen bieren van "Interbrew" meer drinken ? (Intussen Ambev) Kopen we dan Electravlam terug van Suez ?
Vliegen we dan via Schiphol met Air France/KLM ? Nationalizeren we dan
Delhaize en Carrefour ? Om over Opel, Ford-Volvo, BASF, Degussa, Signapore
Port, P+O etc.. etc.. te zwijgen

We zijn nu het 6de beste gebied in de wereld om er te leven.. ik denk dat met al dat voorgestelde wanbeleid we alleen maar kunnen dalen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be